http://www.nt.se/nyheter/finspang/overklagar-beslut-om-fotoforbud-10790130.aspx
[h=1]Överklagar beslut om fotoförbud[/h] 21:53 | 15-03-08
Lotorp PO Edberg ska överklaga länsstyrelsens beslut till förvaltningsrätten. Begreppet kameraövervakning används felaktigt.
– Som jag ser det kan det inte anses rimligt att enskilda medborgare eller företag ska behöva riskera att bedömas som potentiella lagbrytare utifrån den aktuella lagen bara för att de sysslar med flygfotografering. Den så kallade drönaren är ju dessutom endast ett medel för att utföra flygfotografering (stillbilder) men har fått en särskild status i sammanhanget. Jag kan lika gärna fota från en vanlig helikopter, från en drake eller en ballong. Det borde istället vara intentionen, handlingen och dess konsekvenser som skapar lagbrytaren, skriver han i överklagandet till nästa instans.
Länsstyrelsen sade i slutet av februari nej och avslog företagaren PO Edbergs ansökan om flygfotografering från modellplan trots att inte någon av länets kommuner har någonting att invända i remissrundan. Länsstyrelsen tog särskilt hänsyn till den personliga integriteten. Det hjälpte inte att PO Edberg bedyrade att det inte på något sätt handlade om kameraövervakning. Han fotar mestadels landskap och byggnader.
– Det känns som om man fullständigt misstror en persons förmåga till egen reflektion och begränsning. Det borde därför inte vara olagligt att fotografera en bondgård från ett modellflygplan men olagligt att fotografera en folksamling i speciella sammanhang eller med vett och vilja bedriva annan övervakning som kan vara till men för någon.
PO Edberg igen:
– Värden som är inblandade i mitt fall är respekt för behovet av integritet för allmänheten liksom mina egna värden av att kunna bedriva mitt lilla företag och andra värden som handlar om mitt eget och min familjs välmående. Det senare bortser man helt ifrån i länsstyrelsens beslut. Jag anser mig ha en god etik i mitt utövande och har varit fullständigt medveten om integritetsintresset i samband med min verksamhet.
”Paradoxen i beslutet är enligt mig att värdet av integritet anses stå över mitt värde av övervakning. Detta trots att jag i min ansökan gång på gång talar om att jag inte har något som helst intresse eller syfte att övervaka. Jag sysslar med flygfotografering av bondgårdar och naturområden och gör allt för att undvika att få personer med på mina bilder vilket även kan verifieras av de foton jag tog innan lagen ändrades, uppger han.
Rikard W Larsson
0122-150 04