Quadrocopter?

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
...Rsv4
Skam den som ger sig, efter många timmar och en sen kväll så funkar den nu! Testade att lägga in den nya mjukvaran igen och kalibrera allt, stendöd. Då testade jag att lägga in en äldre mjukvara, stendöd. La in den senaste igen fortfarande stendöd. Och inget svar hur man än ställde parametrarna till Gimbalen. Hittade på youtube hur man kan nolla Gimbalen, sen fick man lägga in allt igen. Kalibrerade allt samt kompassen, då hoppade han till liv och funkar som den ska göra. Gött kan man säga!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.nt.se/nyheter/finspang/overklagar-beslut-om-fotoforbud-10790130.aspx

[h=1]Överklagar beslut om fotoförbud[/h] 21:53 | 15-03-08
Lotorp PO Edberg ska överklaga länsstyrelsens beslut till förvaltningsrätten. Begreppet kameraövervakning används felaktigt.

–  Som jag ser det kan det inte anses rimligt att enskilda medborgare eller företag ska behöva riskera att bedömas som potentiella lagbrytare utifrån den aktuella lagen bara för att de sysslar med flygfotografering. Den så kallade drönaren är ju dessutom endast ett medel för att utföra flygfotografering (stillbilder) men har fått en särskild status i sammanhanget. Jag kan lika gärna fota från en vanlig helikopter, från en drake eller en ballong. Det borde istället vara intentionen, handlingen och dess konsekvenser som skapar lagbrytaren, skriver han i överklagandet till nästa instans.
Länsstyrelsen sade i slutet av februari nej och avslog företagaren PO Edbergs ansökan om flygfotografering från modellplan trots att inte någon av länets kommuner har någonting att invända i remissrundan. Länsstyrelsen tog särskilt hänsyn till den personliga integriteten. Det hjälpte inte att PO Edberg bedyrade att det inte på något sätt handlade om kameraövervakning. Han fotar mestadels landskap och byggnader.
– Det känns som om man fullständigt misstror en persons förmåga till egen reflektion och begränsning. Det borde därför inte vara olagligt att fotografera en bondgård från ett modellflygplan men olagligt att fotografera en folksamling i speciella sammanhang eller med vett och vilja bedriva annan övervakning som kan vara till men för någon.
PO Edberg igen:
– Värden som är inblandade i mitt fall är respekt för behovet av integritet för allmänheten liksom mina egna värden av att kunna bedriva mitt lilla företag och andra värden som handlar om mitt eget och min familjs välmående. Det senare bortser man helt ifrån i länsstyrelsens beslut. Jag anser mig ha en god etik i mitt utövande och har varit fullständigt medveten om integritetsintresset i samband med min verksamhet.
”Paradoxen i beslutet är enligt mig att värdet av integritet anses stå över mitt värde av övervakning. Detta trots att jag i min ansökan gång på gång talar om att jag inte har något som helst intresse eller syfte att övervaka. Jag sysslar med flygfotografering av bondgårdar och naturområden och gör allt för att undvika att få personer med på mina bilder vilket även kan verifieras av de foton jag tog innan lagen ändrades, uppger han.

Rikard W Larsson
0122-150 04

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
...Rsv4
Har ju inte Facebook.. fick mitt fpv kitt idag, ska se om det finns tid att få ihop det under veckan

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
...Rsv4
Jag tycker att bilden småhackar när jag kollar på det som jag har filmat, filmar i 1080/25. Blir det bättre om jag ändrar till 720?

Den där nya drönaren Lilly verkar ju cool men hur funkar den egentligen? tänker på när den följer efter så ser den väl ändå inte hinder som träd och byggnader? utan kommer att krascha in i saker om man inte är på öppen mark?

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Jag tycker att bilden småhackar när jag kollar på det som jag har filmat, filmar i 1080/25. Blir det bättre om jag ändrar till 720?

Den där nya drönaren Lilly verkar ju cool men hur funkar den egentligen? tänker på när den följer efter så ser den väl ändå inte hinder som träd och byggnader? utan kommer att krascha in i saker om man inte är på öppen mark?

Ja det blir säkert mindre hackande om du kör 720 fast det är bättre att försöka hitta varför det hackar. Vad kör du för kamera?

Kan vara att minneskortet är för långsamt eller att datorn du kollar på är för långsam.

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Hoj
...Rsv4
Ja det blir säkert mindre hackande om du kör 720 fast det är bättre att försöka hitta varför det hackar. Vad kör du för kamera?

Kan vara att minneskortet är för långsamt eller att datorn du kollar på är för långsam.

Hero3 Black, minneskortet ska vara väl tilltaget. Kan ju vara som du säger att det också är datorn som hackar. Men tycker att Macken ska vara tillräckligt snabb. Ska testa att sänka till 720.
Angående Lilys följa efter funktion såg jag på youtube att den inte kan se hinder men det är något som dom ska jobba på.

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Hero3 Black, minneskortet ska vara väl tilltaget. Kan ju vara som du säger att det också är datorn som hackar. Men tycker att Macken ska vara tillräckligt snabb. Ska testa att sänka till 720.
Angående Lilys följa efter funktion såg jag på youtube att den inte kan se hinder men det är något som dom ska jobba på.

Har själv Hero 3+ BE och fick testa runt en del innan jag hittade ett tillräckligt snabbt minneskort.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati