Räckviddstråden

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ännu en trist vaskajaha -tråd, låt oss därför brodera ut den lite så att den blir användbar även framgent.

Jag har funderat lite fram och tillbaka här.
Jag vill ge mig ut på långturné. Inget superduper, några hundra mil hit eller dit.

Jag är fullt medveten om att det funkar med alla hojar, själv har jag provat med diverse olika, sällan eller aldrig med en räckvidd som man vågar sig på mer än 30mil i stöten. De har iofs varit av sådan karaktär att det kan vara skönt med en benstretch i samband med tankning.

Jag är sugen på någon av "muskelhojarna" gsx 1400, xjr, cb eller någon äventyrare.
Av äventyrarna är det adventuren från KTM som är intressant och kanske då främst 950:n beroende på prisbilden kontra de nyare.
Även Triumph 1050s/t, bmw k1200, zzr1400 och liknande kan vara intressant. Emellertid går nog några bort p.g.a försäkringskostnader (bor centralt i sthlm)

Som synes är intressespektrat brett.
Kriterierna kan vara:
1. Pris ej över 60kkr. (För spånandets skull kan vi tillfälligt bortse från detta)
2. Gärna över 30mil räckvidd.
3. Lätta att packa på. ( jag reser lätt, så inga koffertar )
4. Resonliga försäkringskostnader.
5. Mysig att lufsa med.

Sedan gillar jag att bröta ut på små grusvägar för att därefter parkera och fika i någon glänta och tjika på fåglar litegrann. Därav kärleken till adventurevarianterna, de bjuder upp till inspektion av smalare grusvägar s.a.s.
Spåna på kamrater!

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
om ej kubik spelar roll så finns ju bmw 650 adventure modeller.. och även flertal andra tillverkare som har adventure modeller i den kubik klassen. sen finns ju v-strom med som 650 och den ska tydligen vara väldigt ekonomisk om man ska tro det man läser... sen finns självklart v-strom 1000. hondas nyare nc---- modeller ska med vara rätt trevliga. yamaha xt660--- modeller finns med, men dessa vet jag inget om hur dom är.

ett tips är att läsa på www.advrider.com där finns en massa matnyttigt som är just vad du söker.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
den hade jag glömt/missat. vet dock inget om den hojen. men firman bike trade bör upplysas om att dom importerar själva hojarna och då har du ej dom vanliga garantierna som den officiella distributören ger utan enbart dom garantier som firman ger.
kan vara bra att ha koll på OM något skulle hända när man är ute på resa.
dock har jag enbart läst bra omdömen om denna firma ska jag med tillägga.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Så var man reggad på ADVrider också. Phuu, vilken mastodontsite.

Jag funderade nu också över FZ1 från Yamaha. Vilken årsmodell är det som har högt dragna avgasrör?

Edit: är det kanske bar FZ6 som har höga rör?

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Överraska dig själv och testa en aus/von dem Bayerische Motoren Werke, nämligen en R1200R. Blir väl på håret med dina 60 men 07-08 borde gå att få loss för de pengarna annars hämtar du ju det på den ringa försäkringskostnaden. Mil är ju inte så farligt om fordonet är skött och är man orolig så skippa ESA och uppgradera med en gul dämpare när du ledsnar.

Galet mycket roligare än vad det yttre röjer och därtill praktisk, väskorna är gött på semestern. Alldeles för lätt att vänja sig vid. En sak jag saknar är ett bra förvaringsfack på hojen för t ex olja. Bortskämd sen tidigare med ett fack som rymmer sexpacket öl och liten påse chips om man vill. Får hälla på lite viskositet 50 ibland men gör inte av med så förfärligt mycket soppa. Skrotade min efter 6 dar så jag kan inte riktigt redogöra för räckvidden då jag bara hade färddatorn att gå efter, vilken verkade vara sjukt optimistisk. Vet inte om man kan tro på den? Jag tankade var 25e mil när körkompisen behövde mata sin gammelGSXR. Att hoppa över en tankning gissar jag hade resulterat i arytmi i tankstoppandet och det vill vi inte ha. Det hade kanske gått eller hade han fått tanka var 20e varannan tankning.

Testa.

En annan jag kört mycket ihop med tankar sin TDM var 40e mil men den tycker jag inte är ett alternativ.

Edit;

Oops, missade det där med koffertar. Var vänlig bortse från den meningen.

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Överraska dig själv och testa en aus/von dem Bayerische Motoren Werke, nämligen en R1200R. Blir väl på håret med dina 60 men 07-08 borde gå att få loss för de pengarna annars hämtar du ju det på den ringa försäkringskostnaden. Mil är ju inte så farligt om fordonet är skött och är man orolig så skippa ESA och uppgradera med en gul dämpare när du ledsnar.

Galet mycket roligare än vad det yttre röjer och därtill praktisk, väskorna är gött på semestern. Alldeles för lätt att vänja sig vid. En sak jag saknar är ett bra förvaringsfack på hojen för t ex olja. Bortskämd sen tidigare med ett fack som rymmer sexpacket öl och liten påse chips om man vill. Får hälla på lite viskositet 50 ibland men gör inte av med så förfärligt mycket soppa. Skrotade min efter 6 dar så jag kan inte riktigt redogöra för räckvidden då jag bara hade färddatorn att gå efter, vilken verkade vara sjukt optimistisk. Vet inte om man kan tro på den? Jag tankade var 25e mil när körkompisen behövde mata sin gammelGSXR. Att hoppa över en tankning gissar jag hade resulterat i arytmi i tankstoppandet och det vill vi inte ha. Det hade kanske gått eller hade han fått tanka var 20e varannan tankning.

Testa.

En annan jag kört mycket ihop med tankar sin TDM var 40e mil men den tycker jag inte är ett alternativ.

Edit;

Oops, missade det där med koffertar. Var vänlig bortse från den meningen.

Jag är inte alls avig mot Bayrarna. Det enda som är fel med dem är väl prisbilden. K1200s var ju med i förstainlägget men den tänjer ju på önskad budget redan den.
Alltså går det att ha koffertar så gör det ju inget, det är bara inget absolut krav :)

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Räckviddstråden:va

Jag som trodde vi skulle tävla om vem som kommer längst på en 18-liters sporthojstank.

Ingen kommer att vinna för det ingen som kan hålla sig i skinnet :fakta

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Triumph Tiger 800! Många cyklar i en. Börjar dyka upp beggade mellan 60-70. Själv skulle jag valt xc-modellen (21-tums fram) men då blir dom dyrare, fast bättre utanför asfalten. Testade en tillsammans med den stora Tigern 1200 o skulle åtta dar i veckan välja 800:an. Om jag inte den åttonde dagen mot förmodan skulle åka två med tung packning många mil på aoutobahn. Dels för att den "lille" känns roligare, smidigare o dels för att "storebror" känns väldigt stor för en som jag som inte är så lång i rocken. Får mardrömmar bara av att tänka på att hamna på en skogsväg som helt plötsligt har blivit en smal stig, o behöva vända. Nåväl, det var några cent, fem eller så.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Körde 42mil utan att behöva vrida om till reserven en gång när jag körde en gammal yamaha xj900 förut. Annars har jag ganska dålig koll på hojar med lång räckvidd...

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Räckviddstråden:va

Jag som trodde vi skulle tävla om vem som kommer längst på en 18-liters sporthojstank.

Ingen kommer att vinna för det ingen som kan hålla sig i skinnet :fakta

34mil som bäst tror jag. Kawasaki ZX7R-98 i landsvägslufs. Spännande kan man säga.
Möjligen att det var lite längre med mitt förra lill-monster men den är ju inte riktigt med i tävlan då den drack 0,42 på landsväg i marchfarten 130km/h.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
34 MIL? Hur är det möjligt? Du vet att det är fusk att använda Dakartank va?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
34 MIL? Hur är det möjligt? Du vet att det är fusk att använda Dakartank va?

Det kan ha varit bara 32, jag minns inte precis då det börjar vara några år sedan. Jag minns dock att nervositeten var hög :näsblod

edit: vid närmare eftertanke kanske det inte ens var zx:en. Jag har iaf aldrig haft en hoj med större tankkapacitet än 18 liter.

Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...