Rädda Windows XP!

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Microsoft planerar att sluta sälja XP den 30 juni i år, trots att många företag och privatpersoner av olika anledningar valt att inte gå över till Vista.

Den 30 juni 2008 slutar Microsoft att sälja Windows XP i butik. Det innebär att miljontals användare världen över i praktiken tvingas börja planera en flytt till Windows Vista. Enbart datortillverkare, alltså de butiker som bygger egna PC-datorer, får lov att fortsätta sälja XP i nyversion till slutet av 2008.
Låt det inte hända!

IDG.se gör den här kampanjen i samarbete med vår amerikanska systertidning InfoWorld. Namnunderskrifterna kommer vi att skicka till InfoWorld som kommer att överlämna alla namnunderskrifter till Microsoft.

http://www.idg.se/1.151444
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hade det inte räckt med att gå ut o säga att dom inte tänker uppgradera XP nåt mer?
Kapa det helt verkar ju onödigt. :näsblod
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det var samma jävla liv när dom ville införa W95, W98 samt XP.

Microsoft vill inte längre fösöka plåstra över hålen i ett operativ som enklast köps i piratbukten, eftersom dom inte vill fortsätta plåstra så måste dom sluta sälja det, annars är dom skyldig att släppa nya plåster till alla nya hål.

Sedan hjälper det ju till att datortillverkarna hejar på Vista, för då måste ju folk köpa nya datorer med flera gigabyte mera minne och terabyte mera hårddiskar....

Fast installerar man ett välskrivet OS på en Pentium2 med 512 meg minne och en gig hårddisk så kan man göra allt Vista gör, fast snabbare....
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Nu orkar jag inte läsa IDG artikeln i sin helhet. Men det låter som en ganska kort övergångsfas. Det finns ju företag som relativt nyligen klivit över till XP. Men, jag gissar att företagsanvändarna lär köra XP ett tag till. Att det försvinner som alternativ för vanliga konsumenter är jag inte så brydd över...
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Säger som Dave in the afternoons på Rockklassiker. "Gnällrunkare"

Jag förstår dem, förstår båda sidor faktiskt. Gillade inte vista i början, men har börjat vänja mig. Dock så känns XP smidigare på vissa/flera plan. Skiter i vilket just nu, synd bara att man behöver en dator med jävla kräm i för att Vista ska flyta på bra så man slipper bli kallsvettig över tiden det tar för skiten att utföra saker. Kompatibilitetsproblem...huua:rolleyes:

Jag ställer mig nog på XP-sidan iallafall...
 
Last edited:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Beställde en nedgraderingsskiva till min laptop härom dagen. Jag kommer säkerligen att uppgradera igen när Vista är färdigt, men precis som för XP kommer det att dröja år innan de är där. Buggar, kompatibilitetsproblem och usel prestanda gör Vista ointressant för mig idag, dels eftersom jag både använder och utvecklar rätt prestandakrävande applikationer och dels för att jag inte har tid med en massa strul.

Och nej, jag har ingen gammal skitdator, den är i princip det vassaste som går att köpa, och Vistas performanceindikator ger den maxpoäng. Trots det känns en flera år äldre laptop med XP rappare att använda, vilket stämmer bra med drösvis med performancetester på nätet och i diverse tidningar som visar att Vista på område efter område är betydligt slöare än XP.

Om jag huvudsakligen använde datorn till att surfa och kolla mail på hade jag absolut behållit Vista. :tummenupp
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Det var samma jävla liv när dom ville införa W95, W98 samt XP.

Ja, det kanske det var. Men för egen del är detta första gången jag gått tillbaka till föregående windows (XP), och då har jag ändå varit med sen långt före Win95. Jag körde Vista ett halvår och försökte verkligen ge det en chans.
Kanske blir det användbart när servicepack 1 kommer. Ska testa igen då tänkte jag.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vista funkar perfekt:tummenupp

Dock inte på min bärbara som är lite segare.

Har första servicepack släppts ännu? Man kan ju inte såga något som bara ligger i beta stadiet.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
:läsanledningenilänkentillvarförenvärldsensstörstadatortidningarvaltatträddaXP

http://www.idg.se/2.1085/1.151046

även Gartner är bakåtsträvare:rolleyes:

http://www.infoworld.com/article/08/02/08/06NF-save-xp-analysts_1.html

Ok, skummade bara länken först men borde läst lite mer. Kan förstå syftet för de som verkligen använder sig utav själva Windows, men för 90% av alla användare så är det ju bara en form utav bakåtsträveri. Men förstår "eran" poäng! :tummenupp
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Har första servicepack släppts ännu? Man kan ju inte såga något som bara ligger i beta stadiet.
Det är ju det jag säger, det är inte färdigt ännu. Jag får inte betalt för att göra deras betatestning, så jag återkommer när de är klara med den...
 

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Vista funkar väl ok med de flesta program men när man installerar olika freewares och äldre program tenderar det att fucka ur, en enkel sak för gamers är Ventrilo som inte funkar i Vista av ngn anledning.

Tycker personligen gott dom kan fortsätta uppgradera XP med tanke på alla buggar som fortfarande finns i det och att det finns personer som kanske inte har lika lätt att lära sig ett nytt OP ex. äldre och min far :D
 

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
cbr 1000 -06
Rädda Xp? Är ju inte så att den kommer avinstalleras per automatik om man använder det. Vill man ha det efter ett köp av en ny dator så kan man väl göra som när man vill köpa en volvo 245:a - Köp en begagnad licens och skiva av någon som inte längre använder sig av Xp.

Dessutom så är det ingen som överhuvudtaget bryr sig om namninsamlingar på internet.

Rädda nåt annat istället...
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Skiter i vilket! Jag har iaf bestämt mig för att min nästa dator blir en Mac.

Så trött på alla buggar, virus och ominstallationer.

Har använt windows sedan -91, och ser ingen ände på alla problem.

Jag har inga som helst förhoppningar kvar längre och inget förtroende heller för Windows!
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top