Rädda Windows XP!

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
... och att det finns personer som kanske inte har lika lätt att lära sig ett nytt OP ex. äldre och min far :D
Tror jag är ungefär så långt ut åt den andra extremen man kommer, har rätt bra koll på en drös OS, men jag ser inte riktigt poängen med att lära mig att serverprogramvara (som inte ens använder den nya fina grafiken) numera ska ha halverad prestanda. Eller att lära mig leva med allvarliga buggar som hindrar mig i mitt dagliga arbete.

Det är snarare så att man inte ska hoppa på något OS direkt när det är nytt, om man har behov av mer än de mest grundläggande funktionerna. Det tar, som alla som jobbar professionellt med mjukvaruutveckling vet, tid innan en komplex programvara är stabil. Vista är naturligtvis inget undantag från det.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
..och vi som var med på tiden vet också vilka rostburkar 240-serien var, förutom startproblem vinterhalvåret, bakrutor som "exploderade" på 245:an vintertid o s v...

Det hindrade ju inte Volvo från att sluta med 140:serien. Du förstod säkert att jag menade att det inte är så konstigt om ett företag satsar på sin nya produkt istället för den gamla. Volvo löste väl barnsjukdomarna hyfsat på 240 och jag tror Microsoft kommer lösa barnsjukdomarna i Vista lagom tills det är dags för ett nytt OS.

F.ö så hade ju första 240:n samma motor (B20)som sin föregångare så det låter konstigt om den helt plötsligt skulle få startproblem ;)

Edit: Jag var oxå med på den tiden fast jag var inte så stor då :gnissla
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
De får gärna sluta sälja XP. Det får säkert fler människor att välja Linux istället för Vista.

:tummenupp
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Det hindrade ju inte Volvo från att sluta med 140:serien. Du förstod säkert att jag menade att det inte är så konstigt om ett företag satsar på sin nya produkt istället för den gamla. Volvo löste väl barnsjukdomarna hyfsat på 240 och jag tror Microsoft kommer lösa barnsjukdomarna i Vista lagom tills det är dags för ett nytt OS.

F.ö så hade ju första 240:n samma motor (B20)som sin föregångare så det låter konstigt om den helt plötsligt skulle få startproblem ;)

Edit: Jag var oxå med på den tiden fast jag var inte så stor då :gnissla

Har inte sett någon 240:a med B20 motor i, däremot 242 L med B19 motor..
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
De får gärna sluta sälja XP. Det får säkert fler människor att välja Linux istället för Vista.

:tummenupp
:hej Jag avskyr vista..
Jag köpte en ny dator i sommas med vista.. Det första jag märkte med en va fan segare än min gammla 10kkr dator från 2005 va innan jag snubbla över den på fyllan.. Nej ren blåsning och linux blir det.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
De får gärna sluta sälja XP. Det får säkert fler människor att välja Linux istället för Vista.

:tummenupp

Antagligen. Vista är nog en väckarklocka för många. Jag har kört XP sedan Beta-stadiet och har inte hittat nåt OS som är bättre (ja, jag har provat Mac också). Det är absolut inte snyggast eller enklast eller starkast men det är tillräckligt bra på allt. Man behöver inte leta efter funktioner, man har full kontroll över datorn och man kan konfigurera grafiken så det blir riktigt snyggt. Linux är ett alternativ men fortfarande alldeles för svårt för gemene man - jag har kört Ubuntu en del men med tanke på alla drivrutiner som saknades sist jag provade - bl.a. till mitt GeForce 7600 GS, ett helt standardkort - så orkade jag inte bråka med det och det blev XP igen.

Vista kräver alldeles för mycket dator för att det ska vara roligt, jag vill inte offra min datorkraft på ett operativsystem. Som det är nu kan jag köra Photoshop, Flash, Dreamweaver och Illustrator samtidigt som jag surfar op YouTube om jag vill men med Vista kan jag verkligen inte det, inte ens med lite god vilja.

Har aldrig hittills haft några problem med XP - har inte ens haft virus i det trots att jag kör utan aktivt virusskydd större delen av tiden - men det beror väl snarare på sunt förnuft än att operativsystemet är exceptionellt... ;)
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Har inte sett någon 240:a med B20 motor i, däremot 242 L med B19 motor..

Inte för att det har med tråden att göra, men newstead har rätt. 240 fanns med den gamla B20-motorn, åtminstone första året. Jag vet en som köpte en sån när 240 kom. Vi andra funderade varför han valde den gamla motorn i sin nya bil. Vi fick aldrig nåt vettigt svar på det.
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
kommer aldrig sakna XP, tacka vetja win98! det var iaf nåt som jag gillade.
jag har Vista nu och tycker det är en stor uppgradering jämfört med Xp (om man har datorkraften dvs.)
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Kommer också att stanna kvar i XP så länge det går.
Finner ingen anledning att helt plötsligt vika en mycket större del av datorns prestanda till att driva ett operativsystem som egentligen bara ska ge mig access till dom program som jag behöver.

Kör normalt Mac hemma & på jobbet och använder i princip bara pc'n till spel numera.

Appropå prestanda, satte för skojs skull upp en gammal PIII med 256 Mb ram, W98 och office97.
Startade den och XP på en 3Ghz Dual core med 3 gig ram samtidigt.

PIII'an var uppe och rullade med alla office programmen i gång med dokument klara för användning innan desktopen var färdigladdad i XP...

Bloatware... Näääääää...
/D
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
kommer aldrig sakna XP, tacka vetja win98! det var iaf nåt som jag gillade.
jag har Vista nu och tycker det är en stor uppgradering jämfört med Xp (om man har datorkraften dvs.)

Tittar man i kärnan i Vista heter den NT6.0 medan XP heter NT5.1
och Windows2000 heter NT5.0. Dvs Xp är bara en 0.1 release. XP snurrar på bra och Vista ligger i bokhyllan för installation när SP1 kommer på svenska(inom 1 månad förhoppningsvis). SP1 påverkar tydligen prestandan åt det bättre hållet sägs det.
 

Ludenben

Med lem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Nacka
Hoj
zx9r -99
Jag jobbar som säljare av licenser till företag och säljer bland annat Microsoftlicenser.

Som företag kommer man att kunna köpa licenser för xp ett bra tag framöver.
Det gör man genom att köpa licenser för vista och nedgradera dessa till exempelvis xp pro.

Fungerar på samma sätt med Office. Många företag kör fortfarande på office 2003 och vill fortsätta göra det. För att kunna göra det så köper man licenser för 2007 och nedgraderar till 2003.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
PIII'an var uppe och rullade med alla office programmen i gång med dokument klara för användning innan desktopen var färdigladdad i XP...

Bloatware... Näääääää...
/D

Jag har en P2 450 MHz med 512 i RAM som jag kör XP på. När det handlar om att surfa, skriva i Word t.ex. och liknande banala sysslor är den närapå lika snabb som min huvuddator (AMD64 2,5 GHz, 1 GB RAM). Den gamla häcken är dock vigd till att bli Linuxserver snart, så fort jag får tid att fixa det.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
HP och Dell fixar det.

Datortillverkare utnyttjar kryphål för att rädda XP.

HP meddelar att man planerar fortsatt försäljningav Windows XP genom i förväg nedgraderade datorer fram till 30:e juli 2009, vilket är mer än ett år efter Microsofts stoppdatum. Den konkurrerande datortillverkaren Dell planerar samma sak och har redan börjat marknadsföra nedgraderingsalternativet via sin sajt.

http://www.idg.se/2.1085/1.158737
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top