Räknare, kalkylator, miniräknare...

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Vilken rekommenderas för matte motsvarande B, C och D? Andragradsekvationer och generellt för ekvationer, derivata och funktioner. Hur ser det ut (på skärmen) och fungerar när man räknar ekvationer med en räknare?! Finns det "för" bra räknare som räknas som fusk?

:tomten

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
tr200422.jpg

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nyteknik skrev:
2414329 Vilken rekommenderas för matte motsvarande B, C och D? Andragradsekvationer och generellt för ekvationer, derivata och funktioner. Hur ser det ut (på skärmen) och fungerar när man räknar ekvationer med en räknare?! Finns det "för" bra räknare som räknas som fusk?

finns senare modeler än ti-83 som kan klassas som fusk räknare, har mer funktioner än dom vanliga ti-82/ti-83

Texas instrument är det som är det vanligaste märket.

ATW

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Honda, Hornet 900
räknare

kan väl rekomendera HP's miniräknare... HP48G.

Dock blir man skadad av deras inmatningssystem och sedan kan man ej använda nåt annat.

Annars brukar det ju finnas rekomenderade räknare man får ha med sig prov osv.
bra att vänja sig med det man får använda sig av när det gäller.

Det finns för övrigt räknare som kan lösa det mesta. (Förutom riktiga problem då förstås)

(drömmer mig tilbax till första mattekursen på Chalmers... tillåtna hjälpmedel: penna och suddgummi)

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Att ha en grafräknare är skiten!

Se till att låna nån gammal jävel av någon som läst det förut. Ingen ide att köpa en ny för 900:-.

Lycka till!

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM Superduke -07
som sagt Ti-82 eller 83 är det nog som gäller.

själv har jag en ti 93 tror jag den heter.

Beträffande om det finns räknare som klassas som fusk vet jag inte. jag har inte sett någon lista på godkända eller icka godkända räknare. skulle dock väldigt gärna vilja göra det om det finns. Är lite rädd för att min nuvarande räknare kan klassas som det om det finns såna...
Kanske ska tillägga att jag använder denna på högskola och då inte för mattekurserna. då räknas alla räknare som fusk.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Du ska köpa allt utom just en räknare som klarar andragradsekvationer och sånt..

vilket jag lyckades med eftersom jag inte lyssnade... men det gick bra ändå (lånade på skolans bibliotek när det var stort prov)

De vanligaste i gymnasiet är Ti-83+, Ti-84 Silver edition.
typ samma räknare.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Du ska ju såklart ha en symbolhanterande räknedosa och göra en sleeper av den så du kan nå toppbetyg!

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Tjet skrev:
2414627 Du ska ju såklart ha en symbolhanterande räknedosa och göra en sleeper av den så du kan nå toppbetyg!
Behövs inte, du kan programmera eller ladda ner program som gör samma uträkningar.

så egentligen kan du fuska med de flesta....

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Nursey skrev:
2415013 texas instuments is the shit..man kan spara ekvationer/formler/textsnuttar i den som man råkar hitta på proven ..har jag hört:rolleyes:

Hehe. Det kom lärarna också på när en annan pluggade på gymnasiet. Sen var man tvungen att radera minnet och visa upp den när man gick in. Stod "mem cleared" eller nåt i displayen. Då gjorde man ett litet prog som ritade upp meddelandet så slapp man radera allt. Har jag hört alltså...jag också :tungan

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Nursey skrev:
2415013 texas instuments is the shit..man kan spara ekvationer/formler/textsnuttar i den som man råkar hitta på proven ..har jag hört:rolleyes:
Frågorna är:

• Vilken modell för mina ändamål?
• Hur funkar de i praktiken?

Dessutom:

• Vilken butik/kedja kan ge råd och svara på frågor?

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Hoj
R1-04 race/banhoj
Nyteknik skrev:
2415046 Frågorna är:

Dessutom:

jag hade ti-83 under mattekurserna, a,b,c,d,e. Funkade kanon. se bara till att du köper en grafritande räknare.

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Nyteknik skrev:
2415046 Frågorna är:

Dessutom:

Jag har inte hållit mig ajour med Texas utveckling de senaste 10 åren :tungan (tror jag lade miniräknaren i en påse och hoppade på den efter sista fysikprovet i 3an) men knalla till närmaste stora bokhandel så kan de nog hjälpa dig :tummenupp

Akademibokhandeln är bra..i Uppsala har vi ett par butiker som heter Svanströms (vet inte om dom är nationella eller hur det är..men om ni har en sådan butik så brukar dom vara billigast)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Vi hade rätt så välutrustade labblokaler i min gamla gamla gymnasieskola och jobbade vid var och varannan lektion med texas CBL-utrutning. Det var olika detektorer, maskiner och pruttlar som kopplades till miniräknaren och så laddades data över kontinuerligt. Sedan jobbade man vidare med t.ex. regression i räknaren. Undervisningen byggde helt på att man hade TI82. Ingick även TI-programmering (i princip samma språk som visual basic) i de flesta av mattekurserna. Läraren tyckte att kunde man programmera räknaren till att lösa en viss typ av ekvation, så hade man lärt sig allt man behövde lära sig. De som ville kunde oftast skita i att räkna i räknehäftet och istället sitta och programmera.

Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Nyteknik skrev:
2415046 Frågorna är:

Dessutom:

En TI-82 duger finfint.
Finns förmodligen hos närmaste bokhandel, t ex Akedmibokhandeln, Nyströms osv.

Bearnikow

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Hoj
XR Motard
Nyteknik skrev:
2414329 Vilken rekommenderas för matte motsvarande B, C och D? Andragradsekvationer och generellt för ekvationer, derivata och funktioner. Hur ser det ut (på skärmen) och fungerar när man räknar ekvationer med en räknare?! Finns det "för" bra räknare som räknas som fusk?

TI-82 och TI-83 är nerlagda, de som är istället nu är TI-83+, TI-84+ och TI-84+ Silver edition. Dessa är i stort sätt samma modell men med olika skal, minne och anslutningstyp till datorn (USB/seriell). Dessa är inte symbolhanterande vilket innebär att derivator och integraler räknas ut aproximativt och inte exakt. Det är dessa modeller som är tänkta att man ska använda till matte A-E.

Den bästa Texas Instruments-modellen är TI-89 titanium vilken är symbolhanterande, den finns även i ett handdatorchassi (Voyage 200) så man kan säga att det är en förtäckt handdator:hihi
Ifall läraren ser/fattar vad TI-89:an kan så kommer du inte få använda den, den kostar cirka 1600kr mot cirka 1000kr för TI-84:an.

Symbolhantering är MYCKET bra, satte precis full pott på mitt matteprov om differentialekvationer :D

TI-miniräknarna är även det märket som det finns mest program till jämfört med Casio och HP. Kolla www.ticalc.org, där kan du hitta program som gör din TI-83+/TI-84 symbolhanterande på derivering men inte integrering.

TI-89:an har även "Pretty print" inbyggt vilket innebär att ekvationer skrivs på skärmen som de skulle ha gjort om du skrev dem på papper, medans TI-84:an ger en massa paranteser, som man måste skriva in dem. Detta går dock att uppgradera så att även dessa får Pretty print.

FreddaGädda

Guest
Nyteknik skrev:
2414329 1. Vilken rekommenderas för matte motsvarande B, C och D?
Andragradsekvationer och generellt för ekvationer, derivata och funktioner. 2. Hur ser det ut (på skärmen) och fungerar när man räknar ekvationer med en räknare?! 3. Finns det "för" bra räknare som räknas som fusk?

1. Ti-83+ används som standard i gymnasiet
2. Det ser fint ut
3. Svar ja. Allt över Ti83+ räknades i vår skola som fusk

Du kan få tjacka min knappt använda 83+ billigt. Visserligen står mitt namn inristat i den men den har aldrig blivit tappad i golvet eller varit under vatten/läsk som mina kamraters har. Kanske kan bero på att jag aldrig visste var den var, de få mattelektioner/fysiklektioner jag öht kom på, eller var vaken under

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Oddjob skrev:
2414604 Du ska köpa allt utom just en räknare som klarar andragradsekvationer och sånt..

vilket jag lyckades med eftersom jag inte lyssnade... men det gick bra ändå (lånade på skolans bibliotek när det var stort prov)

De vanligaste i gymnasiet är Ti-83+, Ti-84 Silver edition.
typ samma räknare.

Går ju programera själv i ti-83an så den klara andragradsekvationer:pannkyss

Har en ti-83 liggandes faktiskt men ska se om dom kanske ska ha tillbaka den.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA