Rätt eller fel att slå sitt djur?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Vänder mig i första hand till er som har god/stor erfarenhet att uppfostra djur och i första hand hundar.

Är det normalt att man "slår" en hundvalp?
Är det enda sättet att visa vem som bestämmer så valpen inser sin lägre rang?

Med "slår" menar jag inte att slå hårt utan mer att markera att något är oacceptabelt med ett lätt slag på nosen, drag i nackskinnet eller kanske nyp i örat.

sandstream skrev:
2505077 Vänder mig i första hand till er som har god/stor erfarenhet att uppfostra djur och i första hand hundar.

Med "slår" menar jag inte att slå hårt utan mer att markera att något är oacceptabelt med ett lätt slag på nosen, drag i nackskinnet eller kanske nyp i örat.
Nej man ska aldrig markera på det sättet. Du kan lyfta den i nackskinnet precis som mamman skulle gjort. Bestämd röst och ett Nej lyft bort den från vad den nu har gjort för bus.

Jag tycker allt våld mot djur är fel. Om det inte behövs för att till exempel skydda ett annat djur eller människa.

ett lätt slag på nosen då hunden skäller tycker jag inte är fel dock, Inte så hunden gör illa sig men så att den känner ett visst obehag. Det är inte nått jag skulle rekommendera att du gör som en permanent lösning, mer som om du måste åtgärda hundens bus på en gång.

Att slå hunden är ingen långsiktig lösning, om du vill få bort ett problem beteende hos din hund rekomenderar jag att du istället försöker arbeta brot beteendet med belöningar när den gör rätt. Då vill hunden göra rätt istället för att den blir rädd för att göra fel, och dig.

Slår du hunden skapar du bara en kuvad varelse som är rädd för dig och rädd för att göra fel. Lägg ner rangtänkandet, en hund har inget att konkurrera med en människa om vilket hunden vet men människor inte vill inse. Belöna när hunden gör det du vill och ignorera när hunden inte gör som du vill, och för att hunden ska veta vad som är fel måste den först få veta vad som är rätt.

behöver man ens svara på den frågan?...
skulle du slå ditt barn?

Jag tycker det är rätt, tror de likt människan kan uppfatta det som en positiv markering. Alla varelser behöver fysisk närhet, i det ryms måttlig fysisk bestraffning.

Mcbrud skrev:
2505140 behöver man ens svara på den frågan?...
skulle du slå ditt barn?

Är absolut inte för våld mot djur, men jag lämnar inte mina barn till en veterinär, alltså, det är en viss skillnad på barn och djur!

sandstream skrev:
2505077 Vänder mig i första hand till er som har god/stor erfarenhet att uppfostra djur och i första hand hundar.

JAg har fostrat ett antal hundar genom åren.
Den sista en dam som växte upp och blev 55kg tung.
Korsning mellan New Founland, Golden och Dobberman )

Det finns rätt många likheter mellan att fostra ett barn som att fostra en hund.
Fördelen med hundar är att du kan vara "fysisk" i din fostran.
Med fysisk innebär det inte att man slår...

Men att vräka ikull, bita i öron, hals, morra åt valpen m,m m,m är ok.
Men slag och rapp liknas även med hundar som misshandel.

Ett tips som jag fick för många år sedan var att fostra hunden så som hundar fostrar varandra.
Sen det viktigaste av allt.
Var konsekvent!
Har du bestämt en sak..
Så är det det dom gäller ALLTID..
Då lär dom sig..
Velar du och tillåter ibland, så förstör du bara för dig själv och hunden lär sig aldrig var gränsen går..

Straffa aldrig i efterhand.. Straffa bara direkt..
Hundars minne för saker är inte så långt.. 10 - 15 minuter ungefär.

Skulle kunna utveckla det här till ett jättelångt inlägg..
PM:a om du har frågor..

OLJEKYLD GSXR skrev:
2505125 Slår du hunden skapar du bara en kuvad varelse som är rädd för dig och rädd för att göra fel. Lägg ner rangtänkandet, en hund har inget att konkurrera med en människa om vilket hunden vet men människor inte vill inse. Belöna när hunden gör det du vill och ignorera när hunden inte gör som du vill, och för att hunden ska veta vad som är fel måste den först få veta vad som är rätt.
Du är med på att jag med "slå" inte menar något hårt fysiskt våld utan tex ett lätt slag på nosen?

Det verkar finnas lite olika skolor när det gäller det här med rangordning. En del menar att man aldrig ska låta hunden "rida" på någon i familjen men enligt dig så saknar det alltså helt betydelse, eller tolkar jag dig fel?

Sen undrar jag vad du menar med att jag ska ignorera en hund om den gör fel, tex biter ett av mina barn som står helt stilla. Hur ska jag kunna ignorera det?
Mcbrud skrev:
skulle du slå ditt barn?
Ja, frågan tycker jag är högst relevant och nej, jag har aldrig slagit mina barn och kommer aldrig att göra det.
Dock tillhör jag dem som anser att man kan skilja på människor och djur. Deras liv i frihet är inte direkt någon dans på rosor.

Yabba skrev:
2505189 Är absolut inte för våld mot djur, men jag lämnar inte mina barn till en veterinär, alltså, det är en viss skillnad på barn och djur!
Den var bra! :tummenupp

Snail_shell skrev:
2505217 JAg har fostrat ett antal hundar genom åren....
Stort tack för det, precis den typ av inlägg jag hoppades på :tummenupp
(Inte enbart för att vi verkar ha samma synsätt på djur när det gäller uppfostran utan även för att du verkar ha en del erfarenhet)

Last edited:
Jag tycker absolut inte man ska slå ett djur som gör fel. Om ett djur ständigt gör fel tex kissar inne så ska man gå till botten med avad det är, han kanske är ensam för mkt eller mår dåligt av annat. Men om det är en valp som tex har bitit sönder soffan, kan man ju ge den en liten lätt knäpp på nosen samtidgt som man höjer rösten.

Mcbrud skrev:
2505271 nej men du lämnar dem väl till en doktor när de blir sjuka?

vad tror folk som slår sina djur att de lär av det? är inte det minsta naturligt för ett djur att bli slagen, inte ens i naturen. Skulle sett ut om vargmamman slog till sina valpar! Hundar markerar vid fel, aldrig gör illa.

FEL!
Hundar är väldigt hårdhänta med varandra!
Dom skadar inte varandra, men nog gör dom illa sina valpar om dom kliver över gränsen för många gånger.

Det finns till och med exempel på att tikar biti ihjäl valpar som inte "rättat" sig i ledet.

Anser det helt befängt att blanda in mänskliga värderingar i uppfostran av djur.
Det är en helt annan värld och förmodligen därför det finns så otroligt många trasiga och osäkra djur i vårt samhälle.

OLJEKYLD GSXR skrev:
2505125 Slår du hunden skapar du bara en kuvad varelse som är rädd för dig och rädd för att göra fel. Lägg ner rangtänkandet, en hund har inget att konkurrera med en människa om vilket hunden vet men människor inte vill inse. Belöna när hunden gör det du vill och ignorera när hunden inte gör som du vill, och för att hunden ska veta vad som är fel måste den först få veta vad som är rätt.

En hund kommer aldrig att lägga ner rangsbeteendet och jag har sett hundar domminera sina ägare.

men du har rätt i att för att hunden ska veta vad som är fel måste den först få veta vad som är rätt. Dock kan du inte få den att veta att den gjort fel genom att ignorera den, speciellt inte om hunden är dominant dig.

Våld mot hunden är självklart inget bra alternativ. ett bra sätt att visa vem som står högst kan vara att på ett lekfullt sätt brotta ner hunden och hålla fast ett tag. På detta sätt kommer hunden att inse att du är "starkare" och på så sätt är "ledaren" i flocken.

Ett till sätt är att ALDRIG låta hunden äta före eller samtidigt som dig. De lägre stående i flocken äter ALLTID efter ledaren/na. På så sätt kommer hunden instintivt att veta vem ledaren är o.s.v.

Kawakex skrev:
2505272 Jag tycker absolut inte man ska slå ett djur som gör fel. Om ett djur ständigt gör fel tex kissar inne så ska man gå till botten med avad det är, han kanske är ensam för mkt eller mår dåligt av annat. Men om det är en valp som tex har bitit sönder soffan, kan man ju ge den en liten lätt knäpp på nosen samtidgt som man höjer rösten.
Att valpar kissar inne beror väl enbart på att ägaren inte går ut med den tillräckligt ofta om man ska hårddra det hela lite. Jag skulle aldrig få för mig att bestraffa hunden för att den gör sina behov inomhus. Istället så berömmer jag den när den gör sina behov utomhus.

Om soffan har blivit sönderbiten så beror det med största sannolikhet på att husse/matte inte haft koll och kunnat säga ifrån direkt om att det inte är acceptabelt att tugga på soffan.
Att bestraffa i efterhand ska enligt dem jag pratat med inte ha någon som helst effekt, hundar förstår bara "nuet" när det gäller bestraffning och belöning.

Vad hunden än har gjort ska man aldrig göra hunden illa, inte ens knäppa till den på nosen.
Vad ska meningen vara med att göra den illa? (även en knäpp på nosen är att göra hunden illa).
Hunden blir bara rädd och osäker.
Våld används endast för att hundägaren ska få ut sin frustration över att hunden inte lyder.

Mcbrud skrev:
skulle du slå ditt barn?

Precis gör som du skulle ha gjort med dina barn, ge hundjävel en ricktig fetsmäll när den är dum!

Lycka Till :tummenupp

sandstream skrev:
2505332 Att valpar kissar inne beror väl enbart på att ägaren inte går ut med den tillräckligt ofta om man ska hårddra det hela lite. Jag skulle aldrig få för mig att bestraffa hunden för att den gör sina behov inomhus. Istället så berömmer jag den när den gör sina behov utomhus.

Om soffan har blivit sönderbiten så beror det med största sannolikhet på att husse/matte inte haft koll och kunnat säga ifrån direkt om att det inte är acceptabelt att tugga på soffan.
Att bestraffa i efterhand ska enligt dem jag pratat med inte ha någon som helst effekt, hundar förstår bara "nuet" när det gäller bestraffning och belöning.
Jag vet en som hade en hund som kissade in för att protestera mot att de var borta mycket, hennes sambo slog då hunden vilket gjorde den ledsen och rädd och kissade inne mer. De har nu sålt hunden och jag vet att den mår bra idag. Ja visst sak man bestraffa i nuet men en hund kan ju bita sönder soffan när man är borta.

Jag förstår ungefär vilket sorts våld som menas i frågeställningen men jag tycker inte det är någon vidare skillnad, man slår väl inte sina barn över fingrarna om de sträcker sig efter nått de inte får ta osv.
Mycket riktigt finns det olika skolor när det gäller hundars uppfostran och jag tillhör de som använder och tror på den mjuka skolan. Jag tycker det här med rang och hela tänkte runt det är intressant eftersom i princip alla rör ihop det med att lösa ett problem som uppstår. Om vi benar lite i vad hundar och andra djur kan slåss om så kommer vi snabbt fram till: mat, sovplats, partners, leksaker. Mat, ja det är ju du som bestämmer vad och när hunden äter, det är inget hunden själv kan påverka. Hunden går inte in i kylen och äter upp din stek. Sovplats, hunden sover där du bestämmer att den for sova. Får inte hunden sova i sängen eller i soffan så komemr den inte göra det eftersom man lär hunden att den inte får vara där. Partner, ja behöver vi ens fundera på det? Leksaker då, det är samma som med sovplatsen, hunden får bara leka med det du bestämmer att hunden får leka med. Min hund får leka med sina bollar och kramdjur men blir bestämt nejjad om han skulle få för sig att skutta iväg med mina strumpor.
Problemlösningen då? Ja, en del hundraser är veka i psyket, en del är mycket starka. Rottisar tex är starka psykiskt och behöver därför en stark och tydlig ledare, en som med olika röstlägen får hunden att förstå vad som gäller och som är konsekvent och tydlig. Därmed inte sagt att man ska slita i och slå hunden för det är något annat. Är man inte tydlig med att man klarar av att lösa situationer som dyker upp, såsom mötande hundar, skateboards och fulla människor, så kommer hunden försöka lösa problemen åt dig. Detta medför ofta en hund som blir hundaggresiv, misstänksam mot människor osv.
Nån tog upp juckande, detta är inget som någon bör tillåta sin hund att göra men kom ihåg att man inte bara kan tolka en hund genom att läsa ett enda beteende/kroppsuttryck. Min hund försöker ibland jucka mot mitt ben men detta har inget med nån dominans att göra, det är en överslagshandling som följer av att han blir extremt uppspelt, tex när jag kommer och hämtar honom hos mitt ex och inte har träffat honom på länge. Han gör samma sak på sin snuttefilt då och då men då är det av helt andra orsaker.....Han tillåts dock inte att jucka på något, oavsett föremål och varför.
Man bör komma ihåg att i en vild flock så förekommer fysiskt våld väldigt sparsamt, det skapar bara orolighet i flocken. I 99% av fallen löses det med att parterna med sitt kroppsspråk gör upp om vem som är den starkare.
Jag känner vart den här tråden är påväg så jag gör nog bäst i att inte läsa så mycket mer här men skicka gärna PM om det är något speciellt.

Jo, som sandstream skriver så är det enda som funkar att korrigera i själva ögonblicket. Du har ungefär 3-4 sekunder på dig att belöna/korrigera hunden, sen vet inte hunden varför den blev belönad/korrigerad. Man ser många exempel på det här när man är ute, folk som skäller på sina hundar för att de inte kom på inkallning för en minut sedan. Helt utan verkan eftersom hunden tror att du skäller på den för att den kom till dig.

Last edited:
Funkar mjuka skolan är det bra, det gör den tyvärr inte på alla hundar.

Med det inte sagt att man ska slå sina hundar.

OLJEKYLD GSXR skrev:
2505498 en massa text...
Försöker, precis som du, att köra efter den mjuka skolan. Håller med dig i mycket av det du skriver.
Ibland kan jag bli riktigt förbannad på min hund men då gäller det att försöka vara mild i sin behandling. Har hänt att jag "tryckt" ner min hund i backen när hon gjort något riktigt olämpligt. Men det händer inte nu för tiden, gjorde det ett fåtal gånger de första månaderna.
Ser ledarskapet gentemot min hund ungefär som jag ser på det ledarskap jag använder mot soldater (armén). Jag kan vara hur ond som helst och sätta skräck i plutonen så att de lyder min minsta lilla vink, men vad händer då? Jo de slutar vara fritt tänkande människor och lyder blint och med rädsla för represalier.
Sätter man istället upp tydliga gränser och är så konsekvent som man bara kan vara, utan att gapa och leva om, så får man människor som fungerar väl ihop och löser uppgifterna med glädje istället för att vara rädda för att göra fel. De respekterar ens beslut och löser de uppgifter de får efter bästa förmåga.
Det är svårare att vara ett gott föredömme och leda med mild men bestämmd hand men resultatet i slutändan blir så mycket bättre. Märks tydligt på förbandet och det märks tydligt på hundar...

"Inskickat av Mcbrud
nej men du lämnar dem väl till en doktor när de blir sjuka? "

Japp, det gör jag men jag tar inte med hunden dit (kan bero på att jag/vi inte har hund :D )

Ville bara påpeka att hundar är djur, och det är inte barn!
Släpp ut en hund i skogen en vecka eller två så får du se om du vill likna den vid ett barn sen!

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back