Rätt oljenivå?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Motorcykel: s1000rr 2011 ~3000mil

Då jag har problem med svällande(?) koppling, börjar jag simpelt med att kolla till oljenivån.
Funderar på om nivån är för låg vid drift.

Så här säger manualen om oljenivå:
Image from iOS.jpg
Den ska mätas varmkörd, med avstängd motor, allt inom den röda (grå) ringen är okej.

Får börja med att säga att jag inte hade mc-stället med mig, så det blev tomgångskörning tills den kom upp i arbetstemperatur. Ska ta en ordentlig tur och kolla om det skiljer mycket, men tänkte jag kan börja höra om det ser helfel ut.

Bara så det är sagt:
Hojen står jämnt och jag rätar upp den för att kolla nivån.

Så här ser det ut kallt:
kall.jpg
Inget konstigt här.

Tomgång, temperatur i klustret är drygt 70c.
drift.jpg
I lägsta laget eller fullt normalt vid drift?

Efter tomgångskörning stängde jag av och väntade någon minut så olja skulle hinna rinna tillbaka. Då såg det ut så här:
varmkörd.jpg

Så, är det för lite olja i hojen? Om så, skulle det kunna påverka min koppling?
 
Last edited:

Falk1n

Medlem
Gick med
23 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS
Hur det ser ut i siktglaset vid drift spelar absolut ingen roll. Sen som inlägget ovan säger: har du väntat en stund med avstängd motor efter körning och ser olja i siktglaset är du hemma. Att nivån var lägre några minuter efter din tomgångskörning än innan beror sannolikt bara på att oljan inte hunnit rinna ner ordentligt.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tackar, då kan jag (tyvärr) släppa tankarna om att kopplingsproblem skulle bero på oljemängd.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Någon specifik anledning? Skulle nog begärt helsyntet själv (Motul 7100).
Jag är van vid att serva själv och hälla i helsyntet, så jag tänkte aldrig på att fråga vilken olja de skulle använda. Kändes så självklart att det skulle vara något bättre.

Men det var ingen särskild överenskommelse, gissar på att de brukar slänga i 5100.

Uppdatering: läste på fel kvitto. BMW Advantec Ultimate är oljan som använts.

Annars är det ju ett knep att köra med 5100 om man har problem med kopplingen...
Jaså? Vilken typ av kopplingsproblem då?
Mitt problem verkar vara att den sväller, inte att den slirar.

Nu tror jag inte min verkstad försöker dölja kopplingsproblem för mig, däremot vet jag att tidigare ägare gjorde ett extra byte med 5100.
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jaså? Vilken typ av kopplingsproblem då?

Nu tror jag inte min verkstad försöker dölja kopplingsproblem för mig, däremot vet jag att tidigare ägare gjorde ett extra byte med 5100.

Menade inte att man döljer problem direkt, 5100 delsyntet funkar helt enkelt bra med kopplingar. Det var i alla fall mångas erfarenhet med rotax-twinnarna som Aprilia använde som hade erkänt känsliga kopplingar. Castrol fick många problem med å.a.s. Främst slir då i båda fallen, men det verkar du ju inte ha.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du kan ju byta olja på vinst o förlust inte för jag tror Motul 5100 oljan sväller lameller mer än någ annan men vem vet jag har aldrig kört en så sniken olja :D
Motul 7100 har jag provkört och den har inga svullofasoner för sig på KTM ivf.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Grävde i kvittona igen nu och såg att jag läst om 5100 på fel kvitto. :huvet

På det rätta kvittot står det "advantec ultima", vilket jag antar är BMW Advantec Ultimate, BMWs rejsigare originalolja.

Har du haft hojen på service hos Kenneths MC?
Ja, det stämmer.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Grävde i kvittona igen nu och såg att jag läst om 5100 på helt fel kvitto. :huvet

På det rätta storservice-kvittot står det "advantec ultima", vilket jag antar är BMW Advantec Ultimate, BMWs rejsigare originalolja.

Ja, det stämmer.

Nu skapade jag inte tråden för att jag trodde Kenneths hällt i fel oljemängd, utan för att jag söker med ljus och lykta efter anledningar till att kopplingen börjat bete sig konstigt.

Advantec ultimate är gjord för detta effektuttag och BMW rek ju den så den oljan duger o blir över.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Advantec ultimate är gjord för detta effektuttag och BMW rek ju den så den oljan duger o blir över.
Då har vi spikat detta. Rätt oljemängd, rätt oljesort.
Inte mycket mer att säga här, lösningen till mina problem finns någon annanstans.

Tack till alla som hjälpt till.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Då har vi spikat detta. Rätt oljemängd, rätt oljesort.
Inte mycket mer att säga här, lösningen till mina problem finns någon annanstans.

Tack till alla som hjälpt till.

Byt kopplingswire innan du funderar mer för den är kraftigt misstänkt.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top