Det går inte att framföra en sporthoj inom lagens ramar enligt min mening...
Och slutsatsen man kan dra av inläggen som kommit är att det är ok att köra 180 på 90 väg så länge som man inte utsätter nån annan för fara eller??
Likt förbannat bryter vi då mot lagen... ok eller inte???
Hur får man äta popcorn symbolen?
Ja, eftersom det är de priser vi alla har kommit överrens om så är det rimligt. Sen kan ju din personliga åsikt skilja sig från majoritetens. Men det är majoriteten som har rätt.
Själv skiljer sig mina åsikter påtagligt ofta från majoriteten. Men det är ju bara för att jag själv "har fel".
I stort sett så är det så det ska fungera. Men sen finns det ju mängder med tillkommande parametrar och trögheter i systemen. Samt att resonera på detta viset är väldigt avskalat och radikalt.
Finns folk som har sporthojar som inte ens har kört på alla växlar med sina cyklar just för att dom kör lagligt. Kör dom fel då![]()
Borde det vara lägre hastighetsgräns för mc då,eftersom en bil med abs spöar dom flesta hojjar när det gäller bromsning i paniksituation?Trafikreglerna är ju utformade så, att även den svagaste länken (det fordon som har sämst bromsmöjligheter) ska kunna hantera en utspringande unge. Orättvist kan man tycka, för oss som har helt andra möjligheter att få stopp på våra fordon.
"Samma regler gäller för alla". Men är inte det ganska dumt egentligen? Man kan ju tycka att olika hastighetsgränser borde gälla för ett ekipage på 240 kilo med hypereffektiva bromsar och exempelvis en långtradare eller minibuss.
Rätt och fel bestäms av vad majoriteten tycker. Där efter röstar man i riksdagsvalet och de politikerna klubbar sedan igenom de beslut som representerar folkets val.
Du har blivit dömd efter dessa regler och det är därför rätt. I ett annat land hade straffet troligen blivit ett annat.
Så svaret är: Det är rättvist
Skulle själv mycket hellre ta 8000:- och behållt körkortet.
Hela vitsen med straff är väl att det är något du INTE vill.![]()
Det är väl rättvist i och för sig men kontra en parkeringsbot i sthlm city på 1500:-
När jag imorse var påväg till jobbet med min bil så hade jag tyvärr lite bråttom och blev uppmätt med laser körandes 63km/h på 50 väg.
Fick en saltad räkning av polisen á 2400kr. Känns självklart riktigt surt men man frågar sig det rimliga i bötesbeloppet när man vet att både en själv och andra kört mer än ett antal km/h fortare nästan dagligen.
Att man på exempelvis Sjöbo flygraka kan köra 180km/h på bakhjulet utan att polisen knappt visar sig gör att man ifrågasätter rättvisan i samhället... Visst är folket på flygrakan där på egen risk men sätter man det i relation till mina 2400kr för 13km/h så borde det röra sig om iallafall 20000kr i böter för en slangning över 150 blås...
Jag älskar att köra motorcykel men jag ifrågasätter ändå rimligheten i att fortsätta med det efter dagens händelse... Jag har kört hoj i 10 år och jag vet inte om jag kan komma ihåg en enda tur förutom uppkörningen där man hållt laglig hastighet hela vägen... Och så är det nog för dom flesta som kör hoj och säkert för många bilförare med...
Det här MÅSTE ju bara vara den dummaste meningen som NÅGONSIN skrivits på SHEn sporthoj är byggd för att gå fort på bana men när tomgångskörning på 6ans växel ger olagliga farter så undrar jag bara när man ska utnyttja den till vad den är byggd för?
Jaha du, som någon sa....if you can´t do the time, don´t do the crime!Bankörning i all ära men hur många har tid och råd att bosätta sig på närmsta bana? Vardagskörningen har ju sin tjusning i vilket fall som helst...
Ville bara skriva av mig lite...
Hur och var parkerar du för att få en parkeringsbot på 1500:-![]()
Bara nyfiken...
Jag skulle nog hävda att man har gjort ett dåligt val av hojtyp. Onödiga pengar att betala dunderförsäkring på en supersporthoj om man inte tänker utnyttja den ordentligt.
Lastzon, utanför garage och på övergångställe mitt i city dvs. Norrmalm.
Sthlm stad girig vill ha mer![]()
och vilken körskola gick du påLastzon, utanför garage och på övergångställe mitt i city dvs. Norrmalm.
Sthlm stad girig vill ha mer![]()
För övrigt kan tilläggas att jag nog är den enda som lyckats få p-böter på en mack i city.
![]() |
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC
Roger Berzell, generalsekre... |
Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning
KTM erbjuder nu sina kunder... |
|
![]() |
Rekordmånga personliga regskyltar
Under 2024 godkände Transpo... |
![]() |
SMC får 700.000 kronor i bidrag
Roger Berzell, generalsekre... |