Rättvist eller inte?

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Hoj
ingen
Har man bråttom kör man riktigt fort, 13km/h var riktigt mesigt OM du nu hade bråttom, men tur för dig. Man vet vad man gamblar med om man kör för fort, den som inte vet det ska inte ha körkort :fatta!

Last edited:

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Gahhh, vilket gnäll.....själv göra själv ha.

Samma regler för dig som för övriga svenska medborgare, bara att betala o se glad ut...
....sen lär du dig av DITT misstag. :tummenupp

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
3lägen
1. Hålla hastigheten
2. Ligga precis under gränsen där de drar kortet
3. Ska man bli av med kortet ska det vara ordentligt.

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
Oj vilket liv det blev av denna tråd...

För det första så betalar jag med stolthet mina böter och tycker beloppet är helt ok eftersom lagarna är framtagna i ett demokratikst land... Kunde lika gärna kostat 10000kr det har mindre betydelse....

Det jag ifrågasätter är mentaliteten hos majoriteten av sporthojsförarna inklusive mig själv...

Det går inte att framföra en sporthoj inom lagens ramar enligt min mening...

Och slutsatsen man kan dra av inläggen som kommit är att det är ok att köra 180 på 90 väg så länge som man inte utsätter nån annan för fara eller??

Likt förbannat bryter vi då mot lagen... ok eller inte???

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Det går inte att framföra en sporthoj inom lagens ramar enligt min mening...

Och slutsatsen man kan dra av inläggen som kommit är att det är ok att köra 180 på 90 väg så länge som man inte utsätter nån annan för fara eller??

Likt förbannat bryter vi då mot lagen... ok eller inte???

Om man införskaffar sig en Ferrari Enzo, Lambo eller en Toyota Supra på 8-900hk så kan man inte heller framföra dom inom lagens ramar :va

Klart det går att framföra dom inom lagens ramar, helt å hållet beroende på vem som kör. Sen att just du har ett behov att varvar minst 8000rpm på varje växel och även köra på varje växel är en annan femma, eller hur. Finns folk som har sporthojar som inte ens har kört på alla växlar med sina cyklar just för att dom kör lagligt. Kör dom fel då :confused:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Rolig tråd!
Jag tyckte jag var bakom flötet men detta var underhållande!
Sitta o gråta på samhället... ja då hade en annan dött utav vätskebrist.
Kör o använd det som sitter bakom pannbenet, mellan öronen, under frisyren o toppen på kroppen! Det brukar funka!
Jag kör stötvis på vägen med banmoppen o ja den e påställd o försäkrad. Men jag gör en kalkulerad risk med att jag har slicks på i form utav böter lampor o blinkers hasighetsmätare osv...
Inte fan glinar jag om de skulle stanna mig jag har mitt a kort.
Om jag sätter mig på en moppe o vet vad jag gör ja det e ju mitt val!
Kör jag för fort så ökar mina chanser att åka fast..PuNkT

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ja, eftersom det är de priser vi alla har kommit överrens om så är det rimligt. Sen kan ju din personliga åsikt skilja sig från majoritetens. Men det är majoriteten som har rätt.

Själv skiljer sig mina åsikter påtagligt ofta från majoriteten. Men det är ju bara för att jag själv "har fel".

I stort sett så är det så det ska fungera. Men sen finns det ju mängder med tillkommande parametrar och trögheter i systemen. Samt att resonera på detta viset är väldigt avskalat och radikalt.

Du har i princip rätt om hur demokrati borde fungera. Verkligheten ser ju dock lite annorlunda ut.

Dom vi demokratiskt röstat fram följer hela tiden den politiskt korrekta linjen officiellt men när dom tar av sig kostymen och går på landets gator gör dom precis som alla vanliga dödliga medborgare.

Kör för fort
Fifflar med skatten
Myglar med byggnadslov
Super
Kör på fyllan (kanske det sämsta)
Fuskar med reseräkningar/kvitton
Anlitar svart arbetskraft
Går på porrklub
Tankar från PB
o.s.v

Skillnaden är bara att dom oftast kommer undan med en klapp på axeln och en fetare lön.

Detta gör att trovärdigheten urholkas

(OBS! gäller oavsett partifärg just nu står det dock Vänster - Höger 1000-10 men det beror förmodligen bara på att Vänster suttit länge vid makten. Höger har nog snart jobbat i kapp. :huvet )

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
"Samma regler gäller för alla". Men är inte det ganska dumt egentligen? Man kan ju tycka att olika hastighetsgränser borde gälla för ett ekipage på 240 kilo med hypereffektiva bromsar och exempelvis en långtradare eller minibuss.

Sticker det ut en katt framför dig har du nog större chans att väja om du kommer på en modern sporthoj, jämfört med om du sitter i en skåpbil eller minibuss. Eller kanske personbil med släpkärra?

Trafikreglerna är ju utformade så, att även den svagaste länken (det fordon som har sämst bromsmöjligheter) ska kunna hantera en utspringande unge. Orättvist kan man tycka, för oss som har helt andra möjligheter att få stopp på våra fordon.

Finns folk som har sporthojar som inte ens har kört på alla växlar med sina cyklar just för att dom kör lagligt. Kör dom fel då :confused:

Jag skulle nog hävda att man har gjort ett dåligt val av hojtyp. Onödiga pengar att betala dunderförsäkring på en supersporthoj om man inte tänker utnyttja den ordentligt.

Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Trafikreglerna är ju utformade så, att även den svagaste länken (det fordon som har sämst bromsmöjligheter) ska kunna hantera en utspringande unge. Orättvist kan man tycka, för oss som har helt andra möjligheter att få stopp på våra fordon.
Borde det vara lägre hastighetsgräns för mc då,eftersom en bil med abs spöar dom flesta hojjar när det gäller bromsning i paniksituation?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
"Samma regler gäller för alla". Men är inte det ganska dumt egentligen? Man kan ju tycka att olika hastighetsgränser borde gälla för ett ekipage på 240 kilo med hypereffektiva bromsar och exempelvis en långtradare eller minibuss.

Lastbilar och bussar får såvitt jag känner till, bara köra i 90. Bil med släp i 80, så det du eftersöker finns redan.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Rätt och fel bestäms av vad majoriteten tycker. Där efter röstar man i riksdagsvalet och de politikerna klubbar sedan igenom de beslut som representerar folkets val.

Du har blivit dömd efter dessa regler och det är därför rätt. I ett annat land hade straffet troligen blivit ett annat.

Så svaret är: Det är rättvist

Det är väl rättvist i och för sig men kontra en parkeringsbot i sthlm city på 1500:- så tycker jag det är lite skev bötes fördelning. T ex du kör +40 km/h på en 90 väg och har typ 3800:- och indraget körkort. Skulle själv mycket hellre ta 8000:- och behållt körkortet.

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
När jag imorse var påväg till jobbet med min bil så hade jag tyvärr lite bråttom och blev uppmätt med laser körandes 63km/h på 50 väg.

Jobbigt...sånt är livet!

Fick en saltad räkning av polisen á 2400kr. Känns självklart riktigt surt men man frågar sig det rimliga i bötesbeloppet när man vet att både en själv och andra kört mer än ett antal km/h fortare nästan dagligen.

Exakt vad menar du med "saltad"?
För så vitt jag vet så drar de väl alltid av 3km/h vid lasermätningar :va Förklara gärna!

Att man på exempelvis Sjöbo flygraka kan köra 180km/h på bakhjulet utan att polisen knappt visar sig gör att man ifrågasätter rättvisan i samhället... Visst är folket på flygrakan där på egen risk men sätter man det i relation till mina 2400kr för 13km/h så borde det röra sig om iallafall 20000kr i böter för en slangning över 150 blås...

Helt orelevant om det sker på "avlyst" plats!
För övrigt så kan du ju slanga i över 150 blås var du vill...men då riskerar du nog de böter du nämner om du har en skaplig lön eftersom det blir dagsböter...

Jag älskar att köra motorcykel men jag ifrågasätter ändå rimligheten i att fortsätta med det efter dagens händelse... Jag har kört hoj i 10 år och jag vet inte om jag kan komma ihåg en enda tur förutom uppkörningen där man hållt laglig hastighet hela vägen... Och så är det nog för dom flesta som kör hoj och säkert för många bilförare med...

Sluta köra hoj för att du fått en fortkörningsbot på 2400 efter tio år på hoj :va Eeeeh, ta en Redbull och kom tillbaka sen :tummenupp

En sporthoj är byggd för att gå fort på bana men när tomgångskörning på 6ans växel ger olagliga farter så undrar jag bara när man ska utnyttja den till vad den är byggd för?
Det här MÅSTE ju bara vara den dummaste meningen som NÅGONSIN skrivits på SH :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl

Bankörning i all ära men hur många har tid och råd att bosätta sig på närmsta bana? Vardagskörningen har ju sin tjusning i vilket fall som helst...
Jaha du, som någon sa....if you can´t do the time, don´t do the crime!

Ville bara skriva av mig lite...

Vet inte hur det är med er andra...men jag är rätt less på alla snyft trådar och "hur ska jag kunna manipulera systemet för jag inte vill ta mitt straff"-trådar...

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Hur och var parkerar du för att få en parkeringsbot på 1500:- :va

Bara nyfiken...

Lastzon, utanför garage och på övergångställe mitt i city dvs. Norrmalm.
Sthlm stad girig vill ha mer :mad:

För övrigt kan tilläggas att jag nog är den enda som lyckats få p-böter på en mack i city.

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Jag skulle nog hävda att man har gjort ett dåligt val av hojtyp. Onödiga pengar att betala dunderförsäkring på en supersporthoj om man inte tänker utnyttja den ordentligt.

Inte vet jag hur du resonerar men en gsx 750r från 1985 för under 17,000:- är i mina ögon varken en supersporthoj (i dagens mått mätt) eller dyr att försäkra (1600/år), så hur står sig ditt resonemang nu :va

Farbror min införskaffade en sån, inte riktigt orginal och gammal hoj så 8000rpm+ kör han på, rätt tungt att lägga sig på 5:an på 70/90 vägar.

Så bara för att jag tycker om en sån hoj, utseendemässigt, prestandamässigt och körmässigt så gör jag fel om jag köper en sådan och inte gasahelvete hela dagarna :va :huvet

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Lastzon, utanför garage och på övergångställe mitt i city dvs. Norrmalm.
Sthlm stad girig vill ha mer :mad:

För övrigt kan tilläggas att jag nog är den enda som lyckats få p-böter på en mack i city.
och vilken körskola gick du på :va

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...