Rättvist straff?

Är straffet rättvist?


  • Antal röstningar
    0

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Apropå:

"Rektor misshandlad i Karlstad

Vid 14-tiden bröt sig minst fyra nazister in på en av grundskolorna i Karlstad och överföll rektorn. Rektorn är oskadd och mår efter omständigheterna fysiskt bra men är chockad.

Klockan 14.00 bröt sig minst fyra nazister in på en av grundskolorna i Karlstads kommun och överföll rektorn. Slag och sparkar utdelades och därefter flydde förövarna platsen. Rektorn är oskadd och mår efter omständigheterna fysiskt bra men är chockad.

Skolan har tidigare besökts av nazisterna och eftersom skolan inte är en allmän plats har de ombetts att lämna området ett flertal gånger. Inga elever på skolan har vid någon tidpunkt blivit utsatta för någon typ av hot.

Enligt polisens vakthavande befäl kunde två av de fyra nynazisterna gripas strax före klockan tre i eftermiddag"
http://nytt.karlstad.se/index.asp?typ=detail&id=837

Domen:

"Två bröder med nazistanknytning som misshandlade en rektor i Karlstad dömdes på måndagen till fängelse. Den äldste, en 22-åring, dömdes till två års fängelse och den andre, 18 år, till ett år och tre månader."

http://sydsvenskan.se/sverige/article125139.ece


Tämligen hårt straff med tanke på att rektorn inte tog skada fysiskt.

Jämför med vilket annat misshandelsfall som helst under de senare åren.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
ah17 skrev:
Jämför med vilket annat misshandelsfall som helst under de senare åren.

Mja, men politiskt våld är lite annorlunda - att jämställa med terrorism nästintill. Synd att det inte är konsekvent bara, men denna dom har jag inget emot.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
ah17 skrev:
Ja jag vet inte. Det är inte denna dom som är hård de är de andra som är rent ut sagt för slappa.

Ja, det är sant.
Att de som sparkade ihjäl mannen på Kungsgatan kom undan antingen helt eller med ett år och sedan denns rektor som blev lite tilltufsad av ett gäng snorisar som döms till 2...
Snacka om skitland, bara att hoppas att fler sossar råkar illa ut så kanske det händer något.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Esquire skrev:
Vi får ju inte glömma att det är synd om brottslingarna. :pannkyss

Det är det säkert, men man använder det som förevändning för att släppa ut dem. Det är fett med rubbat, län.
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
FUBAR skrev:
VAD ÄR DET FÖR JÄVLA IDIOTER SOM SÄTTER STRAFF?

HELVETTE! Man blir förbannad! Jag hatar sån här skit!
De 4 nötterna borde inte ens få se dagsljus på tio år!
Jag förstör inte... Är tingsrätten helt blinda? De är ju oförmögna att sköta sitt jobb...
Fan... å inget kan man göra åt saken!
 

Ortefon

Der Landwirdschaftminister
Gick med
12 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
DR650SE
pogo skrev:
VAD ÄR DET FÖR JÄVLA IDIOTER SOM SÄTTER STRAFF?

HELVETTE! Man blir förbannad! Jag hatar sån här skit!
De 4 nötterna borde inte ens få se dagsljus på tio år!
Jag förstör inte... Är tingsrätten helt blinda? De är ju oförmögna att sköta sitt jobb...
Fan... å inget kan man göra åt saken!


Visst finns det saker man kan göra. Bli medlem i valfritt parti och säg att du är intresserad att sitta som nämndeman. Nämndemännen som sitter i tingsrätten ska representera den genomsnittliga befolkningen men består i regel av pensionärer. Dessa gamlingar har ofta annorlunda värderingar gällande hur unga flickor ska bete sig inför hormonstinna grabbar.

Ersättningen man får för att sitta som nämndeman är skratttretande låg så det är väl snarare av vilja att bidra till samhället som man sitter där än för att tjäna $$$.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ortefon skrev:
Ersättningen man får för att sitta som nämndeman är skratttretande låg så det är väl snarare av vilja att bidra till samhället som man sitter där än för att tjäna $$$.
Det kanske är för att man inte ska kunna ha det som heltidssysselsättning som ersättningen är så låg? :va
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
pogo skrev:
VAD ÄR DET FÖR JÄVLA IDIOTER SOM SÄTTER STRAFF?

HELVETTE! Man blir förbannad! Jag hatar sån här skit!
De 4 nötterna borde inte ens få se dagsljus på tio år!
Jag förstör inte... Är tingsrätten helt blinda? De är ju oförmögna att sköta sitt jobb...
Fan... å inget kan man göra åt saken!


Läs HELA domen innan ni dömer! :fakta Inte kvällstidningen.

Detta fall kommer nog dock att överklagas..
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
seyou skrev:
Och vad var hela domen?

Vore faktiskt intressant. Men det känns som att man läst liknande tidningsartiklar så många gånger så man inte reagerar längre.

Har en kompis som satt som nämndeman. Enligt honom hamnar man i domstolen enbart om man är med i S eller M, de andra partierna är för små.
Han röstade exakt som en annan rutinerad nämndeman. Den rutinerade hade i sin tur suttit med sedan tidernas begynnelse och bara varit med om att gå emot dommarens beslut en gång.
Det är lagen, straffpraxis och polisernas insats som behöver förbättras, dommarna dömmer inte det som är "rimligt" utan efter praxis och lagbok.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top