Råd med strypningssats R1 -98

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Alla större försäkringsbolag går inte på urpsrungseffekt, i endel bolag kan man få en försäkring på en strypt hoj om man fortfarande har mellankort.

Jag har min hoj försäkrad på länsförsäkringar, betalar 2800 hel/hel. (bilsport och mc ville ha 25000 i trafik)

Fast då är den iofs skriven på min far också.

Vet även att det finns endel mindre bolag som inte har fattat att 25kw är en bluff.

Jag kör ostrypt, och kommer att fortsätta göra det.
Har inte haft i brickorna en enda gång, inte ens vid besiktningen.

Om man ska köra med strypningen i så kan mam lika gärna åka 125cc, eftersom en sån ostrypt är bra mycke snabbare/ roligare än en strypt tung hoj.


Fast då är den iofs skriven på min far också.
 
Last edited:

superman

wheelie king
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
K8 blå/vit
Jag tror inte att det skiljer speciellt mkt egentligen.
Beror ju naturligtvis på många olika omständigheter som import mm.

Kan ge ett exempel:
ZX10r 06:a Halv/år = 12400:-
Hel/år = 17800:-

GSXR 1000 02:a
Halv/år = 11750:-
Hel/år = 16300:-

Alla är avställningsbara = alltså helt ok om man räknar på att man använder cykeln ca 6 månader.(Detta gäller IF).
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag kollade länsförsäkringar.

Skulle kosta 7000kr om den är strypt till 55kw som min e just nu, och skulle den ha fullt krut( vilket kanske är 110kw?) skulle de typ kosta 18 000kr.. Halvförsäkring

Men problemet i ditt fall är att R1an -98 är intypad på 55kw. Dvs den (som modell, R1 -98) har aldrig reggats med högre effekt från början. Detta gör att försäkringsbolagens "varningsklocka" inte ringer. Samma som för många motarder/enduros som är reggade på 6-11kw.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Dom bolag som försäkrar på effekten som står på registreringsbeviset brukar vad jag sett alltid ha med en paragraf i försäkringsbrevet som säger att cykeln skall försäkras efter ursprungseffekt. Sen om det är den som är angiven kollar dom nog inte förrens det är dags att betala ut för skada, och då lär det ju vara ganska försent att ändra sig...
 

Wirre

Mr Outlaw ;)
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Där min säng sover ;)
Hoj
CB1000RA -09
Ja där har du väl grejen... Du har hojen ställd på din farsa... Å de e sju oxå "sådär" kan man säga...
Visst om ni e skriva på samma adress, men de e självklart att den blir billigare på din farsa än på dig

Alla större försäkringsbolag går inte på urpsrungseffekt, i endel bolag kan man få en försäkring på en strypt hoj om man fortfarande har mellankort.

Jag har min hoj försäkrad på länsförsäkringar, betalar 2800 hel/hel. (bilsport och mc ville ha 25000 i trafik)

Fast då är den iofs skriven på min far också.

Vet även att det finns endel mindre bolag som inte har fattat att 25kw är en bluff.

Jag kör ostrypt, och kommer att fortsätta göra det.
Har inte haft i brickorna en enda gång, inte ens vid besiktningen.

Om man ska köra med strypningen i så kan mam lika gärna åka 125cc, eftersom en sån ostrypt är bra mycke snabbare/ roligare än en strypt tung hoj.


Fast då är den iofs skriven på min far också.
 

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Jag har en fråga när det gäller strypningssats till min Yamaha R1 -98.

Jag har köpt en strypningssats av mc kompaniet. Men funderar på att lämna in den för strypning(kostar enligt uppgift 900kr). Nån som har en bra "skiss" eller guide på hur man sätter dit brickorna själv?

Har svårt att se hur man monterar isär så man kommer ner till insuget/förgasarn där de ska sitta.. När jag tagit bort luftburken har jag lite svårt att se hur det ska plockas bort.

Tacksam för svar.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Förgasarna sitter fast i insugsgummina med någon slags slangklämma har jag för mig. Det kan vara lite svårt att se, men man pillar in en skruvmejsel framför fuggarna och lossar på respektive klämma för att få loss hela förgasarbryggan.
 

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Förgasarna sitter fast i insugsgummina med någon slags slangklämma har jag för mig. Det kan vara lite svårt att se, men man pillar in en skruvmejsel framför fuggarna och lossar på respektive klämma för att få loss hela förgasarbryggan.

Jo okej.. För min fråga nu är ju hur man får loss förgasarbryggan??.. För det är väl antagligen efter den brickorna ska sitta? En för varje förgasare.
 

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Har en ny fråga till den som känner sig kunnig.. Målet är att montera dit de strypbrickor jag köpt, som ska sitta vid insuget.

Nu är det så att jag tagit bort luftburken, och under den sitter ju de 4 insugen..(förklarar rätt grundligt då jag inte är så duktig på det här)..

För att kunna montera "loss" förgasarbryggarn behöver man vad jag förstår skruva loss slangklämmorna som sitter underst på förgasarbryggarn. För mig sitter det två stycken skruvar, en väldigt liten insex skruv med, och en något större skruv.

Nu är frågan om nån vet vilken av dessa två skruvar man ska lossa på för att "hamna" på rätt ställe, nån som vet??


Väldigt tacksam för svar.
 

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Har en ny fråga till den som känner sig kunnig.. Målet är att montera dit de strypbrickor jag köpt, som ska sitta vid insuget.

Nu är det så att jag tagit bort luftburken, och under den sitter ju de 4 insugen..(förklarar rätt grundligt då jag inte är så duktig på det här)..

För att kunna montera "loss" förgasarbryggarn behöver man vad jag förstår skruva loss slangklämmorna som sitter underst på förgasarbryggarn. För mig sitter det två stycken skruvar, en väldigt liten insex skruv med, och en något större skruv.

Nu är frågan om nån vet vilken av dessa två skruvar man ska lossa på för att "hamna" på rätt ställe, nån som vet??


Väldigt tacksam för svar.
__________________
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Har en ny fråga till den som känner sig kunnig.. Målet är att montera dit de strypbrickor jag köpt, som ska sitta vid insuget.

Nu är det så att jag tagit bort luftburken, och under den sitter ju de 4 insugen..(förklarar rätt grundligt då jag inte är så duktig på det här)..

För att kunna montera "loss" förgasarbryggarn behöver man vad jag förstår skruva loss slangklämmorna som sitter underst på förgasarbryggarn. För mig sitter det två stycken skruvar, en väldigt liten insex skruv med, och en något större skruv.

Nu är frågan om nån vet vilken av dessa två skruvar man ska lossa på för att "hamna" på rätt ställe, nån som vet??


Väldigt tacksam för svar.
__________________



Haha! är du allvarlig eller? Varför provar du inte att skruva på den ena och se vad som händer? Antingen så lossar klämman, eller så gör den inte det.... :7peta
 

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Haha! är du allvarlig eller? Varför provar du inte att skruva på den ena och se vad som händer? Antingen så lossar klämman, eller så gör den inte det.... :7peta

Är ju inte ens helt säker på att det är där man lossar för att få loss hela förgasarbryggarn..
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Mc-Kompaniet säljer bara brickstryp så det är likadant.


Iofs rätt så snat men har man en hoj med insprut så medföljer även vajerstopp. Jag har stypit 2st hojar under min tid då jag åkte mellan hoj (25kW) Den första va en GSXR 600 den va det bara brickor till den andra va en GSXR 750 02:a den va det brickor + vajerstopp till.

det som krävs är också en stämpel ifrån AUK verkstad för att få igenom den vid bes. Alltså du får ett monteringsbevis samt typ godkännande papper ifrån t.ex Suzuki att den får strypas. Monteringsbeviset måste ha en stämpel ifrån AUK verkstad att sakerna är rätt monterade. Iallfall jag behövde det.

De provkörde även hojen + att när man regbesiktigar måste ALLT vara org de kollade även märkningen på ljuddämparen att den stämpde med va det stod på fabrikspapperna.

///Micke
 

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Iofs rätt så snat men har man en hoj med insprut så medföljer även vajerstopp. Jag har stypit 2st hojar under min tid då jag åkte mellan hoj (25kW) Den första va en GSXR 600 den va det bara brickor till den andra va en GSXR 750 02:a den va det brickor + vajerstopp till.

det som krävs är också en stämpel ifrån AUK verkstad för att få igenom den vid bes. Alltså du får ett monteringsbevis samt typ godkännande papper ifrån t.ex Suzuki att den får strypas. Monteringsbeviset måste ha en stämpel ifrån AUK verkstad att sakerna är rätt monterade. Iallfall jag behövde det.

De provkörde även hojen + att när man regbesiktigar måste ALLT vara org de kollade även märkningen på ljuddämparen att den stämpde med va det stod på fabrikspapperna.

///Micke

"måste ALLT vara org". Är dom så noga? Vad jag hört har många åkt in med t.ex. miniblinkers, slipon m.m.
 

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Visby
Hoj
1993 Yamaha XT 600
lite skillnad på en regbesiktning o en vanlig besiktning,,,, besikta min med både slipon o miniblinkers utan problem , men de va en vanlig besiktning då.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
"måste ALLT vara org". Är dom så noga? Vad jag hört har många åkt in med t.ex. miniblinkers, slipon m.m.

Jag åkte in med miniblinkers och slipon

Han kollade ramnr, dæckdimensioner, tuv-intyget på strypningarna och så blev jag 1600kr fattigare. Startade den inte ens
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
det som krävs är också en stämpel ifrån AUK verkstad för att få igenom den vid bes. Alltså du får ett monteringsbevis samt typ godkännande papper ifrån t.ex Suzuki att den får strypas. Monteringsbeviset måste ha en stämpel ifrån AUK verkstad att sakerna är rätt monterade. Iallfall jag behövde det.

///Micke

Det stämmer att man måste ha ett intyg på att hojen är strypt. Men det finns inget som säger att intyget måste vara skrivet av en verkstad. Jag skrev mitt intyg själv när jag ströp ned min första hoj och det var inga problem. Det som kan vara bra är att ha ett vittne som skriver under att han sett att du monterat i brickorna på intyget.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top