Råd till passagerare

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag skjutsar helst inte alls, eftersom de flesta är betydligt längre och tyngre än mig. Apdrygt att släpa runt på en klump där bak. Är de dessutom längre än mig sticker ju deras huvud upp mer än en halvmeter ovanför mitt.

Det händer rätt ofta när vi är ute och kör att killarna tvunget ska släpa med sig en tjej där bak, sedan tröttnar de på att ha henne där bak, för det är "inte lika roligt då", och då verkar det vara alldeles självklart att den där tjejen ska åka med lilla Swish i stället, för hon kör ju så ansvarsfullt med någon där bak. Så nu har jag plockat av mina passagerarfotpinnar, bara för att. Ska de tvunget släpa med sig en tjej får de vackert släpa på henne själv hela rundan.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag skjutsar helst inte alls, eftersom de flesta är betydligt längre och tyngre än mig. Apdrygt att släpa runt på en klump där bak. Är de dessutom längre än mig sticker ju deras huvud upp mer än en halvmeter ovanför mitt.

Det händer rätt ofta när vi är ute och kör att killarna tvunget ska släpa med sig en tjej där bak, sedan tröttnar de på att ha henne där bak, för det är "inte lika roligt då", och då verkar det vara alldeles självklart att den där tjejen ska åka med lilla Swish i stället, för hon kör ju så ansvarsfullt med någon där bak. Så nu har jag plockat av mina passagerarfotpinnar, bara för att. Ska de tvunget släpa med sig en tjej får de vackert släpa på henne själv hela rundan.

Det håller jag väl iofs med om, ska de släpa med någon får de släpa på dem själva. :D

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
När de lyfter rumpan för att sätta sig "lite bekvämare" och fjädringen börjar jobba utan att jag vet riktigt varför är ingen rolig känsla överhuvudtaget....

Det förstår jag.... :)

Varje gång jag sätter mig på bönpallen så tar jag god tid på mig att se till att jag är helt nöjd med hur jag sitter. Så exakt mitt över hojen som bara går, och att det känns bekvämt. Först när jag är nöjd med hur jag sitter, får maken en klapp på axeln som signal att jag är klar. Då behöver jag inte flytta mig senare. Enda undantagen är efter ett kraftigare gupp, då kan jag ha studsat iväg något och behöver återvända till 'rätt' position, eller om jag inte riktigt varit nog uppmärksam vid en kraftig inbromsning och inte hållit emot tillräckligt, utan åkt fram en aning. Men då skäms jag lite för att jag inte varit uppmärksam... :(

Min förare tycker det är skönt att inte ha mig 'i ryggen', utan snarare som en skugga bakom. Det brukar vara någon eller några centimetrar emellan oss. Vad tycker ni andra? Vill ni ha ryggen 'fri'? Eller vill ni ha kontakt? Läste i MC-boken att de förespråkar kontakt, men just det avsnittet i boken var jag inte särskilt imponerad av... :gnissla

Mina erfarenheter som passagerare är enbart på sporthojar. Det har betytt minst lika hoppvikt som föraren (jag är ganska lång) för att inte skicka upp, och för att nå tanken. Är det skillnad när man skjutsar på något annat?

Jente

Angel in disguise
Gick med
29 Jun 2007
Hoj
Har ingen
Har åkt bakpå i ca 7 år snart, blivit att man åkt med olika personer på olika hojar så man har märkt väldigt stor skillnad på hur folk kör när de är nybörjare och erfarna förare samt hur man själv sitter på olika hojar.

Några av de jag åkte med mycket i början har man ju testat sig fram vad som är skönast för dom och för mig själv så då har man haft väldigt bra samspel mellan varandra men de man åkt lite med har man fått anpassat sig efter förarens körnings stil mycket.

Har åkt med vissa som inte kört alls mycket med passagerare och där har man själv sagt att man kommer visa lite olika sätt som passageraren kan sitta på så de känner efter hur dom tycker om att man ska sitta samt hur hojen känns på olika sätt.

Men dom flesta säger samma sak att de inte känns alls mycket att man sitter bakpå förutom att hojen blir lite tyngre :) så man har fått en bra flyt i det hela :)

MrsZ

Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Har åkt bakpå i ca 7 år snart, blivit att man åkt med olika personer....

Ursäkta att jag frågar, men när man inte åker regelbundet hur gör man då med utrustning? Investerar man i egen utrustning, eller får man låna? Utrustningen är ju trots allt inte gratis... :gnissla

Själv är jag så lång att jag kunde 'ärva' första skinnstället av min kille. :yoparty

Jente

Angel in disguise
Gick med
29 Jun 2007
Hoj
Har ingen
Ursäkta att jag frågar, men när man inte åker regelbundet hur gör man då med utrustning? Investerar man i egen utrustning, eller får man låna? Utrustningen är ju trots allt inte gratis... :gnissla

Själv är jag så lång att jag kunde 'ärva' första skinnstället av min kille. :yoparty

Första året åkte jag med lånade mc kläder av vänner men sen köpte jag en komplett mc utrusting som inte ens kostade mig 5000kr något år senare så köpte jag skinnställ och när jag jobbade på mc affär så försvann dom första lönerna tillbaka till företaget, va skit billigt att köpa på inköpspriset så nu har jag två hela uppsättningar av utrustning och lite extra :p

Då jag har haft mc intresset sen jag va 14 år så visst man att det är något som inte kommer försvinna, när jag flyttade upp till stockholm va de första året som jag inte åkte mycket men sen lärde man känna folk med samma intresse sen har det rullat på. Blir till och med kontaktad av killar som inte kört med skjuss förr för de vill lära sig :tungan :yoparty

MrsZ

Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Komplettering:

Min förare tyckte att jag märktes för lite när jag sitter bak, så jag fick förslaget att klämma lite mer med knäna. Nu har jag provat. :) :yoparty
Jag gillade det, att låta insidan av låren trycka mot min favorit-bak, NAJS! :kär :tummenupp

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Massor med analyserande i denna tråd.

Ska man släpa på någon bakpå är det:
1. Var som en säck potatis
2. Håll emot när det bromsas, i när det gasas
3. Hur obehagligt eller rädd man än blir så "res" ALDRIG på er i kurvor.

Mest irriterande som finns är hjälmknackningar samt folk som inte han hålla huvudet stilla.

..Och nä är inte ett fan av att skjutsa. :rolleyes:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Är passageraren som ska åka med ovan vid att sitta på en mc så kan man ju snällt förklara för denna passagerare hur den ska uppträda vid skjuts.Har skjutsat på folk som aldrig ens suttit på en vanlig cykel och anpassar man farten och körningen efter detta så brukar det gå bra.Däremot skrattar jag glatt inför många moderna sport hojar där passageraren verkar åka omkring minst en halv meter ovanför föraren.Ser ju inte riktigt klokt ut samt verkar vara väldigt instabilt.I dom fallen är motorcykeln tydligen bara nöddesignad för skjuts med en minimal sittdyna som mer påminner om en grytlapp storleksmässigt.Hade dessa kunnat se sig själv på bild så hade de nog stannat direkt. :crash

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
I frågan om "sitt still" så gör passagerarens rörelse på fötter och ben mkt mer påverkan än man kan tro :brinnerupp

MrsZ

Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
..Och nä är inte ett fan av att skjutsa. :rolleyes:

Det var inte min kille heller när vi träffades. :lol Det satt hårt åt, innan han gick med på att låta mig följa med. Och jag fick börja på en med 'nödsäte'. :gnissla Det var bara att vika ihop sig. :tummenupp
Numera tycker han att det är kul med sällskap. I vilket fall ibland. :)
Sedan är det ju väldigt beroende på vem man åker med och varför. Att åka med någon annan än min man vore ganska meningslöst för mig. Har man en grå vardag tillsammans så kan man behöva ha lite kul tillsammans också. Och det finns inget tillfälle då jag är så full av respekt och beundran för min man som när jag sitter på bönpallen, och märker med vilken självklar lätthet han hanterar en sporthoj på 1300cc med 175hk. :Bugar :kär

MrsZ

Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Lite uppdatering

Ny säsong. :) Nu har jag eget hojkort, och kör mest själv. :tummenupp Men jag har inte helt övergivet bönpallen. Tänkte att jag skulle dela med mig av lite nya erfarenheter.

Första lektionen på trafikskola blir man skjutsad av sin trafiklärare. I mitt fall var det på en Yamaha XJ6. Det var min första upplevelse av att bli skjutsad på en hoj med upprätt körställning. Det var läskigt! :skrämd Jag hade bara läraren att hålla i och nådde inte tanken! Tacka vet jag sporthoj! :tummenupp
Så småningom kom även jag till Risk2an och då var jag inte bara passagerare utan fick även skjutsa själv på en Ducati Monster. Tja, det gick ju, men det var inget jag gillade. :gnissla

Så jag har lärt mig att det spelar VÄLDIGT stor roll vad det är man sitter på. :näsblod Så en del av det jag betraktat som självklart när man är passagerare fungerar ju helt enkelt inte på många hojar. :död

Det är inte bara valet av hoj som påverkar upplevelsen heller. :gnissla Av en tillfällighet fick jag chans att åka med en annan förare som hade en exakt likadan hoj som min man. Naiv som jag är trodde jag att det skulle bli som vanligt. Men vad visste jag. :huvet
Min man är precis lagom stor (normallängd 178) :), den andra föraren var större. Han hade en annan sittställning och plötsligt fick jag svårt att nå tanken! :näsblod

Så det är dags för mig ödmjukt erkänna att mina råd bara funkar på rätt hoj med rätt förare. :yoparty

Gröndal_passagerare_liten.jpg

Edit: min man tog fotot, så det är INTE han som kör :brynad

Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Det allra viktigaste att tänka på som passagerare enligt mig som förare är att passageraren ALDRIG ska försöka räta upp kroppen när hojen svänger. Lutar hojen, lutar passageraren.

Farsan körde för en tid sedan med en vän som hela tiden skulle försöka motverka hojens lutning, alltså om hojen lutade höger i en kurva, försökte passageraren att luta vänster.

= hojen slutar svänga

= livsfarligt.

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Nu har jag inte läst igenom hela tråden så jag vet inte om nån tagit upp det men man kan ju skaffa extra fotpinnar till passageraren så att man kan åka med skjutspinnarna uppfällda. Kan vara rätt skönt att inte tappa nån effekt om den man skjutsar väger lite extra.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
[...] råd bara funkar på rätt hoj med rätt förare. :yoparty
Nja, alla råd är bra. Sedan tillämpar man bar de som funkar :banana

Det som jag själv upplevde nyligen vid byte av hoj har också med kombinationen förare/passagerare att göra, och det är bönepallens utformning.

Jag köpte en Triumph Sprint 1050 för några månader sedan för det var en sportig touringhoj som inte pajade knäna på frun.
Tyvärr tog vi ingen långtur vid provkörningen och vid första riktiga turen upptäckte vi tyvärr att
o hon når inte fram till tanken ordentligt
o hon sitter för högt så hon ser bara min hjälm istf vägen.

På måndag hämtar jag ut en Yamaha TDM 900.

MrsZ

Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor