Råd till passagerare

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Det som jag själv upplevde nyligen vid byte av hoj ....

Inte bara byte av hoj kan ställa till det. :) Något så trivialt som att maken köpte nytt skinnställ, har ändrat förutsättningarna för mig. :gnissla

Han köpte ett ventilerat raceställ med puckel (skitsnyggt :tummenupp). Så hakpartiet på min integralhjälp är nu ständigt på kollisionskurs med puckeln när jag sitter bak. :huvet Gör väl inte så mycket i kurvor och så, för då tittar jag ju ändå över någon av hans axlar. Det är vid kraftiga accelerationer som det märks. Tidigare kunde jag få vindskydd från fartvinden genom att krypa ihop bakom honom. Nu måste jag välja sida. Antingen till höger om puckeln eller till vänster om puckeln. Vilket gör att min hjälm hamnar i fartvind. :gnissla :huvet

Så mitt lilla tips är att om man ska testa att vara passagerare för första gången, så bör man undvika förare med puckel. :brinnerup
(Eller också får föraren låta bli att vrida rullen fullt...)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det allra viktigaste att tänka på som passagerare enligt mig som förare är att passageraren ALDRIG ska försöka räta upp kroppen när hojen svänger. Lutar hojen, lutar passageraren.

Farsan körde för en tid sedan med en vän som hela tiden skulle försöka motverka hojens lutning, alltså om hojen lutade höger i en kurva, försökte passageraren att luta vänster.

= hojen slutar svänga

= livsfarligt.

Yes, jag brukar säga till alla som ska åka med mig at tnär jag svänger höger tittar de över höger axel, och vid vänstersväng är det vänster axel det ska tittas över. Och att de ska sitta stilla när det svänger. Funkat bra hittills iaf...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ny säsong. :) Nu har jag eget hojkort, och kör mest själv. :tummenupp Men jag har inte helt övergivet bönpallen. Tänkte att jag skulle dela med mig av lite nya erfarenheter.

Första lektionen på trafikskola blir man skjutsad av sin trafiklärare. I mitt fall var det på en Yamaha XJ6. Det var min första upplevelse av att bli skjutsad på en hoj med upprätt körställning. Det var läskigt! :skrämd Jag hade bara läraren att hålla i och nådde inte tanken! Tacka vet jag sporthoj! :tummenupp
Så småningom kom även jag till Risk2an och då var jag inte bara passagerare utan fick även skjutsa själv på en Ducati Monster. Tja, det gick ju, men det var inget jag gillade. :gnissla

Så jag har lärt mig att det spelar VÄLDIGT stor roll vad det är man sitter på. :näsblod Så en del av det jag betraktat som självklart när man är passagerare fungerar ju helt enkelt inte på många hojar. :död

Det är inte bara valet av hoj som påverkar upplevelsen heller. :gnissla Av en tillfällighet fick jag chans att åka med en annan förare som hade en exakt likadan hoj som min man. Naiv som jag är trodde jag att det skulle bli som vanligt. Men vad visste jag. :huvet
Min man är precis lagom stor (normallängd 178) :), den andra föraren var större. Han hade en annan sittställning och plötsligt fick jag svårt att nå tanken! :näsblod

Så det är dags för mig ödmjukt erkänna att mina råd bara funkar på rätt hoj med rätt förare. :yoparty


View attachment 385176

Edit: min man tog fotot, så det är INTE han som kör :brynad

De flesta har lite svårt att nå fram till tanken runt mig. :D
Fast, de brukar ju kunna hålla fast i mig ändå rätt bra. OCh oftast vill ingen åka mer än en gång bakpå...
 

tattoo-removal

Certifierad Laserterapeut
Gick med
12 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6F
Det allra viktigaste att tänka på som passagerare enligt mig som förare är att passageraren ALDRIG ska försöka räta upp kroppen när hojen svänger. Lutar hojen, lutar passageraren.

Farsan körde för en tid sedan med en vän som hela tiden skulle försöka motverka hojens lutning, alltså om hojen lutade höger i en kurva, försökte passageraren att luta vänster.

= hojen slutar svänga

= livsfarligt.

Instämmer med det. Viktigaste är helt klart lutningen!
Talar man inte om det innan man skjutsar kan man dessutom åka på en smärre chock när motorcykeln istället för att svänga i kurvan styr rakt ut mot träden.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
:7peta och förmodligen aldrig med någon annan heller?

Vill vi att fler ska börja köra/åka gäller det att se till att de tycker om det de upplever :tummenupp

Jodå, det är flera av de som åkt med som vaarit jävligt sugna på att ta kortet själva. ;) Och jag brukar inte leva rövar emed folk bakpå, jag tycker att jag tar det alldeles extremt lugnt. :näsblod
Två av dem har bett mig vara handledare, vilket jag inte kan än på ett tag tyvärr.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Vill vi att fler ska börja köra/åka gäller det att se till att de tycker om det de upplever :tummenupp

Vad glad jag blir när jag läser det. :)
Att åka tillsammans är för mig livskvalitet. Delad glädje är dubbel glädje, och sånt. :krama
Alltför många tar bort passagerarpinnarna och pratar om SIN hobby. Men de kanske är riktiga ensamvargar? :va
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Vad glad jag blir när jag läser det. :)
Att åka tillsammans är för mig livskvalitet. Delad glädje är dubbel glädje, och sånt. :krama
Alltför många tar bort passagerarpinnarna och pratar om SIN hobby. Men de kanske är riktiga ensamvargar? :va

Tar bort dem för att de fyller ingen funktion för mig.
Har ingen bönpall då det sitter en kåpa där istället.
Skulel jag åka ut med någon bakpå så är det bara att montera dti pinnarna. Hela fyra skruvar som ska dit. :tummenupp
Dessutom vill inte frugan åka hoj så varför ska jag ha någon bakpå då? :va
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har åkt bakpå farsan sedan 4-5 års ålder då han är en inbiten mc-åkare och även mc-lärare tidigare. Så jag trodde att jag var skillad åka-bakå-förare ända tills jag åkte med en vildhjärna här på forumet, då ändrades ALLT.
Inte nog med att dåren drar hela Kjula-rakan på bakhjulet, första gången jag åker bakpå honom, utan han fortsätter även på småvägarna med sjuka nedlägg och även lite sladdande bakdäck.
Då kanske man tycker att jag borde avstå från att åka bakpå mer men så smart är ju inte jag, samt att det var ju faktiskt jävligt skoj.
Så när hans R1:a blev stulen så tog vi min Ducce och åkte upp till Stockholm och letade efter den stulna hojen och jag hade ju inget körkort än (19 år och ville inte strypa hojen vilket jag gjorde ändå till slut) så jag åkte på bönpallen.
Så efter att vi hade synat Södertäljes gator i hög fart så fick jag uppleva Bulten för första gången, så min uppfattning är att det är helt normalt att delvis hoppa över backkrönen och delvis åka bakhjulet över varje krön. Krönen kan dock ha varit en annan väg på väg till Bulten, jag för skakig för att minnas det hela, plus att det är snart 12 år sedan i sommar om jag inte minns fel.
Sen insåg jag ju att min käre far kanske körde ganska lugnt med sin son bakpå, jag minns bara en enda gång då det har varit bakhjulskörning och det var på en Transalp över Klosterbron i Eskilstuna.

Så mitt råd till alla nybörjare på bönpallen: Se till att INTE åka med någon som kör som att varje del av bakdäcket ska nötas ner, om ni inte har nerver till det :näsblod
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Tack och adjö

Har åkt min sista tur som passagerare. :(
Den stora sporttourern är inbytt mot en enkelsitsig supersport. Så nu får jag köra själv. :D

Jag kommer att sakna närkontakten. Mina knän mot hans höfter, mina bröst mot hans rygg, mitt liv i hans händer. Att vara passagerare var för mig samspel med föraren. Det var något av en kärleksförklaring att visa honom den totala tilliten. Nu får jag visa hur mycket jag gillar honom på något annat sätt. :D :kär

Att vara passagerare är inte att bli transporterad, utan att göra något tillsammans! :krama Ni som kan, ta med cheyen och ha kul! :tummenupp
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag minns första gången jag hade en bakpå. Det var på min förra hoj, en ZXR 750. Polarn väger väl typ 110 pannor och jag fick en mindre chock när vi gav oss iväg. Var helt övertygad att den plötsligt hade blivit 2-cylindrig. Men när vi väl fått upp farten gick det riktigt bra, tills jag skulle bromsa. Tack o lov för tanken annars hade jag väl hamnat på styrkronan. Lägga ner ordentligt var bara att glömma, han stretade också emot åt fel håll. Minnesvärd tur för oss bägge.
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Har åkt min sista tur som passagerare. :(
Den stora sporttourern är inbytt mot en enkelsitsig supersport. Så nu får jag köra själv. :D

Jag kommer att sakna närkontakten. Mina knän mot hans höfter, mina bröst mot hans rygg, mitt liv i hans händer. Att vara passagerare var för mig samspel med föraren. Det var något av en kärleksförklaring att visa honom den totala tilliten. Nu får jag visa hur mycket jag gillar honom på något annat sätt. :D :kär

Att vara passagerare är inte att bli transporterad, utan att göra något tillsammans! :krama Ni som kan, ta med cheyen och ha kul! :tummenupp

Nu får väl han åka med bakom dig istället :)
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Tips för o köra med passagerare ? Kör lugnt, jävligt lugnt. Resten brukar lösa sig.

Ja, kan ta hela greppa så här, indikera så här, stirra mig blint i nacken o följ med i kurvorna, spjärna inte emot o blablabla.

Men hur mkt av det funkar som det ska om passageraren inte litar på föraren ? Hur behagligt är det för personen bak på då de behöver byta underkläder efteråt ? Hur lätt är det att slappna av med dödsångest ?

Kurvor, rondeller, acceleration, det kommer med tiden, om personen bak på litar på föraren. Men i grund o botten, med folk bak på är chansen för fuckup dubbelt så stor, och ansvaret dubbelt så stort för föraren.
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Åkte min första sväng för första gången förra fredag och andra gången igår.

Jag är helt biten, det enda jag säger är "GASA MER!" :D Det kändes som att de litade på att jag sagt att det är bara att köra och det kändes också som att de var trygga med att åka med mig eftersom de inte meskörde.

För övrigt tycker jag att det har varit bra råd här, det har också gett mig insikt och jag fick beröm för att vara en så enkel passagerare, jag liknades med en ryggsäck till och med vilket är nog bra tror jag :D
Jag kommer, när jag har råd, att ta hojkort, ingen tvekan. Men tills vidare kommer jag vilja åka hoj en hel del, som passagerare. Jag kan bjuda på bullar så länge :D
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Nu har man åkt med Carnivore, en riktig sporthoj på 1000cc.

Jag är fast :näsblod

Blev inte ett dugg avskräckt :hihi det gick rätt bra att åka, tyckte faktiskt att det var bekvämare på en sporthoj än de andra jag testat, förmodligen för jag hade stöd av tanken vid inbromsning och inte kände mig så klumpig. Nu ska jag prompt prova banåkning med tillhörande knäskrap (dubbelt såklart ;)) :hihi
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
@MrsZ Kan du uppdatera start-inlägget så att det sammanfattar allt som framkommit under diskussionerna här?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top