Råd val av motorcykel!

Sebbo

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2023
Hoj
2022 yamaha mt07
Tjena!
Håller på att ta körkortet och går i tankarna att köpa hoj inför kommande säsong.
Är intresserad av nakensport hoj.
Har övningskört en del med MT07 så har inte så stor erfarenhet kring övriga.
Dom jag kollat på är MT09, Ducati Monster 1200s, KTM duke 790, z900.

Har en budget på strax över 70 000kr och är över 30 år (Vill även tillägga att jag inte har tummen mitt i näven så kommer förmodligen att greja en del själv)!.

Vilken erfarenhet har ni av dessa hojar?
Vad ska jag tänka på? Kända fel, miltal, driftkostnader osv?
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag har ett råd
Ett enda...

Provkör.

Vad som passar mig passar inte dig... osv.

Sen att japaner generellt håller bättre än amerikaner och européer är en gammal sanning.

(du har en breeed blandning med olika motortyper... så rådet kvarstår)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Säger de samma, provkör å framför allt prov sitt olika hojar..
Dom flesta byter hoj med tiden som går...
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
En Monster 1200 kräver att man är lite aktiv, det går inte att sitta och hacka på trean i 50 blås.
En trea eller fyra är lite lugnare.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad ska du ha den till?
Köra mycket, pendla, 3 fikaturer inom kommunen per säsong, semestrar, skjuts, packning, bandagar?
Jag vill bara ha sagt att det är mycket som spelar in. Hur du är skapt t ex.
Sen finns det mc som möjliggör mycket körning och de som försvårar.
Vill du serva själv så köp äldre, utan stasielektronik och servicebok i moln.
Ducce är ett bra sätt att begränsa hur mycket man kan köra.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
En Monster 1200 kräver att man är lite aktiv, det går inte att sitta och hacka på trean i 50 blås.
En trea eller fyra är lite lugnare.
Instämmer till fullo. Har i år fått låna två stycken olika 2-cylindriga hojar. Helt otroligt hur dom "hackar" fram vid lägre varv. Som van 4-cylindrig åkare är det pest och pina i mitt tycke.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kläm och känn på så många du kan. Sen handla och köp den som hjärtat klappar mest för.
Nästan alla gånger jag köpt ny mc så har jag känt "denna är perfekt kommer nog behålla läääänge" Sen tar det nått år och man får se någon ny modell som man känner "den måste jag ha....."
Jag byter ungefär efter 2-3 säsonger iår blivit 2 nya
 

Sebbo

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2023
Hoj
2022 yamaha mt07
Tack för alla era råd! Får åka runt och provköra osv sen när jag har kortet.

Tanken är att jag ska köra för att det är skoj, åka iväg med brorsan och hans hoj på mindre utflykter osv.
Så det blir inte någon pendling eller någon hänsyn till packning osv.

Men om vi bara fokuserar på själva kvalitén på dom som jag nämnt vilka tycker ni är dom som håller sig bäst om man köper begagnad samt lättskötta med att själv skruva osv?
Kanske svårt att svara på men det kanske är någon som har haft någon av modellerna och kan dela med sig av sin erfarenhet?
Eller bara erfarenhet av själva märkena generellt är också välkommet!
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Det är ju såpass nya hojar. Bör inte vara mkt att skruva med dem öht. Men ang Ducatin 1200 får du ju en som rullat ett par mil och är ett par år gammal med din budget, den kan som ngn tidigare nämnde kräva en viss kärlek. Men en lågmilad Monster 821 får du in i din budget.

Köp den som du tycker är snyggast ( Monster såklart)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Personligen hade jag gått på en Monster 821 eller Street Triple eller 790/890 Duke.
Hur bra de japanska hojarna är så kan jag inte låta bli att tycka att de är lite tråkiga...
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
675 eller 765? (Jag har haft bägge och blev jag tvungen att välja vet jag ärligt inte om jag skulle ta tillbaka min -12 eller -17)
Jag har bara erfarenhet av min 765, men som novis är det skönt med lite elektroniska skyddsnät som ABS och antiwheelie.
Sedan tycker jag personligen att 675 fram till 2011 med de runda framlyktorna är supersnygga, men jag har lärt mig gilla myrfejset också.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
En motorcykel köper man med hjärtat. Vi kör mest för nöje och hur "praktisk" den är spelar mindre roll. Med det sagt så är en tyst japansk riskokare alltså inget alternativ. Att köra V-twin lär man sig snabbt och sedan är livet underbart.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Jag har i dagsläget en Z750 och har tidigare haft en VFR800. Z750:n är kul, varvvillig och lättkörd, men jag saknar vridet i V4-motorn i VFR:en, så lite sugen på en V-twin, trea eller V4 är man ju igen. Inte minst pga det härliga ljudet. :)
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Provkör och kolla försäkringspremien på olika modeller. För mig vart premien på en KTM 890 olösligt hög medans MT-09 kostade småpengar i sammanhanget. Båda hojarna nya från handlare.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag har bara erfarenhet av min 765, men som novis är det skönt med lite elektroniska skyddsnät som ABS och antiwheelie.
Sedan tycker jag personligen att 675 fram till 2011 med de runda framlyktorna är supersnygga, men jag har lärt mig gilla myrfejset också.
Om jag får tycka så var min 675r -12 med insektsögonen, guldfärgade fälgar och svart lack mycket snyggare än min 765rs i grått.

Vad gäller elektroniska kryckor så är det bara abs jag har som skall-krav. Med risk för att tråden spårar ur skrev jag det... ?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag kör sporttourer (VFR 800) som jag gillar skarpt, den passar mig. Om jag skulle köpa en ny/annan hoj idag skulle det kanske vara en kawa z1000sx. Eller en annan VFR 800 :)
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top