Rådjur... ikväll var det NÄRA, lite för nära...

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Jag hade en "nära klippa två rådjur-upplevelse ikväll :skrämd :gnissla :jisses

Den sena eftermiddagen började fint med lite skön hojåka tillsammans med min Firestorm-Rapidoklubb-kompis, via Bulten, Sorunda, ut till Torö/Ankarudden och en god middag! :) Som vanligt drar trevliga matstopp ut på tiden, blir lätt mycket skitsnack... så klockan rusade iväg, men till sist hemåt via lite transport på Nynäsvägen, tänkte först att det nog är lika bra ta Nynäsvägen hela vägen hem eftersom det började skymma rätt rejält, men va f...n vägen mellan Nynäsvägen via Segersäng till Grödby är ju sedan i höstas i toppskick, och Nynäsvägen väldigt o-kul, så det fick bli lite fler krokvägar, dock i sansat tempo eftersom det ofta är rådjur på just den vägen, även dagtid.

Från Grödby vidare mot Tungelsta (dvs på Sorundavägen). Kör om ett litet mc-gäng, bla en silverfärgad SV650 (eller 1000) med en "Missnöjd MC" bakom styret. När det är runt 3-5 km kvar till Väländan (T-korset i slutet av Bulten åt Tungelsta till) just där vägen blir bredare, får mittlinje, en lång raka, så händer det....

Ligger väl i runt 90-110 km/h så kommer det från ingenstans, dvs skogen på vänster sida, två stycken rådjur uthoppandes... :gnissla Någon form av undanmanöver är inte att tänka på utan bromsar allt vad VTRn förmår, (tack SMC-kurs där jag lärde mig sätta bromsarna omedelbart och inte mesa med bromshandtaget) får ändå intrycket av att "nu jävlar smäller det", kryper ihop och lovar mig själv tänka på att hålla in armarna och rulla ihop när det väl smäller och jag far i backen (samt att, -"det blir nog inget hojåka i helgen... :tungan )

Men... till min förvåning märker jag att Rådjur nr 1 verkar hinna försvinna förbi ut åt höger framför mig, släpper då bromsarna och drar på för fullt, ser i ögonvrån att Rådjur nr 2 är på väg in i sidan på mig, men att det typ stannar upp i någon del av sekund, och inget mer händer..... :va Konstaterar dock att visiret är helt vitt av imma, andades nog lite snabbt en stund....

Tittar i backspegeln, rådjuren borta, och kompisen på hjulen hon också :) Fortsätter i makligt tempo ner till T-korset vid Bulten, bemödar mig inte ens köra om en bil som kör i kryptempo... :rolleyes:

Av med hjälmen, märker att jag skakar en smula... Kompisen skärrad hon också, kanske mer än jag. Berättar att hon inte förstår hur jag kunde missa rådjuren... rådjur nr 1 hade jag passerat med minsta möjliga marginal, hade jag vikt ut högerknät så hade jag kunnat daska till det i rumpan. Rådjur nr 2 passerade precis bakom hojen, hade om det viljat kunna slicka lite på nummerplåten... fi fan alltså...

Sedan hemåt, och en stor kall öl så fort jag kommit av hojen, det var jag värd! :fyllisar

Gänget med hojarna vi körde om dök aldrig upp, så jag hoppas dom bor längs vägen, och inte blev drabbade av rådjur.

Slutade köra hoj kvällstid runt 1998 då jag hade haft ett antal incidenter/nära på upplevelser med rådjur kvällstid, och även tog en hel flock ( 3 st ) med bil ute på Lidingö, bilen var inte vacker.... inte rådjuren heller...

Men är ju så skönt köra hoj på kvällar, så jag började med kvällsrundor igen för ett par år sedan, gått bra, sett rådjur, men inte så nära som ikväll, får ta mig en funderare igen...

Och, ja, jag ska köpa en trisslott imorgon!

Var bara tvungen skriva av mig lite.... :tungan SÅ glad att jag och hojen är hel! :Bugar

/B
 
Last edited:

gamle svarten

Avliden medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
stockholm
Hoj
GIXXER 750 -00 såld och en risig sp1:A_00 STULEN
den ölen försvann snabbt vill ja lova! :hihi

ska du jaga rådjur på det sättet så finns det jägarexamen! :tummenupp

skönt att det gick bra Benke!

// Jocke
 

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Solna
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
benkar skrev:
Jag hade en "nära klippa två rådjur-upplevelse ikväll :skrämd :gnissla :jisses

Den sena eftermiddagen började fint med lite skön hojåka tillsammans med min Firestorm-tjej/Rapidoklubb-kompis, via Bulten, Sorunda, ut till Torö/Ankarudden och en god middag! :) Som vanligt drar trevliga matstopp ut på tiden, blir lätt mycket skitsnack... så klockan rusade iväg, men till sist hemåt via lite transport på Nynäsvägen, tänkte först att det nog är lika bra ta Nynäsvägen hela vägen hem eftersom det började skymma rätt rejält, men va f...n vägen mellan Nynäsvägen via Segersäng till Grödby är ju sedan i höstas i toppskick, och Nynäsvägen väldigt o-kul, så det fick bli lite fler krokvägar, dock i sansat tempo eftersom det ofta är rådjur på just den vägen, även dagtid.

Från Grödby vidare mot Tungelsta (dvs på Sorundavägen). Kör om ett litet mc-gäng, bla en silverfärgad SV650 (eller 1000) med en "Missnöjd MC" bakom styret. När det är runt 3-5 km kvar till Väländan (T-korset i slutet av Bulten åt Tungelsta till) just där vägen blir bredare, får mittlinje, en lång raka, så händer det....

Ligger väl i runt 90-110 km/h så kommer det från ingenstans, dvs skogen på vänster sida, två stycken rådjur uthoppandes... :gnissla Någon form av undanmanöver är inte att tänka på utan bromsar allt vad VTRn förmår, (tack SMC-kurs där jag lärde mig sätta bromsarna omedelbart och inte mesa med bromshandtaget) får ändå intrycket av att "nu jävlar smäller det", kryper ihop och lovar mig själv tänka på att hålla in armarna och rulla ihop när det väl smäller och jag far i backen (samt att, -"det blir nog inget hojåka i helgen... :tungan )

Men... till min förvåning märker jag att Rådjur nr 1 verkar hinna försvinna förbi ut åt höger framför mig, släpper då bromsarna och drar på för fullt, ser i ögonvrån att Rådjur nr 2 är på väg in i sidan på mig, men att det typ stannar upp i någon del av sekund, och inget mer händer..... :va Konstaterar dock att visiret är helt vitt av imma, andades nog lite snabbt en stund....

Tittar i backspegeln, rådjuren borta, och kompisen på hjulen hon också :) Fortsätter i makligt tempo ner till T-korset vid Bulten, bemödar mig inte ens köra om en bil som kör i kryptempo... :rolleyes:

Av med hjälmen, märker att jag skakar en smula... Kompisen skärrad hon också, kanske mer än jag. Berättar att hon inte förstår hur jag kunde missa rådjuren... rådjur nr 1 hade jag passerat med minsta möjliga marginal, hade jag vikt ut högerknät så hade jag kunnat daska till det i rumpan. Rådjur nr 2 passerade precis bakom hojen, hade om det viljat kunna slicka lite på nummerplåten... fi fan alltså...

Sedan hemåt, och en stor kall öl så fort jag kommit av hojen, det var jag värd! :fyllisar

Gänget med hojarna vi körde om dök aldrig upp, så jag hoppas dom bor längs vägen, och inte blev drabbade av rådjur.

Slutade köra hoj kvällstid runt 1998 då jag hade haft ett antal incidenter/nära på upplevelser med rådjur kvällstid, och även tog en hel flock ( 3 st ) med bil ute på Lidingö, bilen var inte vacker.... inte rådjuren heller...

Men är ju så skönt köra hoj på kvällar, så jag började med kvällsrundor igen för ett par år sedan, gått bra, sett rådjur, men inte så nära som ikväll, får ta mig en funderare igen...

Och, ja, jag ska köpa en trisslott imorgon!

Var bara tvungen skriva av mig lite.... :tungan SÅ glad att jag och hojen är hel! :Bugar

/B

Otäck upplevelse, skönt att Du klarade av situationen.

Hoppas att Du vinner på TRISS-lotten!

MikeS

PS..Köp den på Rosenhill, Jag vann 10.000SEK på en som jag köpte där.DS
 

Fazer

Medlem 191
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Min Italienska älskarinna
Klart att det ska bli kvällsrundor :tummenupp Skönt att höra att det gick bra, har varit med om det också, dock så var det bara ett rådjur. Men det glömer jag aldrig.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Dags att utrusta hojen med sidearms och lasersikte kanske? :D

Otroligt skönt att höra att allt gick bra för en SH- profil som du benkar!
Tror många hade blivit väldigt, väldig, väldigt ledsna om du inte ville köra kvällsturer.
Njut av ölen och lycka till med trisslotten!

Micke
 

Perka

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Härjedalen
Hoj
Africa Twin
Ahh helt sjukt, min koplingsvajer gick av alldeles innan ni körde om, var på väg till en polare som bor i närheten, därav den hastighet vi färdades i, efter ca 4-500 m efter att ni kört om så såg jag 2 st rådjur som står ca 50 m ut på ängen, så det är nog till o passa sig när man kör i dessa krokar om kvällen,, Men vi kom hem till slut, Dock utan mc :rolleyes:
Så om någon vet vart man kan köpa vajer till en Africa Twin, på Lördag så tar jag gärna emot svaren, Vill ju ut o skåda djurriket igen!!
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Maverick_ou812 skrev:
Dags att utrusta hojen med sidearms och lasersikte kanske? :D
Micke

Skulle ju vara en variant :) Men funderar skarpt på att titta närmare på dom "vilt-visslor" som Räddningstjänsten på Södertörn har på typ ambulanser, två små plastvisslor som man kan sätta tex på insidan av kåpan, ska skapa något elakt högfrekvent visselljud som viltet inte gillar. Ska jaga rätt på snubben som jobbar där och se om man kan få shoppa sig ett par!

Och ett tillägg till mitt första inlägg. Hade jag legat och fiskört, så hade det nog varit kört... Gick IOFS i lägre tempo än normalt, bl.a med tanke på vilt, men hade eftersom det rörde sig om krokvägskörning så hade jag som vanligt full bromsberedskap med 2-3 fingrar på bromshandtaget när dom små liven kom farandes, så det var bara att nypa till på en gång, och bromsträning på tex SMC-kurser gör sitt, samt att det är bra träna lite tokbromsning då och då. Och ja, jag hade en massa tur också :)

/B
 

kosz

Ett mcsvin
Gick med
28 May 2005
Ort
Härryda
Hoj
H-D FXSTB
alltid skönt att höra när det är nära men går bra skål broder :öl
 

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Solna
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
Perka skrev:
Ahh helt sjukt, min koplingsvajer gick av alldeles innan ni körde om, var på väg till en polare som bor i närheten, därav den hastighet vi färdades i, efter ca 4-500 m efter att ni kört om så såg jag 2 st rådjur som står ca 50 m ut på ängen, så det är nog till o passa sig när man kör i dessa krokar om kvällen,, Men vi kom hem till slut, Dock utan mc :rolleyes:
Så om någon vet vart man kan köpa vajer till en Africa Twin, på Lördag så tar jag gärna emot svaren, Vill ju ut o skåda djurriket igen!!

MC Varuhuset är väl ett bra ställe att börja leta på!
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Perka skrev:
Ahh helt sjukt, min koplingsvajer gick av alldeles innan ni körde om, var på väg till en polare som bor i närheten, därav den hastighet vi färdades i, efter ca 4-500 m efter att ni kört om så såg jag 2 st rådjur som står ca 50 m ut på ängen, så det är nog till o passa sig när man kör i dessa krokar om kvällen,, Men vi kom hem till slut, Dock utan mc :rolleyes:
Så om någon vet vart man kan köpa vajer till en Africa Twin, på Lördag så tar jag gärna emot svaren, Vill ju ut o skåda djurriket igen!!

:hej Ja, tyckte det gick besynnerligt långsamt, tittade efter en Övningskörningsskylt, men ditt inlägg förklarar ju det hela, även det faktum att ni inte dök upp, var lite nyfiiken på vilken "Missnöjd MC" det var jag skådat, känner ju några.

Och skönt höra varför ni inte dök upp!

Vajer, hmm, MC-Varuhuset brukar ju ha en hel del delar på hyllan! Och HelaHojen har väl inte öppet på lördagar? är annars min favorit-hondareservdelsleverantör.

/B
 
Last edited:

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Körde ungefär samma sväng vid 17-tiden men då låg
dom väl och sov middag,tacksam för det :tungan

Rådjur är aldrig skoj,har ett halvt ihopläkt nyckelben
som minne från min förra träff med ett :fatta!

Tur att det gick bra i alla fall :tummenupp

.
 

kosz

Ett mcsvin
Gick med
28 May 2005
Ort
Härryda
Hoj
H-D FXSTB
benkar skrev:
Skulle ju vara en variant :) Men funderar skarpt på att titta närmare på dom "vilt-visslor" som Räddningstjänsten på Södertörn har på typ ambulanser, två små plastvisslor som man kan sätta tex på insidan av kåpan, ska skapa något elakt högfrekvent visselljud som viltet inte gillar. Ska jaga rätt på snubben som jobbar där och se om man kan få shoppa sig ett par!

Och ett tillägg till mitt första inlägg. Hade jag legat och fiskört, så hade det nog varit kört... Gick IOFS i lägre tempo än normalt, bl.a med tanke på vilt, men hade eftersom det rörde sig om krokvägskörning så hade jag som vanligt full bromsberedskap med 2-3 fingrar på bromshandtaget när dom små liven kom farandes, så det var bara att nypa till på en gång, och bromsträning på tex SMC-kurser gör sitt, samt att det är bra träna lite tokbromsning då och då. Och ja, jag hade en massa tur också :)

/B

Funkar det med sådana då såg de på micro trodde det var ännu en "tv-shop grej"
Edit: stavning
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
benkar skrev:
Skulle ju vara en variant :) Men funderar skarpt på att titta närmare på dom "vilt-visslor" som Räddningstjänsten på Södertörn har på typ ambulanser, två små plastvisslor som man kan sätta tex på insidan av kåpan, ska skapa något elakt högfrekvent visselljud som viltet inte gillar. Ska jaga rätt på snubben som jobbar där och se om man kan få shoppa sig ett par!

/B
Hittar du dom kanske det är läge för ett traditionellt gruppköp? Säkert fler än du och jag som inte gillar rådjur på vägen när man tar sig en kvällsrunda. :tummenupp
 

Perka

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Härjedalen
Hoj
Africa Twin
förresten, dom häringa rådjuren har ju sin lilla brunstid just i detta nu. Så dom kan även dyka upp mitt på dagen i sin ständiga jakt på avkomma!! Kan ju vara något att tänka på, för det gör garanterat dom :yoparty
edit. Men vem kan klandra dom för det?
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
kosz skrev:
FGunkar det med sådana då såg de på micro trodde det var ännu en "tv-shop grej"

Vet inte om visslorna fungerar, men snubben som jobbar på Räddningstjänsten hävdar att -"antalet viltolyckor sjönk drastiskt när dom utrustade bilarna med visslorna" Ska som sagt kolla. Använder dom inte dom längre så var det väl ruffel och båg....

Själv så trodde jag att Twinmullret skulle skrämma Rådjuren, men är kanske så att man väcker dom med mullret... :gnissla

/B
 

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Solna
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
benkar skrev:
Skulle ju vara en variant :) Men funderar skarpt på att titta närmare på dom "vilt-visslor" som Räddningstjänsten på Södertörn har på typ ambulanser, två små plastvisslor som man kan sätta tex på insidan av kåpan, ska skapa något elakt högfrekvent visselljud som viltet inte gillar. Ska jaga rätt på snubben som jobbar där och se om man kan få shoppa sig ett par!


/B

Om Du hittar en leverantör av dessa "viltvisslor" och om de fungerar, så PM´a gärna mig var man hittar dom.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
benkar skrev:
Någon form av undanmanöver är inte att tänka på utan bromsar allt vad VTRn förmår, (tack SMC-kurs där jag lärde mig sätta bromsarna omedelbart och inte mesa med bromshandtaget) får ändå intrycket av att "nu jävlar smäller det", kryper ihop och lovar mig själv tänka på att hålla in armarna och rulla ihop när det väl smäller och jag far i backen

Ooh, det är en välbekant känsla. Lite som när man faller och vet att det kommer att göra jävligt ont när man landar. På mindre än en halv sekund blir munnen torr och man känner nästan blodsmaken efteråt. Jag tror säkert att man gör en rolig min precis i det ögonblicket.
Visst är det härligt att köra hoj?
 

kosz

Ett mcsvin
Gick med
28 May 2005
Ort
Härryda
Hoj
H-D FXSTB
benkar skrev:
Vet inte om visslorna fungerar, men snubben som jobbar på Räddningstjänsten hävdar att -"antalet viltolyckor sjönk drastiskt när dom utrustade bilarna med visslorna" Ska som sagt kolla. Använder dom inte dom längre så var det väl ruffel och båg....

Själv så trodde jag att Twinmullret skulle skrämma Rådjuren, men är kanske så att man väcker dom med mullret... :gnissla

/B
Trodde det räckte med men var nära att köra på ett kid för ett par veckor sen får väl gasa mer antar jag :tummenupp
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Victor skrev:
Ooh, det är en välbekant känsla. Lite som när man faller och vet att det kommer att göra jävligt ont när man landar. På mindre än en halv sekund blir munnen torr och man känner nästan blodsmaken efteråt. Jag tror säkert att man gör en rolig min precis i det ögonblicket.
Visst är det härligt att köra hoj?

Och det känns som att det hela går i slow motion....

/B
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top