Rånet mot värdedepån i Västberga

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag har aldrig begripit hur man kan fly i en helikopter och sen komma undan med det. Slår man ut polisens helikopter så har vi väl ett par JASplan som alltid ska stå i beredskap. Dags att använda skiten på riktigt istället bara för att rada upp dem snyggt i hangaren.
Rånarna kommer med en främmande helikopter och inkräktar på vårt svenska luftrum - det är anledning nog till att skicka upp åtminstone ETT plan.

Har Sverige egentligen attackhelikoptrar?

Flygturen från Västberga till Arninge kan inte ta mer än 10-15 minuter. När polisens piloter får larmet ska de åka till hangaren och starta upp. Säg att de har en resväg från hemmet till depån på kanske samma tid. När de då upptäcker att det ligger en misstänkt bomb där har rånarna redan landat.

Rånarnas hkp flög under radarn som jag förstod det.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ok. Tjuvkopplar man den eller är det bara huvudströmsbrytare?

Jo det låter rimligt. Men jag tror det är abolut max i den varianten.

Ehh, stavar man med h är man ett mongo! Jävla jänkestavning.

Det är betydligt enklare än att tjuvkoppla en bil. Fast att sen få igång eländet och flyga iväg är ju inte något svensson gör men själva stöldskyddet är ofta undermåligt....

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Jag har aldrig begripit hur man kan fly i en helikopter och sen komma undan med det. Slår man ut polisens helikopter så har vi väl ett par JASplan som alltid ska stå i beredskap. Dags att använda skiten på riktigt istället bara för att rada upp dem snyggt i hangaren.
Rånarna kommer med en främmande helikopter och inkräktar på vårt svenska luftrum - det är anledning nog till att skicka upp åtminstone ETT plan.

Har Sverige egentligen attackhelikoptrar?

Vafalls, skicka upp en jordfräs, i Sverige. Vi skulle inte ha stake att skicka upp något om det så stod Putin med nån konstig röd flagga på något luftburet, att du tror detta nu, när det rör sig om elaka kriminella är bara naivt. :gnissla

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Vafalls, skicka upp en jordfräs, i Sverige. Vi skulle inte ha stake att skicka upp något om det så stod Putin med nån konstig röd flagga på något luftburet, att du tror detta nu, när det rör sig om elaka kriminella är bara naivt. :gnissla

Undrar vad planen kostar årligen i ren underhåll? Då ingår underhållsflygningen de gör för att skiten inte ska rosta sönder.

YEEEAAAHHH

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
No hoj
Det är betydligt enklare än att tjuvkoppla en bil. Fast att sen få igång eländet och flyga iväg är ju inte något svensson gör men själva stöldskyddet är ofta undermåligt....

Inte ens på taket till en värdedepå finns det beväpnade vakter. Vi kan väl sätta upp en skylt också: Här finns det pengar, kom och ta för er.
Jag har varit i länder där de har tungt beväpnade vakter på bl.a internet cafe.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6

Men vafan, killarna är bara missförstådda. De har ingen lokal. De kanske bara är arbetslösa och understimulerade och behöver lite pengar. Vi måste vårda dem! :monasahlin&larsohly

A.C

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tenere 700
Inte ens på taket till en värdedepå finns det beväpnade vakter. Vi kan väl sätta upp en skylt också: Här finns det pengar, kom och ta för er.

Kändes det tryggt?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Ja, i Irak är det så nu för tiden.

PS. Hade ni uppkoppling? :hihi

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tryggt och tryggt, men folk sköter sig, låter bli med eventuella svinerier.

Bra, jag flyttar dit direkt! Jag avskyr när folk beställer en god smörgås på ett internetcafé och sitter och smaskar. Fan alltså, de borde få kulsprutan direkt mot tinningen om de gör sånna svinerier - eventuellt skjuten med gummikula i ryggen.

YEEEAAAHHH

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
No hoj
Bra, jag flyttar dit direkt! Jag avskyr när folk beställer en god smörgås på ett internetcafé och sitter och smaskar. Fan alltså, de borde få kulsprutan direkt mot tinningen om de gör sånna svinerier - eventuellt skjuten med gummikula i ryggen.

Jag menar inte att jag tycker det är okej med vapen o vakter på ett cafe. Jag jämför bara med hur det ser ut i Sverige. Hade det funnits ett luftvärn på taket i Västberga så hade inte det blivit något rån.

Varför ska vi "skänka" bort pengar?

Och det var inte Irak eller nåt annat muslimland.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag menar inte att jag tycker det är okej med vapen o vakter på ett cafe. Jag jämför bara med hur det ser ut i Sverige. Hade det funnits ett luftvärn på taket i Västberga så hade inte det blivit något rån.

Fast då hade det kunnat bli ett par mord istället.

Det är bara pengar - papper förstår du.

Lite cred ska man ha om man sitter och planerar på detta viset med helikopter o grejjer.
Finns ingen anledning att offra sig för lite papperslappar.

YEEEAAAHHH

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
No hoj
Fast då hade det kunnat bli ett par mord istället.

Det är bara pengar - papper förstår du.

Lite cred ska man ha om man sitter och planerar på detta viset med helikopter o grejjer.
Finns ingen anledning att offra sig för lite papperslappar.

Jag skulle vilja påstå att komma där med en helikopter när det finns ett luftvärn på plats vore otänkbart, ingen skulle komma på tanken.

Men nu när det var bara att landa så varför inte.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag skulle vilja påstå att komma där med en helikopter när det finns ett luftvärn på plats vore otänkbart, ingen skulle komma på tanken.

På hur många ställen i Sverige bör det finnas luftvärn? Hur ska luftvärnen bevakas för att inte hamna utanför HA's klubblokal?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Fast vill vi verkligen ha luftvärn fast monterade i det civila samhället? Vore ju störthäftigt om någon fick för sig att gå bärsärk och börja skjuta ner passagerarkärror....

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Fast vill vi verkligen ha luftvärn fast monterade i det civila samhället? Vore ju störthäftigt om någon fick för sig att gå bärsärk och börja skjuta ner passagerarkärror....

Fyfan vad 1990 det där lät. Idag gör vi the shit med grön laser! :tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...