Rånet mot värdedepån i Västberga

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Jag tycker man dödar alla elaka och dumma på en gång, varför inte nu direkt. Så kan vi andra bara köra runt på en hoj och sjunga glada sånger!
Vi behöver ingen polis....
Inga kanoner....
åså kan vi kanske sänka skatten lite lite lite !

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Härligt när snillen spekulerar i vanlig ordning :D Luftvärnskanoner, flygvapen mm... För lite pengar?
Gör man det för säkert så råkar människorna som transporterar pengarna illa ut istället, det här var ju en liten vinst för värdetransportbranschen då de inte angrep själva transportörerna utan gjorde det snyggt och säkert utan att skada någon människa. Kan det bli bättre? Jo, man kan ju skippa kontanthanteringen förvisso men det kommer inte inträffa på nåt sekel eller två...

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Härligt när snillen spekulerar i vanlig ordning :D Luftvärnskanoner, flygvapen mm... För lite pengar?
Gör man det för säkert så råkar människorna som transporterar pengarna illa ut istället, det här var ju en liten vinst för värdetransportbranschen då de inte angrep själva transportörerna utan gjorde det snyggt och säkert utan att skada någon människa. Kan det bli bättre? Jo, man kan ju skippa kontanthanteringen förvisso men det kommer inte inträffa på nåt sekel eller två...

Det var personal där.. spelar nog ingen roll för dem om de blir rånade på stan eller på kontoret.. är nog inte så kul ändå.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det var personal där.. spelar nog ingen roll för dem om de blir rånade på stan eller på kontoret.. är nog inte så kul ändå.

Visst, rånad som rånad... men det är nog skillnad på det som hände inatt mot att få en bomb planterad på pansarbilen du kör.

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Visst, rånad som rånad... men det är nog skillnad på det som hände inatt mot att få en bomb planterad på pansarbilen du kör.

På vilket sätt?
Dem har ju sprängt sig in precis som man gör i en bil, det finns personer både i bilen och där.. dem har haft vapen precis som man brukar göra vid "bilrån"..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Som Krister säger så är det en jävla skillnad. Förra gången de blev rånade på centralen så gömde sig personalen om jag inte missminner mig, det kan du knappast göra i en värdetransportbil. Här utgjorde de antagligen inte samma hot mot personalen som vid ett gammal hederligt transportrån.
Och klart som fan att det inte är kul, vem tror något sånt?

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Som Krister säger så är det en jävla skillnad. Förra gången de blev rånade på centralen så gömde sig personalen om jag inte missminner mig, det kan du knappast göra i en värdetransportbil. Här utgjorde de antagligen inte samma hot mot personalen som vid ett gammal hederligt transportrån.

Blir du rånad i en värdetransport så kan du springa därifrån, det tror jag både du och rånarna tycker är bäst. Det går inte att göra i detta läge, skulle vilja säga att det är minst lika illa om inte värre. I en bil så vet du iaf. att chansen finns att du blir rånad, det tror du inte när du jobbar på företagets huvudkontor..

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
På vilket sätt?
Dem har ju sprängt sig in precis som man gör i en bil, det finns personer både i bilen och där.. dem har haft vapen precis som man brukar göra vid "bilrån"..

Nu vet varken du eller jag så mycket detaljer men har de hotat någon person direkt med vapen? Har de sprängt bredvid personal?

För du kan inte påstå att det är samma sak att sitta i samma byggnad som ett rån begås i som det är att få en bomb planterad på bilen du kör och då hoppa ut bland några maskerade personer som riktar automatvapen direkt mot dig... det ena är ett direkt hot mot person och det andra ett er indirekt hot mot person och jag särskiljer nog hur grovt det är på just det.

Med det sagt så skulle jag inte vilja vara med om något av det.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Bosse! Vi blir rånade!
Nämen, fasen vad gött Pelle! Ta upp termosen och fram med kakorna!
Skaru ha en prilla också?
Jofan! Slänger du på rockklassiker på radion?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Gör man det för säkert så råkar människorna som transporterar pengarna illa ut istället

Är det verkligen så? Jag har bara hört det i väldigt svepande ordalag så jag är väldigt tveksam. Dessutom tycker jag det brister i logiken, om man menar att beväpnade vakter ger fler beväpnade brottslingar så borde man väl börja fundera på om vi inte skulle avväpna poliserna också? Det borde ju ge motsatt effekt om det är en motsatt åtgärd.

Sverige ledde ju här om året värdetransportligan stort så en sak är säker: vår förlåtande mjukis- och diskussionsmenatlitet har definitivt inte fungerat.

Som vanligt kanske vi borde titta på våra närmsta grannar om vad de gjort rätt? Eller är det inte akadeniskt nog för kulturvänstern? :gnissla

Storbritannien värst drabbat
Varje år rånas europeiska värdetransporter på mellan 40 och 80 miljoner euro, enligt siffror från branschorganisationen ESTA. Om man räknar per invånare är Sverige bland de mest utsatta i Europa.
– Alarmerande, säger Falcks värdechef Leif Svensson.

Det finns också ett annat land som sticker ut: av nästan 6 500 värdetransportrån i Europa 1998–2004, har 4 600 inträffat i Storbritannien och dessutom ytterligare 170 på Irland. Dock är rånbytena generellt sett mindre. I ESTA:s riskklassning ligger Sverige som fjärde land, efter Irland, Storbritannien och Malta.
I Finland skedde bara tre värdetransportrån under dessa år. Finska väktare i allmänhet har – som i Sverige – inga särskilda rättigheter till beväpning eller ingripande. Värdebolag får bestämma att värdeväktarna ska vara beväpnade, men har valt att avstå för att istället låta polis och militär skydda vissa transporter. Detta samarbete fungerar ”mycket bra”, enligt Jyrki Sinkkonen, väktaransvarig på fackförbundet PAM.
Polisen har också en väldigt hög uppklarningsprocent, enligt Sinkkonen:
– Den allmänna uppfattningen är att det är väldigt svårt att begå sådana brott och klara sig.
I Norge har polisen lagt ned stort arbete på att kartlägga och bevaka de kriminella nätverken. Det har fått ett tydligt genomslag i statistiken; från ett tiotal värderån per år genomfördes förra året bara ett. En liknande minskning finns i Danmark men på högre nivåer.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Blir du rånad i en värdetransport så kan du springa därifrån, det tror jag både du och rånarna tycker är bäst. Det går inte att göra i detta läge, skulle vilja säga att det är minst lika illa om inte värre. I en bil så vet du iaf. att chansen finns att du blir rånad, det tror du inte när du jobbar på företagets huvudkontor..

Ok... Vi säger så och sen skippar vi en diskussion om det hela för det känns lönlöst redan nu.

Är det verkligen så?

Jag är ganska så övertygad ja, men jag är ingen doktorand i ämnet utan har bara en insikt i hur det fungerar med en styvfar som är chef på ett bolag inom säkerhetsbranschen där de bland annat transporterar just pengar.
Norge är ett exempel vi bör ta efter, de jobbar uteslutande mot att det är insider-tips som är grunden till alla värdetransportrån och det är det ju också. De kör inga planlagda rutter, de har ett system som gör att chauffören när som helst kan få ändra riktning och han vet inte vart han ska inom de kommande 5 minuterna. Typ, lite hårddraget dock.
Sverige är totalt sämst när det gäller värdetransporter men lösningen är inte att beväpna personalen eller bygga säkrare bilar utan det handlar om att förebygga det hela genom att arbeta mot hela insider-grejjen.
Men sen finns det ju även fall där det inte är mer än att rånarna spränger första bästa transport, en del av dessa gånger har de kommit över en transport av mynt tex.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Som väktare vet du inte om det är Bosse Bus som rånar dig och bjuder på kaffe under tiden eller om det är självaste Satan som redan innan bestämt sig för att inte lämna några vittnen.... visst, inte så vanligt i sverige men det är det inte med helikopterrån heller.

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Ok... Vi säger så och sen skippar vi en diskussion om det hela för det känns lönlöst redan nu.

Håller med det är ingen poäng att sitta och spekulera. Om jag tolkar informationen i pressen rätt, så har jag varit inne i lokalen som avses både en och två gånger. Med vad jag vet, så gör jag tolkningen att visst det är lite större än en värdebil men du kommer inte därifrån så snabbt och den känslan är nog inte heller så kul.

Senast jag var där så var personalen ganska nära väggen jag tolkar som de sprängt upp och gått in igenom.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Håller med det är ingen poäng att sitta och spekulera. Om jag tolkar informationen i pressen rätt, så har jag varit inne i lokalen som avses både en och två gånger. Med vad jag vet, så gör jag tolkningen att visst det är lite större än en värdebil men du kommer inte därifrån så snabbt och den känslan är nog inte heller så kul.

Senast jag var där så var personalen ganska nära väggen jag tolkar som de sprängt upp och gått in igenom.

Ok, då vet du ju vad du talar om så då ska inte jag sitta här och gissa. Men min första gissning var ändå att det var obemannat område eftersom det var högst upp, och jag har fått för mig att bevakning endast sker från larmrum med viss rondering där när det inte är ordinarie arbetstid.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Min gissning är att det är en föredetta militärpilot från valfritt land där det nyligen har varit krig som har ledsnat på tristessen och slagit sig ihop med ett gäng sedan tidigare etablerade rånare.

Nu har jag bara hört fragment av nyhetsrapporteringen, men var polis på platsen innan helikoptern lämnade stället?

Varför övade dom i såna fall inte prickskytte mot rotorhuvudet/motorn/tanken/hydraultanken osv på helikoptern?
Civilhelikoptrar är sjukt sköra.

Lite ironiskt så var en av dom stora nyheterna i Umeå i morgontidningen att det byggs en ny värdetransportcentral, med platt-tak....

Kanske vore läge att ställa upp master runt om och spänna stålwire lite kors och tvärs över taket då.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
För en halv mille??? :tummenupp

Vad tjänar en pilot av den kalibern normalt? :rolleyes:

Jäkligt bra med pengar tjänar dem. Bara helikoptercertet går lös på flera hundra tusen så råkar man inte vara flygförare från militären så har man en stark finansiär till utbildningen i ryggen. Bra lön och hyggliga ekonomiska förhållande sedan innan hade åtminstone minskat min vilja att riskera att åka fast för grovt rån i utbyte mot pengar. Fast visst alla människor går att köpa med tillräckligt djup plånbok.

Min gissning är dock importerad arbetskraft till flygandet, där sitter ett icke helt föraktfullt antal överblivna flygförare i östra europa som har kompetensen och lite mindre att förlora....

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Har vi inte dom transport helikoptrarna med raketgevär på?

Du menar HKP 9 med RBS 55 (TOW), de var inga transporthelikoptrar utan renodlade pansarvärnshelikoptrar, de finns kvar men inte i PV-rollen. Roboten är dessutom avsedd att verka mot markmål som någon redan sagt.

För övrigt tror jag inte det fanns på kartan att skjuta ner helikoptern med militär hjälp, även om det hade varit ett scenario för en amerikansk actionfilm.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du menar HKP 9 med RBS 55 (TOW), de var inga transporthelikoptrar utan renodlade pansarvärnshelikoptrar, de finns kvar men inte i PV-rollen. Roboten är dessutom avsedd att verka mot markmål som någon redan sagt.

För övrigt tror jag inte det fanns på kartan att skjuta ner helikoptern med militär hjälp, även om det hade varit ett scenario för en amerikansk actionfilm.

Hade vi haft Terminator som guvernör i Stockholm så kanske det hade funkat? Att skjuta ner en helikopter i stadsmiljö är väl inte farligt alls, det är ju inte så att rotorbladen slungas iväg flera hundra meter om man har otur :rolleyes:

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år