Rånet mot värdedepån i Västberga

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
Jag får genast tankarna till kopps... "nä nu har det inte hänt ett jävla skit i sverige sen gustav vasas tid, nu äre fan dags att göra något, vårt största rån är ju förfan när pundarna rånar ica.... *benny voice* Men du, tänk ifall *dreams away* Man kommer in med en apache helikopter, spränger upp taket med missiler, 16 svartklädda män störtar ner med fallskärm och sen lyftar man iväg hela huset med 4 helikoptrar, för att avsluta med en jätte atombomb över stockholm?! Vafan säger ni grabbar?!"

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Håller helt med dig markus, vi måste se till att de kriminella behandlas på ett värdigt o humant sätt!

Framför allt måste samhället säkerställa att ingen skadas!

Det framstår som lite väl genomskinligt att snuttarna kom direkt efter att de dragit, tydligen har de direktiv att inte ingripa mot grova brott längre (som bankrån) eller mot förhållandevis milda brott (skadegörelse)

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Framför allt måste samhället säkerställa att ingen skadas!

Det framstår som lite väl genomskinligt att snuttarna kom direkt efter att de dragit, tydligen har de direktiv att inte ingripa mot grova brott längre (som bankrån) eller mot förhållandevis milda brott (skadegörelse)

Gah önska bara att slipon o miniblinkers hörde till milda brott som skadegörelse!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Är du inte klok, någon av rånarna kunde ju blivit skadad!

Ja, området kring västberga/årsta och närliggande essingeleden & årstalänken är ju så gott som obefolkat på morgonen. En helikopter som skjuts ner kan ju faktiskt störta så gott som vart som helst utan någon risk för att oskyldiga skadas.
Detsamma gäller om helikoptern hade störtat rakt ner. EN helikopter ner genom glastaket på byggnaden hade troligen inte heller skadat någon annan.....

Att börja beskjuta helikoptern så tungt beväpnade rånare blivit strandade i byggnaden är även det så gott som säkert. Desperata brottslingar skulle nog bara säga tack för kaffet och sedan med uppsträckta händer och kastade vapen gå ut från byggnaden till väntande polis utan att försöka ta gisslan eller besvara elden för att komma undan. :)

Så i mina ögon finns det INGET som ursäktar att polisen höll tillbaka skjutandet. :mad:

Last edited:

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Ja, området kring västberga/årsta och närliggande essingeleden och huddingevägen är ju så gott som obefolkat på morgonen. En helikopter som skjuts ner kan ju faktiskt störta så gott som vart som helst utan någon risk för att oskyldiga skadas.
Detsamma gäller om helikoptern hade störtat rakt ner. EN helikopter ner genom glastaket på byggnaden hade troligen inte heller skadat någon annan.....

Att börja beskjuta helikoptern så tungt beväpnade rånare blivit strandade i byggnaden är även det så gott som säkert. Desperata brottslingar skulle nog bara säga tack för kaffet och sedan med uppsträckta händer och kastade vapen gå ut från byggnaden till väntande polis utan att försöka ta gisslan eller besvara elden för att komma undan. :)

Så i mina ögon finns det INGET som ursäktar att polisen höll tillbaka skjutandet. :mad:

Förutom att ammo kostar en massa pengar o polismydigheten måste spara!

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Onödigt med bombattrappen vid polisens helikoptrar. Snyggare hade varit att stå vid tältet och börna, med öppna rör och miniblinkers. Piloterna hade självklart gjort den myndighetsbestämda prioriteringen och kört en flygande (hihi) besiktning.

Vad gäller polisens korta reaktionstid är förklaringen så enkel att polishögkvarteret ligger 200 meter från depån. Så fort skyddsombudet hade sagt ok fick de rycka ut. Anledningen att de inte sköt ner helikoptern är lika enkel - deras favoritgrill ligger på andra sidan Västberga allé från depån. Fatta krisen om den skulle krascha på grillen! Då hade vi fått se på avgångar!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Man har nu fått upp ett huvudspår. Teknisk personal har konstaterat att G4S förvarade pengarna i ett äkta Frans Jaeger kassaskåp. En svart Impala 64:a har även setts i Roslagen.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det glädjer mig att du håller fanan i topp, vänstern säger bara vad som inte skall göras men aldrig vad som skall göras.
Är det på grund av era miserabla uppväxter som ni bara ser problem och aldrig potential?

Om polisen inte tänker göra något vet jag inte vad vi skall ha dem till över huvud taget faktiskt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Om polisen inte tänker göra något vet jag inte vad vi skall ha dem till över huvud taget faktiskt.

Jag säger ju vad jag tycker!
Jag tycker ju att det vore en strålande idé om den första polispatrullen hade pangat på lite. Det är för ynkligt att höra att polisen bara ser på. Det är sympomatiskt för det här djävla mes och tramslandet.

Poliser som bevittnar brott MÅSTE ingripa vid brott så de borde ha pepprat den där djävla helikoptern tillbaka till medeltiden. Då skulle andra kriminella förstå att det gör ont att råna värdedepåer!

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Ja, området kring västberga/årsta och närliggande essingeleden & årstalänken är ju så gott som obefolkat på morgonen. En helikopter som skjuts ner kan ju faktiskt störta så gott som vart som helst utan någon risk för att oskyldiga skadas.

Så gott som obefolkat? Så ifall din fru/morsa/bror får helikoptern på sig o dör så är det lugnt då eller? Ja menar... det var ju inte så många som dog :va
Även om risken är liten så finns den där...tror inte närstående till den kanske då avlidna skulle tycka det var värt det..eller

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Så gott som obefolkat? Så ifall din fru/morsa/bror får helikoptern på sig o dör så är det lugnt då eller? Ja menar... det var ju inte så många som dog :va

Polisens uppgift är att bekämpa brott och inte stå och käka munkar när kriminella stjäl andras pengar.
Polisen måste agera och givetvis skall de peppra de där djävla parasiterna fulla med bly! :mad:

Voine voine om helikoptern hade tagit med sig nån stackars oskyldig Blend-blossande billisten men hellre lite svinn än en poliskår som inte gör sitt jobb!

Skjut först, fråga sen! :kulspruta :yoparty
Det ska göra ont att begå brott! :machinegu:machinegu

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det tragiska är när du är sarkastisk över något som de flesta normala människor borde tycka, dvs att åtminstone polisen (om någon) borde ingripa vid brott.

Nejdå, jag är inte det minsta sarkastisk över att polisen borde ingripa vid brott. För mig är det helt självklart att polisen skall försöka ingripa vid brott.

Min fråga till dig är snarare hur ett par vanliga poliser skall agera mot tungt beväpnade rånare som "belägrar" en hög kontorsbyggnad från luften medelst helikoper....

Skulle de Bruce Willis-stormat byggnaden och jippikajejat ihjäl alla skurkarna?

Eller tycker du att det är en bättre idé om de skjuter ner en helikopter med pikkadållerna och strandar ett gäng tungt beväpnade rånare i en byggnad med en folk?

För mig är det som sagt självklart att polisen skall ingripa men i det här fallet undrar jag vad du hade velat att de skulle göra!?

Hade det varit bra om de haft mer resurser på plats snabbare?
- Ja, givetvis! Insatsstyrkan borde varit där snarast möjligt.

Är det pinsamt att polisens helikoptrar kan oskadliggöras så enkelt som det var?
- Ja, det är läskigt pinsamt.

Men om vi bortser från att insatsstyrkan var för långt bort och på fel ställe och att helikoptrarna var oskadliggjorda...
....Hur skulle de där konstaplarna på plats ha agerat?
Stormat huset? Pepprat ner helikoptern?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nejdå, jag är inte det minsta sarkastisk över att polisen borde ingripa vid brott. För mig är det helt självklart att polisen skall försöka ingripa vid brott.

Min fråga till dig är snarare hur ett par vanliga poliser skall agera mot tungt beväpnade rånare som "belägrar" en hög kontorsbyggnad från luften medelst helikoper....

Den del av ditt inlägg som jag inte citerar eller besvarar har jag inte läst efterso mdet bara innehöll trams.
Det ovan är dock relevant, tack för seriositeten.

Om det bara var ett par vanliga poliser på plats så kunde de sannolikt inte gjort någonting så frågan är felformulerad.

Jag tror inte att det inte kunde komma riktiga poliser till Västberga på 30-40 min. Jag tycker heller inte att det är rimligt att 2 (av sveriges totalt 3 om jag minns rätt) står obevakade nattetid. Det är faktiskt någons ansvar att så skett och det bör få en konsekvens av allvarliga mått.

SvD ledarsida hade väl befogad kritik idag. Läs den!

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jag får genast tankarna till kopps... "nä nu har det inte hänt ett jävla skit i sverige sen gustav vasas tid, nu äre fan dags att göra något, vårt största rån är ju förfan när pundarna rånar ica.... *benny voice* Men du, tänk ifall *dreams away* Man kommer in med en apache helikopter, spränger upp taket med missiler, 16 svartklädda män störtar ner med fallskärm och sen lyftar man iväg hela huset med 4 helikoptrar, för att avsluta med en jätte atombomb över stockholm?! Vafan säger ni grabbar?!"

Kan inte se någon ekonomisk fördel för mig i att delta i detta event.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Om det bara var ett par vanliga poliser på plats så kunde de sannolikt inte gjort någonting så frågan är felformulerad.
Korvgubbe skrev:
Jag tror inte att det inte kunde komma riktiga poliser till Västberga på 30-40 min.

Korvgubbe skrev:
Hade det varit bra om de haft mer resurser på plats snabbare?
- Ja, givetvis! Insatsstyrkan borde varit där snarast möjligt.
Jag tycker heller inte att det är rimligt att 2 (av sveriges totalt 3 om jag minns rätt) står obevakade nattetid.
Korvgubbe skrev:
Är det pinsamt att polisens helikoptrar kan oskadliggöras så enkelt som det var?
- Ja, det är läskigt pinsamt.

Usch, vi verkar ju tycka samma sak....

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej

Ja, man kan undra om polisen prioriterar rätt. De verkar har långa utryckningstider och kommer ofta för sent, eller inte alls. De kunde pepprat helikoptern när den landat på taket, men icke. Istället verkade de fullt sysselsatta med att sätta upp sina blåvita band. Vad hittar rånare på nästa gång? Kanske bara att tömma luften ur däcken på polisbilarna så att endast polis till häst och cykel kan rycka ut. Det är lite för mycket Kling och Klang över kåren.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Kan det vara så att polisen själv fejkade ett rån för att lura Fredrik&co att satsa mer pengar på helikoptrar och häftiga vapen till polisen?

Nått liknande som försvaret gjorde på 80-talet när de "såg" ubåtar lite varstans? :rolleyes:

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka