Rånet mot värdedepån i Västberga

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Tycker fan jag känner igen en av snubbarna....det är något med näsan som känns bekant

...japp, liknar han inte den där fönsterfluktaren nån medlem här hade problem med för några månader sen? :va

Bifogat

• 1nyetta_1031061l.jpg
    1nyetta_1031061l.jpg
    4.6 KB · Visningar: 381
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Personligen vill jag veta varför inte Gunvalds Gummor styrde upp det här. Var fanns de? Satt de i sambons knä och bölade medan vår stolta nation blev plockad på veckopengen? Vad blev det af med mandom, mod och morske män?!(...o kjettinghar:död :brinnerup:näsblod:mad::machineguetc och mm). Jag förväntar mig en studie i barbari på ren Frans G Bengtssonsk nivå!

Nu är tillfälle att dra på de utanpåsittande marmeluckerna och låta våldet rikta sig...eh....nånstans! Och detta med kraft, hjälper inte försigkommenhet får man vara eftergenomsnittsbegåvad, en kvasiåtgärd så värdelös som någon annan.

Nej, sanna mina ord, det gifves blott en lösning på problem som detta och den lyder:

Medborgargarden, påkar och sänkt skatt. Framåt, I klentrogne!!

Nu blev dettre, sånt händer, jag är ju inte Leif GW, (kan tom tala utan att sluddra även om dialekten kan vålla somliga lite bekymmer).

(Undrar såhär i eftertankens bleka krankhet om ...det måhända är ett geng driftiga och hittepåiga personer som gjort slag i saken för att finansiera en bana för de arma inskränkta ståkkolmarna? hoppas)

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Personligen vill jag veta varför inte Gunvalds Gummor styrde upp det här. Var fanns de? Satt de i sambons knä och bölade medan vår stolta nation blev plockad på veckopengen? Vad blev det af med mandom, mod och morske män?!(...o kjettinghar:död :brinnerup:näsblod:mad::machineguetc och mm). Jag förväntar mig en studie i barbari på ren Frans G Bengtssonsk nivå!

Nu är tillfälle att dra på de utanpåsittande marmeluckerna och låta våldet rikta sig...eh....nånstans! Och detta med kraft, hjälper inte försigkommenhet får man vara eftergenomsnittsbegåvad, en kvasiåtgärd så värdelös som någon annan.

Nej, sanna mina ord, det gifves blott en lösning på problem som detta och den lyder:

Medborgargarden, påkar och sänkt skatt. Framåt, I klentrogne!!

Nu blev dettre, sånt händer, jag är ju inte Leif GW, (kan tom tala utan att sluddra även om dialekten kan vålla somliga lite bekymmer).

(Undrar såhär i eftertankens bleka krankhet om ...det måhända är ett geng driftiga och hittepåiga personer som gjort slag i saken för att finansiera en bana för de arma inskränkta ståkkolmarna? hoppas)

Rädda sverige nu! stöd gunvald gunners och väx med stolthet!

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Eftersom det aldrig tidigare har inträffat att rånare kommit i helikopter är det ju egentligen inte särskilt konstigt att man inte tagit med detta i riskbedömningen...

Har det verkligen aldrig inträffat i nåt annat land någonsin? Och även om det inte har gjort det så kan man väl försöka förhindra möjliga scenarion ändå? Måste man alltid låta saker hända innan man åtgärdar fel?

För de som inte skjutit pistol så är det väldigt dålig precision på långa avstånd och dessutom avtar kulhastigheten rätt ordentligt,

Man skjuter ju precision på 25 meter och då är det ju absolut inga problem att med lite övning sätta 5 kulor inom den lilla diametern som innebär 9-10 poäng, och det med en hand, så du kanske tänker på luftpistol?

Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Polisens uppgift är att bekämpa brott och inte stå och käka munkar när kriminella stjäl andras pengar.
Polisen måste agera och givetvis skall de peppra de där djävla parasiterna fulla med bly! :mad:

Voine voine om helikoptern hade tagit med sig nån stackars oskyldig Blend-blossande billisten men hellre lite svinn än en poliskår som inte gör sitt jobb!

Skjut först, fråga sen! :kulspruta :yoparty
Det ska göra ont att begå brott! :machinegu:machinegu

Du fattar visst inte att det inte värt oskyldiga människors liv....men visst...står någon rånare med din morsa som sköld så lovar jag att skjuta igenom båda ifall jag blir snut. Allt för att inte verka tafatt som snut o få fast the bad guy

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Man skjuter ju precision på 25 meter och då är det ju absolut inga problem att med lite övning sätta 5 kulor inom den lilla diametern som innebär 9-10 poäng, och det med en hand, så du kanske tänker på luftpistol?

För en mycket duktig skytt möjligen, för en medelmåttig skytt, tex en genomsnittlig skyttesoldat eller polis så är det ett i princip värdelöst vapen i alla kvalificerade situationer, mest för att det är så svårt att lära sig, en någorlunda väldresserad chimpans blir ytterst dödlig med en AK eller K-Pist medan pistolskytte kräver så oerhört mycket mer av användaren.

Jag tror inte ens den vassaste pistolskytt skulle drömma om att ge sig in i duellsituation mot folk beväpnade med automatkarbiner och försöker man skjuta ner en helikopter så hyser man en del illusioner om pistolens stopping-power.......

För övrigt är det som vanligt gott om armchair heros på sporthoj....

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r

Fundera på vilket avstånd det kan vara till en helikopter som står uppe på en byggnad som är 7-12 meter hög.. Det kan bli uppåt 30-40 meter beroende på hur långt in på taket helikoptern stod.
Visst kan man fumla in någon kula men frågan är om du kan träffa något vitalt på det avståndet. Sen har dessutom hastigheten från en 9mm avtagit rätt mycket..
Det är inte lätt att skjuta pistol och många poliser övar inte i närheten av så mycket som krävs..

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
För en mycket duktig skytt möjligen, för en medelmåttig skytt, tex en genomsnittlig skyttesoldat eller polis så är det ett i princip värdelöst vapen i alla kvalificerade situationer, mest för att det är så svårt att lära sig, en någorlunda väldresserad chimpans blir ytterst dödlig med en AK eller K-Pist medan pistolskytte kräver så oerhört mycket mer av användaren.

Jag tror inte ens den vassaste pistolskytt skulle drömma om att ge sig in i duellsituation mot folk beväpnade med automatkarbiner och försöker man skjuta ner en helikopter så hyser man en del illusioner om pistolens stopping-power.......

För övrigt är det som vanligt gott om armchair heros på sporthoj....

Jag är verkligen ingen "mycket duktig skytt" men blir besviken om jag skjuter sämre än 45 poäng på 25meters håll med 5 skott. Så mycket som polisen har fått skjuta så får de verkligen vara talanglösa om de skjuter sämre. Men det är klart det gäller ju att träna ibland också.

Fundera på vilket avstånd det kan vara till en helikopter som står uppe på en byggnad som är 7-12 meter hög.. Det kan bli uppåt 30-40 meter beroende på hur långt in på taket helikoptern stod.
Visst kan man fumla in någon kula men frågan är om du kan träffa något vitalt på det avståndet. Sen har dessutom hastigheten från en 9mm avtagit rätt mycket..
Det är inte lätt att skjuta pistol och många poliser övar inte i närheten av så mycket som krävs..

Jag har inte påstått att det skulle vara lätt att skjuta ner en helikopter med pistol, tvärtom tror jag det är j-ligt svårt, men man kan ju försöka. Tror nog att farten på en kula efter 40meter räcker alldeles utmärkt till att döda någon eller skada helikoptern om man skulle träffa något vitalt.

Att sikta på 30-40 meter är inte heller svårt om man kan skjuta och har ett bra inställt sikte, vilket man får förmoda att de har. Frågan är väl vad man bör sikta på. Kanske räcker med att tömma ett magasin i rutan för att den ska vara svår att flyga med, inte vet jag.

Last edited:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Man kan ju inte börja skjuta mot helikoptern vad skulle hända om polisen råkar skjuta ihjäl nån av rånarna? Han skulle nog inte ha nåt jobb kvar iaf...
Men om vi säger att han bara träffar helikoptern hur mycke skada skulle snutens lilla ärtbössa göra på helikoptern på det avståndet?
Och förmodligen skulle dom nog skjuta tillbaka också....

Hur som helst tycker rånarna var väl värda pengarna inget snack om saken!!!

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag är verkligen ingen "mycket duktig skytt" men blir besviken om jag skjuter sämre än 45 poäng på 25meters håll med 5 skott. Så mycket som polisen har fått skjuta så får de verkligen vara talanglösa om de skjuter sämre. Men det är klart det gäller ju att träna ibland också.

Jag har inte påstått att det skulle vara lätt att skjuta ner en helikopter med pistol, tvärtom tror jag det är j-ligt svårt, men man kan ju försöka. Tror nog att farten på en kula efter 40meter räcker alldeles utmärkt till att döda någon eller skada helikoptern om man skulle träffa något vitalt.

Att sikta på 30-40 meter är inte heller svårt om man kan skjuta och har ett bra inställt sikte, vilket man får förmoda att de har. Frågan är väl vad man bör sikta på. Kanske räcker med att tömma ett magasin i rutan för att den ska vara svår att flyga med, inte vet jag.

Vad skjuter du med för pistol?

De har tjänstevapensikte. Går nog inte att rikta på de där pistolerna. Sen tränar inte de på 25 m. Brukar killarna på skytteklubben du hänger på vara imponerade över polisers skyttekunskaper?

Jag tänker inte spekulera i huruvida de skulle skjutit verkanseld. Tror polisbefälet har bättre koll än mig.

Sen har ju både poliser och rånare blivit dödade i Sverige vid rån.

Ädit: Jag orkar inte leta, är det någon som kommer ihåg med hur många kulor rånaren i Bräkne-Hoby blev skjuten med. Om jag minns rätt fick poliserna in en ganska "fin" träff i huvudet.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Utan ngn större vardering kring rätt eller fel. Men att skjuta ned en helikopter är ju ganska förenat med död för de som är ombord. Och i Sverige brukar man bara skjuta ihjäl folk om det är omdelbar dödsfara för tredje man eller polisen, helst försöker man ju dock skjuta för att stoppa framfarten inte döda. Så att peppra ned en helikopter för en nyanländ polisstyrka som inte ens vet om det finns gisslan i helikoptern är ganska utanför boken.

Dessutom antar många här att poliser och vittnen som var först på plats hade ett klart läge över situationen, (att de hade alla de fakta som vi som sov när det hände, under ett dygn lapat i oss från media) det hade de sannolikt inte. De först anlända poliserna hade sannolikt åt dit på ett automatlarm/larmknappstryckning från personal och fått lite mer briefing i bilen från ledningscentralen på vägen dit. Skjuta först och skaffa helhetsbild sen är nog inte heller i mina ögon ett smart koncept. Iaf inte så länge ngn svävar i livsfara.

Det är skillnad om det vart kallade till en brottsplats där en galning positionerat sig på ett tak och skjuter mot människor med kikarsikte, då hade nog polisen (även med ofullständig helhetsbild) kunnat tänka sig att knäppa skytten om de fick ett bra läge.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är skillnad om det vart kallade till en brottsplats där en galning positionerat sig på ett tak och skjuter mot människor med kikarsikte, då hade nog polisen (även med ofullständig helhetsbild) kunnat tänka sig att knäppa skytten om de fick ett bra läge.

med trötta ögon blev det "prostituerat" :näsblod

:D

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Vad skjuter du med för pistol?

De har tjänstevapensikte. Går nog inte att rikta på de där pistolerna. Sen tränar inte de på 25 m. Brukar killarna på skytteklubben du hänger på vara imponerade över polisers skyttekunskaper?

Skjuter med avsågad hagelbössa med bortfilat serienummer bara så jag hänger inte i nån skytteklubb. :D

Näerå, jag pangar lite 22:a ibland men jag har inte ens nåt eget vapen. Får ju licens för ett om jag vill iofs. Vet inte vad de säger om poliser, vet att det finns ett par poliser i klubben men vet inte vilka de är, men de skjuter säkert bra.

Men så lätt som det är att träffa något stort som ett huvud på 25m på snabbskytte med två händer så borde det ändå inte vara svårt att träffa även med ett tjänstevapen på lite längre håll. Ser man var man träffar så är det ju bara att sikta lite över som på paint ball. Tar väl max 2 sekunder ungefär från att man har vapnet nere tills man har målet säkert på kornet på 25m. Får man dessutom skjuta med stöd så går det ju inte att missa.

Dessutom antar många här att poliser och vittnen som var först på plats hade ett klart läge över situationen, (att de hade alla de fakta som vi som sov när det hände, under ett dygn lapat i oss från media) det hade de sannolikt inte. De först anlända poliserna hade sannolikt åt dit på ett automatlarm/larmknappstryckning från personal och fått lite mer briefing i bilen från ledningscentralen på vägen dit. Skjuta först och skaffa helhetsbild sen är nog inte heller i mina ögon ett smart koncept. Iaf inte så länge ngn svävar i livsfara..

Tyckte mig höra nåt på tv4-nyheterna att de hade klartecken att skjuta eller till och med order från polisbefälen. Hörde lite med ena örat bara och vet inte ens om det stämmer.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...