Rånet mot värdedepån i Västberga

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
De kunde pepprat helikoptern när den landat på taket, men icke. .

Men helikoptern landar ju inte på taket medan polisen är där. Rånarna klättrar upp på stegar och hissar upp pengarna...

Tycker du på allvar att det är en bra idé att börja skjuta på en flygande helikopter, mitt i ett befolkat industriområde ett stenkast från Essingeleden/E4:an?! :va

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
För en halv mille??? :tummenupp

Vad tjänar en pilot av den kalibern normalt? :rolleyes:

Aa asså baa, suck asså :rolleyes::rolleyes::rolleyes::tummenupp:tummenupp:tummenupp:rolleyes:

Ni som förespråkar att väktarna inte ska ha vapen, har ni nåt som backar de påståendena att det skulle vara bättre? Jag har ingen koll alls på tex hur rånen ser ut i USA men jag kan tänka mig att de vakterna är rätt kraftigt beväpnade.

Finns säkert flera andra sätt att öka säkerheten också(tex att inte ha glastak med helikopterplattform bredvid på värdedepåerna) men alla verkar så säkra på att väktarna skulle bli dödade direkt om de bar picka och jag är inte så säker på det. Om värdetransporter skulle bevakas av poliser, skulle rånarna verkligen utföra rånen då? Det är väl ändå att likställa med beväpnade väktare?

Sen måste jag ju säga att det är djupt tragiskt att rånarna kan hålla på i 20-25minuter utan att bli avbrutna. Har bängen skiftbyte för alla patruller då eller?

Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Varför övade dom i såna fall inte prickskytte mot rotorhuvudet/motorn/tanken/hydraultanken osv på helikoptern?

Det ville tydligen poliser på plats men det skulle insatsstyrkan gör när de kom fram....... :confused::confused:

Där poliskoptrarna står här på Värmdö är det totalt öde på natten. Får junte ha såna däringa saker som väsnas i bebyggt område. :huvet

Ja sparkrav och hänsyn i samhället kostar,,, det ser man ju nu.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Finns säkert flera andra sätt att öka säkerheten också(tex att inte ha glastak med helikopterplattform bredvid på värdedepåerna

Eftersom det aldrig tidigare har inträffat att rånare kommit i helikopter är det ju egentligen inte särskilt konstigt att man inte tagit med detta i riskbedömningen...

Sen måste jag ju säga att det är djupt tragiskt att rånarna kan hålla på i 20-25minuter utan att bli avbrutna. Har bängen skiftbyte för alla patruller då eller?

Ja, det är riktigt tragiskt men är bara ytterligare ett exempel på polisens vansinnigt dåliga svarstider.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Dagens poliser utbildar sig inte för att bekämpa tungt kriminella, utan de är fega as som tar jobbet lika riskfyllt som att jobba som lapplisa fast med högre status. Är Sverige så dåligt befolkat att de är rädda för att befolkningen ska dö ut ifall de rensar lite svin? förmodligen, annars hade de inte släppt in så mycket flyktingar för att fylla ut landet.

Om man väljer att ha en försvarsmakt då gäller det att man har en försvarsmakt som kan minst svara tillbaka med värre medel än fiender, om inte mer för att det ska vara lönsamt och vara till nytta. Samma sak gäller med poliskåren, ska det finnas nån poliskår i Sverige ska de minst kunna svara på samma jävulskap mot tungt/yrkeskriminella som dessa svin är kapabla till mot samhället. Annars kan vi vara utan.

Inte ens ett inbrott/stöld av mc/bil/hus o.s.v. lyckas de bra med, så hur fan ska de ens göra nån nytta när det händer så pass grova rån? För annars kan vi vara utan dem, för idag är de bara en pest mot vanliga Svenssons som kör lite förfort eller råkar ha miniregskyllt eller felaktiga blinkers.

Som jag sagt innan, det är lönsamt att vara kriminell i Sverige, därför finns det nåt som heter yrkeskriminell så det förvånar mig inte om att det kommer ske liknande rån inom 1-3år för det är ju bara och åka och hämta pengar, man riskerar ju varken sitt liv eller längre fängelsestraff.

Och för att det inte ska bli anarki måste vi ha kvar polisen, men det är på tiden att det blir en förändring inom polisens rutiner och moral att se till att folk följer lagar och regler.

Staten rövknullar sig själv genom att satsa flera miljarder på att sänka en massa hastigheter, slänga upp fartkammeror, inte satsa på psykvården, gulligull mentalite i svenska fängelser, tullavgifter o.s.v. är några exempel. Man undrar bara när detta land kommer gå under.

Jag säger bara vote Markus som statsminister så kommer hälften vara vunnet!

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
GW på efterlyst igår tyckte iofs att det var "utomordentligt bra" att poliserna i radiobilen inte rusade in med dragna vapen i en okänd lokal mot ett okänt antal rånare med okänt antal handeldvapen. Jag är rätt säker på att han kan mer om polisarbete än samtliga John Wayne-imitatörer tillsammans i den här tråden.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Tycker du på allvar att det är en bra idé att börja skjuta på en flygande helikopter, mitt i ett befolkat industriområde ett stenkast från Essingeleden/E4:an?! :va

Jag tycker nog det så här rent spontant, nån måste ju fan ta mig visa vem som bestämmer...
men å andra sidan????????????

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag tycker nog det så här rent spontant, nån måste ju fan ta mig visa vem som bestämmer...
men å andra sidan????????????

Men å andra sidan ja....
Att SH är befolkat av en stor skara med skadade frontallober må vara en sak men jag är rätt glad att polisen inte är impulsstyrd....

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Men å andra sidan ja....
Att SH är befolkat av en stor skara med skadade frontallober må vara en sak men jag är rätt glad att polisen inte är impulsstyrd....

Men jag blir så förbannad när ungdjävlar kastar gatsten på poliser och sen klagar på övervåld, och såna här tilltag,,,,,,,,,,, det måste finnas nån respekt nånstans.
Man ska lyda polisen, skulle jag vilja säga,,,,,, men det finns ju fan en andra sida där också,,,:va, fasen också

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Från aftonbladet:
05.19: Polisen får larmet om attentatet. Den vita helikoptern, en Bell 206 Jet Ranhrt, släpper tre eller fyra personer på taket . Flera smällar hörs från byggnaden när rånarna tar sig in med hjälp av sprängladdningar. Helikoptern hovrar över värdedepån. Flera vittnen ser sedan hur säckar med pengar lastas in i helikoptern innan den lyfter och åker i väg.

Cirka 05.25: En första polispatrull är på plats i Västberga. De kan inte gå in utan de inväntar den nationella insatsstyrkan.

Cirka 05.35: Helikoptern lyfter och åker norrut. Fotanglar har lagts ut i området för att stoppa polisen.

Den nationella insatsstyrkan går in i byggnaden.

05.49: En misstänkt bomb hittas vid polishelikoptrarna på Myttingen på Värmdö och de kan inte lyfta.

WTF?

Känns ju som det hade spelat mindre roll om det fanns en bomb eller inte där.
Tiden det tar för snutten att åka på larm är liite väl lång.

Allstaar

Guest
GW på efterlyst igår tyckte iofs att det var "utomordentligt bra" att poliserna i radiobilen inte rusade in med dragna vapen i en okänd lokal mot ett okänt antal rånare med okänt antal handeldvapen. Jag är rätt säker på att han kan mer om polisarbete än samtliga John Wayne-imitatörer tillsammans i den här tråden.

Bra skrivet! Pengar går alltid att skaffa nya, ett liv har du bara en gång. Såg också när han uttalade sig om detta och var väldigt bra sagt!

Sen att det finns andra tillfällen där polisen kan agera annorlunda är en annan femma ur denna synpunkt är det inte så mycket dom kunnat gjort bättre. Det enda är väl att ha hårdbevakning på helikoptrar och inte låta dom stå obeskyddande.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Från aftonbladet:

WTF?

Känns ju som det hade spelat mindre roll om det fanns en bomb eller inte där.
Tiden det tar för snutten att åka på larm är liite väl lång.

6 Minuter för första patrullen är inte särskilt lång tid. NI var på plats rätt fort också.
Att skjuta sönder en helikopter som står på en 10-12 meter hög byggnad med pistol är inte helt enkelt. kan ju innebära att man får stå på 30-50 meters håll för att kunna skjuta. Då behöves det kralligare grejer. För de som inte skjutit pistol så är det väldigt dålig precision på långa avstånd och dessutom avtar kulhastigheten rätt ordentligt, så inte ens säkert att det blir några skador såvida man inte får in ett luckyshot på någon kabel/rör etc.

Det som är pinsamt är att polisens helikoptrar inte är skyddade, samt att det är så dåligt skalskydd även på de värdecentraler som finns runt om i landet.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Ja, han har ju åratal av fältarbete bakom sig... not.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
6 Minuter för första patrullen är inte särskilt lång tid. NI var på plats rätt fort också.
..

Det min quote handlade om var att det tog 30 min för polisen från larm om rån med helikopter till att titta till sina egna helikoptrar.

14 min efter att rånarna stuckit.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det min quote handlade om var att det tog 30 min för polisen från larm om rån med helikopter till att titta till sina egna helikoptrar.

14 min efter att rånarna stuckit.

Jo, det är inte så snabbt. Sen är det väl mest en kostnadsfråga att ha piloter att sitta "fisk", eller låta folk vara hemma i beredskap.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Tycker fan jag känner igen en av snubbarna....det är något med näsan som känns bekant

Bifogat

• 1nyetta_1031061l.jpg
    1nyetta_1031061l.jpg
    14 KB · Visningar: 75
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin