Nödvärnsrätten har nog haft del i dommen skulle jag tro, betonar tro!
Psykisk sjukdom som skäl till en friande dom kan låta helt fel men om man tänker ett steg längre så är det ett vilkor för att en rättsstat skall fungera alternativen är riktigt otrevliga.
Nödvärnsrätten hade inget som helst med domen att göra, till vissa advokaters irritation. Har själv, som precis arbetat mycket med nödvärnsrätt, lite svårt att se varför önskan att få det prövat som nödvärn/excess är så stor, praxis är ganska tydlig med vad som är oförsvarligt/uppenbart oförsvarligt. Faderns handlande, och här tas inte hans mentala tillstånd in i bilden, skulle, om inte HD får totalt frispel, helt klart anses uppenbart oförsvarligt.
Vad gäller domen i övrigt så är jag kluven. Å ena sidan är det, ur ett juridiskt perspektiv, ett ganska klart fall. Han var tillfälligt psykiskt sjuk, oförmögen att bedöma sina handlingar, och då ska han inte dömas. Det står uttryckligen i Brottsbalken. Å andra sidan skapar det ytterligare en möjlighet för brottslingar att, med hjälp av "rätt" advokat och psykiatriker (kanske lagom hotade) att yrka tillfällig sinnesrubbning och gå fri.
En parallell kan också dras till Flink som mördade, om inte minnet sviker mig, sju människor och hävdade psykisk störning på samma sätt som fadern i det aktuella målet gjort. I det fallet ansågs emellertid handlingen så grov att man inte kunde köpa att han skulle gå helt fri. Men var går gränsen? Ett mord? Två? Tre? Provokation? Visserligen är detta ett specifikt, konkret fall, men ett eventuellt prejudicerande utslag (detta lär gå till HD) kan bli krångligt att bedöma av flera ytterligare anledningar.
För vad det är värt, eftersom flera av er diskuterar kontinuerliga provokationer, så ska enligt doktrin och förarbeten dylika fall anses förmildrande för den som s.a.s. dödar sin plågoande, men en basis för totalt frikännande? Definitivt inte.
Tror, för vad det är värt, att åklagaren kommer ändra delar av sina yrkanden i den mån det går, och att fadern till slut döms för dråp alternativt grovt vållande till annans död, grov misshandel och grovt vållande till kroppsskada om inte hans invändning håller hela vägen upp i HD.