Rödeby-pappan helt friad

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Tror inte en vanligt funtad människa hade skjutit 15 åriga barn med hagelgevär heller.

Jag anser mig ganska vanligt funtad men hade lätt gjort det om min familj (Inga egna barn men min sambo, min mamma eller mina bröder) var i fara.
Om då gärningsmannen är 15 el inte spelar föga roll. Har han haft vett eller ovett nog att komma dit o hota då får han finna sig i konsekvenserna...

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Hejda sig när? När de 5-6 fulla killarna efter varningsskott fortsatte framåt med påkar och andra tillhyggen?.

17-åringen var full, alla andra nyktra. 17-åringen hade ett vedträ (stulet från gården), 15-åringen en plogpinne i plast. Alla sprang i panik efter första skottet vad jag läst, 3 skott till han gubben med att bränna av.

Tror inte många i det läget kallt värderar olika handlingsalternativ.

Kanske inte fram till efter första skottet, när "förövarna" springer i panik skjuts nästa skott och nästa och nästa...
Ladda om en bock/side-by-side (kommer ej ihåg vilken typ det var) tar en stund och under den tiden ska man faan komma till sans. Speciell när "målet" ligger och kvider och ber för sitt liv.

15-åringens död får tillskrivas föräldrar och myndigheter som inte tidigare satte stopp för gänget.

Ansvaret ligger helt och hållet på gubben som utför handlingen, ingen annan.

Dessutom bör 15-åringar inse att det INTE är OK att jävlas med svagare medmänniskor och därför inte delta i sån verksamhet. Fattar de inte det bör INGEN efteråt beklaga sig om det går illa för dem.

Absolut, det bör de inse men att få plikta med sitt liv för det misstaget är knappast jämförbart straffmässigt.

Jag anser mig ganska vanligt funtad men hade lätt gjort det om min familj (Inga egna barn men min sambo, min mamma eller mina bröder) var i fara.
Om då gärningsmannen är 15 el inte spelar föga roll. Har han haft vett eller ovett nog att komma dit o hota då får han finna sig i konsekvenserna...

Ok, så om några moppepojkar kommer hem till dig och vrålar på din tomt då går du direkt ut med hagelsprutan och brassar på, sund inställning...

Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Ansvaret ligger helt och hållet på gubben som utför handlingen, ingen annan.

I hela den här historien (och specifikt i själva skjutdramat), anser du inte att några andra hade något som helst ansvar? :va

Sund inställning du själv har..

Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Att inte tycka att åldern spelar någon roll är ju bara fel. Men det är väl en värderingsgrej som jag troligtvis inte kan förändra. Men hur som helst så var det väl så att han först skjöt honom och sedan skjöt ihäl honom? Vissa skulle tycka att faran var över efter första skottet, att avrätta ett 15-år gammalt barn är väl lite hårt anser i alla fall jag.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
En massa jävla trams...

Jag fattar inte att du inte ger dig. Du har bevisligen fel när till och med en normal tingsrätt dömmer till gubbens fördel.

Personligen rekomenderar jag dig att gå ut i verkliga livet en stund. Det är inte Quake eller World of Warcraft där ute där man kan sitta och lägga upp en strategi eller handla efter nån typ av mönster.
Ute i farliga livet så handlar folk impulsivt, framförallt i rädsla och trängda lägen. Tror du att detta är något nytt eller?
Folk har skyddat sitt hem samt nära och kära bra mycket intensivare än med en hagelbrakare i hundratusentals år, och nu helt plötsligt är det fel, enligt dig?

Att sitta med facit i hand så kan ju vilken jävla pappersvändare eller paragrafryttare som helst tycka att det verkar overkill att bränna av några skott med en hagelgevär, men det du inte verkar få in i lilla kontoret är att man måste försöka sätta sig in i den absurda situation som den här mannen befinner sig i.
Du kan ju omöjligen veta exakt vad den här karln upplever när han sitter hemma och det börjar föras ett jävla liv ute i hans trädgård mitt i natten. Han är redan pressad som fan pga att hans son blivit mordhotad, han har ringt polis men de skiter i honom. Han tar hagelbrakaren (troligen i skrämmande syfte) och kliver ut. Där kommer ett gäng varelser emot honom med tillhyggen. Han kanske inte ens ser hur många de är i mörkret. Han kanske inte ser vad för tillhyggen de har.

Oavsett hur lång tid det tar att ladda om ett hagelgevär (som i verkligheten inte tar värst lång tid med en sån bössa ens för en som inte är van :fakta ) så skulle jag ha skjutit tills ammunitionen var slut. Sen skulle jag ha jagat dom med bössan som slagträ och jag hade antagligen inte gett mig förräns faran var ORDENTLIGT avvärjd.

Du tar händelsen ur sitt sammanhang. Sätt dig ner och fundera en stund och tänk efter ordentligt så går det nog upp ett ljus för dig oxå ska du se.
Eller skaffa dig lite mer livserfarenhet av "farliga" händelser så kanske du inte spottar ur dig så mycket bullshit sen.

/Dreggel, som har varit med om både det ena och det andra.

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
En massa svammel...[/I]

Var det inte du som skrev att du nyss blivit far?

Intressant om du har samma åsikt då din son/dotter skrapas upp från grannen tomt för att hon/han varit där och busat en gång för mycket. Men jag antar att du inte bryr dig då heller...

EDIT: Läs på ordentligt om vad som egentligen hände (och inte bara Aftonbladet) så kanske det går upp ett ljus för DIG...

Last edited:

Engstrom

Bannad
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Vit Aprilia.
Enl vittnesuppgifterna satt 15-åringen hopssjunken efter första skottet och bad för sitt liv när gubbfan laddar om och går fram och trycker av.
Undrar just vad som händer nästa gång gubbjäveln får "tillfällig sinnesförvirring" nu när han fått tillbaka sina vapen.

blir man träffad i armen/benet, What ever så tror jag inte så många 15 åringar står upp och fortsätter.

Förmodligen slutar dom trakasera honom så han får inga fler fri chanser att skjuta idioter.

Hoppas terroristerna får höga skadestånd till familjen!:tummenupp

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Var det inte du som skrev att du nyss blivit far?

Intressant om du har samma åsikt då din son/dotter skrapas upp från grannen tomt för att hon/han varit där och busat en gång för mycket. Men jag antar att du inte bryr dig då heller...

EDIT: Läs på ordentligt om vad som egentligen hände (och inte bara Aftonbladet) så kanske det går upp ett ljus för DIG...

Knappast någon som blivit skjuten för att ha busat här.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Kan inte säga att jag har alla fakta men jag har läst en del ja...
Har svårt att förstå det samstämmiga jublet efter ett barndödsfall.

Inget jubel från mig iaf.

Alltihopa är tragiskt. Att han dog är tragiskt. Att han inte fått lära sig rätt och fel är också tragiskt. Att gubben inte fick hjälp är tragiskt. Att alltihopa fick fortgå så länge att det slutade så illa är tragiskt.

Men efter år och år av trakaserier, ingen hjälp och en massa frustration så kan man ju förstå att gubben får spelet.

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Även domen?

Något jag inte tror, pga ditt resonemang.

Inte hela nej, men du kanske har någon bra länk?
Men vi har kommit ifrån domen här. Han blev friad pga tillfällig sinnesförvirring vilket jag tycker är helt åt helvete och så blir jag skrämd när många här tycker att gubben gjorde en bra sak när han avrättade pojken.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Alla som tycker att man har rätt att försvara sig med vapen, har ni begripit varför han blev frikänd?

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
...
Men efter år och år av trakaserier, ingen hjälp och en massa frustration så kan man ju förstå att gubben får spelet.

Abslout, förstår mycket väl frustrationen. Kan också till viss del förstå att han ville skrämma bort snorisarna med bössan MEN att därifrån göra en ren avrättning på ett barn är steget alldeles för långt för att han ska bli friad... Tycker jag ska tilläggas...

Varför är det åt h-e?

Eller tillhör du dem som inte tror att det existerar något som heter "tillfällig sinnesförvirring"? :va

Jodå, dock så tycker jag att domstolarna tar alldeles för lätt på den saken. Ska man hårddra det så kan i princip alla grova brott förklaras med just tillfällig sinnesförvirring. Detta fallet börjar jämföras mer och mer med Anders Eklunds framfart och är det även lämplligt att han släpps ut igen? Fänrik Flink? Mfl...

Last edited:

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Tror ingen tycker det var bra att en 15 årig pojke blev skjuten till döds i denna tragedi.

Men jag tror många kan sätta sig in mannens situation. Han var livrädd och ville försvara sin familj och sig själv, situationen eskalerade och han blev tillfälligt sinnesförvirrad.
Rädd panikslagen använder han vapnet och tragedin är ett faktum.

Vems är felet?

50 åringen, ungdomarna, föräldrarna, polisen och myndigheter?

Skulle jag få reda på att mina barn förföljer och mordhotar någon annan skulle jag självklart reagera.

Som sagt en tragedi, och jag hoppas domen står kvar då, jag anser att detta inte kan lastas den 50 åriga pappan.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Jodå, dock så tycker jag att domstolarna tar alldeles för lätt på den saken.

Sätt dig in i caset, och vilka som har dömt samt varför det var även utökad TR, vilket enbart sker i undantagsfall.

Klart tung expertis, som även var enig.

Knappast något de har tagit lätt på...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Alla som tycker att man har rätt att försvara sig med vapen, har ni begripit varför han blev frikänd?

Om pappan hade varit "frisk" anser jag att det dödande skottet är alldeless för mycket. I min värld hade jag gärnat friat honom om han nöjt sig med att skjuta en gång och därmed oskadliggöra grabben. När han däremot "avrättar" en oskadliggjord och knästående person är det inte längre nödvärn även om nödvärnsexcsessen i just detta fall borde ha gjort att han kom undan med en relativt lindrig dom för "vållande" eller möjligen dråp med betydande straffrabatt...

Men.. nu ansågs han ju sinnesförvirrad och då blir min syn på nödvärn och skjutvapen irellevant.

Ska man hårddra det så kan i princip alla grova brott förklaras med just tillfällig sinnesförvirring.

Ja, många av dem säkerligen men i de flesta fall är ju sinnesförvirringen inte så väldigt tillfällig som hos en trakaserad man med ett väldigt utsatt och mentalt handikappat barn. Det där om droppen och bägaren känns ganska applicerabart i detta fall. Så jag har inga problem att köpa den friande dommen p.g.a. sinnesförvirring. Det här är i mina ögon ett av de få fall där jag verkligen förstår hur en människa kan flippa så till den milda grad att all sans och förnuft har försvunnit sin kos.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA