Rödeby-pappan helt friad

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Yamaha Tracer 07
Huruvida domen är rätt eller fel kan jag inte uttala mig om. Tyvärr tror jag att den kommer att leda till att många tror att de kan ta till skjutvapen för att försvara sig själva och sina hem mot allt från inbrottstjuvar till skolbarn som vill sälja cocosbollar för att finansiera skolresan.

Många här verkar fortfarande inte förstå att pappan ansågs psykiskt sjuk! När han sköt. Han ansågs alltså skyldig till ett brott. Men eftersom han inte förstod vad han gjorde på grund av psykisk instabilitet och inflytande av alkohol!? Vid tillfället kan han inte fällas för brottet. Det märkliga verkar vara att de tycker att han är frisk nu. Jag tror att han ångrar det han gjorde och lider alla helvetes kval just nu. Hur ska han och hans familj kunna få något som liknar ett normalt liv efter detta.

En 15-årig pojke är död. En 15-åring som inte någon här vet någonting om. Tänk tillbaka till när ni själva var 15 år. Hur lättpåverkad av äldre grabbar, eller tjejer var man inte då. Så många av er, kanske jag också, skulle ha kunnat vara ute på den gården den natten. De flesta här inne blev det folk av till slut i alla fall.

Någon skrev tidigare i tråden att han förstod pappan bättre eftersom han själv blivit pappa nyss. Om din son blir skjuten om 15 år hur kommer du må då? Tillräckligt dåligt för att plocka upp ett skjutvapen och döda förövaren som nyss blivit släppt utan straff?

Om pappan i familjen handlade rätt eller inte kan jag inte uttala mig om. Jag var inte på plats den natten. Jag har inte blivit utsatt för de han och hans familj blev utsatt för. Det är så lätt att låta reptilhjärnan ta över och göra just det som 15 åringen gjorde, gå med i mobben.

Men det kan jag säga. Hade det varit min son han dödade hade jag blivit så sinnesförvirrad att jag väntat på honom en mörk natt med hagelbössan.

Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Någon skrev tidigare i tråden att han förstod pappan bättre eftersom han själv blivit pappa nyss. Om din son blir skjuten om 15 år hur kommer du må då? Tillräckligt dåligt för att plocka upp ett skjutvapen och döda förövaren som nyss blivit släppt utan straff?

Om pappan i familjen handlade rätt eller inte kan jag inte uttala mig om. Jag var inte på plats den natten. Jag har inte blivit utsatt för de han och hans familj blev utsatt för. Det är så lätt att låta reptilhjärnan ta över och göra just det som 15 åringen gjorde, gå med i mobben.

Hade det varit min son han dödade hade jag blivit så sinnesförvirrad att jag väntat på honom en mörk natt med hagelbössan.

Om min son blir skjuten om 15 år pga att han mordhotat och trakasserat en förståndshandikappad grabb och ger sig på hans hem med ett tillhygge så lovar jag att skjuta mig själv, för då har jag misslyckats så kapitalt med den mest basic barnuppfostran.

Det verkar finnas en del personer här som inte har den blekaste aning om vad som brukar kallas "orsak och verkan".
Jag fick lära mig i sandlådan att tar jag en killes leksaksbil utan lov så får jag på snoken så snoren skvätter. Men ni kanske hade betong i era sandlådor?
Är man dum så får man ont. Det vet till och med en 15 åring.

Och börja inte ens tjafsa om att det är skillnad på en leksaksbil och att skjuta nån med hagelgevär, för fattar ni inte principen så kan ni lika gärna låta bli att skriva.

svanberg00

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2007
Hoj
Söker!
Kanske inte e många med mej, men för mej e de en jävla knepig dom... Ta hagelbössan gå ut å sjuta två killar en faller ihop går fram till han laddar om avrättar han. Nej han ska ta me fan buras in tycker ja

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Huruvida domen är rätt eller fel kan jag inte uttala mig om. Tyvärr tror jag att den kommer att leda till att många tror att de kan ta till skjutvapen för att försvara sig själva och sina hem mot allt från inbrottstjuvar till skolbarn som vill sälja cocosbollar för att finansiera skolresan.

Det tror inte jag.
För det första är det väldigt få människor som har tillgång till vapen i hemmet (gudskelov)
För det andra så är det väldigt få av dom som har tillgång till vapen som hamnar i situationer liknande den här.
För det tredje så är det väldigt få av dom som har tillgång till vapen OCH hamnar i liknande situationer som verkligen kommer att rikta vapnet mot en annan människa och verkligen trycka av.
Och till sist, väldigt väldigt få av dom skott som slutligen trycks av kommer att träffa dödligt.

Men öka bara en enda av faktorerna (fler vapen i omlopp eller mer utbredd mobbing) så visst kommer vi att se en ökning.

Titta bara på USA, på grund av att fler vapen finns i omlopp så har fler whackos tillgång till vapen och ergo: dom har fler skolmassakers än något annat land...
Sen har dom en jävla bully-attityd i det landet, man ska hacka på dom som är svagare för att framstå som starkare själv.
En attityd som tyvärr breder ut sig även här.

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Yamaha Tracer 07
Om min son blir skjuten om 15 år pga att han mordhotat och trakasserat en förståndshandikappad grabb och ger sig på hans hem med ett tillhygge så lovar jag att skjuta mig själv, för då har jag misslyckats så kapitalt med den mest basic barnuppfostran.

Ok. jag kan förstå din synvinkel. Om nu uppfostran har så stor del i det hela. Jag tror att hormoner och spänninglystenhet tar över när man är 15. Det mesta man lärt sig om rätt och fel försvinner tyvärr ur huvudet ibland. Det bore vi hojåkare veta allt om.

Men om ditt barn nu skulle bli dödad av grannen. Var går gränsen för skälet till detta för att du skulle tycka att det var ett felaktigt beteende.

Mordhot och trakkaserier av en förståndshandikappad pojke har vi listat som belagt med dödsstraff.

Mordhot och trakasserier av en stor stark 25 åring då?

Eller kastat äpplen på surgubbens hus så en ruta gick sönder?

Spelar det roll om personen är polis? Poliser mobbas rätt ofta.

Nu känner jag mig lite löjlig, jag skulle mycket väl själv kunna stå vid skranket för att ha dödat någon som hotade min familj. Om så blir fallet vill jag bli frikänd också. Problemet är att det finns fler offer här. 15 åringens familj till exempel. Att känna empati för dem är inte svårt.

Den riktiga boven i dramat är i mina ögon 17 åringen. Han är vad jag förstått redan erfaren brottsling. Han kommer undan rätt lindrigt här.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Ok. jag kan förstå din synvinkel. Om nu uppfostran har så stor del i det hela. Jag tror att hormoner och spänninglystenhet tar över när man är 15. Det mesta man lärt sig om rätt och fel försvinner tyvärr ur huvudet ibland. Det bore vi hojåkare veta allt om.

Ja det har väl allt med uppfostran att göra. Du kan alltså sätta dig in i att en 15 åring gör sig skyldig till mordhot och trakasserier pga hormoner, men inte att en farsa får en blackout när någon mordhotar hans utvecklingsstörda son?
Intressant.

Vad det gäller din liknelse med hojåkare så är iaf jag fullständigt medveten om de risker jag utsätter mig för och skulle en bilist råka smälla in i mig om jag kör 200km/h på en 30 väg så anser iaf inte jag att han ska få livstid för mord, gör du?

Men om ditt barn nu skulle bli dödad av grannen. Var går gränsen för skälet till detta för att du skulle tycka att det var ett felaktigt beteende.

Det är ju upp till rätten att bestämma. Och jag antar att de tar hänsyn till de rådande förhållandena. Ungefär exakt som de gjort i det här fallet.

Mordhot och trakkaserier av en förståndshandikappad pojke har vi listat som belagt med dödsstraff.

Mordhot och trakasserier av en stor stark 25 åring då?

Nej det har vi inte "listat". Vi har bestämt att man ska ge fan i att mordhota och trakassera folk överhuvudtaget därför att folk kan bli så pressade att de får blackouter och gör saker som kanske inte är så genomtänkta. Oavsett om de inblandade är utvecklingstörda eller inte. Vill du att jag ritar en bild och faxar till dig?
Jag kan rita en liten streckgubbe som gör nånting dumt, med ett kryss över och med texten "Nej, så här ska man inte göra." Jag tror kanske till och med att ett dagisbarn skulle begripa det.
Nu kunde tydligen inte 15 åringen begripa det, och det är ju jättetråkigt för hans föräldrar, som kanske borde ha lagt ner lite energi i att få honom att förstå det innan han åkte och mordhotade folk.

Nu känner jag mig lite löjlig

Jag förstår dig. Det skulle jag oxå göra om jag fortsatte att argumentera.
Du får naturligtvis tycka vad du vill, men som jag skrev tidigare så tycker majoriteten av SH, majoriteten av svenska folket, och majoriteten av tingsrätten att det är rätt att pappan frias.

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Kanske inte e många med mej, men för mej e de en jävla knepig dom... Ta hagelbössan gå ut å sjuta två killar en faller ihop går fram till han laddar om avrättar han. Nej han ska ta me fan buras in tycker ja

Du har tydligen inte läst hela historien och hängt med vad som har hänt
i detta fallet!!!?? Tror du reagerat likadant på såna snorungar om dom varit
på din familj så länge som detta skedde.

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Jag tror att människor kan se skillnad på kokosbollsungar och inbrottstjuvar.

pojke.jpg
montoya_910.jpg

Vad är det för övrigt för fel att skjuta mot en inbrottstjuv som brutit sig in i huset?

.

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Frågan är om DU är uppfostrad att veta vad som är rätt o vad som är fel, om du menar allvar med ditt påstående att gossar som behandlade dina närstående som rödebyhuliganerna behandlat den aktuella familjen skulle varit döda sen länge...

Med tanke på att jag är uppfostrad av samma mamma så ja.

Det är så roligt hur vissa grejer på sporthoj verkligen tas på orden när andra saker inte alls läses på det sättet. Jag skulle troligen inte ha jagat rätt på varenda djävel i gänget och mördat de en efter en nej. Det är inte rätt.
Men innan hela den där grejen hade gått så långt att de ens vågat komma in på min tomt och hota så nära inpå min familj hade de haft sina öron varma så de inte hade vågat komma in där.
Om jag vetat att nån försökt preja nån ur min familj av vägen så hade den människan fått veta bättre än att komma hem till mig o fortsätta med hot...
Det var det jag menade. Det hade aldrig hunnit gå så långt som det gick här...

Vad bra för dina bröder att de är väl uppfostrade, det var inte de här ungdomarna. Blir det rätt att döda dom för att de inte är uppfostrade? Är det rätt att avrätta en av dem när han redan är oskadliggjord och ber för sitt liv?

Jag tror inte jag kan uttrycka mig klarare utan att låta väldigt nedlåtande.

Det är egentligen aldrig rätt att mörda nån bara sådär??? Sen att jag nästan kan svära på att jag sett svart och totalt flippat o inte kunnat hejda mig från att göra unghelvetena riktigt illa är en annan sak o därav så förstår jag varför pappan gjorde det och jag anser att det är rätt att han blev friad.
En unge på 15 år ska ha mer vett än att följa med en mob till en hotad familj...

Last edited:

Mona

Vill inget,kan desto mer
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
BMW F650GS alias Roland!
Nu kunde tydligen inte 15 åringen begripa det, och det är ju jättetråkigt för hans föräldrar, som kanske borde ha lagt ner lite energi i att få honom att förstå det innan han åkte och mordhotade folk.

Ja, jag undrar hur man känner sig som förälder till ett "sånt" barn? Ta tex dom som sparkade ihjäl Ricardo (hette han va?); tycker man att man har lyckats som förälder då när ens unge gör nåt sånt eller hur resonerar man??
Det skulle jag vilja veta.
:va

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ja, jag undrar hur man känner sig som förälder till ett "sånt" barn? Ta tex dom som sparkade ihjäl Ricardo (hette han va?); tycker man att man har lyckats som förälder då när ens unge gör nåt sånt eller hur resonerar man??
Det skulle jag vilja veta.
:va

Problemet är väl att många föräldrar faktiskt inte har koll. Vanligast är det väl i problemområden där föräldrarna har för mcyket problem själva för att orka ha koll på avkomman men även "lyckade föräldrar" har många gånger nollkoll. De är för upptagna med karriär och sen egen "lyckade fasad" för att inse att ungarna är små monster.

Pratade häromdagen med en kollega vars familj för ett par år sedan trakaserades av ett gäng "moppe-tjejer".. Det handlade om allt från att bara använda mopparna för att störa på nätterna till mobbing av familjens dotter till äggkastning på huset o.s.v.

Dessa ungars föräldrar var väldigt "lyckade" enligt alla. En av mammorna hade fåt priser som bästa arbetsgivare o.s.v. och var väldigt uppskattad i området. Problemet låg i att hon inte kunde vare sig föreställa sig eller förstå att hennes "lilla ängel" egentligen var en riktig djävla ligist. För hon skötte skolan, var uppskattad av kompisar och dessutom väldigt "välartad" enligt övriga vuxna.. Problemet var bara att det här gänget vid sidan av sina lyckade liv hade som hobby att trakasera kollegans dotter och resten av familjen.

Inte förän kollegans man skaffat ett fejk-allias på Lunarstorm och därigenom kunnat skriva ut sidor med hot och trakaserier började det gå upp för dessa välartade familjer att deras ungar var äckligt vidriga snorungar...

...så ett problem är väl även att f.ö. bra föräldrar kan misslyckas med uppfostran under tonåren eftersom tonåringar faktiskt är djävligt bra på att dölja det mesta för sina föräldrar.

Så det finns många gråzoner. Vidriga ungar innebär inte alltid att föräldrarna är skitdåliga och borde skjutas de med. Många gånger är det så enkelt att bra föäldrar luras av sina ungar att de är bättre uppfostrade än de egentligen är...

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jag har jobbat en del med "problem barn" och det är förvånande många som kommer från "fina områden" och har föräldrar som "lyckats".

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag har jobbat en del med "problem barn" och det är förvånande många som kommer från "fina områden" och har föräldrar som "lyckats".

Många föräldrar behöver inte hjälp med själva uppfostran, däremot behöver de hjälp att faktiskt PÅ RIKTIGT uppmärksamma vilka skitskallar deras ungar börjar bli. För i fel sällskap kommer de flesta ungdommar långsamt börja glida in på fel spår.

Tycker det är en ganska bra sak som de börjat med io Kronoberg. Alla ungar som blir påkommna av polisen med alkohol körs hem till föräldrarna och kommer dessutom kallas till ett samtal tillsammans med föräldrar och nån blockflöjtare..
Näbbstövelbeklädda blockflöjtare tillsammans med snorisars föräldrar lär kunna nå fram om ungen tagits på bar gärning redan vid första fyllan.

....Att däremot börja blockflöjta först när ungarna är förhärdade brottslingar är ju ofta bara bortkastad tid...

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Hade det inte varit bättre med en liten misshandling? Större njutning av det iallafall när man är arg.

Jag hade nog inte skjutit dem men misshandlat dem däremot.

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
En hel hög med texter och inlägg...

Nu verkar det vara så att 15-åringen inte alls varit med och mordhotat och trakasserat familjen under alla dessa år utan han mest hängde med i "farten" den där kvällen.
Misstaget han gjorde, förutom att hänga med dit överhuvudtaget, var att han gick in på gården och för det fick han ut för gubbens alla år av frustration...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nu verkar det vara så att 15-åringen inte alls varit med och mordhotat och trakasserat familjen under alla dessa år utan han mest hängde med i "farten" den där kvällen..

Tror du pappan förde bok över vem som gjort vad och därtefter avrättade baserat på den bokföringen?? :va

Egentligen är det oväsentligt vem han råkade skjuta om han så hade skjutit grannes kanin av misstag.

Pojkarnas långa och utstuderade trakaserier fick pappan att flippa. På samma sätt som han inte hade sinnesnärvaro att inse vad han gjorde hade han heller inte sinnesnärvaro att be vardera pojke legitimera sig och därefter stämma av mot listan med trakaserier som han nogrant fört..

- Ahå, lilla Simon var det ja.. På dig har jag antecknat, låt se: stenkastning, moppeprejning och några ägg... Det får bli ett skott med hagelbrakaren!
- Så var det du lilla fredrik, du har tydligen bara varit med denna gång och kastat tre ägg så dig skriker jag bara på så kan du springa härifrån sedan...

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Nu verkar det vara så att 15-åringen inte alls varit med och mordhotat och trakasserat familjen under alla dessa år utan han mest hängde med i "farten" den där kvällen.
Misstaget han gjorde, förutom att hänga med dit överhuvudtaget, var att han gick in på gården och för det fick han ut för gubbens alla år av frustration...

Jo.. Naturligtvis så skulle ju gubben tagit leg och fört statistik vem som gjort vad, när och hur mycket innan han klämde av salvorna.

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
"Är huvudet dumt får kroppen lida" säger ett gammalt ordstäv.

Är du släkt med någon av Rödebyungarna? Eller har du någon annan förklaring till att du verkar helt oförmögen att sätta dig in i omständigheterna som resulterade i skotten?

Att försvara sitt hem är en sak, att avrätta barn är en helt annan. 15-åringens död verkar ha blivit ett exempel som många tar till för att få andra ungar att lugna sig.

Är du släkt med gubben eftersom du tycker att det var rätt av honom att avrätta ett skadat, försvarlöst barn? Vilka mer ska avrättas för att du ska känna dig nöjd?

Tror du pappan förde bok över vem som gjort vad och därtefter avrättade baserat på den bokföringen?? :va

Egentligen är det oväsentligt vem han råkade skjuta om han så hade skjutit grannes kanin av misstag.

Pojkarnas långa och utstuderade trakaserier fick pappan att flippa. På samma sätt som han inte hade sinnesnärvaro att inse vad han gjorde hade han heller inte sinnesnärvaro att be vardera pojke legitimera sig och därefter stämma av mot listan med trakaserier som han nogrant fört..

- Ahå, lilla Simon var det ja.. På dig har jag antecknat, låt se: stenkastning, moppeprejning och några ägg... Det får bli ett skott med hagelbrakaren!
- Så var det du lilla fredrik, du har tydligen bara varit med denna gång och kastat tre ägg så dig skriker jag bara på så kan du springa härifrån sedan...

Och iom att han var så pass pressad, frustrerad, mm, mm så handlade gubben helt rätt? Det är den bilden som många här verkar ha. Vet inte hur många kommentarer som "Helt rätt!!!", "Bra gjort" och liknande det finns i den här tråden...

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Och iom att han var så pass pressad, frustrerad, mm, mm så handlade gubben helt rätt? ...

Har du över huvud taget förstått vad domen gick ut på? Åtalet ogillades eftersom en enig domstol ansåg att han inte kunde skilja på rätt och fel under den där tragiska kvällen. Om gubben gjorde rätt eller fel är inte en faktor. Det enda som spelar roll är om gubben kunde skilja mellan rätt och fel vid det där tragiska tillfället...

Rätt och fel blir bara relevant om gubben kunde anses tillräknelig.
HADE han ansetts tillräknelig så hade rätten troligen tvingats avgöra "HUR FEL" han handlat och då hade det varit en fråga om att väga in rätten till nödvärn och nödvärnsexecssen för att bedöma "hur fel" han handlat...

Är du släkt med gubben eftersom du tycker att det var rätt av honom att avrätta ett skadat, försvarlöst barn? ..

Hade du lyssnar på 50åringens bror så skulle du förstå att det knappast är någon som sitter hemma och kysser gevärpipan som tack för väl genomfört arbete i den familjen. 50åringen har avsagt sig sitt vapoeninehav och bor fortfarande, på eget initiativ, på en vårdinrättning eftersom han mår dåligt av det inträffade...

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...