Röka vid barn

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Men hörrni, är det inte så naturen fungerar helt enkelt? En del föds med goda förutsättningar, en del med lite sämre. En del har ickerökande föräldrar, och en del har kedjerökande "socialgrupp 3"-päron. Det finns inget rättvisa i naturen.

Visst är det synd om de små passivt rökande liven, men så länge det inte krävs statlig licens för att avla kan vi inte göra något.

Jag gottar mig åt tanken på att min avkomma kommer att ärva jorden eftersom alla andras ungar får KOL, blir arbetslösa eller kör ihjäl sig på en GSXR årsmodell 2016. Jag är lite som Hitler på det sättet.

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Denna tråd utvecklades till något ännubättre än vad kamphundstråden lyckades bli. Det finns inte en enda vettig ursäkt att röka vid sitt barn, förmodligen inte för att röka överhuvudtaget. Visst daltas det mycket i samhället och barnen skulle kanske må bra av att vistas i mer bakteriella miljöer, men vissa åsikter i denna tråden som försvarar rökningen är helt "priceless".

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Nope. Det innebär;

3. Vi svenskar kan bli upprörda över att det röks i närheten av en unge men när folk dör över hela världen skiter vi i vilket. Hur mycket tror du vi hade brytt oss om Tsunamikatastrofen om vi inte haft svenskar där? Varför Vi fokuserar ibland på skitsaker istället för att ägna vår upprördhet till de viktiga sakerna.

Nej men det är väl ingen direkt nyhet att vi svenskar är själviska av oss?

Men nu gled du iväg i ditt resonemang lite, det handlade ju trots allt om det ansågs normalt eller ej att röka i närheten av sitt barn och inget annat.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Läste du verkligen artikeln?

"This is the first study to show a relationship between environmental tobacco smoke exposure and allergic rhinitis in year-old infants, the UC team reports in the June issue of Pediatric Allergy and Immunology and an early online edition May 17.
Previous studies have addressed risk factors for allergic rhinitis, but they failed to examine multiple environmental exposures, and some yielded contradictory results,” says Jocelyn Biagini, lead author and an epidemiologist in UC’s environmental health department

"

Har du någon bra källa till ditt sista påstående?

Ja jag läst rapporten men jag undrar om du läst något annat än den populärvetenskapliga nyhetsartikeln?

I artikeln undersöker dem personer som bor i olika hemmiljöer och frekvensen för allergisk rhinit (nästäppa) hos barnen. Där är det vanligare att personer med rökande föräldrar utvecklar allergi men man fastställer inte (därför att det inte går) att det direkt är rökningen som akut är orsaken. Som jag skrev tidigare så orsakar rökning luftvägs-skador vilka underlättar för allergener (ex pollen) att nå in i kroppen och orsaka allergi. Rök i sig skapar däremot inte allergi.

Källa: Valfri lärobok i immunologi

"Forskare har genom visuella test med spädbarn innehållandes höga halter PCB funnit att korttidsminnet hos dessa försämrats. Detta genom att utvecklandet av barnets nervceller påverkats av PCB under graviditeten. Forskare kom fram till att personer som föder många barn får mindre halter av PCB i kroppen, då barnet tar över halterna. En vuxen person som utsätts för höga halter PCB kan få fysiska skador (se ovan), medan ett barn som föds av en person med höga halter PCB däremot kan få psykiska skador. PCB drabbar alltså i hög grad våra avkommor.
http://www.sou.gov.se/mvb/pdf/Minnesanteckningar 020425.pdf

Den delen av inlägget var mer ett ironiserande över att genrationen som växte upp med alla former av farligheter idag är väldigt pjåskiga med sina barn. Givetvis skall man skydda sitt barn från farligheter men när lilla snuffe inte kan dricka kranvatten för det är inte rent nog blir jag trött....

Last edited:

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
Normalt? nej, känner ingen rökare med barn som rökt vare sig under graviditet eller under barnets första år.
Därefter har de flesta dock fått återfall, men håller sig utomhus/inte i närheten av barnet.

Och sen är det ju så att
"var man oroar sig för sin egna gräsmatta först"

och det här med att göra saker som inte behövs... ööh, sporthoj.com :va

Hur många av er skulle lika gärna ta en trampcykel istället för bil/mc ?
Tror inte så många behöver åka längre med mc-n / bilen än vad man skulle orka cykla.

"Mitt resonemang bygger på att människor som ägnar sig åt extremsporter är passionerade livsnjutare, men samtidigt medvetna om riskerna.. Detta gör att det är mycket tragiskt när t ex en mc-förare eller skärmflygare osv, omkommer..

Rökare ägnar sig åt destruktivt beteende trots att man idag är mycket medveten om de skador som ALLTID följer ett långvarigt missbruk.."

Det är väl för f-n alltid tragiskt när en människa dör, oavsett om hon rökte, hoppade bungy, eller satt på skithuset när hon dog?

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ja...och nu måste jag undra vad ni tycker om att den blivande farsan oxå borde sluta röka då

Alltså....båda är rökare och kvinnan blir gravid. Då anser jag att mannen oxå ska sluta samtidigt.!!

Rätt eller fel!???

När det gäller rökning så kan jag tycka att pappan också bör sluta. Men jag antar att du fikar efter att man är två om att göra barn och att pappan bör ta sitt ansvar långt innan barnet är fött = låta bli samma saker som mamman gör. Det tycker jag är fel. Jag lät inte bli alkohol när min dam var gravid och jag var så hemsk att jag snusade både före, efter och under tiden som hon var gravid. Hon rökte och slutade. Hade jag också rökt så HOPPAS jag att jag hade haft så mycket karaktär att jag slutade också. (Är för övrigt snusfri också numera).

Sammanfattningsvis är det bara ett maktuttryck att avkräva samma avhållsamhet av de saker man inte bör göra som blivande moder också av pappan. Ungefär som att kräva att mannen i huset ska sitta och kissa.

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Det där med "plötslig spädbarnsdöd" är jävligt konstigt, min generation växte upp med rökande föräldrar, jag skulle vilja påstå att i 8 av 10 hem rökte MINST den ena föräldern, för att inte tala om hur det röktes I offentliga lokaler, det fanns askkoppar i restaurangerna, på kafeerna, i tunnelbanan, det röktes i speciella rum även på cancerklinikerna på lassarettet AV PERSONALEN...

På den tiden "fanns" inte plötslig spädbarnsdöd, men även om man skulle tillskriva alla som dog i späd ålder på den tiden den dödsorsaken så är ändå problemet större i dag, när folk maniskt skyddar sina gullepluttar från allt som kan tänkas vara farligt....

Inte fan är rökning (passiv eller aktiv) nyttig, men om rökaren tar två steg åt sidan innan han tänder sin cigg så kan väl ni styra barnvagnen två steg åt andra hållet så är problemet ur världen.

Jag kommer ihåg när jag var liten. Då åt vi stenar och kvistar till frukost....blablablabla....

PiEn

I grow
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
en Orange <3
Röker man är man kass.. Röker man i närheten av småbarn är man en idiot..

Röka eller dricka alkohol när man är gravid = dumhuven:dummer

Röker en person och sedan dör i förtid eller liknande pga det.. håller jag med om vad någon här skrev. Dom får skylla sig själva

min åsikt

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Nej absolut inte. och jag har aldrig skrivet att man inte får diskutera rökning runt barn.

Jag har bara skrivet min åsikt om det hela precis som du skriver din åsikt.

"Sluta stirra er blinda på små skitsaker."

Kanske jag som feltolkade... men för att klargöra vad jag menar, vi stirrar
oss inte blinda på små "skitsaker" utan vi diskuterar. Den meningen lät precis som om vi lika gärna hade kunnat lägga ner diskussionen eftersom det inte var något att diskutera?!

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010

Du skulle inte vilja svara på inlägg #89? :)

...lät precis som om vi lika gärna hade kunnat lägga ner diskussionen eftersom det inte var något att diskutera?!

Kan vi inte passa på att samtidigt dissekera hur frukctansveerrt det är när föräldrar lämnar sin barn ute i solen utan solglasögon? Phatta hur det skador de små oskyldiga barnens ögon!!11

Last edited:

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750

Kan vi inte passa på att samtidigt dissekera hur frukctansveerrt det är när föräldrar lämnar sin barn ute i solen utan solglasögon? Phatta hur det skador de små oskyldiga barnens ögon!!11

Nej det kan vi inte, men starta du en ny så ska det säkert kunna bli en diskussion kring det med och om Tsunamikatastrofen och andra saker som
är betydligt värre....

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Dom som pratade om paniksyndrom och att vi här i Sverige är överdrivna säkerhetsmedvetna osv är nog inte helt fel ute. Här är en länk som stödjer dom teorierna.

Jag tycker fortfarande att det är åt helvete fel att röka i närheten av sina barn, men detta, vafan.
Det har kanske gått lite långt nu...

Saxat från alltforforaldrar.com:

varning, stövelkast över huvudet
vill skicka en liten varning ang stövelkast mellan benen och över huvudet. Läste en otäck artikel ang en mamma som bröt nacken fr halsen och ner (fick räddas med hjärt-/lungräddning inför sin dotter) sedan hon trillat framåt när hon lekte den varianten. Hittar inte just den artikeln (stod förra året kring midsommar), men skickar en annan där en läkare uttalat sig. http://deliveryc.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,665483,00.html

Det här är inte menat som något påhopp, så jag hoppas ingen tar illa vid sig. Jag lekte den här och tyckte den var hysteriskt rolig, men vågar inte göra den varianten längre, tyvärr.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Du skulle inte vilja svara på inlägg #89? :)

Sist jag kollade så hade både halten skadliga partiklar och mängden av bla skadliga kolväten minskat signifikant sedan man började med regelbundna mätningar av stadsluft under 60-talet.
Har du någon annan infoormation?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Sist jag kollade så hade både halten skadliga partiklar och mängden av bla skadliga kolväten minskat signifikant sedan man började med regelbundna mätningar av stadsluft under 60-talet.
Har du någon annan infoormation?

Du menar alltså på fullaste allvar att luften i storstäder blivit bättre sedan 60-talet?! Kom igen nu. Snälla. Fråga någon som bor i innerstaden i Stockholm, Göteborg, Malmö eller Köpenhamn hur "kvaliteten" har ändrats de senaste 50 åren. Då håller vi endå oss till nordiska städer. Låt oss inte ens diskutera de globala metropolerna.. Jag vet, du vet och alla andra vet att luften i storstäder blivit mycket sämre de senaste 50 åren. Bara det faktum att trafikmängden ökat 10 gånger (låt oss räkna lågt) gör att föroreningar i luften ökat markant.

Var det inte snack om en gata i Stockholm förra året som var så full av föroreningar att det ansågs direkt skadligt att bo där?

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Hoj
Harley-Davidson panna
Du menar alltså på fullaste allvar att luften i storstäder blivit bättre sedan 60-talet?! Kom igen nu. Snälla. Fråga någon som bor i innerstaden i Stockholm, Göteborg, Malmö eller Köpenhamn hur "kvaliteten" har ändrats de senaste 50 åren. Då håller vi endå oss till nordiska städer. Låt oss inte ens diskutera de globala metropolerna.. Jag vet, du vet och alla andra vet att luften i storstäder blivit mycket sämre de senaste 50 åren. Bara det faktum att trafikmängden ökat 10 gånger (låt oss räkna lågt) gör att föroreningar i luften ökat markant.

Var det inte snack om en gata i Stockholm förra året som var så full av föroreningar att det ansågs direkt skadligt att bo där?

Nejdå, Boris JR har rätt.
Visst har trafikmängden ökat men samtidigt är bilarna, och framför allt lastbilar och bussar, betydligt renare.
Men den största faktorn till den renare luften antar jag är centralvärmen. Att folk slipper värma sina bostäder med koleldning eller ved har inneburit en dramatisk förbättring.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Du kan ju börja med att läsa Luftkvalitet i tätorter 2005 från miljövårdsverket, speciellt kapitel 6 torde vara av intresse.

Inledningsmeningen är " Betydande förbättringar av luftkvaliten i svenska tätorter skedde...."

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA