Men jösses VAR skrev jag att lösning var att börja röka
Nä jag tycker att GuW förklarar det bra så jag lägger inte ut texten mer.
Ingenstans, men jag tolkade det som så, trött som jag var.
I stället borde jag ha skrivit följande:
Varför är det konstigt? Läkare/forskare har väl gjort en mängd experiment på allehanda djur, rotat i farmors igensotade lungor, jämfört tusentals människors levnadssätt, osv, för att komma fram till att rökning är farligt på en massa sätt.
Uppfattar som att du ger sken av att ha en önskan om att rökning inte skulle ge allergier. Röker du själv?
GuW missade att skriva om hur hans kompis mådde i sitt exempel.
Sedan sägs inget om deras övriga leverne, förutom knark och apelsiner då.
Men det inte svårt att förstå att knarket, beroende på konsumtionsmängd, påverkar mer negativt på hälsan än vad en apelsin gör.
Om man nu inte är sjukligt allergisk mot apelsiner.
Att tro att rökning har ett linjärt samband med allergi vore att förenkla verkligheten mer än nödvändigt. Sambandet är mycket mer komplext och beror på långt mer faktorer än så.
Så om vi röker i mindre utsträckning än förr behöver inte innebära att vi för den skull skulle få mindre allergier.
Läs lite effekt/samband med fler variabler så inser man snabbt att det enklaste samband kan bli väldigt komplicerade om man ökar på antalet faktorer.
Miljögifter, tungmetaller och McDonalds-mat
rolleyes: ) påverkar även de negativt på imunförsvaret.
Rökningen kan ju tänkas fungera som katalysator som sätter det sista av imunförsvaret ur spel. Vem vet?