Röka vid barn

Vaektra

Mamma
Gick med
6 Dec 2004
Hoj
nu står det 2 hojjar i garaget :)
Jag kan bara inte fatta att folk börjar röka nu när man faktiskt vet att det är skadligt. Och så luktar det ju så illa!! Hur kan man vilja hångla eller ens krama någon som rökar bläääääää!! :gnissla

Tycker absolut att man ska sluta röka när man fått barn. :)

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Jag tycker nog att man ska sluta redan när damen blir gravid :pannkyss

Ja...och nu måste jag undra vad ni tycker om att den blivande farsan oxå borde sluta röka då

Alltså....båda är rökare och kvinnan blir gravid. Då anser jag att mannen oxå ska sluta samtidigt.!!

Rätt eller fel!???

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Men jösses VAR skrev jag att lösning var att börja röka :va :va

Nä jag tycker att GuW förklarar det bra så jag lägger inte ut texten mer.

Ingenstans, men jag tolkade det som så, trött som jag var.
I stället borde jag ha skrivit följande:

Varför är det konstigt? Läkare/forskare har väl gjort en mängd experiment på allehanda djur, rotat i farmors igensotade lungor, jämfört tusentals människors levnadssätt, osv, för att komma fram till att rökning är farligt på en massa sätt.

Uppfattar som att du ger sken av att ha en önskan om att rökning inte skulle ge allergier. Röker du själv?

GuW missade att skriva om hur hans kompis mådde i sitt exempel.
Sedan sägs inget om deras övriga leverne, förutom knark och apelsiner då.
Men det inte svårt att förstå att knarket, beroende på konsumtionsmängd, påverkar mer negativt på hälsan än vad en apelsin gör.
Om man nu inte är sjukligt allergisk mot apelsiner.:D

Att tro att rökning har ett linjärt samband med allergi vore att förenkla verkligheten mer än nödvändigt. Sambandet är mycket mer komplext och beror på långt mer faktorer än så.
Så om vi röker i mindre utsträckning än förr behöver inte innebära att vi för den skull skulle få mindre allergier.
Läs lite effekt/samband med fler variabler så inser man snabbt att det enklaste samband kan bli väldigt komplicerade om man ökar på antalet faktorer.
Miljögifter, tungmetaller och McDonalds-mat:)rolleyes: ) påverkar även de negativt på imunförsvaret.
Rökningen kan ju tänkas fungera som katalysator som sätter det sista av imunförsvaret ur spel. Vem vet?

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Ingenstans, men jag tolkade det som så, trött som jag var.
I stället borde jag ha skrivit följande:

Uppfattar som att du ger sken av att ha en önskan om att rökning inte skulle ge allergier. Röker du själv?

Nix jag är icke rökare och har aldrig rökt :)

Men det betyder inte att jag inte kan acceptera att andra röker även i min närvaro. Jag tycker att röker man utomhus så är det ingen fara även om man har ett barn i famnen. Bara att blåsa röken på ett annat håll.

Och att jag inte tror att rökning är enda orsaken till att folk får allergi, cancer eller liknade sjukdomar.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag kan bara inte fatta att folk börjar röka nu när man faktiskt vet att det är skadligt. Och så luktar det ju så illa!! Hur kan man vilja hångla eller ens krama någon som rökar bläääääää!! :gnissla

Tycker absolut att man ska sluta röka när man fått barn. :)

Nej, man ska sluta röka innan man ens har börjat!

Ja...och nu måste jag undra vad ni tycker om att den blivande farsan oxå borde sluta röka då

Alltså....båda är rökare och kvinnan blir gravid. Då anser jag att mannen oxå ska sluta samtidigt.!!

Rätt eller fel!???

Han ska också sluta röka innan han ens börjat med idiotin!

Om han nu rökte innan han blev pappa så skall han absolut sluta innan bullen i ugnen blivit levererad.
Fortsätter han så kan han inte bry sig särskilt mycket om barnets hälsa.
Alternativt att han är totalt hjärndöd och inte inser att han skadar sin omgivning. Då krävs det nog ett rejält uppvaknande.

Last edited:

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Åååh! :mad: Jag håller med. Man kanske försöker föra en konversation eller bara vill ta det lugnt, åsså kommer det barn och ställer sig bredvid och stojar och går på. Fy fan för barn! :mad:

Fast det där är väl lite skillnad, eller??:va

Gabor

Guest
Rökare är också människor,

fast de är en mycket sämre sort. :rolleyes:

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
I den här frågan måste jag hålla med Anja :) Det finns värre saker att göra än att röka och ha barn. Sluta stirra er blinda på små skitsaker.

Det finns värre saker än att misshandla någon, betyder det att
man inte kan diskutera det heller??!

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj

Rätt eller fel!???

Rätt!

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
:lol

Bara i Sverige blir folk upprörda över att någon röka i närheten av sitt spädbarn.

Kia

Guest
Det finns värre saker än att misshandla någon, betyder det att
man inte kan diskutera det heller??!

:Bugar :klappar Håller helt med dig!!!

Ska vi inte diskutera det här bara för att några individer på forumet inte anser det så himla farligt att utsätta sina barn för skadliga saker i onödan? :va Är det inte ett disskussionsforum? :confused: Måste man inte ha olika åsikter för att få igång en disskussion? :va

Trodde faktiskt att det var rent sunt förnuft att man inte röker nära barn. (om man nu är tvungen att röka alls) Men tydligen inte.... :huvet

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Nix jag är icke rökare och har aldrig rökt :)

Men det betyder inte att jag inte kan acceptera att andra röker även i min närvaro. Jag tycker att röker man utomhus så är det ingen fara även om man har ett barn i famnen. Bara att blåsa röken på ett annat håll.

Och att jag inte tror att rökning är enda orsaken till att folk får allergi, cancer eller liknade sjukdomar.

Jag accepterar inte at andra röker i min närvaro eftersom jag inte vill röka.
Vill de röka får de gå undan.

Skulle du acceptera att jag öpnar en burk oskar's(surströmming) i krogkön bara för att jag var så himla sugen på en surströmming?
Nähä, trodde väl inte det.

Det där med blåsa röken åt ett annat håll tycker låter lite väl naivt. Det ska blåsa rätt mkt åt ett annat håll om barnet i famnen inte ska få rök i sina lungor.
Känner man röklukten får man röken i sig.
Skulle du acceptera att någon rökte i närheten av dina barn?

Lungcancer då?
Rökare är överrepresenterade i lungcancerstatistiken.

:lol

Bara i Sverige blir folk upprörda över att någon röka i närheten av sitt spädbarn.

Ett sundhetstecken om något!:tummenupp

Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Läser i en dagstidning idag att 2500 personer dör årligen i Sverige av KOL som är en sjukdom helt framkallad av rökning..

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Rätt åt dem..

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Läser i en dagstidning idag att 2500 personer dör årligen i Sverige av KOL som är en sjukdom helt framkallad av rökning..

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Rätt åt dem..

Du är ju helt dum i huvudet. Med ditt resonemang får de som omkommer i motorcykelolyckor skylla sig själva också. :dummer :finger

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
3010181 Du är ju helt dum i huvudet. Med ditt resonemang får de som omkommer i motorcykelolyckor skylla sig själva också. :dummer :finger
Jag anser att alla feta människor som vräker i sig massor av kalorimättad mat, och sedan dör av hjärt/kärl sjukdomar..

HAHAHAHAHAHAHA!!!

Rätt åt dem..

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Du är ju helt dum i huvudet. Med ditt resonemang får de som omkommer i motorcykelolyckor skylla sig själva också. :dummer :finger

Inte riktigt eftersom motorcykelolyckor inte bara inträffar som singelolyckor, utan ofta inträffar med andra trafikanter inblandade.
Men kol är helt självförvållat. Såvida man inte har varit passiv rökare sedan spädbarnsåldern.:hihi

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Mitt resonemang bygger på att människor som ägnar sig åt extremsporter är passionerade livsnjutare, men samtidigt medvetna om riskerna.. Detta gör att det är mycket tragiskt när t ex en mc-förare eller skärmflygare osv, omkommer..

Rökare ägnar sig åt destruktivt beteende trots att man idag är mycket medveten om de skador som ALLTID följer ett långvarigt missbruk..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hänge med nu. Förr var alla mindre allergiska. De rökte. De fick barn. Dessa barn är nu äldre och ALLERGISKA.
.

Fantastiskt roligt med folk som spekulerar utan någon koll på läget......

Den ENDA koppling som finns mellan allergi och rökning är att rökningen orsakar en viss nedbrytning av primära skyddsbarriärer (bla flimmerhåren i luftvägarna) vilket gör att när man exponeras för en allergen (tex pollen) som man bär anlag för att bli allergisk mot så är risken att utveckla allergin större.

Dock är den absolut största anledningen till att vi utvecklar allergier nedärvd och kopplingen mellan vårt levnadsätt och den enorma ökningen av allergier känner man inte till.(ökningen har varit brant men konstant sedan slutet av 1700 talet)

Sen blir man lite förundrad över hur min föräldrargenration överlevde och inte dog som flugor:
De exponerades för DDT/PCB + en massa andra miljögifter
Luftkvaliten i städer var mycket sämre
Föräldrarna rökte
De tuggade på barnleksaker av cancerogen plast
Lekte på dagis med mögel och undermålig ventilation
Barnkläder behandlade med flammskyddsmedel (cancerframkallande)
mm.mm

Sen är det riktigt korkat att utsätta någon framförallt barn för passiv rökning och gud nåde den som röker på mitt barn. Detta skall dock ställas i propotion till allt annat barn utsätts för under sin uppväxt, skall vi bosätta oss på landet för att inte exponera de små liven för avgasbemängd luft? (smogen i många störstäder är lika farlig som cigarettrök)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA