Nu har det väl ändå gått för långt. Det existeriar ingen passiv snusningIceman1975 skrev:Nu får det snart vara slut på förbud....
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,406709,00.html
DB skrev:La av med snuset efter att ha läst en tråd här på sporthoj om snus! Kom fram till att det bara var moppefuckon och byfånar som snusade! Blev förbannad på mig själv för att jag snusade och la av!
Känns bra, har inte snusat på ca 1 månad nu!
Jag har taggat ner till en dosa per 1 1/2 vecka det sista året, vilket innebär det det kostar lite drygt 50-lappen i månaden.Mavve skrev:...det kostar onödigt mycket...
Bra skrivet!Flamma77 skrev:När jag pluggade för några år sedan hade vi den stora glädjenatt bevista en obduktion. Mannen som dött var 70 år och hade dött av hjärtsvikt, detta beroende på att rökning hade skadat kärlsystemet så att små proppar bildats, vilka lossnat och fastnat i de kärl som försorjer hjärtmuskeln med blod = hjärtinfarkt. Denna man hade rester("ärr") av flera stycken så hjärtat orkade inte pumpa tillräcklig mängd blod... som en följd av detta fylldes lungorna och lungsäcken av vätska. Det hade tagit fyra dagar för honom att dö, att drunkna i sin egen kroppsvätska...
Obducenten kramade vätska ur hans lungor som om de vore en tvättsvamp.
Nu pluggar jag fortfarande...och läser patologi. Då ser jag en annan sak. Emfysem. Lungblåsorna där gasutbytet sker trasas söner pga rökning och blir förstorade. Detta leder till att elasticiteten i lungorna försämras så att den drabbade tillslut inte kan andas ut utan aktiv hjälp av andningsmuskulaturen. Detta är inget trevligt sätt att leva sitt liv på... Förstadiet till emysem heter KOL= Kronisk (du blir aldrig helt bra) obstruktiv (hindrande, med syfte på andningsförmåga) Lungsjukdom. Denna sjukdom drabbas alla rökare av förr eller senare.
![]()
Och visst cancer! Jag har varit på föreläsningar om det också. Föreläsaren var en läkare som specialicerat sig på lungsjukdomar. Eftersom den lungcancer som orsakas av rökning är obotlig och inte går att operera, så fick hon se sina patienter dö. Hela tiden... Jag fick det intrycket att hon tyckte att rökare kunde man "sålla bort" redan innan de blivit sjuka...
Slutsats: Jag föredrar snusare!
Jag väljer själv om jag vill vara passiv snusare. Snusning är inte heller i närheten av att vara lika skadligt för den snusande individen, som rökning för den rökande.
Rökare är äckliga och irriterande när de röker i närheten av mig. :kocko
Men eftersom jag är av principen att alla bör få göra vad de vill med sitt liv, så länge det inte skadar någon annan person (kräver viss eftertanke, jag vet...) så får personer som röker ta det på sitt eget ansvar, genom att ta hänsyn till ickerökare och betala de samhällsekonomiska kostnaderna som orsakas av rökning genom tobaksskatt.
Färdig!![]()
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |