Röker/Snusar du?

Röker/Snusar du?

• Antal röstningar
    0

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Väldigt oklokt att snusa/röka. Bränna hjärta och pengar på det. Även om jag snusar så tycker jag det ;)

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Försöker sluta just nu (röka alltså) har inte rökt på två dagar så det är rätt färskt men än så länge funkar det.

DB

skiieur...
Gick med
17 May 2003
Hoj
2009, KTM EXC 450
La av med snuset efter att ha läst en tråd här på sporthoj om snus! Kom fram till att det bara var moppefuckon och byfånar som snusade! Blev förbannad på mig själv för att jag snusade och la av!

Känns bra, har inte snusat på ca 1 månad nu!

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
DB skrev:
La av med snuset efter att ha läst en tråd här på sporthoj om snus! Kom fram till att det bara var moppefuckon och byfånar som snusade! Blev förbannad på mig själv för att jag snusade och la av!

Känns bra, har inte snusat på ca 1 månad nu!

Se där :) många kommer till insikt förr eller senare.

Det finns ju ingen vettig anledning att hålla på med sånt.
Det smakar inte choklad, det luktar inte hallon, det kostar onödigt mycket och det ser inte bra ut för 5 öre.

Bli chokladoman istället. :yoparty

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mavve skrev:
...det kostar onödigt mycket...
Jag har taggat ner till en dosa per 1 1/2 vecka det sista året, vilket innebär det det kostar lite drygt 50-lappen i månaden.

Min rekommendation till dom som vill sluta är att trappa ner stegvis. Har man bara passerat gränsen då man inte längre behöver gå och dosera få en jämn nikotinhalt i blodet genom dagen, så har man begäret under full kontroll. Att sluta tvärt leder bara till återfall och ännu värre snusande nästa gång.

HanneZ

Guest
Jag har hållt upp med snus och cigaretter i snart en månad nu tror jag. Har rökt och snusat om vartannat i ca. 8 år. Nu så tänker ja knappt på de. En snus efter maten blir man ju sugen på, men har hört att man e de i flera år efter man snusat!

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Jag snusar och är ett moppefucko :banana
Jag gillar inte att dom börjar förbjuda det överallt.Vi får inte snusa på skolan längre men jag har varit så trotsig och snusat ändå så nu bryr sig inte lärarna.Dom borde inse att det inte spelar nån roll det stör ju inte dom eller nån annan heller.Men det gör ju rökning

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Här fick tråden visst liv igen :D

MikkE

Guest
inget av ovanstående.

har snusat lite då å då, blev inte beroende + tycker inte att det var nå coolt.

har partyrökt lite, ångrar det bara för att man luktar som ett jävla ollon dagen efter. blä blä blä blä på såna saker

det räcker med :fyllisar

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ja det klart, läkare och sjuksköterskor behöver kanske inte ha en mullbänk under läppen när de pratar med patienter, men hela tiden annars så.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
När jag pluggade för några år sedan hade vi den stora glädjen :rolleyes: att bevista en obduktion. Mannen som dött var 70 år och hade dött av hjärtsvikt, detta beroende på att rökning hade skadat kärlsystemet så att små proppar bildats, vilka lossnat och fastnat i de kärl som försorjer hjärtmuskeln med blod = hjärtinfarkt. Denna man hade rester("ärr") av flera stycken så hjärtat orkade inte pumpa tillräcklig mängd blod... som en följd av detta fylldes lungorna och lungsäcken av vätska. Det hade tagit fyra dagar för honom att dö, att drunkna i sin egen kroppsvätska... :( Obducenten kramade vätska ur hans lungor som om de vore en tvättsvamp.

Nu pluggar jag fortfarande... :3freak och läser patologi. Då ser jag en annan sak. Emfysem. Lungblåsorna där gasutbytet sker trasas söner pga rökning och blir förstorade. Detta leder till att elasticiteten i lungorna försämras så att den drabbade tillslut inte kan andas ut utan aktiv hjälp av andningsmuskulaturen. Detta är inget trevligt sätt att leva sitt liv på... Förstadiet till emysem heter KOL= Kronisk (du blir aldrig helt bra) obstruktiv (hindrande, med syfte på andningsförmåga) Lungsjukdom. Denna sjukdom drabbas alla rökare av förr eller senare. :fatta!

Och visst cancer! Jag har varit på föreläsningar om det också. Föreläsaren var en läkare som specialicerat sig på lungsjukdomar. Eftersom den lungcancer som orsakas av rökning är obotlig och inte går att operera, så fick hon se sina patienter dö. Hela tiden... Jag fick det intrycket att hon tyckte att rökare kunde man "sålla bort" redan innan de blivit sjuka...

Slutsats: Jag föredrar snusare!
Jag väljer själv om jag vill vara passiv snusare. Snusning är inte heller i närheten av att vara lika skadligt för den snusande individen, som rökning för den rökande.
Rökare är äckliga och irriterande när de röker i närheten av mig. :kocko
Men eftersom jag är av principen att alla bör få göra vad de vill med sitt liv, så länge det inte skadar någon annan person (kräver viss eftertanke, jag vet...) så får personer som röker ta det på sitt eget ansvar, genom att ta hänsyn till ickerökare och betala de samhällsekonomiska kostnaderna som orsakas av rökning genom tobaksskatt.

Färdig! :tungan

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Flamma77 skrev:
När jag pluggade för några år sedan hade vi den stora glädjen :rolleyes: att bevista en obduktion. Mannen som dött var 70 år och hade dött av hjärtsvikt, detta beroende på att rökning hade skadat kärlsystemet så att små proppar bildats, vilka lossnat och fastnat i de kärl som försorjer hjärtmuskeln med blod = hjärtinfarkt. Denna man hade rester("ärr") av flera stycken så hjärtat orkade inte pumpa tillräcklig mängd blod... som en följd av detta fylldes lungorna och lungsäcken av vätska. Det hade tagit fyra dagar för honom att dö, att drunkna i sin egen kroppsvätska... :( Obducenten kramade vätska ur hans lungor som om de vore en tvättsvamp.

Nu pluggar jag fortfarande... :3freak och läser patologi. Då ser jag en annan sak. Emfysem. Lungblåsorna där gasutbytet sker trasas söner pga rökning och blir förstorade. Detta leder till att elasticiteten i lungorna försämras så att den drabbade tillslut inte kan andas ut utan aktiv hjälp av andningsmuskulaturen. Detta är inget trevligt sätt att leva sitt liv på... Förstadiet till emysem heter KOL= Kronisk (du blir aldrig helt bra) obstruktiv (hindrande, med syfte på andningsförmåga) Lungsjukdom. Denna sjukdom drabbas alla rökare av förr eller senare. :fatta!

Och visst cancer! Jag har varit på föreläsningar om det också. Föreläsaren var en läkare som specialicerat sig på lungsjukdomar. Eftersom den lungcancer som orsakas av rökning är obotlig och inte går att operera, så fick hon se sina patienter dö. Hela tiden... Jag fick det intrycket att hon tyckte att rökare kunde man "sålla bort" redan innan de blivit sjuka...

Slutsats: Jag föredrar snusare!
Jag väljer själv om jag vill vara passiv snusare. Snusning är inte heller i närheten av att vara lika skadligt för den snusande individen, som rökning för den rökande.
Rökare är äckliga och irriterande när de röker i närheten av mig. :kocko
Men eftersom jag är av principen att alla bör få göra vad de vill med sitt liv, så länge det inte skadar någon annan person (kräver viss eftertanke, jag vet...) så får personer som röker ta det på sitt eget ansvar, genom att ta hänsyn till ickerökare och betala de samhällsekonomiska kostnaderna som orsakas av rökning genom tobaksskatt.

Färdig! :tungan
Bra skrivet!

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...