Rörken 2003

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Har du varit i Uppsala?

I korsningen med de fyra mackarna svänger du av mot gränbycentrum å fortsätter någon mil tills du i en lång högerböj ser skylten motorstadion......... Framme!

Skojigt gocartbana med skojigt folk

Mav skrev:
Var ligger rörken?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mav skrev:
Var ligger rörken?

Den ligger ca 7 km öster om Uppsala. På Östhammarsvägen eller väg 288. Sedan svänger man vänster mot Motorstadion / Soptipp.
Såhär ser den ut ovanifrån.
 

Bifogat

  • rorkengokart.gif
    rorkengokart.gif
    22.2 KB · Visningar: 99

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Vi får ju inte åka i samma grupp, Sedan var det nog inte mycket allvar i det där :tummenupp
En fråga åker ni på ettan i de knixiga partierna?

Blir det inte lite hetsigt att åka med knäskrap å ha ettan i, jag menar åker ni på tvåan lär det ju inte hända mycket när ni drar på?

Penguin skrev:
http://www.smc-uppsala.org/rorken/

Det finns några bilder på en länk högst upp i högra hörnet på sidan.

Tom B ---> får jag handikapp då eftersom du kör motard eller? ;)
 

Mav

Fattigast...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha FZR 1000
Tom Byron skrev:
Har du varit i Uppsala?

I korsningen med de fyra mackarna svänger du av mot gränbycentrum å fortsätter någon mil tills du i en lång högerböj ser skylten motorstadion......... Framme!

Skojigt gocartbana med skojigt folk

Då är det ju tom. lätt att hitta. Jag va i Uppsala i lördags. Har en kompis som bor precis innan gränbycentrum.

Man får ju inte dåligt snabba svar :tummenupp :bow :tummenupp
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Tom Byron skrev:
En fråga åker ni på ettan i de knixiga partierna?

Blir det inte lite hetsigt att åka med knäskrap å ha ettan i, jag menar åker ni på tvåan lär det ju inte hända mycket när ni drar på?

Jag går ner på ettan ibland, men oftast inte. Givetvis får man ju bättre skjut ut ur svängarna då, men det är mycket svårare att få till det där flytet man är ute efter. Motorbromsen ställer till det i ingången av böjarna om man kör på ettan tycker jag också.
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Det är väl så ett forum ska funka....... :fakta

Man får ju inte dåligt snabba svar :tummenupp :bow :tummenupp [/B][/QUOTE]
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag kör alltid bara på tvåan hela varvet. Känns helt överflödigt att växla öht.
Så här ser banan ut från luften. Jag har märkt upp mina två beröringspunkter med asfalten, båda lowsiders. Den kurvan där jag gjorde tvåan är klar etta på kraschtoppen av någon anledning - taskigt fäste helt enkelt.
 

Bifogat

  • rörken flygfoto 2.jpg
    rörken flygfoto 2.jpg
    32.3 KB · Visningar: 88

Lennart

finns även med tinnitus !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ny i Örebro
Hoj
Buell XB12Ss
En fråga från en som inte har vurpat ännu !!

Hur gör man en lowsider ???

Highsider har jag sett ett antal men ??? :crash
 

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
Lennart skrev:
En fråga från en som inte har vurpat ännu !!

Hur gör man en lowsider ???

Highsider har jag sett ett antal men ??? :crash

har inte heller vurpat..
men en highsider är ju när man krashar och åker på "high-side" dvs. hojjen hugger i o välter över.. o brukar volta hejdlöst !!

en lowsider antar jag är när tillexempel fotpinnen drar i och den släpper greppet och åker vidare på den sidan den föll på om man säger..

nu kan jag ha ruskigt fel.. men bara för att upprätta forumets funktion.. så ska du få svar snabbt..

*snabbt men fel kanske då*
vi får se sen när dom riktiga roadracarna kommer o rättar ;P
*gonatt*

/z
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Lowsider är helt enkelt när man under nerlägg förlorar fästet fram, bak eller både ock - och hojen fortsätter glida iväg liggandes. Den minst dramatiska av alla vurpor man kan göra. Been there, done that, propably doing it again...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Den absolut vanligaste lowsidern är att framdäcket av någon anledning tappar fästet och man lägger hojen på sidan och kanar.
Vid min första lowsider på Rörken så kom jag ifatt en annan förare som höll en mycket lägre fart i kurvan än vad jag trodde han skulle göra. Istället för att resa upp hojen så bromsade jag lätt (dumbass!). Fästet blev för dåligt för belastningen och jag slog i backen med ett förvånat uttryck. Böjt kopplingshandtag, skrapad alternatorkåpa och ljuddämpare blev resultatet.
Andra gången höll jag helt enkelt för hög fart för kurvan och däcket ville inte vara med. Brutet bromshandtag, skrapad oljepumpskåpa och ljuddämpare.

På Rörken är det oftast väldigt "snällvurpat" eftersom farterna är så låga. Har man helplastad hoj kan det ju ändå bli en del kostnader.
Det är ju mest självförtroendet som får sig en knäck men det är nog bara bra emellanåt.
 

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
Goodstuff skrev:
Det är ju mest självförtroendet som får sig en knäck men det är nog bara bra emellanåt.

Hmmm... jag måste hålla med. Man får inte bli för kaxig där ute... :cool: Hellre tio lowsiders än en highsider. Jag la ju omkull min Sv650 i samma kurva som Goodstuff gjorde sin andra, av samma anledning också. Ett kopplingshandtag, backspegeln på fel sida, egot och en öm tumme.

Någon månad efter så nyttjade jag en Triumph Daytona och laddade på lite oförsiktigt med ut på start&målrakan och sladdar ut rejält med bakhjulet. Highsidern var blott en hårsmån undan. Jag lyckades hålla mig på hjulen, men tillbakaskjutet från hojen hade kastat mig (dryga 85kg) högt upp i luften. Jag måste ha sett otroligt fånig ut hängandes i styret på en vilt sladdande Daytona. Jag hade märken efter mina stövlar på tanken.

Nu när man tänker efter så vet jag inte vilket som skulle varit värst... att kvaddat en plastgris som Daytonan eller att ha vurpat alldeles framför depån där alla kunde se det.

I år ska det bli andra bullar, nu ska jag lära mig att köra tvin på nytt. :hej

//D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Min sambo som bevittnade min första vurpa, hon var med för att jag ville visa hur ofarligt det var med bankörning, kommenterade mig med följande när jag kom in i depån med svansen mellan benen.

"Vad larvig du såg ut när du vurpade."

Tack för den televerket.
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Goodstuff skrev:
Min sambo som bevittnade min första vurpa, hon var med för att jag ville visa hur ofarligt det var med bankörning, kommenterade mig med följande när jag kom in i depån med svansen mellan benen.

"Vad larvig du såg ut när du vurpade."

Tack för den televerket.

Typisk fruntimmer..... :fakta
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top