Rörken 2006

Status
Ej öppen för fler svar.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Dr.Bike skrev:
2123671 <Snipp> (jag ville nämligen köra med denna setup på en bankörning som en annan privar firma ordnade, men killen hade en otroligt långsökt och krystad utläggning om att det inte gick för det ju kan vara en tävlingshoj osv osv... varvid jag sa: så länge man kan visa upp regbevis och försäkring så..osv sen blev jag bara trött)
Jag har även hört att någon tjomme motsatte sig att hojarna hade krashpuckar. Han menade att de bara satt där för att de räknade med att krasha - och det var inte förenligt med SMC's synsätt på fortbildning på bana. :3freak Bara för att du är rädd om kåporna så skulle du inte vara berättigad att lära dig köra bana?! Det finns alla sorters kufar...
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Dr.Bike skrev:
2123671 ..Hoppas detta är den policy som hela SMC kommer ha på sina bankörnigar ute i landet? Ven du/någon det?
.....

SMC är inte va det har varit - SMC börjar bli en sporthojs förening!!!

Du kan på länken; http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/Sporthojskurs_Version-1_0-2006-03-06.pdf - fritt läsa dom Riktlinjer som SWMC:s sporthojs instruktörer jobbar efter i år. Klart att lokala varianter kan förekomme..

Din MC godkänns om SMC:s sporthojs instruktörer menar att du befinnar dig inanom följande;

citat:

Säkerhetskontroll av motorcykel och skyddsutrustning
En säkerhetskontroll av motorcyklar och förarnas skyddsutrustning skall utföras före första praktikpasset.
Nedan finns kontrollpunkter för motorcykel och skyddsutrustning.
Det är alltid en diskussion om det skall vara godkänt att köra med eller utan lyse, slicks, kraschkåpor mm.
Att ha fordonet i originalskick är förenat med dyra kostnader för deltagare och instruktörer. Det är också
förknippat med höga kostnaderna för försäkringsbolag vid ev. skada. Därför kommer det att var tillåtet att
köra med kraschkåpor, slicks och utan lyse på inhägnat övningsområde. Arrangören har rätt att sätta högre
krav på sina kurser så länge inga lagöverträdelser sker.
Kontrollpunkter för motorcykel
• Bra däck, bromsklossar och drivpaket
• Inget oljeläckage
• Inget glapp i sving, styr och hjullager
• Trafikförsäkring
• Registreringsskylt

Hoppas vi fick bort alla fråga tecken..

Vi synzz
 

Dr.Bike

Guest
JoS skrev:
2124489 Jag har även hört att någon tjomme motsatte sig att hojarna hade krashpuckar. Han menade att de bara satt där för att de räknade med att krasha - och det var inte förenligt med SMC's synsätt på fortbildning på bana. :3freak Bara för att du är rädd om kåporna så skulle du inte vara berättigad att lära dig köra bana?! Det finns alla sorters kufar...


JO detta var exakt samma skumma resonemang som den där jeppen jag talade om inledningsvis hade! *strange*
Han sa bl.a att: " om du har kraschkåpor kommer du ju köra så mycket hårdare så du KOMMER krascha" (eller nåt liknande. jag har nog brevet kvar)
Där hans resonemang byggde på att precis som du säger: man skulle inte behöva vara rädd om grejerna...
(att man är rädd om sig själv i första hand hade han nog aldrig tänkt på ;))

Ja det var mer otroligt invecklade baklängeslogik, men jag orkar inte ta upp allt.
Som jag skrev: man blir trött...

Jag är ju för f-n där på banan för att köra bra, lära mig saker osv, och krasckkåpor ha man ju fördenskull utifall att...
Det är ju bara en ren tjänst mot mitt försäkringsbolag och givetvis hela sporthojskollektivet.
Såklart mig själv oxå, och min plånbok.

För oavsett intentioner och ambition: Krascha KOMMER man göra.
Förr eller senare.
Den som tror nåt annat har aldrig läst statistik ;)

Eller som vi sa i marinen: "Det finns TVÅ sorters skeppare; De som HAR gått på grund, och de som SKA"

Skillnaden är att för en del så tar det där en väldigt lång tid... men har inte ALLTID med klumpighet eller dålig erfarenhet att göra, utan omständigheter beroende av saker vi inte kan påverka gör att ALLA kör omkull.

Förr eller senare.

Galne Dansken skrev:
2125027 SMC är inte va det har varit - SMC börjar bli en sporthojs förening!!!
....... Det är också förknippat med höga kostnaderna för försäkringsbolag vid ev. skada. Därför kommer det att var tillåtet att
köra med kraschkåpor, slicks och utan lyse på inhägnat övningsområde. Arrangören har rätt att sätta högre
krav på sina kurser så länge inga lagöverträdelser sker....

Hoppas vi fick bort alla fråga tecken..

Vi synzz

Dina svar är som alltid mycket uttömmande och klargörande!
Mange takk!
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Nya Direktiv Från Försäkringsbolagen!!!

Hela den här diskussionen har fått en ny vändning nu. Nya direktiv från försäkringsbolagen som suttit och pratat ihop sig.

På SMC kurser med invävd teori gäller trafikförsäkringen och det som har skrivits gäller fortfarande, alltså du får ha slicks, kraschkåpor mm. Rörken är alltså en SMC godkänd kurs med teori och här är det okej.

men på alla andra bankörningar som är ordnade för allmänheten typ Racingworld, actionpics mm så gäller inte nån typ av försäkring för hojen eller tredje part. Alla står för sina egna kostnader oavset vad som händer och alla rekomenderas starkt att ha en egen olycksfalls/sjukdomsförsäkring som gäller extremsporter typ roadracing. Uppdelningen mellan bolagen och licensförarna är nu helt onödig, alla är där på samma villkor.

Den här infon fick vi på Kinnekulle av Actionpics Liwa och Markus igår och är bara några dagar gammal.

Som jag tolkar det behöver inte längre arrangörer som Stefan Magnusson på Racingworld längre bry sig i att hojarna ser ut som race-hojar för hela skiten räknas ändå som race hur han än gör nu.

Så ni som ska åka bana i sommar tycker jag ska skaffa en jävligt bra olycksfallsförsäkring. Kostar ca 2-3000 kr om året.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Kreuger skrev:
2125368 Hela den här diskussionen har fått en ny vändning nu. Nya direktiv från försäkringsbolagen som suttit och pratat ihop sig. .

Så här skriver Trafikförsäkrings föreningen:

Trafikförsäkring eller motortävlingsförsäkring? I normal trafik ska ett motordrivet fordon vara trafikförsäkrat. Enligt trafikskadelagen gäller dock inte en trafikförsäkring vid tävling inom inhägnat tävlingsområde. Med tävling likställs även träning, upp-visning, övningskörning eller liknande användning inom ett inhägnat tävlingsområde. I de situationer som är undantagna från trafikförsäkringen ska det enligt lagen om motortävlingsförsäkring i stället finnas en motor-tävlingsförsäkring. Denna försäkring skyddar främst åskådare och funktionärer. Den som deltar i aktiviteten, till exempel som förare, kan däremot inte få ersättning ur motortävlingsförsäkringen. Denna försäkring har således en starkt begränsad omfattning jämfört med trafikförsäkringen. En annan skillnad är att i de situationer där trafikförsäkring ska finnas, är det normalt sett fordonets ägare som ska teckna försäkringen. När det i stället ska finnas en motor-tävlingsförsäkring så ska försäkringen tecknas av den som anordnar tävlingen. Om det inte finns någon arrangör ska försäkringen i stället tecknas av den som äger eller innehar tävlingsområdet. Gränsdragningen mellan trafikförsäkring och motortävlingsförsäk-ring är viktig samtidigt som lagreglerna är otydliga. Syftet med denna PM är att försöka klargöra vilken typ av försäkring som ska tecknas vid olika aktiviteter inom tävlingsområden. De tolkningar som ligger till grund för beskrivningen nedan har gjorts av en arbetsgrupp inom försäkringsbranschen. Inhägnat tävlingsområde Den första förutsättningen för att en aktivitet ska vara undantagen från trafikförsäkringen och i stället omfattas av lagen om motor-tävlingsförsäkring, är att den bedrivs inom ett inhägnat tävlings-område. Vid ett tävlingsområde kan det förekomma dels yttre avgränsningar som styr besökares tillträde till åskådarplatser och liknande områ-den, dels inre avgränsningar av säkerhetskaraktär som styr tillträdet till själva tävlingsbanan. Det är den yttre avgränsningen som avses med lagens krav på inhägnad. Inhägnadens utformning får bedömas från fall till fall. I princip krävs det dock att området är avspärrat med någon form av fysiskt hinder och/eller med vakter så att
1(3)
obehöriga förhindras tillträde, för att undantaget från trafikförsäk-ringen ska vara tillämpligt. Även andra platser än sådana som godkänts av Bilsportförbundet eller liknande organisation kan utgöra tävlingsområde. Det kan exempelvis förekomma att en plats ibland används för tävlingar medan den vid andra tillfällen används för andra ändamål. Exempel: • En inomhusarena, som till exempel Globen, används ett par dagar för tävlingar och uppvisningar av olika slag med motor-fordon. Arenan har avgränsningar i form av väggar och biljettspärrar. Därmed utgör den ett inhägnat tävlingsområde och eventuell trafikförsäkring gäller inte. Motortävlingsförsäk-ring ska finnas. • En rallytävling genomförs på allmän väg. Vissa fartsträckor är visserligen avlysta från allmän trafik men de är inte inhägna-de så att åskådare hindras från fritt tillträde till åskådar-platser. Därmed är trafikskadelagen tillämplig och de tävlan-de fordonen ska vara trafikförsäkrade. Tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning Tävling och träning bedrivs ofta i organiserad form, till exempel tävlingar som arrangeras av motorklubbar av olika slag. Det finns dock inte något krav på att verksamheten är organiserad för att undantaget i trafikskadelagen ska tillämpas. Även en improviserad tävling mellan privatpersoner utgör tävling i lagens mening. Exempel: • En grupp arbetskamrater eller andra privatpersoner tävlar mot varandra i en go carthall. Trafikskadelagen är inte tillämplig eftersom hallen är ett ”inhägnat” tävlingsområde och personerna tävlar mot varandra. Eventuell trafikförsäk-ring gäller alltså inte. I stället är lagen om motortävlings-försäkring tillämplig. Vid övningskörning, uppvisning eller liknande användning, kan det ibland uppstå gränsdragningsproblem. Detta beror på att det bara är vissa verksamheter av detta slag som är undantagna från trafikförsäkringen. Övningskörning m m kan alltså ibland omfattas av trafikförsäkringen även om aktiviteten sker inom ett inhägnat tävlingsområde. I andra fall är körningen undantagen från trafikförsäkringen och då ska det i stället finnas en motortävlings-försäkring. Vilken typ av försäkring som ska finnas beror på aktivitetens karaktär och måste bedömas från fall till fall. Undantaget i trafikskadelagen tar sikte på aktiviteter som typiskt sett är mer riskfyllda än vanlig trafik eller som på annat sätt är av extraordinär karaktär. 2(3)
Exempel: • Om en eller flera tävlingsförare visar upp sina färdigheter, utan att det är fråga om en tävling, gäller inte trafikförsäk- ringen om verksamheten sker inom ett inhägnat tävlings-område. Det ska i stället finnas en motortävlingsförsäkring. • Det händer att en motorklubb eller förening bjuder in sina medlemmar för att bara visa upp sina fordon, till exempel bilar av ett visst märke som är registrerade och trafikförsäk-rade. Trafikförsäkringen gäller om fordonen under upp-visningen inte används på ett sätt som typiskt sett medför särskilda risker. Skulle däremot aktiviteten gå ut på att förarna använder fordonen för att visa upp sina egna färdig-heter, gäller inte trafikförsäkringen utan det ska i stället finnas en motortävlingsförsäkring. • Trafikförsäkringen gäller även när en biltillverkare eller bilfirma anordnar en förevisning av nya modeller inom ett inhägnat tävlingsområde utan att bilarna körs på ett extraordinärt sätt. • Vid provkörningar, till exempel när en däcksfabrikant använder ett inhägnat tävlingsområde för att prova ett däcks egenskaper under olika fart- och vägförhållanden, gäller inte trafikförsäkringen. Detsamma gäller andra slags prov med standardfordon som bilfabrikanter eller andra intressenter i motorbranschen utför inom inhägnat tävlingsområde. • Vid halkkörning eller annan övningskörning som ingår i körkortsutbildningen gäller trafikförsäkringen även om körningen sker inom ett inhägnat tävlingsområde. Detsamma gäller vid fortbildningsaktiviteter som syftar till att öka trafik-säkerheten och som inte innehåller några särskilda risk-moment.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Kreuger skrev:
2125368
På SMC kurser med invävd teori gäller trafikförsäkringen och det som har skrivits gäller fortfarande, alltså du får ha slicks, kraschkåpor mm.

Inte får man ha slicks på Rörken?
På t.ex Actionpics och Racingworld brukar det väl vara okej med slicks?
 

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
660+r6
ReDan skrev:
2127335 Omg, läste 75% sedan tröttnade ögonen! Vad står det i där jesper?

Min tolkning är att TSL inte gäller på banåkningar. SMC's fortbildningar är dock undantagna eftersom dom har en egen överenskommelse med försäkringsbolagen. Men nu är ju inte en fortbildning samma sak som en bandag heller...

Som det har nämnt i andra trådar, ni som tänker åka bana i sommar bör skaffa en bra olycksfalls- och sjukförsäkring som täcker kostnader för skador på dig själv och en eventuell sjukskrivning.

WestW skrev:
2127341 Inte får man ha slicks på Rörken?
På t.ex Actionpics och Racingworld brukar det väl vara okej med slicks?

Nytt för i år är att SMC's krav på hojen är att den ska vara registrerad (reg-skylt krävs), försäkrad samt i övrigt i trafiksäkert skick. Slicks, regndäck, kraschkåpor, kraschpuckar, etc är alltså ok.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Luddigt....
Förra året fick man åka hem om man hade slicks...
Nåja!
Bara o gasa på nu då=)
Tack kreuger för ovanstående info med bra att känna till!
 

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
660+r6
Lindén skrev:
2127624 Luddigt....
Förra året fick man åka hem om man hade slicks...

Inte alls luddigt! Det står "Nytt för i år"...

Glömde förresten skriva i förra inlägget att det precis som förra året är max 100dB gäller.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
jesper skrev:
2127635 Inte alls luddigt! Det står "Nytt för i år"...

Glömde förresten skriva i förra inlägget att det precis som förra året är max 100dB gäller.
Nej jag menade med alla nya bestämmelser! :)
 
Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Ha så kul ikväll!
Jag blir hemma..det e storm o saker har blåst omkull o iväg!
O ni som skall köra SE UPP nu det sliter tag i en fint, vinden som e!
Men på plats så e det så mycket skog så det torde gå fint o rejsa lite!
Ha det så bra o kör försiktigt..(dit)
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
huhuhuhu va kul det va att Rörka igen.... Nu är kl. 22:57 och inga bildar än - är det inga ordning längra...... skrattt....
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Galne Dansken skrev:
2129139 huhuhuhu va kul det va att Rörka igen.... Nu är kl. 22:57 och inga bildar än - är det inga ordning längra...... skrattt....
Det var skoj men fy vad kallt. Jag ser fram mot mer värme i backen :banana
Kul att det är igång igen!!!

Men just nu är jag mest glad för att min deklaration är klar... Eller nästan iaf...
 

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Uppsala Salabackar
Hoj
Honda Africa Twin -93
Galne Dansken skrev:
2129139 huhuhuhu va kul det va att Rörka igen.... Nu är kl. 22:57 och inga bildar än - är det inga ordning längra...... skrattt....

129st bilder upplagda på servern http://gyfflo.com/bilder/mc/rorken_20060501/ .

Inte 100%'iga bilder allihopa, lite oskarpt eller överexponerat ibland.. men men.
Jag bakom kameran på det mesta, flikkan fotograf på orange grupp.
 

Bifogat

  • IMG_0655.JPG
    IMG_0655.JPG
    61 KB · Visningar: 84
  • IMG_0800.JPG
    IMG_0800.JPG
    72.9 KB · Visningar: 80

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Tack Yasha !!!

Jag hade mitt livs roligaste Rörkenkväll tack vare dig !!
:Bugar :yoparty :banana :hoppa :Rockbanan :kiss


Även ett stort tack till Kreuger som oxå lånade ut sin hoj till mig :krama


Det blir nog fasen en Mongotard när nu ekonomin tillåter :drool om typ tidigast 2år...
 

Bifogat

  • IMG_0626.jpg
    IMG_0626.jpg
    116.6 KB · Visningar: 76
  • IMG_0628.jpg
    IMG_0628.jpg
    118.9 KB · Visningar: 78
Last edited:

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Det får vara kallt bäst fan de vill, bara det inte regnar.
Hur kul som helst att Rörka igen, bättre flyt på nya hojen än vad jag hade förra säsongen på Rörken med den :)

Vädigt mycket folk som är där och minglar och inte kör.
Tänk att Rörken är så trevligt så folk kommer dit och bara vill vara :banana

Kallt som attan var det i alla fall när man åkte hemåt, idag ligger jag däckad i nån slags förkylning. Jippi.


Härligt underbart att se er alla igen!

Jag tycker det vor på sin plats att göra en Rörken tråd som sticky där Rörkengruppen presenterar sig lite och lite om vad som kommer gälla på Rörken iår o.s.v.
Vad tycker ni?

Det är fortfarande synd att inte Ina har nån kopp för dricks.... :7peta
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
M:et skrev:
2129210Men just nu är jag mest glad för att min deklaration är klar... Eller nästan iaf...

Jag fick åka hem tidigt från eftermiddagens avrostning (då var det fortfarande varmt), för sånt mojs - blev klar med allt halv två i natt :brinnerup
 

sandstream

Guest
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top