Rörken 2008 - den officiella tråden…

Regor McGregor

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2005
Hoj
BMW K75 bland annat
Det är körning på MÅNDAG 1 SEPTEMBER (vanlig tid).
Från början var det meningen att vi skulle börja med söndagar den 31 augusti men det kolliderade med SM-crosstävlingen (som behöver alla tänkbara uppställningsytor) så då flyttade vi fram till måndag.

Men sen blir det söndag 7, 14, 21 & 28 september. Anmälan från 9.30. Körning mellan 10-14.

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Jag filmade lite i den gröna gruppen igår (mest för att testa kameran i ljusförhållanden)
Tanken är nu att ett av passen kommer att läggas upp senare. :)

2x3m

Medlem
Gick med
23 Jul 2006
Hoj
S1000RR -10
Tänkte passa på och tacka alla som hjälpte till vid vurpan i gula gruppens sista körning. Allt ifrån att vara snabbt på plats kolla igenom för skador till att ta hand om hojen:tummenupp Killen är numer hemma och vid gott mod, trots brutet hö skulderblad, brutet nyckelben och sprickor i ledkapsel
Han meddelar även att han återkommer till Rörken så fort han känner sig kry igen

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Tänkte passa på och tacka alla som hjälpte till vid vurpan i gula gruppens sista körning. Allt ifrån att vara snabbt på plats kolla igenom för skador till att ta hand om hojen:tummenupp Killen är numer hemma och vid gott mod, trots brutet hö skulderblad, brutet nyckelben och sprickor i ledkapsel
Han meddelar även att han återkommer till Rörken så fort han känner sig kry igen

Ojdå, att det gick så illa :( Tråkigt som tusan när det blir såna skador, så du får ta med dej lite "krya på dej hälsningar" till honom när du gör ev återbesök.

// Ullis

Hanlotta

Flyger fram...
Gick med
24 Jan 2006
Hoj
Yamaha R1 -00
Får man övningsköra på rörken också? eller gäller det bara tuvängen?

Tidigare i år har det inte varit tillåtet att övningsköra. Nu gäller detta inte längre utan nu är det tillåtet att övningsköra på Rörken.

Det finns dock några krav som skall vara uppfyllda:
- Handledaren deltar under utbildningen.
- Den som övningskör bär skylt eller väst märkt ”Övningskör” under hela kursen.
- Handledaren har ansvaret för dig som elev under kursen.
- Handledaren ska närvara vid alla instruktioner från SMCs instruktörer.
- Handledaren ska repetera instruktörens instruktioner till eleven.
- Om handledaren anser att det är övningar som inte är lämpliga för dig som elev ska du avstå från övningen.
- Handledaren behöver inte delta i körningen, så länge han/hon har tydlig uppsikt över sin elev.
- Handledaren måste följa SMC instruktörens instruktioner under hela kursen.

M v h

Conny

Titania

Sidekick
Gick med
28 Jun 2006
Hoj
Lilla Råttan
Va? Vilken helomvändning. I våras var det minsann tvärstopp för övningskörning vid avrostningen även för SMC-medlemmar. Känns som ett ruggigt inkonsekvent agerande. Jag förutsätter att det här nya nu gäller framledes och att det inte ändras igen, eller?

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Jag har ingen aning om varför denna 180°-vändning skedde, men den är bra.
Tydligen kan de nybörjare som vill vara med på våra övningar vara med och lära sig likväl som de med körkort. Det är ju perfekt!

Titania: SMC jobbar för dig. Ingen annan. Om handledaren följer SMC's riktlinjer så är det inga problem att närvara.

Peace.

Titania

Sidekick
Gick med
28 Jun 2006
Hoj
Lilla Råttan
Jag har ingen aning om varför denna 180°-vändning skedde, men den är bra.
Tydligen kan de nybörjare som vill vara med på våra övningar vara med och lära sig likväl som de med körkort. Det är ju perfekt!

Titania: SMC jobbar för dig. Ingen annan. Om handledaren följer SMC's riktlinjer så är det inga problem att närvara.

Peace.

Jag har stooor aning om varför helomvändningen skedde. :D

Och ja, jag tycker att det är bra att SMCs medlemmar kan ta del av de aktiviteter som SMC har, avrostning såväl som Rörkenkörningar eller touringar oavsett om man har tagit sitt körkort eller inte. Jag ska informera min kollega som blev nekad att delta vid avrostningen i våras att hon numera är välkommen.

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
"Helomvändningen" har skett därför att ansvariga på Riks, under tiden sedan policybeslutet om att inte tillåta övningskörning på SMC-arrangemang togs och kommunicerades, har jobbat med att utreda ansvarsfrågan så att instruktörer skyddas och både Vägverket och försäkringsbolagen är lika glada och nöjda som SMC med beslutet.

Nu är alla överens om vad som ska gälla för gokartbanor och grundkurser, svårare än så är det inte.

Vilket iofs inte betyder att den som övningskör inte måste kolla med sitt försäkringsbolag som alla andra innan aktivitet, men det är så mycket lättare för oss som jobbar inom SMC med tydliga regler.

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Jag lät hojen stå idag och tog istället bilen för att fota lite.. Första gången jag fotar motorsport så det blev lite laborerande. Vad föredrar ni, foton där marken är horisontell, eller foton där hojen är rak och marken sned? Tar gärna emot kritik, bäst kanske via PM så man inte spammar sönder hela den här tråden.

Sorterade lite grovt och tog bara bort de absolut sämsta bilderna.
http://picasaweb.google.se/freddesbilder/080914RRken

/Fredrik

kiddie

"Medlem"
Gick med
30 Nov 2006
Hoj
ingen direkt körbar
Jag lät hojen stå idag och tog istället bilen för att fota lite..

Detta måste vara rekord i snabbhet... bilder uppe redan en kvart efter sista gruppen kört klart :)

Det var schysst med lite olika vinklar, blir lite mer levande på så vis. Skitbra! :tummenupp

Pärpen

Can I Play With Madness?
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
ER6n-06 såld R1-01 såld
Tack alla för idag! Särskilt tack till instruktörerna som ställer upp och alltid är så sjyssta. :tummenupp

Pärp

Verkligen snabba ryck! Mycket fina bilder och tar det lite snabbt så jag inte sönderspammar.. =) ..generellt gillar jag när marken är horisontell men det är kul med variation. Tyckte bl a att 2772 på röda hondan blev mycket bra..

Hilsen Pärp.

Jag lät hojen stå idag och tog istället bilen för att fota lite.. Första gången jag fotar motorsport så det blev lite laborerande. Vad föredrar ni, foton där marken är horisontell, eller foton där hojen är rak och marken sned? Tar gärna emot kritik, bäst kanske via PM så man inte spammar sönder hela den här tråden.

Sorterade lite grovt och tog bara bort de absolut sämsta bilderna.
http://picasaweb.google.se/freddesbilder/080914RRken

/Fredrik

Last edited:

Titania

Sidekick
Gick med
28 Jun 2006
Hoj
Lilla Råttan
Tack alla för en trevlig om än småkylig dag. Tack till alla instruktörer och resurser. Tack alla fotografer och sist men inte minst ett stort tack till alla deltagare som samtliga höll sig på två hjul. :tummenupp

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Detta måste vara rekord i snabbhet... bilder uppe redan en kvart efter sista gruppen kört klart :)

Det var schysst med lite olika vinklar, blir lite mer levande på så vis. Skitbra! :tummenupp

Jag åkte hem innan alla heat var körda, så särskilt snabbt var det ändå inte :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln