Rörken 30/8

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Såld.
02. Björn halkandes runt i någon grupp (om hojen är hel.........)
03. Sphyrna om han inte behöver jobba över...
04. Kryptonit förmodligen (inte helt säker än). Kommer i sånt fall dit med 4hjuling...
05. Redan (Vill komma mest hela tiden?!?)
06. Svante kommer såklart
07. n'Lasse (om jag inte är på tjänsteresa)
08. zeal (jo, *tittar* det står visst rörken i kalendern.)
09. Penguin (om han inte leker jordfräs på söndagen)
10. Affe_R1 (beroende på om jag får ledigt eller ej)
11. Jesper
12. Nike ( ---> If-försäkringar)
13. Deadmetal (kommer förbi och lägger ett par varv innan avfärd till jobbet)
14. Oakbeach (om det inte förbannat dåligt väder då)
15. Davan
16. RR_Jonas (om körkortet finns kvar :hihi )
17. Annchua (nu är det dags att börja röra :arsele) - 17. 18 kommer om det är ok väder!
18. fredda66

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
04. Kryptonit förmodligen (inte helt säker än). Kommer i sånt fall dit med 4hjuling...
11. Jesper
15. Davan
16. RR_Jonas (om körkortet finns kvar )
17. Annchua (nu är det dags att börja röra ) - 17. 18 kommer om det är ok väder!
18. fredda66
19. Janne F

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
Janne F skrev:
11. Jesper
15. Davan
17. Annchua (nu är det dags att börja röra ) - 17. 18 kommer om det är ok väder!
18. fredda66
19. Janne F
20. Bluerider ( Om himlen är BLÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ !!!!)

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
spätta på en blackbird
Jippi om alla som skrivit upp sig kommer ser det ut att bli en STRÅLANDE MÅNDAG!!!
Men ju fler desto bättre!!!!

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Sorry att jag inte uppdaterat RÖRKEN sidan... jag har fått lite underlag till att uppdatera den för de sista veckorna.

Jag har haft dömkt på jobbet så jag har bara inte hunnit med att fixa det där. Iwill Iwill..

11. Jesper
15. Davan
18. fredda66
19. Janne F
20. Niklas (Korpen) TT600
21. Bluegreengrey (om kopplingen lever efter lördagsturen.....annars kommer jag utan)

ConfuseD

Numera Körkortslös.
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
R1 -01
Jag vill köra, har inte kört rörken på hela sommaren. Finns det nån grupp som kör oförsäkrat för jag har if??

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
ConfuseD skrev:
Jag vill köra, har inte kört rörken på hela sommaren. Finns det nån grupp som kör oförsäkrat för jag har if??
Tyvärr. Har du IF men inte en märkesförsäkrad hoj (BMW, Triumph eller Goldwing(?)) får du inte köra.

Klaga hos IF. Gör tillräckligt många det så kanske dom kan ändra sig och godkänna iaf trafikförsäkring på SMC-arrangemang..

Lycka till. :tummenupp

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Venomous skrev:
Jag åxå!
Det är ju så nära inpå helgen...
men till i kväll skall jag väl må bättre...

Ser den här hojen bekant ut ? :)

Bifogat

• Rörk_20040823 014.jpg
    Rörk_20040823 014.jpg
    8.7 KB · Visningar: 48

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Jag kom nästan ut ikväll!

Jag var påklädd i skinnställ, fäster tankväskan på hojen efter att kollat oljenivån och lufttrycket i däcken, vrider om nyckeln, väntar på att insprutningssytemet skall bygga upp soppatrycket och sedan trycker jag på startknappen, trrrrrrrrrrrrrrrrr låter det! Batteriet orkar helt enkelt inte vrida om startmotorn. Jag vet att mitt orginalbatteri som är från '99 sjunger på sista versen men jag hade hoppats kunna klara denna säsong på det, men det verkar inte så. Hoppas ni hade kul som tog er ut, jag räknar med att komma ut nästa måndag och då med nytt batteri i hojen!

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
svartflagg

Tänkte höra med er andra instruktörer om ni hade pratat ihop er innan Affe flagga av oss?

Vi anser oss orättvist hårt behandlade. Affe fick det ju att låta som att vi kört ihjäl nån och var totalt livsfarliga.

Ni har faktiskt en grön grupp där det är tillåtet att köra om på hela banan och där de som är ute och kör vet vad som gäller. Kör man då i den gruppen när man kör mer än 10 sek långsammare på en bana som vi kör under 50 s så får man räkna med att bli omkörd. Jag anser inte att någon av mina omkörningar idag var felaktig. Samtliga var snygga och utan att på nåt vis tränga eller "ta spåret" av nån annan. Vid ett tillfälle på bortre delen av banan körde dock den andra snabba hojen om en kille på ett sätt som inte blev helt lyckat. Det berodde dock på att hojen som blev omkörd gjorde en oväntad manöver (antagligen för att han såg oss i backspegeln) och försökte släppa förbi eller nåt. Killen som körde om honom bad genast om ursäkt genom att sätta sig upp och sträcka ut handen så det var knappast något som var med flit. De som inte gillar att bli ombromsade innan kurvan får väl lära sig att bromsa senare (köra snabbare) eller helt enkelt byta grupp till orange.

Jag kan köpa att vi låg lite tätt ihop och att det väl såg ut som att vi höll på att jaga varandra men jag hade efter ungefär en tredjedel av passet släppt förbi den andra för att åka bakom och studera spårval och skillnad på hur man kan köra med de olika hojarna. Det var absolut inte något tävlande eller att vi låg på gränsen till att köra av, vi hade båda bra med marginaler jämfört med våra snabbaste varv.

Affe påstod vidare att han sagt till tidigare. Inte mig iaf kan jag då säga, jag har skött min körning på rörken i år och kan då inte minnas att jag fått någon tillsägelse om att det skulle vart för tufft tempo tidigare. Jag vet däremot att den andra killen och en svart lika hoj låg å körde rätt hårt en gång när inte jag var med och fick tillsägelse. Var väl det jag fick ut för nu.

Hade en trevlig instruktör kommit fram och sagt att nu grabbar får ni lugna ner er och köra på varsin halva av banan och ta det lite lugnare så vet jag att iaf den andra killen lyssnat. (Jag hade nog åkt hem). Nu blev vi båda rätt irriterade, mest på sättet.

"Nu är det färdigkört för er, ni kan ta av er västarna" Tyckte vi var lite väl tufft som första replik när vi kommer in i depå och undrar vad det är frågan om.

Vi anser att vi har följt de regler som finns för att köra på Rörken så om ni hittat på en ny regel som säger att man inte får köra snabbare än minuten runt där så kan ni ju tala om det innan istället.

Kredit till instruktören som besikta min hoj, en smidig och förstående kille.

Är det nån idé att åka ut nästa vecka och vilka regler gäller då?

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Det enda jag fick höra var att Du och Göran blivit svartflaggade pga omkörningar. Jag hörde ingenting om att vi instruktörer skulle ha "gått ihop" om att svartflagga någon av er så det kom som en överaskning för mig.

Jag blev själv förvånad när Ina kom till mig och berättade att Göran kommit stormande in till henne i kiosken och varit sur som fan och sedan dragit därifrån. Hon fick tydligen ta skiten för det inträffade. Senare fick jag höra att även du åkt.

Jag var inte närvarande i depån när det inträffade så jag har inte några synpunkter på det som hände. Det är bättre om de som hörde snacket skriver här istället.

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Självklart har vi instruktörer "pratat ihop oss" om vilket beteende som ska ge svart flagg men liksom JoS såg jag inte denna händelse överhuvudtaget (var nog inne och pratade spårval med blå grupp då). Jag visste inte ens om att ni blivit svartflaggad förrän jag såg ditt inlägg.

Som jag tolkar dig så hade i alla fall den andra killen tydligen gjort en riskabel omkörning:
Kreuger skrev:
... Vid ett tillfälle på bortre delen av banan körde dock den andra snabba hojen om en kille på ett sätt som inte blev helt lyckat. Det berodde dock på att hojen som blev omkörd gjorde en oväntad manöver ...
Nu vet jag inte vad det var för "oväntad manöver" den omkörda hojen gjorde (förmodligen en sidoförflyttning) men man måste ha sådana marginaler när man kör om att man inte utsätter sig själv eller andra för fara. Även i grön grupp och trots oväntade manövrar. Alla är inte så duktiga på att köra som t ex du är. Bättre då att hålla igen ett tag och vänta tills det går att köra om säkert.
Kreuger skrev:
De som inte gillar att bli ombromsade innan kurvan får väl lära sig att bromsa senare (köra snabbare) eller helt enkelt byta grupp till orange.
Jag tycker själv att det känns ok att bli ombromsad innan en kurva BARA marginalerna är tillräckligt stora. Om hojen som kör om slinker in i "mitt" spår mindre är någon meter framför mig så känns det inte lika kul. För dig Kreuger är det säkert ok bara hjulen inte får kontakt med varandra :tungan men så är det inte för alla.

Vitsen med gruppindelningarna är ju att samla åkarna efter hur snabbt/bra man kör. För att få färre omkörningar dvs bättre flyt. INTE efter hur stora säkerhetsmarginaler man vill ha.

Eftersom tidtagning är förbjuden så undrar jag vad vitsen är med att ge fullt på start-/målrakan?? Vrida rullen i botten rakt fram kan vem som helst! Det enda det medför är att det ställe på banan som lämpar sig bäst för omkörningar försvinner och man tvingas till betydligt riskablare omkörningar i kurvor etc. Jag skulle vilja uppmana alla att låta bli att ge fullt på rakan. Den som vet att han/hon är snabbare än den som kör framför kör om. Vet man att hojen framför kör snabbare än en själv i kurvorna så låter man bli att köra om.

Hur svårt kan det vara?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jag bör INTE kommentera i denne tråd, eftersom att jag inte var på platzz och sånt.. MEN,

1. Ibland har tempoet i GRÖN vart lite för uppskruvat, enligt min bedömning. Jag har personligen, under samråd med annan Instruktör / Tränings-ledare svartflaggat 3 stycks i år. En åkte bakhjul under gulflagning, och dom 2 andra för att dom körde över deres kapacitet -> enligt min bedömning. Den ene fixade själv en highsider, efter att jag hade haft honom på 2 minutters samtals terapi i depå´en. Sen, var hans kommentar med respekt; Hur fan viste du att de sku gå sånt?

2. Förre måndag, var det en som jag ville flagga av - men, jag gjorde det inte - och han krashade!

3. Instruktörena har inte pratat ihop sig - men, vi är jäfligt känsliga på att vi har SMC´s och sålunda Försäkringsbolagens "blessing" - sålunda, reagerer vi ibland när det luktas adrenelin. Och det tyckar jag är bra.

4. Instruktörna, är ganska frivilliga - och vi ger bort vår ägen fria åkning - tro mig det är ibland "fucking fan" när man gärna själv vill åka av sig! Vi har endast alla en slags "Rörken Love" som vi gärna vill bevara.

5. Min PERSONLIGA mening är att vi alla ska ha plats på Rörken - och att det är helt Ok att det körs fort - (under någon typ av ansvar). Jag menar att Rörken ska vär stället vart man kör av sig min. en gång i veckan - och att det är SMC som ska arrangera sånt.
Sen är det frågan om hur stärkt vi i SMC Uppsala kan stå emot hur SMC Riks och myndigheter, F-bolag - ser på våre övningar!
Det finns endast 1 sätt att påvärke allt detta på och det är att yttra sin mening - och det är just det som Kreuger gör med ett väl-argumenterande inlägg :Bugar
Själv vill jag göra allt i min makt för att få F-bolag, VV, Polis, SMC Riks mf., att hjälpa vår verksamhet - sålunda läggar jag och andra i SMC mycket tid på att få allt att funka.
Och det är klart att vi ibland (ofta) tolkar olika i kampens heta - eller det görs fel - inga av oss har en diplomat uttbildning (även om jag här i Africa vart jag sittar just nu, kännar att jag lär mig av Kofi Annan :brinnerup )

Vi synzz på Rörken (i GRÖN Grupp)
:tummenupp

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...