Rörken 30/8

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Kreuger skrev:

Jag och några tittade på körningen och för mig såg det ut som ni körde ruskigt snabbt! Men också som ni hade koll på körningen!
Även det du sa om spårval måste jag "tycka" stämma då du i början körde
helt olika spår gämfört med Örjan i början(Heter han så)?!?
I slutet innan svartflag körde du mer likt cbr'en, mera flytande körning :tummenupp
(man lär så länga man lever : )

Lyckades föresten med första knäskrapet (läderskrap på mina byxxor : )
Jag :Bugar Röken
 
Last edited:

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
"Nu är det färdigkört för er, ni kan ta av er västarna" Tyckte vi var lite väl tufft som första replik när vi kommer in i depå och undrar vad det är frågan om.
Ja, det finns klart olika sätta att utrycka sig på. Mitt råd är att om man känner sig illa behandlad att försöka snacka om det. Kanske inte bara med den man känner sig orättvist behandlad av. Att bara dra irriterat!? tycker jag är rätt naivt, för hur ska man då kunna förvänta sig att få upprättelse?? Hur ska övriga instruktörer ens få en chans att diskutera frågan för att lösa en konflikt (som alltid kan uppstå människor emmelan) Allt får inte falla på att du/ni blir besvikna/ledsna på en person av över ett dussin människor?? Kanske är det något som behöver lösas internt och drar ni utan att ta upp det med oss så löser det ju inget ellerhur...(ok nu hörde iaf du Kreuger av dig här, det är en bra fortsättning på detta tycker jag)

Vi anser att vi har följt de regler som finns för att köra på Rörken så om ni hittat på en ny regel som säger att man inte får köra snabbare än minuten runt där så kan ni ju tala om det innan istället.
Detta tycker jag nog att Dansken givit svar på i sitt inlägg. Det handlar kankse inte bara om hur och tid etc utan lite attidyd etc. Men vi måste se till att den som blir svartflaggad förstår vad det handlar om. Vill man sen ändå inte acceptera ja då kan vi förstås inte göra mer. Men en dialog bör upprättas för att försöka reda ut varför man upplever saker o ting olika.

Är det nån idé att åka ut nästa vecka och vilka regler gäller då?

De regler som gäller är de som alltid gällt det som står dokumenterat och alla får vid sin teori. Så det kan var och en ta reda på hur det ligger till.
Dansken ger en rätt bra blick över varför man kanske blir svartflaggad utan att man själv tycker att man gjort sig skyldig. Och på Rörken är det SMCinstruktörer som bestämmer och blir det något som händer som inte sköts snyggt eller någon känner sig taskigt behandlad så BÖR det tas upp med övriga instruktörer och diskuteras. Annars kommer ev konflikter aldrig lösas.

nLasse och Dansken! Bra skrivet!!

OBS: Jag har heller inte sett tidigare körningar eller denna kvällens körning av Göran och Kreuger så jag tänker inte ta någon mer ställning till vem som gjort rätt eller fel vad det gäller svartflaggningen. Dock tror jag att vi kan lita på instruktörernas grundläggande bedömning. Hur det sedan hanterades eller inte vill jag inte ta ställning till då jag inte var närvarande.
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ibland kan saker se annorlunda ut från "ringside" än vad det gör ute på banan. Det som kanske uppfattades som hetsjakt från åskådarplats, kan mycket väl ha varit studerande av spårval och träning i körteknik, men bara lite snabbare. Jag var ute som en av två instruktörer under det aktuella passet och noterade att de berörda förarna låg tätt och körde snabbare än resterande gänget. Inget jag såg var dock iögonfallande och överlag kändes allt avslappnat och sansat i grön grupp och med lagom antal ekipage på banan. De som kände på sig att de åkte långsammare i kurvorna släppte förbi på rakan och de omkörningar ute på resterande varvet såg snygga ut (de jag såg).

Omkörningar måste man självklart räkna med och det kan hända att det knasar till sig någon enstaka gång (bort med backspeglarna!). Att köra om på inbromsning är dock ett av de bästa och säkraste sätten, samt det lättaste om man har vassa bromsar och en lätt cykel.

Den gröna gruppen finns till för att även de som kör lite snabbare ska få möjlighet att få köra och öva upp sina färdigheter. Bara för att man nått en viss "tid per varv" eller hur man nu vill uttrycka det, så innebär det inte att man ska stanna där och kliva av. Men liksom all annan körning ska det ske med hänsyn och omdöme. Jag hoppas att ni som blev avflaggade kommer tillbaka och kör i fortsättningen. Fin och snygg körning i högt tempo inspirerar och visar övriga hur man faktiskt kan ta sig fram på två hjul.


(BTW, om någon undrade vad jag gjorde på andra passet ut i gräset; dödarknappen sitter lite väl nära handtaget och jag kom åt den vid inbromsning :D ska kopplas ur omgående...).
 

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Knivsta
Hoj
Avställd klassiker.
Jag kan inte mer än hålla med tidigare inlägg av instruktörerna.

Jag såg inte heller vad som hände eftersom jag låg längre bak i gruppen, men om Affe valde att svartflagga Er så FANNS det anledningen till det. Om han dessutom säger att ni körde vårdslöst, ja då ÄR det så, om det finns inget att diskutera om.
Det är bara att bita ihop och rannsaka sig själv, ta åt sig av kritiken, och lära sig något av det.
Vi har alla fått kritik i något läge, visst det är inte kul, men när man väl har lungnat ner sig så gäller det att ta åt sig och lära sig något av det.

Tycker dock att det är synd att ni drog iväg arga och irriterade, det hade varit bättre om vi hade fått en dialog på plats igår kväll istället för nu.

//Björn
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
ReDan skrev:
Örjan i början
:hihi Rimstugegubbe där! (förlåt kunde inte låta bli)


Själv blev jag omkörd av Göran på ett mycket bra sätt, var ju inte där när den aktuella händelsen(erna?) som svartflaggade honom och Kreuger, men varje gång jag varit med(iof bara 2½gång..)så tycker jag att det har flytit på bra!
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Bear skrev:
Jag kan inte mer än hålla med tidigare inlägg av instruktörerna.

Jag såg inte heller vad som hände eftersom jag låg längre bak i gruppen, men om Affe valde att svartflagga Er så FANNS det anledningen till det. Om han dessutom säger att ni körde vårdslöst, ja då ÄR det så, om det finns inget att diskutera om.
Det är bara att bita ihop och rannsaka sig själv, ta åt sig av kritiken, och lära sig något av det.
Vi har alla fått kritik i något läge, visst det är inte kul, men när man väl har lungnat ner sig så gäller det att ta åt sig och lära sig något av det.

Tycker dock att det är synd att ni drog iväg arga och irriterade, det hade varit bättre om vi hade fått en dialog på plats igår kväll istället för nu.

//Björn

Nja skulle jag vilja svara på ditt inlägg.
Givetvis står instruktörernas ord väldigt högt. Annars kan vi lika gärna köra utan och det vill vi inte.
MEN bara för att en instruktör gjort en bedömning så innebär det inte att det var rätt. Även instruktörer är människor och kan göra felbedömningar.
Observera att jag inte bedömmer den aktuella händelsen eftersom inte jag heller var på plats och kunde bedömma det med egna ögon.

Med andra ord så krävs en viss ödmjukhet från båda håll. Om en person känner sig felbehanlad så ligger det säkert något i det också, precis som att det garanterat ligger något i det som instruktören har påpekat.

Men läs gärna Toms inlägg igen. Väldigt bra beskrivet tycker jag.
Det man som yttre person står och bedömmer kan skilja sig från uppfattningen av dom som befinner sig på banan.
I ett fall likt detta kan det vara bra att disskutera vad som hänt och vad som instruktören har att anmärka på. Skiljer sig meningarna åt så blanda in ytterligare personer som kan göra en opartisk bedömning. Men givetvis så gäller instruktörens ord till sist om man inte kommer överens.

Och incidenter händer på banan, det är bara att acceptera. Det är en del av utvecklingen. Sen kan de begränsas olika mycket.
Men har man aldrig testat något man aldrig gjort förrut så kommer man heller inte utvecklas.
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Bra skrivet M:et.

Synd att Affe inte kommer in och skriver.
 

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Ort
Uppsala och Upplands Väsby
Hoj
R6
TomK skrev:
Att köra om på inbromsning är dock ett av de bästa och säkraste sätten, samt det lättaste om man har vassa bromsar och en lätt cykel.
:va Jag kan inte förstå att det kan vara säkrare att köra om på detta sätt, alltså strax innan ingången till kurvan, jämfört med att köra om på rakan?? Förutsatt, som jag skrev tidigare, att den som ligger före inte gör allt för att inte bli omkörd genom att ge fullt! Men det är kanske så du menar egentligen?

F ö håller jag med dig helt! :)
 

Svante J

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
TL1000R
Jag snackade med Affe precis innan ni blev svartflaggade.
Det jag såg var en omkörning på innern, (tror det va en GSX-R nånting som blev omkörd) i övrigt så såg det faktiskt ut som race även om ni upplevde annat.
Affe berättade då att han pratat med er tidigare och att om det körsätt ni hadde då upprepades så skulle han ta västarna.

Nu var jag inte med den första gången ni blev tillsagda, men jag tyckte att Affe skulle svartflagga om ni nu körde på "detta tidigare sätt" dels för att visa att han menade allvar samt att man skall köra snyggt med stora säkerhetsmarginaler.

En diskution hade inte skadat, en trevligare förstareplik från Affe vore inte heller fel, även om jag förstår att han var förbannad.


Och självklart skall ni komma tillbaka på måndag. :hej
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
För det första så har jag varnat er båda tidigare att ni inte
får köra på det sättet som ni gjorde i måndags...
(Det var när det togs tid på er för några måndagar sen)
och jag har sagt till dig förut om dina andra påhitt som du har för dig.

Vad var det sista jag sa till dig innan du åkte ut på banan,
Jag sa åt dig att ställa dig sist i din grupps kö..
Till svar får jag tillbaka
-Ja säkert och ett flin.. (det är garanterat inte ordagrant)
Du spettar på fram inne i depån och åker ut innan det var okej,
sätter en stoppie i slutet på varvet innan du kastar dig in i depån igen.
och sedan åker du ut med din grupp.


Kreuger skrev:
Det var absolut inte något tävlande eller att vi låg på gränsen till att köra av, vi hade båda bra med marginaler jämfört med våra snabbaste varv.
Jaså, har man bra marginal när man får highsider :va
Göran fick det två gånger i måndags som jag såg
och du fick det ett antal gånger gången innan som ni blev varnade...

Kreuger skrev:
Hade en trevlig instruktör kommit fram och sagt att nu grabbar får ni lugna ner er och köra på varsin halva av banan och ta det lite lugnare så vet jag att iaf den andra killen lyssnat. (Jag hade nog åkt hem). Nu blev vi båda rätt irriterade, mest på sättet.
"Nu är det färdigkört för er, ni kan ta av er västarna" Tyckte vi var lite väl tufft som första replik när vi kommer in i depå och undrar vad det är frågan om.
Jag ber om ursäkt för att det jag sa var osmidigt,
men det är svårt att vara trevlig när du gång på gång skiter i vad man säger
och hur mycket ska vi tåla innan det får vara nog ??
Du kunde ju ha stannat och diskuterat saken
i stället för att åka hem och spy ut din galla på nätet...

Kreuger skrev:
Är det nån idé att åka ut nästa vecka och vilka regler gäller då?
Du är varmt välkommen om du kör snyggt
och du vet vad jag menar med det :7peta
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Flera som tycker att vi borde ha stannat kvar och diskuterat saken. Visst hade det vart önskvärt men det var inte ens ett alternativ att ta en diskussion just då. Vi hade fått väldigt tydligt klargjort för oss att det inte fanns något att diskutera utan att det var färdigåkt för vår del.

Det skriver ju även Bear så här i efterhand.

Bear skrev:
om Affe valde att svartflagga Er så FANNS det anledningen till det. Om han dessutom säger att ni körde vårdslöst, ja då ÄR det så, om det finns inget att diskutera om.
Det är bara att bita ihop och rannsaka sig själv, ta åt sig av kritiken, och lära sig något av det.
Vi har alla fått kritik i något läge, visst det är inte kul, men när man väl har lungnat ner sig så gäller det att ta åt sig och lära sig något av det.

Bear tycker tydligen att bara för att man har en gul väst på sig är man ofelbar. Det är inget att diskutera utan jag ska bara vara tyst å svälja. Var det nån som behövde lugna ner sig där i depån så var det då Affe. Här handlar bedömningen av Affe om subjektivt tyckande som dessutom påverkas av en massa tidigare händelser och knappast kan sägas vara den enda sanningen om vad som hände. Jag har fått över 10 PM från folk som var där som inte delar Affes bedömning av vårdslöshet men Bear ställer sig utan att blinka bakom den bedömningen till 100 procent. Svagt tycker jag.

Sen tycker han att det är synd att vi inte stannar och får en dialog till stånd. Bra förutsättningar eller? :confused:

Bear skrev:
Tycker dock att det är synd att ni drog iväg arga och irriterade, det hade varit bättre om vi hade fått en dialog på plats igår kväll istället för nu.
//Björn

Samma med Bluegreengrey.

Bluegreengrey skrev:
Mitt råd är att om man känner sig illa behandlad att försöka snacka om det.
Kanske inte bara med den man känner sig orättvist behandlad av. Att bara dra irriterat!? tycker jag är rätt naivt, för hur ska man då kunna förvänta sig att få upprättelse??

Det som verkligen vore naivt var väl att tro att man var i nån position att få prata om saken där på plats. Miljön var inte direkt diskussionsvänlig om man uttrycker det milt. Jag vill dock prata om det och därför tog jag upp saken här där vi lugnat ner oss och inte säger saker pga stundens hetta.


Vidare verkar det ju knappast finnas några klara tydliga regler tvärt emot vad Bluegreengrey hävdar.

Bluegreengrey skrev:
De regler som gäller är de som alltid gällt det som står dokumenterat och alla får vid sin teori. Så det kan var och en ta reda på hur det ligger till.

Det framstår ju verkligen uppenbart efter att ha läst alla dessa motsägelsefulla svar från instruktörerna.

n'Lasse skrev:
Självklart har vi instruktörer "pratat ihop oss" om vilket beteende som ska ge svart flagg

Galne Dansken skrev:
Instruktörena har inte pratat ihop sig - men, vi är jäfligt känsliga på att vi har SMC´s och sålunda Försäkringsbolagens "blessing" - sålunda, reagerer vi ibland när det luktas adrenelin. Och det tyckar jag är bra.

Efter vad som framkommit här på sporthoj verkar det ju mer och mer uppenbart att den egentliga anledningen till att vi inte fick vara kvar och köra mer handlar om tidigare saker samt att det skulle visas att Affe menade allvar och hade makt att svartflagga oss. (Se "ta det lungt":s inlägg)

Affe själv skriver att jag fick highsider flera gånger under passet jag körde för över en månad sen. Okej, det släppte några gånger den gången pga att däcken var slut, en highsider innebär väl att man vurpar? Under det här passet hade jag bra däck och inte ett enda släpp, det hade inte den andra hojen heller så länge jag låg bakom. I så fall fick han det nåt av de första tre varven när han låg ett halvvarv bakom mig.

När jag körde ut på banan var jag kanske lite het på att få köra efter att ha stått å väntat rätt länge, det var tomt på hojar på banan och det var flaggvakter ute så jag trodde det var grönt att åka. Det stod ingen i grinden och eftersom alla andra verkade lite slöa att komma iväg gled jag fram och ut på banan. Jag visste inte att man väntade på att flaggvakterna skulle bytas. Den där "stoppien" i bortre änden av banan var ett mindre bakhjulslyft som jag fick när jag skulle bromsa bort grusrester från däcket eftersom jag kom direkt från grusvägen. Hade jag velat göra en "stoppie" så hade det sett helt annorlunda ut kan jag lova. Jag såg den svarta flaggan innan jag passerade avfarten till depån så jag åkte in där och bort och frågade Jesper vad problemet var. När jag fick förklarat för mig att flaggvakterna skulle bytas bad jag om ursäkt för att jag åkt ut.

Jag tror inte att speciellt många uppfattade mitt första inlägg här som att jag spyr galla över att bli svartflaggad.

Affe: Din ursäkt är accepterad och jag ber om ursäkt om du tycker att jag upprepade gånger skitit i vad du sagt, det har inte varit med mening och jag tycker nog själv att mina varv på rörken nu för tiden är betydligt säkrare och snyggare än de varit. Det är även vad många kommer fram till mig och säger.

Jag ska försöka köra ännu snyggare med större marginal vid omkörningar i fortsättningen och hoppas att vi kan hitta en nivå du kan acceptera.

MEN i så fall kan väl de som envisas med att vara i grön grupp trots att de åker på tider runt minuten lyssna på Lasse och ge fan i att ge fullt ut ur böjarna och på de små rakorna om de inte gillar att bli omkörda vid inbromsningen.

Tack för diskussionen så här långt.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
TomK skrev:
Ibland kan saker se annorlunda ut från "ringside" än vad det gör ute på banan. Det som kanske uppfattades som hetsjakt från åskådarplats, kan mycket väl ha varit studerande av spårval och träning i körteknik, men bara lite snabbare.

Ibland tycker man förmodligen att vissa kör närmare gränsen än dom faktiskt gör men oftast är det faktiskt tvärt om. Man vänjer sig vid det högre tempot och flytter omedvetet fram sina mentala gränser tills det går klart fortare än man tror.

I lördags svartflaggade jag en herre (med gul väst) på Tuvängen eftersom jag ville prata lite om det här med att köra fort på fuktig bana. Jag mötte ingen större förståelse eftersom han upplevde att han hade goda marginaler, dock sjönk tempot betydligt efter vårat samtal (vilket han själv dock inte upplevde).
Någa pass senare började det gå undan igen och när han åkte förbi depån tänkte jag att nu är det dags med flaggan igen. Tyvär han han inte runt hela varvet utan vurpade efter några kurvor.

Väldigt ofta kan man från depån se vilka som löper stor risk att gå omkull. Att svartflagga dessa för ett litet snack är något jag tycker vi ska bli bättre på, det finns ingen anledning att det ska vara dramatiskt att få en svartflagg och en flagga betyder inte att nu ska du få en utskällning.

Mer svartflagg åt folket!

//Josef
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
n'Lasse skrev:
:va Jag kan inte förstå att det kan vara säkrare att köra om på detta sätt, alltså strax innan ingången till kurvan, jämfört med att köra om på rakan?? Förutsatt, som jag skrev tidigare, att den som ligger före inte gör allt för att inte bli omkörd genom att ge fullt! Men det är kanske så du menar egentligen?

Ja, precis så menar jag :) Om de som blir omkörda inte håller fullt på rakan så är ju det stället förstås lämpligare för omkörning, men t.ex. för mig som åker en effektsvag maskin är det lögn i helvetet att försöka ta mig förbi annat än på "avsaknad av broms" om vi så säger. Gasas det då på utav övriga, så återstår ofta bara att vänta tills de börjar nypa åt och sedan vänta tio-tjugo meter till ;)
 

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
Efter att ha läst de senaste inläggen tycker jag det verkar som om det värsta har lagt sig. Inblandade personer har bett om ursäkt för en del som sagts och gjorts och det hela är väl egentligen inte mycket att bråka vidare om. Alla är ju välkomna attt köra bara de håller sig till de enkla regler som finns, dvs inte ta onödiga risker, köra om på ett säkert sätt etc., egentligen är det mesta självklart och jag tror att alla i grund och botten är överens om vad som gäller.

Personligen tycker jag det är viktigt att Rörken kan locka sig till så många sporthojsfantaster som möjligt och visa på att vi har ett seriöst arrangemang. Detta för att inte ytterligare spä på uppfattningen att alla sporthojsförare är lågtflygande JAS-piloter.

Men jag tycker också att det ska vara ganska högt i tak. Man ska kunna köra fort om man är kapabel till det. Man kan få svartflagg ibland (jag har själv fått det vid två tillfällen) men efter en förhoppningsvis lugn och sansad diskussion ska det vara fritt fram att fortsätta köra. Om man vid upprepade tillfällen klantar sig så får man väl ta en lite längre diskussion med personen ifråga så att båda parter blir överens. Det bör inte vara så svårt.

När det gäller vilken grupp man så att säga "hör hemma i" så är det lite känsligt. Man kanske gärna vill köra i grön grupp men inte riktigt har kapaciteten till det. Det kan vara lite svårt att då säga till personen att han/hon bör kliva ner ett snäpp men det måste vi instruktörer ta, kanske efter vi har fått synpunkter från folk i t.ex. grön grupp. Det är ju inte precis racing vi håller på med heller. Jag körde själv i snabb grupp för ett par år sedan men hänger f.n. inte med i dagens tempo i grön grupp. Följdaktligen kör jag i orange/rosa grupp nu. "Känn dig själv" är nyckelfrasen. Sedan måste man inse att Rörken är lite speciell. Just p.g.a. att det är en go-kartbana så är det ganska smalt och trångt, det ställer stora krav på förarna vid omkörningar. På en stor bana kan en snabbare förare alltid ta ett vidare spår i en kurva och lätt ta sig om genom en betydligt högre hastighet. Det utrymmet finns inte riktigt på Rörken.

Det är också viktigt att vi månar om stämningen på Rörken. På få ställen har jag träffat så många trevliga och glada människor. Vi är ju där för att ha kul, då bör vi väl kunna lösa de små tvister som eventuellt uppstår utan att det leder till bestående konflikter mellan olika personer, eller hur?? :tummenupp :tummenupp
 

Gabor

Guest
Läst och begrundat...

har kört på Rörken sedan 1982........ :tummenupp
Tempot var inte ett dugg lägre då än nu, vurpor varje kväll var en självklarhet.
Inga instruktörer, bara vi själva i klubben ÖAMCK.
Hojarna betydligt sämre vad gäller chassie, däck, bromsar med mm.

Tycker att det är helt underbart att se så många ute på måndagarna...
Framför allt just det segmentet bland hojjare som behöver någonstans att köra av sig.
Nu börjar det dra ihop sig till att just de som vill köra av sig blir bortskrämda av en massa regler och påhopp....
DET ÄR PRECIS DET VI INTE VILL......

Jag var inte där i Måndags vilket var otur, jag brukar ha den förmågan att just kunna snacka med människor på ett sakligt och humoristiskt sätt så att meddelandet går fram utan att någon blir förbannad.

Min mening, grön grupp, snabb som fan, låt den fortfarande vara det, vi instruktörer måste faktiskt ta vårat ansvar också där på ett mycket balanserat sätt.

Har vi sagt Nej till bakhjulsåkning, så ska även intruktörsvästen respektera det. BASTA !

Tycker att grön grupp ska inför kvällen samlas med instruktörerna i gruppen och prata igenom tydligt vad som gäller...

Vi har SMC, FB mfl att ta hänssyn till, fixar vi inte detta på ett bra sätt så kanske det är slut med våra körningar på måndagar , hoten har varit över oss flera gånger under åren som varit.
Låt oss inte missbruka förtroendet.

Till er som känt sig på hoppade....kom ut på måndag igen. vi är där för att ha rolig....discusionen kan fortsätta men gjort är gjort och hoppas att vi alla lärt oss något av det.

Krama varandra i trafiken...å på Rörken :D :tummenupp
 

Barba

Med lem
Gick med
12 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Noll
Ang. gruppindelning.

(mitt första år på egen hoj, första år på Rörken. Kört blå och nu rosa grupp dvs ingen expert på ämnet så ta detta med en nypa salt.)

Janne F skrev:
Jag körde själv i snabb grupp för ett par år sedan men hänger f.n. inte med i dagens tempo i grön grupp. Följdaktligen kör jag i orange/rosa grupp nu.
....

När det gäller vilken grupp man så att säga "hör hemma i" så är det lite känsligt. Man kanske gärna vill köra i grön grupp men inte riktigt har kapaciteten till det. Det kan vara lite svårt att då säga till personen att han/hon bör kliva ner ett snäpp men det måste vi instruktörer ta,

Funderat lite på det här med grupperna... Visst finns det en risk att det blir för mycket regler och kontroll och därmed skräms de riktigt snabba och/eller busiga/vilda bort. Men jag tycker ändå att instruktörerna inte ska tveka att gå in och flytta på folk och vifta med den hemska svarta flaggan.
Hastigheten i grupperna kan variera rätt mycket från gång till gång och vad som passat varje förare ena veckan kan vara helt galet för fort veckan därpå.

Tyvärr styrs hastigheten i alla grupper mer eller mindre från hastigheten i grön.
När grön går riktigt snabbt kliver några ner till orange, som då blir lite snabbare, då kliver några ner till rosa, som då blir lite snabbare ...
Det borde vara tvärt om. När man skulle behöva köra om halva startfältet i blå grupp är det dags att flytta upp. När man behöver varva hela fältet i rosa är det dags för orange osv. Det är de snabba i varje grupp som ska se till att de långsamma inte blir stressade utan får köra på sitt sätt i lugn och ro. Kör man så fort att man blir rejält hindrad på varje varv kanske det är dags att kliva upp, och då är det viktigt att man känner att det är lungt att kliva upp utan att bli halvt överkörd och sönderstressad i varje kurva.

Nackdelen med detta är att det går långsammare och blir större hastighetskillnad i grön grupp. Men har man kommit så långt att man fixar att köra i grön grupp har man trots allt rätt bra koll. Då borde det inte vara några problem att göra snygga och säkra omkörningar eller ordna på annat sätt så det blir ett fritt varv (det funkar faktiskt att åka ut på slingan brevid rakan och köra ut när det ser bra ut).

Nu är jag aningens partisk men jag tycker det är bättre med "stora" hastighetsskillnader i grön än i orange och rosa.

En annan sak som skapar tajta situationer och som instruktörerna borde trycka lite extra på är de som tränar 402m-rejs på rakan. Stört omöjligt att komma om ifall det dras fullt på rullen på rakan. Än värre för blårökarna som ofta kör rätt fort runt övriga banan men inte har en suck att köra om på rakan ifall den framför har en lite större hoj och drar på rejält.

Jag kör på Rörken för att bli bättre i sadeln och jag vill kunna öva och testa under kontrollerade former. Då är regler som följs ett måste.



Nu är jag som sagt nybörjare och har inte kört mer än en sommar ("sommar" kanske passa bättre) så jag ser säkert inte alla vinklar av detta.
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Barba: MYCKET bra skrivet! :tummenupp

Det är precis denna sortens saklig input vi vill ha in från er som kör på Rörken. Alla åsikter är värdefulla och viktiga.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Barba: Du har naturligtvis en stor poäng i det du skriver men vi kan ju inte tvinga folk att åka i en snabbare grupp än dom känner att dom klarar av. Vi känner inte att det vore bra att tvinga ner hastigheten i grön grupp heller eftersom det faktiskt behövs ett ställe för folk att köra av sig på under kontrollerade former. Vi kanske skulle behöva fler grupper men det hinns helt enkelt inte med på en kväll.
Nåja, frågan kommer garanterat diskuteras iaf vi försöker naturligtvis förbättra versamheten så gott vi kan till nästa år därför är allas synpunkter viktiga.

BTW detta börjar bli lite väl OT kanks dax för en ny tråd?
 

Barba

Med lem
Gick med
12 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Noll
Josef skrev:
Barba: Du har naturligtvis en stor poäng i det du skriver men vi kan ju inte tvinga folk att åka i en snabbare grupp än dom känner att dom klarar av. Vi känner inte att det vore bra att tvinga ner hastigheten i grön grupp heller eftersom det faktiskt behövs ett ställe för folk att köra av sig på under kontrollerade former.

BTW detta börjar bli lite väl OT kanks dax för en ny tråd?

Nja, inte tvinga någon att åka snabbare än han/hon vill. Jag menar mer en liten knuff, "du vet att du kör snabbare än de långsammaste i XX grupp va?"
Oavsett vad jag säger och försöker intala mig själv så blir jag liiiiite stressad av att någon riktigt snabb ligger i röva på mig. Jag tror de flesta känner samma sak.

Där är oxå en punkt instruktörerna kan trycka lite på. Är du snabbare behöver du inte ligga och studera mönsterdjup på bakdäcket... Kommer man ifatt en långsam är det bara att backa, vi får ändå inte köra om (utom i grön). Ingen mening att ligga 2 dm bakom ett helt varv och vänta på rakan. Backa och öka sedan lite så man kommer i läge inför rakan.

Och ja, extremt OT här nu. Herrar instruktörer kan väl ordna en "förslag/synpunkter/utvärdering Rörken 2004" -tråd eller nåt.
 

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Storvreta/Uppsala
Hoj
spätta på en blackbird
Ursäkta att en kiosktant lägger sig i lite....
Men nu är det så att alla som kört (i måndags) och kommer att köra de måndagar som är kvar kommer att få fylla i en enkät just för att vi vill ha era åsikter.
Allt för att bli bättre! Att försöka få in allas åsikter utan att ha dem på prent och minnas dem dessutom kan bli svårt.
OT:Iaf för mig blondin som jag är :)

MEN genom era svar och våra utvärderingar hoppas vi att allt ska bli ändå bättre till nästa år.

Kan bara lägga in en åsikt/tanke själv om året som har varit:
(man både ser och hör mycket i kiosken)
Ni som varit på Rörken och kört: eloge till er Ni har för det Mesta sköt er.
Ni har orkat vårat tjat och gnat om och när ni inte har sköt er.
Tagit instruktörernas råd förhoppningsvis på allvar, (de vet vad de pratar om)

Instruktörer ta åt er Jag är inte den bästa och snabbaste på att beröma men utan er hjälp och stöd hade absolut inte grupperna fungerat! Så många som lärt sig där leendena varit betalbara när det kommit in till mig i kiosken ler bara jag tänker på det.
Störst framsteg har väl de i blå och rosa grupp gjort i alla fall i mina ögon jag kan ha fel men tror inte det.
Sedan att jag velat ha mer städhjälp spelar ingen roll just nu, men tro inte att jag tänker stå i kiosken utan att få hjälp när kvällen är slut.


TILL ALLA: Ni precis som vi som har jobbat där under året/åren (Det har ju hållit på 4 sommrar i SMC's och ÖAMCK regi.) Ni är guld som orkar komma varje måndag!!!
Trevligare kan man väl inte få än just måndag kvällarna på Rörken!

Det måste vi värna om, den gemenskap och kompisanda, som just rörken är och kommer att fortsätta vara!
Alla är vi bara människor vi har alla bra och dåliga dagar. Men vi gillar alla rörken eller hur?
 
Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top