Rörken premiär

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Det ser ut som om premiären möjligen kommer att krocka med mina aktiviteter...
Jag ska byta däcken på hojen (äntligen) :crash
Samtidigt tänkte jag passa på att lacka fälgarna och minimoton.

Risken är m.a.o. att jag står helt hojlös då det är premiär :(

Blir det så kommer jag nog iaf och viftar med flaggor samt kameran :tummenupp
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Vi räknar med att du ska vara där med kameran Krypto! Vi kommer att ge dig körförbud hur som helst så att du ska kunna stå där och fotografera oss andra istället! :p
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Kryptonit skrev:
Det ser ut som om premiären möjligen kommer att krocka med mina aktiviteter...
Jag ska byta däcken på hojen (äntligen) :crash
Samtidigt tänkte jag passa på att lacka fälgarna och minimoton.

Risken är m.a.o. att jag står helt hojlös då det är premiär :(

Blir det så kommer jag nog iaf och viftar med flaggor samt kameran :tummenupp

Blir det någon däckbrännarsession någonstans, innan dom dör dom gamla bakelitringarna menar jag..
 

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Penguin skrev:
Vi räknar med att du ska vara där med kameran Krypto! Vi kommer att ge dig körförbud hur som helst så att du ska kunna stå där och fotografera oss andra istället! :p

Körförbud.. Nä nä.. Jag kommer att schasa bort alla storhojsåkare ibland och köra ensam på banan när jag är där :crash
 

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Nalken skrev:
Blir det någon däckbrännarsession någonstans, innan dom dör dom gamla bakelitringarna menar jag..

Givetvis kommer det bli en sådan session :tummenupp

Kommer med största sannorlikhet att bränna tills det smäller eller hojen börjar koka.. Dokumentera det hela kommer att göras också.
Det kan nog bli en stunds börnande för att nöta ner de gamla hockeypuckarna :rock
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
sv650 skrev:
Jag hade en första sådan igårkväll! :fakta

Framdäcket är snart slut medans bakdäcket verkar passa bäst på en glidare eller touringhoj. Vill ha Pilot Sport men vill bränna ner bakdäcket först för att kunna byta båda samtidigt med gott samvete. Nästan 3 mm tog jag igår.

Finns på både bild och film! (Taz dokumenterade)

Här hör man att vissa badar i pengar :fakta
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Åhh nej inte är det nån fara skedd här heller!! *ler*

Det var precis tvärs om...altså jag menade det jag skrev, inget tok mellan raderna! Ett perfekt inlägg från dig!

:tummenupp /C
 

Superbus 640

"If everything seems under control, you'
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
Snart en Streetfighter GSXR 1100
Vilka dB regler gäller? Funkar det med en motard? Det blir lite små jobbigt om man harvar ända rill Rörken fäör att sedan bli tvungen att vända....

Jag har ett förhållandevis tyst system på det går att besikta med... men det betyder ju inte att det är tillräckligt tyst...

Vda gäller är det 100 dB vid passering eller?
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Superbus 640:

100db förbipassering gäller även i år. Även om du har ett ganska tyst system rekommenderar jag att du fixar gnistgaller att ta till om du visar dig låta för mycket. En mycket enkel och effektiv åtgärd.
 

U-A Loranga

Läskeblask
Gick med
10 Mar 2003
Ort
U-A
Hoj
***
Ugluk skrev:
Superbus 640:

100db förbipassering gäller även i år. Även om du har ett ganska tyst system rekommenderar jag att du fixar gnistgaller att ta till om du visar dig låta för mycket. En mycket enkel och effektiv åtgärd.


Förklara gärna lite mer..

Rörken ring :kär
 

Superbus 640

"If everything seems under control, you'
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
Snart en Streetfighter GSXR 1100
Det är en tant som klagar över oljud i närheten. Och motardernas ljud tränger in till henne mer än vad övriga hojar gör. Detta har inneburit att det varit lite käbbel ang ljudnivåer och mobbade motardåkare.
En gräns är satt och det tycker jag är helt riktigt allt för att få behålla körtiderna. Sen är det skit samma om hojarna går genom besiktningen eller inte är det 100 dB som gäller så är det bara att anpassa sig efter det. Problemet för oss motardåkare är att det är en rackarns bit att åka för att sedan bli nekade pga ljudet... Men man måste ju testa så det är väl bara att åka dit på vinst och förlust...

100 dB mäts vid passering på start och målrakan om jag inte minns fel. Ugluk kan det där om du vill ha mer info.
 

U-A Loranga

Läskeblask
Gick med
10 Mar 2003
Ort
U-A
Hoj
***
Superbus 640 skrev:
Det är en tant som klagar över oljud i närheten. Och motardernas ljud tränger in till henne mer än vad övriga hojar gör. Detta har inneburit att det varit lite käbbel ang ljudnivåer och mobbade motardåkare.
En gräns är satt och det tycker jag är helt riktigt allt för att få behålla körtiderna. Sen är det skit samma om hojarna går genom besiktningen eller inte är det 100 dB som gäller så är det bara att anpassa sig efter det. Problemet för oss motardåkare är att det är en rackarns bit att åka för att sedan bli nekade pga ljudet... Men man måste ju testa så det är väl bara att åka dit på vinst och förlust...

100 dB mäts vid passering på start och målrakan om jag inte minns fel. Ugluk kan det där om du vill ha mer info.

Detta stämmer :hej
Men det var detta jag ville ha mer info om :)
"gnistgaller att ta till om du visar dig låta för mycket"
 

Superbus 640

"If everything seems under control, you'
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
Snart en Streetfighter GSXR 1100
Enklast möjliga är en avskuren pilsnerburk med hål i botten som du drar fast med en slängklämma runt utblåset. På så sätt dämpar du ljudet men du dödar även draget i motorn men i valet av att köra eller inte köra så...

Sen beror det på hur din dämpare ser ut på min går det med en sådan anordning. Lätt att ha med sig för att kränga på om det väsnas förmycket.

Sen finns det nog många andra "snyggare" lösningar men ingen så brutal och rätt lösning. Det svåraste är att välja rätt burk :öl . Pripps duger inte, Norrlands guld ger alltid ett "super nice" intryck :rock
 
Last edited:

U-A Loranga

Läskeblask
Gick med
10 Mar 2003
Ort
U-A
Hoj
***
Superbus 640 skrev:
Enklast möjliga är en avskuren pilsnerburk med hål i botten som du drar fast med en slängklämma runt utblåset. På så sätt dämpar du ljudet men du dödar även draget i motorn men i valet av att köra eller inte köra så...

Sen beror det på hur din dämpare ser ut på min går det med en sådan anordning. Lätt att ha med sig för att kränga på om det väsnas förmycket.

Sen finns det nog många andra "snyggare" lösningar men ingen så brutal och rätt lösning. Det svåraste är att välja rätt burk :öl . Pripps duger inte, Norrlands guld ger alltid en "super nice" intryck :rock

:D Men man måste ju även se till att burken matchar hojen :rolleyes:.

Själv måste jag få ner db för att få köra på bana (mantorp) och försöker hittan en bra lösning för detta.
Ska prova med detta tips, man har ju några burkar att pröva med efter kommande helg :öl


:rock
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ölburkar är i aluminium och håller inte så bra, jag har blåst sönder sådana med mina Sebring auspuffanlage...

Igår blev jag dock klar med en uppsättning riktiga dB-ätare som jag ska provköra på Åland i helgen och kolla att det verkligen plockar ner ljudet tillräckligt lågt (och se hur mycket effekt som försvinner). Ska ordna bild på underverken.
 

Superbus 640

"If everything seems under control, you'
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
Snart en Streetfighter GSXR 1100
TomK skrev:
Ölburkar är i aluminium och håller inte så bra, jag har blåst sönder sådana med mina Sebring auspuffanlage...

Igår blev jag dock klar med en uppsättning riktiga dB-ätare som jag ska provköra på Åland i helgen och kolla att det verkligen plockar ner ljudet tillräckligt lågt (och se hur mycket effekt som försvinner). Ska ordna bild på underverken.


Nu har man ju några burkar att ta av :rolleyes: så man kan ju ta att det är en begränsad livslängd....

Ska bli intressant att se hur din lösning ser ut.
 

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Tur att man numera kör supertyst hoj :D

Men jag vet inte hur jag ska kunna ta mig till uppsala till kl 18....när jag slutar jobbet i södertälje tidigast kl 18 :confused: :confused:
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
greven skrev:
Tur att man numera kör supertyst hoj :D

Men jag vet inte hur jag ska kunna ta mig till uppsala till kl 18....när jag slutar jobbet i södertälje tidigast kl 18 :confused: :confused:
Titta på din Avatar... :rolleyes:
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top