Röstning ang. regndäck 250sp

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Neutral skrev:
Fick inte tag på någon hoj men har kollat upp klassen rätt mycket i förberedande syfte och gillar att det är enhetsdäck. Med regndäck blir det nog snart ett A-gäng med extra fälgar med regndäck och ett B-gäng utan. Som BB säger, det är inte så kul att stå ute på gridden och undra om det blir regn eller inte.

Försök i stället fixa avgassystemen och avgasportarna i reglementet, det skulle kunna sänka kostnaden i stället för att höja den.

:fakta

om 250sp ska fortsätta vara en billig och bra klass för nybörjare så ska vi inte ha olika däckalternativ att välja mellan. att slippa dendär ångesten när det blir mulet är ett av dom största skälen att köra 250sp. sabba inte det!

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
HanneZ skrev:
Isåfall är det ännu mer sport att köra på gamla slitna däck när det är torrt. Att korden måste synas kan ju tänkas skrivas in i reglementet. För att göra ännu mer sport av det man förbjuda kedjelås, hjulaxelmuttrar etc....

Alltid lika lustig. Ska du köra 250SP nästa år?
Om inte så har du ju inte mycket att tillföra diskussionen..

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Bikerbitch skrev:
Alltid lika lustig. Ska du köra 250SP nästa år?
Om inte så har du ju inte mycket att tillföra diskussionen..
Vad vet du om de? Jag kanske skall köra nästa år, året efter det eller aldrig.

Jag köper inte motiveringen med att det blir mer sport om det är sämre grepp. Då tycker jag lika väl man kan hälla grus över banan, det ger exakt samma resultat. Det övriga med pengarna köper jag dock.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
HanneZ skrev:
Vad vet du om de? Jag kanske skall köra nästa år, året efter det eller aldrig.
Jag köper inte motiveringen med att det blir mer sport om det är sämre grepp. Då tycker jag lika väl man kan hälla grus över banan, det ger exakt samma resultat. Det övriga med pengarna köper jag dock.

Köp vad du vill. Jag tycker som jag tycker. Dessutom är du av den sorten att du borde förstå när det är en gnutta ironi inblandat.
Jag vill inte ha regndäck därför att det blir dyrt och man får beslutsångest.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Eftersom alla resonerar att det är så dyrt att köpa regndäck tänk så här istället:
Om det regnar fem av tio race, du kraschar varje race, blir inte kostnaden av att köpa regndäck så mycket billigare än att krascha och förstöra hojen (om man har otur så kostar det mycket)
Och det här med beslutsångest om man inte vet om man ska slänga på dom eller inte, öser det inte ner, utan endast är lite blött kör på dom vanliga då.
Vad är det för nöje med att köra ut med vanliga däck i ösregn, vem vinner största potten på lottot idag, vem kommer in helskinnad med en helhoj?

Och ett par regndäck kan man förvalta under en hel säsong så det är ändå en engångskostnad.

Lite OT här oxå: Får man köra på vilka däck man vill i 250sp så länge det är standard storlekar? Det är inget märkeskrav eller något sånt va?

Last edited:

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
flykay76 skrev:
Ähh... latmask :hihi

Tänk vad det kostar med en klantig vurpa i regn. Kanske du inte kan jobba... då förlorar du pengar och gör chefen (farsan i ditt fall :rofl ) sur...

Det handlar ju bara om två däck. Vad kostar ett sett? 2000kr drygt.
En vurpa och du har lätt gått över den summan...

Be smart guys.

:tummenupp

Räcker nog inte med 2000:-
Du bör ju ha en extra uppsättning fälgar också så lite dyrare blir det nog.

Nej till regndäck tycker jag.
Som sagt. Varför göra klassen dyrare??

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Depåbitchen skrev:

Har för mig att jag betalade 3800:- för ett set nya Dunlopregndäck. Finns säkert begagnade som tex 250R förare kört på några pass som dom kan tänkas sälja för 2000:- för att dom inte själva vil köra på dom mer.

Begagnade fälgar som kan tänkas finnas räcker nog inte till alla. Kompletta extrafälgar kostar mer än 15.000:-/paret.

Var inte så många år sen som Normännen började tillåta regndäck för att sen komma på att man inte skulle ha det sen. För att till sist tillåta dom igen då SP fick köra ihop med 250R..

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sportcity One
Klart vi ska ha regndäck!
Vem säger att det är en nybörjarklass?
Bättre att lära sig köra på regndäck direkt och inte glida runt på dot-däck som inga andra klasser kör regn på. Förutom 125jr där också många vill ha riktiga regndäck.

/Berra

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Berra skrev:
...
Bättre att lära sig köra på regndäck direkt och inte glida runt på dot-däck som inga andra klasser kör regn på.
...
/Berra

Har varit ganska så intressant att kolla vilka förare som bemästrat upptorkande och blöt bana bäst i STK600 som kört ihop med STCC i år. Papunen, G:sson, Backlund, Zuber och racertobbe har visat att känslan för dom förhållanderna sitter kvar. Verkar inte som om dom saknat träning med regndäck innan?

Man försöker köra till gränsen oavsett däcken! Med regndäck går det dock oftast något fortare när man vurpar då gränsen för att tappa fästet är vid högre hatsigheter.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Alicia skrev:
Lite OT här oxå: Får man köra på vilka däck man vill i 250sp så länge det är standard storlekar? Det är inget märkeskrav eller något sånt va?

I år kördes det på Dunlop 208GP och det måste alla ha. Vet dock inte vad det blir till nästa år.

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Depåbitchen skrev:

Jag har kört en hel säsong utan fälgar. Jag har krängt däcken inför racet.
Ok... kanske inte 2 tusen räcker men defintift 2500kr :pannkyss
Om du inte kan det, hör då av dig så ska jag ordna till dig!

Dessutom, kan ju inte vara kul att fegköra med torrdäck i regn. Bara hoppas, hoppas att man inte ska vurpa... :3freak

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Vad är det för fel på att man har enhetsdäck i en std-klass som ska vara billig?
Som Axxexs säger kommer extrafälgar att vara skitdyrt.

Byt klass om ni vill köra på slicks och regndäck. Annars är det bara att anpassa farten efter greppet.

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Chris Ash skrev:
Vad är det för fel på att man har enhetsdäck i en std-klass som ska vara billig?

Byt klass om ni vill köra på slicks och regndäck. Annars är det bara att anpassa farten efter greppet.

Helt rätt. Vill man köra fortare i regn finns ju andra klasser att välja på.

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Magnus skrev:
Helt rätt. Vill man köra fortare i regn finns ju andra klasser att välja på.

Innan ni inför regndäck tänk på kostnaden för fälgar och ökade däckskostnader. Att SP har hållit genom alla år tror jag till stor del kan tillskrivas enkelheten i klassen och låga kostander.

MVH
/Jörgen

guzzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Fiddy Exxo
varför måste man ha extra fälgar för!!

har kört en hel säsong i 125 racer med ett settfälgar... de är väl bara att kränga lite.. är de blött på med regn däck annrs slicks.. där är ju inte wm vi kör precis!

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Varför är det märkesbaserat??
Så om jag vill köra något annat märke så går inte det för sig?
Med tanke på att många har sagt att metzler är bättre än dunlop exempelvis, någon kanske tycker att något annat märke är bättre, man kanske kan få bättre priser på något annat märke än dunlop eller liknade så därför undrar jag varför det är märkesbaserat.

Bikerbitch skrev:
I år kördes det på Dunlop 208GP och det måste alla ha. Vet dock inte vad det blir till nästa år.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Alicia skrev:
Varför är det märkesbaserat??
Så om jag vill köra något annat märke så går inte det för sig?
Med tanke på att många har sagt att metzler är bättre än dunlop exempelvis, någon kanske tycker att något annat märke är bättre, man kanske kan få bättre priser på något annat märke än dunlop eller liknade så därför undrar jag varför det är märkesbaserat.

Det är väl själva idén med en enhetsklass, att alla ska köra på precis samma material.

Nu är det ju inte riktigt så i praktiken men ändå.

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Chris Ash skrev:

Håller med!!

:tummenupp

Hellberg

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Hoj
Aprilia rs 250
väldigt sant!

tar inte många minuter å kränga

guzzo skrev:
varför måste man ha extra fälgar för!!

har kört en hel säsong i 125 racer med ett settfälgar... de är väl bara att kränga lite.. är de blött på med regn däck annrs slicks.. där är ju inte wm vi kör precis!

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras