Neutral skrev:
...De som inte gjort det förut kan spendera timmar med enda resultat skinnflådda knogar och repiga fälgar....
Jag håller med. Bara för att ge lite perspektiv på det här med krängning på nybörjarnivå kan jag väl flika in att när jag bytte däck på Aprilian brukade jag räkna med cirka 40 minuter från det att man öppnade locket till verktygslådan tills dess att man var helt klar. Själva krängadet, alltså den tiden man står och bänder med däckjärnen är inte mer än ett par minuter men det är inte det samma som ett däckbyte. Alla som påstår att ett DÄCKBYTE tar ett par minuter för en (1) ensamt arbetande nybörjare från första öppningen av verktygslådan till att man pumpat ut bromsbeläggen är en snicksnackare.
Ta fram alla saker (avbitare, najtråd, insexnyckel, spärrhandtag och tre olika storlekar hylsor, däckavtryckare, däckpasta och kompressor) som behövs. Klipp loss najning för bultarna till ena frambromsoket och dra loss alla muttrar. Demontera framhjul och ventil. Tryck av korden från fälgkanten och demontera däcket. Montera nytt däck, ventil och blås ut korden på fälgkanten. Skit i att balansera. Montera framhjul. Har du tid att dra frambromsoksbultar och skruvar och mutter till framhjulsaxeln med moment? Nåja, skit i det också. Naja frambromsoksbultarna. Upprepa för bakhjulet, här slipper du najning och de fyra små skruvarna till framhjulsaxeln. Skit också i all plocka undan sakerna efter dig. Pumpa frambromshandtaget ett par gånger för att trycka ut bromsbeläggen till bromskivorna. Klar! Vem grejar det på "ett par minuter"?
Ska man tävla med regndäck men endast ett par fälgar måste man vid tveksamt väder demontera rubbet och stå beredd med bara fälgarna på marken och däcken bredvid 20 minuter innan start så att man kan trycka på de däck man vill ha för att ha en rimlig chans att hinna till start.