Haha, ja har kikat på S1000RR. Har dock hört att den kallas för nya vältklasse för att man litar för mkt på alla fiffiga system
Tanken var väl lite att köpa en "enklare" hoj för att testa på med. Plus att jag då måste träna teknik och inte bara kunna gasa ikapp kompisarna på rakorna. Om jag blir duktig och tycker att banåka med en R-hoj är det bästa sen skivat bröd, hade jag som idé att uppgradera. HP4:n verkar ju inte så tokig
Tack roffe_s, bra synpunkter!
Vill du inte lita på systemen så stänger du av de, enklare kan det inte vara
Vill du inte ha en literhoj ska du köpa en några år gammal R6 eller CBR600RR som redan är ombyggd till racehoj. Personligen skulle jag satsa på en med så omodifierad motor som möjligt men väl omhändertagen. Den relativt lilla effektökningen tycker inte jag är värd ökad förslitning och underhåll. Bättre att du köper en 750 eller 1000 än att trimma livet ur en stackars 600. Det är även praktiskt med originalsystem eftersom du bör klara alla bullerkrav då. Nackdelen är att det är tyngre och dyrare om du kraschar men håller du dig till en vanligt förekommande hoj brukar det vara gott om billiga delar på ebay.
Köp inte heller den dyraste hojen du tycker dig ha råd med, det går mer pengar på anmälningsavgifter, däck, slitdelar osv. än man kan tro. Ha en buffert då det inte är så roligt att ha en dyr hoj man inte har råd att köra med
har du för mycket pengar över efter säsongen kan du byta hoj till nästa istället, alternativt satsa på några bandagar i Spanien över vinteruppbehållet.
Vill du köra med gatdäck eller riktiga slicks? Ska du köra med riktiga slicks kan det vara värt att försöka få tag på en hoj med uppgraderad fjädring, dvs. bytt stötdämpare och cartridge, som du byter fjädrar i för att passa din vikt. Satsa på grejer från kända namn, inte för att de nödvändigtvis är bättre utan för att det är större chans att det finns kunskap och delar på plats i depån ifall du behöver hjälp med inställningar eller underhåll. Du kör snabbare med en rätt inställd kass fjädring än med en fel inställd überfjädring
Har hojen originalfjädring är det värt att satsa några slantar på fjädrar och omshimsning för din vikt och riktig gaffelolja.
Du ska absolut köpa en laptimer också, inte för att jämföra dig med andra utan för att jämföra med dig själv så att du ser när du gör framsteg och inte i din körning. Det gäller bara att vara lite vuxen och våga vägra jämföra sina personbästa med andra i början
PS. Du kan träna teknik med en S1000RR också om du med teknik menar att köra snabbare i kurvorna. Köp en GPS-baserad laptimer och sedan kan du på datorn kolla vilka spår du kört med och hur snabbt du kört genom kurvorna. Det behöver inte gå långsammare på rakorna för att köra snabbare i kurvorna
avskyr du allt vad elektroniska hjälpmedel heter så finns ju alltid CBR1000RR, verkar finnas rätt gott om sådana i depåerna också. Finns ju även en basic S1000RR utan elektroniska hjälpmedel men de är rätt ovanliga.
Kör du S1000RR får du ju även möjligheten att delta i den hetaste bandagen 2013; S1000RR-trådens bandag