R-hoj för banköra

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Körde bana för första gången förra året, hade då en 2012 KTM 990 SMR.
Det var ruskigt kul så jag tänkte köpa en riktig banhoj i år, men jag har aldrig ägt en R-hoj, behöver tips. Vill ha en hoj att utvecklas på, är inte speciellt snabb, 1,20 på Gåsen med hojen ovan.

Var helt inne på nya 2013 Daytona 675R, men har insett att det inte ens går att köpa race-kåpor till den än så den känns inte som ett bra alternativ, för att inte tala om försäkringen efter att märkesförsäkringen försvunnit.

Verkar som dem flesta säger att man ska börja med en 600 och det låter väl vettigt.
Men kan det tom vara roligare med tex en GSX-R 750? Literhoj känns overkill.
Regbar är ett krav, så man kan åka på alla bandagar, tom SMC.

Vad säger ni? Modell/år, vad "ska" jag ha?
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Det tog mig 10 sec att inse att du inte läste vad jag skrev :D
675 är helt ny för 2013 :7peta
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Va ligger din budget på?

Jag skulle satsa på en 600 från 08 eller nyare. Det har inte hänt speciellt mycket oavsett fabrikat de senaste åren. R6 och CBR600RR är de vanligaste på banorna vilket kan vara bra med tanke på tillgång till hjälp och reservdelar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej!

Kanske missuppfattat?
Ska du köpa en 675 -13 och BARA köra bana, eller blir det både gata och bana? Är väl bättre att börja med nåt billigare att slänga i backen? :gnissla
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Tänkte lägga max 150 000, inkl racekåpor, puckar och helst en extra uppsättning hjul. Har bra däckvärmare och ok depåstöd, som jag hoppas lirar.

Ok, yama och honda är vanligast, är det för att dem är bäst eller för att dem är billigast...?

Hej, laidback, ja tanken är att bara köra bana. Mm flera som tycker att det beggat är det way to go, så vad ska jag ha? :)
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
En beggad S1000RR :fakta Helst en som redan är ombyggd till racehoj.

Mer bang for your buck får du inte och de börjar bli vanligare i depåerna, dvs. gott om delar och kunskap. Dessutom får du DTC och ABS vilket kan vara skönt i början.

Och du, det går att köra lugnt även på literhoj, man behöver inte gasa helvetet från första metern bara för att man kan :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
600 är lika roligt som 750, liter eller annat på svenska banor. Ska Du vinna SM är det nog Honda eller R6 som gäller. För att lära sig köra är en Daytona med sitt chassi och mellanregister inget dåligt val, till dess att Ditt motoröra är så fördärvat att Du aldrig hamnar under 10k RPM.

För den som vill fokusera på körningen är det vettigare att köpa så färdigt som möjligt med QS, stötdämpare och annat lullull, ägarna kan även hjälpa till med en grundinställning av chassit. Du kanske kan PM:a Lotek här på forumet och kolla vad hans D675 kostar inkl extra allt som fälgar och alla tillbehör?

Lycka till, vad Du än väljer :)
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Haha, ja har kikat på S1000RR. Har dock hört att den kallas för nya vältklasse för att man litar för mkt på alla fiffiga system :)

Tanken var väl lite att köpa en "enklare" hoj för att testa på med. Plus att jag då måste träna teknik och inte bara kunna gasa ikapp kompisarna på rakorna. Om jag blir duktig och tycker att banåka med en R-hoj är det bästa sen skivat bröd, hade jag som idé att uppgradera. HP4:n verkar ju inte så tokig :tummenupp

Tack roffe_s, bra synpunkter!
 
Last edited:

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Ingen minns en fegis, köp!
http://www.harris-performance.com/acatalog/Moto2-Bikes-for-Sale.html

Moto2%20Overview.jpg
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Haha, ja har kikat på S1000RR. Har dock hört att den kallas för nya vältklasse för att man litar för mkt på alla fiffiga system :)

Tanken var väl lite att köpa en "enklare" hoj för att testa på med. Plus att jag då måste träna teknik och inte bara kunna gasa ikapp kompisarna på rakorna. Om jag blir duktig och tycker att banåka med en R-hoj är det bästa sen skivat bröd, hade jag som idé att uppgradera. HP4:n verkar ju inte så tokig :tummenupp

Tack roffe_s, bra synpunkter!

Vill du inte lita på systemen så stänger du av de, enklare kan det inte vara :)

Vill du inte ha en literhoj ska du köpa en några år gammal R6 eller CBR600RR som redan är ombyggd till racehoj. Personligen skulle jag satsa på en med så omodifierad motor som möjligt men väl omhändertagen. Den relativt lilla effektökningen tycker inte jag är värd ökad förslitning och underhåll. Bättre att du köper en 750 eller 1000 än att trimma livet ur en stackars 600. Det är även praktiskt med originalsystem eftersom du bör klara alla bullerkrav då. Nackdelen är att det är tyngre och dyrare om du kraschar men håller du dig till en vanligt förekommande hoj brukar det vara gott om billiga delar på ebay.

Köp inte heller den dyraste hojen du tycker dig ha råd med, det går mer pengar på anmälningsavgifter, däck, slitdelar osv. än man kan tro. Ha en buffert då det inte är så roligt att ha en dyr hoj man inte har råd att köra med :) har du för mycket pengar över efter säsongen kan du byta hoj till nästa istället, alternativt satsa på några bandagar i Spanien över vinteruppbehållet.

Vill du köra med gatdäck eller riktiga slicks? Ska du köra med riktiga slicks kan det vara värt att försöka få tag på en hoj med uppgraderad fjädring, dvs. bytt stötdämpare och cartridge, som du byter fjädrar i för att passa din vikt. Satsa på grejer från kända namn, inte för att de nödvändigtvis är bättre utan för att det är större chans att det finns kunskap och delar på plats i depån ifall du behöver hjälp med inställningar eller underhåll. Du kör snabbare med en rätt inställd kass fjädring än med en fel inställd überfjädring :) Har hojen originalfjädring är det värt att satsa några slantar på fjädrar och omshimsning för din vikt och riktig gaffelolja.

Du ska absolut köpa en laptimer också, inte för att jämföra dig med andra utan för att jämföra med dig själv så att du ser när du gör framsteg och inte i din körning. Det gäller bara att vara lite vuxen och våga vägra jämföra sina personbästa med andra i början :)

PS. Du kan träna teknik med en S1000RR också om du med teknik menar att köra snabbare i kurvorna. Köp en GPS-baserad laptimer och sedan kan du på datorn kolla vilka spår du kört med och hur snabbt du kört genom kurvorna. Det behöver inte gå långsammare på rakorna för att köra snabbare i kurvorna :) avskyr du allt vad elektroniska hjälpmedel heter så finns ju alltid CBR1000RR, verkar finnas rätt gott om sådana i depåerna också. Finns ju även en basic S1000RR utan elektroniska hjälpmedel men de är rätt ovanliga.

Kör du S1000RR får du ju även möjligheten att delta i den hetaste bandagen 2013; S1000RR-trådens bandag :fakta
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Tänkte lägga max 150 000, inkl racekåpor, puckar och helst en extra uppsättning hjul. Har bra däckvärmare och ok depåstöd, som jag hoppas lirar.

Extra set fälgar med regndäck är ett måste när du väl fastnat för banåka & kör slicks. Inge kul & stå i depån när alla andra är ute & kör. Glöm inte kraschbudget också!
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jag har en Honda CBR600RR -08 som saknar coc-papper för att reggas i Sverige. Tänkte bygga om till racehoj, (alt. köpa en sve-reggad ram) men saknar tid & ekonomi. Kommer sätta ut annons för 35000:-

Står idag redo för besiktning med gatkåpor, lysen osv...
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag har kört 675:a -09, mestadels på bana men även på väg. Bytte till en 2010 års modell av CBR1000RR med ABS förra året och jisses vad skoj båda dessa hojar är om än på olika sätt.
Skall tillägga att jag endast kört bana med Firebladen. Vad gäller effekt så finns det och blir över även i den "slöa" CBR:en oavsett vad alla säger och den är dessutom fantastiskt lättsvängd!
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Vad du än gör, köp inget annat än en begagnad färdigbyggd hoj! Gärna fullkittad med fjädring så slipper du lägga ut 20 000:- så fort du vill ha öhlins (vilket du garanterat kommer vilja ha så småningom). 600an är inte så spännande rakt fram men ack så trevlig om man bara vill lägga snabba varv. :kär
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
DR-Zätare :tummenupp Tack alla för era tips, ös på!

Tveksamt om jag är snabb nog för slicks, men det är ju ambitionen, att bli det. Har hört att det viktigaste är däcken (org-fjädring inställd givetvis), sen uppg. fjädringen. QS, race-abs, mer effekt osv är bara nice to have.

Färdigkittat låter vettigt, köpte Öhlins styrdämpare S3 till min 350 Sixdays, 11 000 :död

Fick ju tips på Loteks Daytona, finns även en annan Daytona -10 till salu i Köp/Sälj.
Har inte sett kittade R6 eller cbr600rr (finns en cbr på blocket men ej regbar tror jag).
Ska jag börja få panik eller sitter folk o ruvar på sina järn tills våren visar sig i hopp om att få lite extra?
 

Rogge

C4-RACING
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Åhus
Hoj
ZX10R 08
Kolla med banhoj.com De är lite av daytonaspecialister och fixar en regbar racehoj till ett vettigt pris.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Mja, jag hade ju egentligen inte så långt gångna planer på att sälja min, så ruva vet jag ju inte och priset är inte en funktion av tiden.

Iaf..
Jodå, du är snabb nog för slicks. För övrigt måste jag nog säga att bättre fjädring i kombination med bra däck är inte att förakta. Men jag är ju part i målet iofs.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Köp en splitterny MV Agusta F3 675 :) Hört att de sak vara racehojar redan från fabrik :p
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag tycker absolut att du ska gå på en 600:a.

När jag köpte första sporthojen så blev det en R1:a för att jag tänkte som alla andra. Ska man va kung så MÅSTE man ha 1000cc.

Nu är jag iofs fortf. ganska talanglös men har ändå kört en hel del bandagar och förra sommarn så köpte jag en extrahoj, en R6:a för att åtminstone testa en 600:a. Det tog ungefär ett halvt pass för att man skulle bli förbannad på sig själv att man inte lyssnade på alla som sagt att 600:a är livet på våra svenska banor.

Nu har jag sålt både R1:an och R6:an till förmån för en R6 08 eller nyare.

Visst, du kommer att bli ifrånkörd av starkare hojar på raksträckorna, och visst, det kan vara frustrerande.
Men när du kommer in och kollar av laptimern och inser att du ändå är ett par sekunder snabbare/varv än din polare på sin flång nya BMW så är det tillräckligt kul för att vara värt det :banana
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top