Ja, ärligt talat tyckte nog jag personligen att Du lade en väl ambitiös budget för Dina planer, dessutom är nog svaren Du får färgade av att Du valde att skapa tråden i race-forumet.
Många av oss har kört rätt länge och klarat av de värsta vurporna vi kommer att göra. När vi handlar eller värderar hojar vill vi helt enkelt ha så mycket prestanda som möjligt för så billig slant så möjligt. Avsaknaden av reggad ram innebär lägre pris och väger lätt i f t dyrbara chassikomponenter och elektroniska gizmos.
Vi som åker en mix av gata, bana och kurs, som deltagare och/eller instruktör, har mer de preferenser Du själv föredrar. Bästa hojen, bästa affären och största nöjet hittar Du oftast med en hoj som ägts av en förare som hunnit ett par år längre fram och redan kittat med de vanligaste tillbehören. Som redan sagts är puckar, motorkåpsskydd, ban- och gatkåpor (alternativt kinaplast), dubbla fälgar, vettig mappning/bullerkollade avgassystem, quickshifter, bättre/modifierad/anpassad stötdämpare/gaffel sådant som tar tid och kostar flis att kladda på och justera in själv. Hittar Du ett vettigt objekt kan Du ju fokusera på att köra in Dig själv på hojen och lära Dig hur den funkar.
Är Du som de flesta av oss som fastnar för bana och kanske har lite talang för att köra kommer Du att kapa tider snabbt, kanske lite för snabbt för att andra erfarenheter hinner med. Det innebär att Du kommer att gå ut på lite för kalla däck, krana på lite för snabbt, ligga på lite för länge när det börjar stänka eller haka på en lite för snabb rygg lite för länge trots att Du är trött och egentligen borde in i depån,
Det innebär skamkärra in i depån, sårad självkänsla och tid i garaget/kostnader på ebaykontot. De flesta vurpor kostar 5-10 kkr att fixa om Du skruvar själv, men då är det bra om hojen inte är så dyr att det skär i hjärtat att rikta bakramen med kofot och järnspett.
Fördelen med att vara medveten om samt acceptera att mint condition är en utopi och att vurpfria säsonger är en bonus är dels att Du kör mer avslappnat samt att Du inte bryter ihop, säljer möget och lägger handskarna på hyllan när sandfållan studerats ur makroperspektiv.
Ett sista råd - det tar tid att få ut det bästa ur en hoj, i alla fall för de flesta av oss. Så ha inte för bråttom att byta hoj bara för att säsongens nya underverk presenteras.
Än en gång - lycka till med Ditt val