R hoj med överkomlig försäkring?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Nu pratade jag/vi dock om Svedea och Bilsport & MC classic försäkring där hojar som är 20år gamla eller äldre går att försäkra för ca 1500kr hel/hel :)

Ursäkta, får skylla på att jag är lite extra trött i huvudet idag, jag har typ 21år kvar tills det går classic försäkring min hoj.

Snowman89

Guest
Ursäkta, får skylla på att jag är lite extra trött i huvudet idag, jag har typ 21år kvar tills det går classic försäkring min hoj.

Lugnt :) Hehe jo, fast vid det laget din skulle räknats som "classic" så går det säkert inte att försäkra något som har 2 hjul och är motordrivet..

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Då får vi hoppas att de inte klassas som "sporthoj" nu när de bytt. Isåfall kommer ni nog få en otrevlig överraskning när det är dags att förnya försäkringen :gnissla

Precis pratat med Svedea, antingen fattade hon inte vad jag har för hoj eller så sitter jag säkert (håller tummarna för det senare):tummenupp

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
De försäkringar jag kollat på Ducati har varit billiga - gissar på att de inte syns lika mycket i statistiken helt enkelt.

Anses ju vara en gubbhoj så jag tror faktiskt att Duccarna körs lugnare.

Snowman89

Guest
Precis pratat med Svedea, antingen fattade hon inte vad jag har för hoj eller så sitter jag säkert (håller tummarna för det senare):tummenupp

Mycket möjligt att du sitter säkert:) Jag frågade om gsxr 1100 och den gick inte att försäkra. Tydligen gå inte de flesta "r-hojar" att försäkra som Classic längre

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ducati , Aprilia, agusta är sällan med i statistiken. Om det sen beror på att de är ovanliga som första sporthoj eller ägarna är äldre och mindre olycksdrabbade vet jag inte. Men kombon under 25+första r-hoj+R1 blir bingo i premie...

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Ducati , Aprilia, agusta är sällan med i statistiken. Om det sen beror på att de är ovanliga som första sporthoj eller ägarna är äldre och mindre olycksdrabbade vet jag inte. Men kombon under 25+första r-hoj+R1 blir bingo i premie...

Stämmer mkt väl, nya Bladen har tagit över den platsen om man säger så - tror att den är en av de dyraste R hojarna att försäkra!

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Lägger till denna text igen då jag redigerat och konstaterat att Bilpsort o mc inte tar några NYA classica-försäkringar på gamla R-hojar

Vi som redan har en hel/hel för 1374 kr om året får väl vara lyckliga för det.

Detta är kanske något av ett långskott.

Men du har aldrig funderat på en FZR1000 eller GSXR1100R / Bilsport o MC / classicaförsäkrad ?

Jag har själv en gammal FZR1000 i superskick med 4000 mil på mätaren som bara kostar mig 1374 kr om året helförsäkrad. Jag tar några turer på den ibland och den går fortfarande jädra bra trots att den är över 20 år

Kan inte göra mig av med den, och den kostar ändå nästan inget så det gör inget.

Vet inte om detta är något för dig med en såpass här gammal hoj, men nu har jag tipsat iallafall

Ähhh såg nu din kommentar "eller ett gammalt as med förgasare" men låter inlägget ligga kvar ändå.

Jag redigerar

Tittade in på bilsport o mc och testade att "testförsäkra" en classica-försäkring på en fzr1000 - Och Ni har rätt, den finns inte med längre

Dock sitter jag här med förnyelseförsäkringspappret i handen 1374 kr helår/helförsäkring fr o m 2013-03-01 till 2014-03-01 trafik 664 kr delkasko 148 kr och vagnskada 351 kr och 3000 kr i självrisk.

Ingen milbegränsning eller så heller

Ska man vara riktigt ärlig så duger väl en sådan här maskin knappast längre som "R-maskin". Halvtaskiga hejdare (det har jag tyckt sedan den var ny) och ingen vidare väghållning heller (nu jämför jag allt med min R1:a 2009) men faktiskt duger den än idag till bekväm långtouring och det är ett bra klipp i motorn trots 23 år. Rätt häftigt ändå att ha en sådan här hoj i nyskick, och jag kör väl ca 100 mil (max) om året med den så den får hänga med 23 år till. Kostar ju som sagt inget att äga den

MVH

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Lugnt :) Hehe jo, fast vid det laget din skulle räknats som "classic" så går det säkert inte att försäkra något som har 2 hjul och är motordrivet..

Då kör jag en då så länge det finns bränsle att köra på :D

Försäkring är la bara för dom som tror någon annan kommer orsaka en olycka för dig, eller om du orsakar en olycka för någon annan eller orsakar en helt själv, vad har man annars den till :fyllisar

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...