R1-00 turbo Byggtråd

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Jävligt snyggt! Börjar känna mig lite stressad hehe... nu vill vi se lite film =)
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Den vart grym svart:yoparty nu är det bara ut och power wheela sönder stan:tummenupp nu vill vi se lite film!

Tackar ! Jo jag tycker oxå den blev bra svart,:tummenupp blir ut och wheela så fort det blir lite bättre väder, spöregnar här i Umeå idag. Ska försöka fixa någon som kan filma lite åt mig . Är det bara att lägga in den som med en bild då ?el.?

Olofius Fan va grym hoj..... Blir sugen på plastraket igen........
PTURE Wow!! Den blev riktigt läcker!!! Bra jobbat!!! Snyggt med gavlarna på ic'n, smälter in bra i resten av hojen!!

Slappa Fräckt bygge!

Noc Jävligt snyggt! Börjar känna mig lite stressad hehe... nu vill vi se lite film =)

Tackar allihop, är kul när fler än man själv tycker det ser bra ut, då borde man lyckats på något vis iaf.:yoparty


.
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Filmen måste du ladda upp på en server först, sen länkar du till den här. Har varit och rivit och slitit lite på min härk i kväll. Går allt som det ska så ska den funka till helgen! Men då ska den besiktas den 29:e så det blir att fin åka lite utan turbo...och den är SÅ pigg då...NOT!!
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Filmen måste du ladda upp på en server först, sen länkar du till den här. Har varit och rivit och slitit lite på min härk i kväll. Går allt som det ska så ska den funka till helgen! Men då ska den besiktas den 29:e så det blir att fin åka lite utan turbo...och den är SÅ pigg då...NOT!!

Ok såg att det finns en ftp på streetfighter forumet där man kunde lägga upp filmer. Bytte du topp den här gången? det är bara att hoppas att det funkar den här gången då. Har en fundering, min hoj börjar bygga ladd vid ca 4000 rpm vid 5500-6000 har jag 0,4-0,6 b. Hur uppför sig din bike?

Blev lite koll o pill ikväll, hade hört att grenröret läkte lite från någon cyl. Visade sig vara 1 an .Fick lov att tillverka några special 13 för att komma åt att kännapå alla muttrar... shit vad trångt det är. Men det gick bra till sist:tummenupp . Under grenrörs meket upptäckte jag att wastegaten sviktade lite på fästet, så det blev fram med svetsen och förstärka,med ett stag till. Får hoppas att laddtrycket blir lite stadigare nu.

V grenrör liten.jpg h grenrör liten.jpg

Nycklar liten.jpg
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Jag vet inte hur min uppträder nu med den nya snurran eftersom jag knappt har hunnit åka på det laddtryck som är tänkt och att hojjen har strulat hela tiden. Men med den gamla lilla mitsu snurran så hade jag väldigt tidigt ladd men den bottnade rätt fort på högre varv. Hoppas på att 18T ska hänga med lite längre upp i vaven. Jag byter allt nu för att vara på säkra sidan, håller på att lyfta över lågkompskolvarna, växellåda och rubbet till ett annat block...snart kan jag den här motorn med förbundna ögon...men det kanske är bra d...är rädd för att jag kommer att få riva den fler gånger efter man har varit och pilat lite för mkt på laddtrycket:yoparty
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Har kört ca 20 mil med hojen nu, och allt funkar bra. Så nu känns det som att det är lungt att ställa upp laddtrycket till 0,7b det jag hade som mål :) (laddar 0,5 nu). Der enda som stör mig är att jag har ett ventil tick på någon av 1:ans ventiler. Trots att spelen var ok när jag hade lös toppen. Ticket fanns även förra sommaren.:va

Har även på en kompis begäran..(annars provkör jag inte, sa han) monterat styrdämparen som jag hade liggandes. Fick lov att bygga ett nytt fäste framför "styrkronan" + ett väldigt provisoriskt fäste på gaffelbenet (har best.ett riktigt alu klammer) Men det funkar kanon även nu:yoparty
... några bilder på styrdämparmontaget.

styrdämparfäste liten.jpg styrdämpare på p liten.jpg
styrdämpare kåpa på p liten.jpg
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Fick alu.klammret till styrdämparen idag, monterade det och det funkade bra.Var rädd att armen ut från gaffelbenet skulle vara för kort,men icke:tummenupp
Ställde upp laddtrycket idag ,och drog ut och testade. Vilken skillnad på vridet bara från 0,5-0,7 b.. nu börjar det skjuta på:yoparty Fick tyvärr lite spikningar vid ca 10000-vpm :mad: är det bara att bestycka upp? el. Någon som har nått tips? Kör med 125 huvudmunstycke (original 130) men de flesta verkar köra med ännu mindre på R1:eek:rna. Tändningen är helt original. Kan det ha något att göra med att jag har strypningar på slangarna mellan pitotröret och flottörhusen?? ifs. bara från 6mm till 4mm?
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
hur märker du spikningar på 10000rpm?

Du behöver ha en lambdamätare såhär i början om du inte vill riskera att blåsa hål i några kolvar mm
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
hur märker du spikningar på 10000rpm?

Du behöver ha en lambdamätare såhär i början om du inte vill riskera att blåsa hål i några kolvar mm

Hmm det låter som spikningar + att den tappar kraft/fart.
Jag svetsade på en lambdamutter i avgaset, så det är förberett.Men tyckte att jag låg på säkra sidan när jag kollade in några turbo rettor på yzf-r1 forumet, de körde med 122:s munstycke och skulle byta till 120 för de gick för fett:va Jag kör med 125.. Men jag kan ha klurat ut vad det kan vara.
Vid 9k-10k vpm så får jag en tryckpeak på upp till 0,2b. Då börjar det alltså närma sig 1,0 b i laddtryck. Och jag tror det kan bero på att jag har förlängt
armen på wastegateventilen alltså den man krokar på pinnen till membranet på. Det bör alltså bli en lägre utväxling på armen och ventilen öppnar mindre.
Kan vara så, ska till garaget och kolla hur det ser ut ,och kolla när membranet bottnar. Men ska nog testköra med en lambda iaf. (kan låna en av garagepolaren) Vad ska man ligga på för värde isf.
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Hmm det låter som spikningar + att den tappar kraft/fart.
Jag svetsade på en lambdamutter i avgaset, så det är förberett.Men tyckte att jag låg på säkra sidan när jag kollade in några turbo rettor på yzf-r1 forumet, de körde med 122:s munstycke och skulle byta till 120 för de gick för fett:va Jag kör med 125.. Men jag kan ha klurat ut vad det kan vara.
Vid 9k-10k vpm så får jag en tryckpeak på upp till 0,2b. Då börjar det alltså närma sig 1,0 b i laddtryck. Och jag tror det kan bero på att jag har förlängt
armen på wastegateventilen alltså den man krokar på pinnen till membranet på. Det bör alltså bli en lägre utväxling på armen och ventilen öppnar mindre.
Kan vara så, ska till garaget och kolla hur det ser ut ,och kolla när membranet bottnar. Men ska nog testköra med en lambda iaf. (kan låna en av garagepolaren) Vad ska man ligga på för värde isf.


D kanske är så att du måste porta upp wg:n lite. Den kanske in hinner evakuera alla avgaser...bara en tanke.
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
D kanske är så att du måste porta upp wg:n lite. Den kanske in hinner evakuera alla avgaser...bara en tanke.

Jag fick tipset att porta när jag höll på att bygga ihop hojen. Så det är portat lite runtomkring ventilen redan, men själva öppningen/hålet är inte större än original. Men jag tror oxå att det är något med att den inte hinner evakuera ordentligt på höga varv.
Jag har varit och mätt på en annan lös turbo ikväll. Där öppnar wastgatelocket 10mm (där locket öppnas som mest) Och jag förlängde armen ca 15mm. så locket på min lär ju inte öppna så mycket.:dummer
Får se om jag hinner prova att bygga om det imorgon .
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Hoppas du löser det. Sjukt brutal hoj! :tummenupp

\Masonit

Thanks!!
Har inte hunnit färdigt för test ännu.. men imorgon bör det vara testat och utverderat. Har iaf. gjort om hävarmen till wastegateventilen och portat ur "hålet" ca 1-2mm i dia. Har bara kvar att ansluta wg klockan till wg spjället. Hoppas det kommer att funkar klockrent nu.Man vill ju ut o gasa:yoparty
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Yeees! Nu har jag stabilt laddtryck, och inga spikningar:yoparty
Har dock inte testat med lambdan än, men får se om det blir av i helgen.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Yeees! Nu har jag stabilt laddtryck, och inga spikningar:yoparty
Har dock inte testat med lambdan än, men får se om det blir av i helgen.

och laddtrycket är 0.7??
8det har altså inte minskat...)

((tänk åxå på att det är annat vädet))
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
supernajs fågelbajs :)

man blir lite sugen , men tycker min går bra utan turbo :)
men riktigt snyggt bygge !! :tummenupp
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Har du haft hör och kännbara spikningar och klarat topplockspackningen?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top