R1 -01 eller GSX-R 1000 -01?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
När K1:an kom så var motorn den brutalaste som fanns att köpa från japan i 1000cc segmentet, den vann de flesta tester och presterade bra på banorna och har av mig inga kända svagheter mer än att spjäll lägesgivaren på K1:eek:rna byttes på garanti och att K1:eek:rna har en lite konstig "choke" funktion som inte finns på K2:eek:rna eller senare modeller.

Den vann för att hojvärlden hungrade efter en "R1"-dödare. Året efter när gixxern berfiats från sin fåniga "choke" samt de fula speglarna hamnade samma hoj efter en klart sämre (i alla fall tröttare och tråkigare) R1:a i tidning efter tidning.
Gaffelbenen slog sig krokiga på några stycken.

Jag är 190cm lång och tyckte inte att sittställningen var något egentligt problem mer än de vanliga som alla supersport hojar har för folk med min längd. Kör en K7:a numera och den har då en något annorlunda körställning och smalare tank. Motorn är dock inte lika "trevlig" då den kräver mer varvande men när man låter den varva, vilken MOTOR:yoparty

Knävinkeln på första generationen är vansinnigt skarp. Tittar man i tabeller och jämför med andra hojar så är avståndet från sadeln inte så annorlunda men då ska man ha i tanke att Suckans sadel var som en 40 cm tjock skogaholmslimpa anpassad för hemoröjdhärjade bakdelar vilket gör att man sjunker 5-10 cm längre ner mot fotpinnarna när man sätter sig ner än på t.ex en blade som har en spånplatta som sadel.

Trots alla dessa minus (enligt mig) så är hojen underbar just pga motorn.

:fyllisar
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Klurigt. Har 02-03 bromsar och svartlackad ram men man ser att bakramen inte är skruvad och att kåporna är 00-01.

Grymt bra framgaffel bör tilläggas. studsade bakhjul i 3000 mil under inlärningsprocessen och slog ner hårt säkert 200 gånger men bytte inte en packbox!

Går allt lacka som tur är, för orginal är inte allt för vackert, mycket går att byta. grymmt rolig och charmig cykel, aldrig att någon kommer ersätta slynan.

Öga för detaljer har du ialf.
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top