R1-07/08 tråden

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Det skiljer ju så mycket mellan vissa årsmodeller att det är värt att ha en tråd bara för en årsmodell. 07:an skiljer ju sig ganska markant från de övriga vilket ännu mer talar för en egen tråd där man kan jämföra prestanda och övrig fakta. Kanske finns det inte massor med 07:eek:r ute men efter vad jag kan förstå finns det fler än man först kan tro.

Börjar själv med ett par barnsliga men för mig mycket viktiga frågor :rolleyes: .

1. Vad gör era 07:eek:r i 1:an, 2:an,3:an,4:an,5:an innan rödmarkering?
2. Vad är ni minst nöjda med på era hojar?

/D.
 

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...

Börjar själv med ett par barnsliga men för mig mycket viktiga frågor :rolleyes: .

1. Vad gör era 07:eek:r i 1:an, 2:an,3:an,4:an,5:an innan rödmarkering?
2. Vad är ni minst nöjda med på era hojar?

/D.



Du har ju en sån cykel....varför skulle det vara annorlunda jämfört med de andra? Alltså hur mycket den gör på alla växlar...
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Du har ju en sån cykel....varför skulle det vara annorlunda jämfört med de andra? Alltså hur mycket den gör på alla växlar...

Otroligt nog skiljer det en hel del mellan olika exemplar. Har haft en hel del hojar och märkt klar skillnad. Men en sak kan man ju undra, Fast det skiljer några hk i effekt mellan exemplaren bör det ju inte skilja vid samma varvtal. Utväxlingen bör ju inte skilja. Det är väl snarare så att den ena är mer varvvillig än den andra. Ja jag vet inte riktigt men kanske går det att reda ut genom att man jämför olika exemplar. Problemet är väl att körkortet ryker redan i 1:an om man inte kör på bana...

D.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det skiljer ju så mycket mellan vissa årsmodeller att det är värt att ha en tråd bara för en årsmodell. 07:an skiljer ju sig ganska markant från de övriga vilket ännu mer talar för en egen tråd där man kan jämföra prestanda och övrig fakta. Kanske finns det inte massor med 07:eek:r ute men efter vad jag kan förstå finns det fler än man först kan tro.

Börjar själv med ett par barnsliga men för mig mycket viktiga frågor :rolleyes: .

1. Vad gör era 07:eek:r i 1:an, 2:an,3:an,4:an,5:an innan rödmarkering?
2. Vad är ni minst nöjda med på era hojar?

/D.
Förhållandet varv/hast är konstant på en given växel, så det är lätt att räkna på, tex:
Säg att en växel gör 55 km/h vid 5000 rpm. Vid 12500 rpm gör den då 55/5000*12500 km/h = 137 km/h.
 

überkill

Guest
Vad hojen gör i olika växlar på maxvarv anser jag vara oväsentlig information. Jag tycker dock den saknar vridet man vill ha när man ska köra igång efter stopp utan att behöva gasa upp den i varv först. Kanske avhjälps detta när jag fått mina slipon...
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Okej...

Jag har bara hunnit gå igenom alla växlar ett par gånger och undrar om jag verkligen bonnade mätaren i 5:an. Växlade upp efteråt vilket måste inneburit att 299 uppnåddes i 5:an. Men nu i efterhand börjar jag bli osäker. Därav frågan. Den gjorde dessutom ca 155 i 1:an vilket är 30 km/h mer än min 01:a gjorde.

/D.
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
155 borde den lät göra på 1an.

min 04a drog jag upp i 164 på ettan
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Vad hojen gör i olika växlar på maxvarv anser jag vara oväsentlig information. Jag tycker dock den saknar vridet man vill ha när man ska köra igång efter stopp utan att behöva gasa upp den i varv först. Kanske avhjälps detta när jag fått mina slipon...


Tror mest det handlar om att du skall vänja dig vid hojen och kopplingen. Kanske hade din andra hoj aningen högre tomgång? Jag upplever inga problem och jag gick ju som sagt från en 01:a till en 07:a


/D.
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007

2. Vad är ni minst nöjda med på era hojar?

/D.


2. Att säkringsdosan inte sitter under sadeln utan under vänster luftintag. Detta gör att ett litet byte av en säkring inte är så enkelt som man skullr vilja om man måste byta när man inte är i garaget. Sen de där plastpluggarna som expanderar. Det e fan precis omöjligt att bara få loss ena sidokåpan p.g.a dessa (eller har jag missat ngt?).
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tror ärligt du inte behöver en R1 -07 tråd för att få svar på dina frågor, R1/R6-forumet håller en ganska bra ordning på de flesta frågorna tycker i alla fall jag!
 

überkill

Guest
Jo kan man tycka och där står allt möjligt men den tråden har vuxit sig till två veckors heltidsläsning så någon sortering/utbrytning som denna måste nog göras.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
2. Att säkringsdosan inte sitter under sadeln utan under vänster luftintag. Detta gör att ett litet byte av en säkring inte är så enkelt som man skullr vilja om man måste byta när man inte är i garaget. Sen de där plastpluggarna som expanderar. Det e fan precis omöjligt att bara få loss ena sidokåpan p.g.a dessa (eller har jag missat ngt?).
Ähhhh nu e du kinkig santos,d e ju busenkelt å lossa bara ena sidokåpan:tummenupp
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Sen de där plastpluggarna som expanderar. Det e fan precis omöjligt att bara få loss ena sidokåpan p.g.a dessa (eller har jag missat ngt?).

De där plastpluggarna, du pressar bara in centrum på dem tills the sjunker in ca 5 mm med något trubbigt object, gärna rundat i ändan, sen är de lätta att lossa enbart med hjälp av nageln.

När du sätter dit dem så trycker du bara tillbaka centrumpinnen så att det sticker ut ca 5 mm och när den är på plats bara tryck in centrumpinnen till den är jäms med resten.

Det sitter 3 st på insidan av vänster kåpa och 2 st på insidan av höger kåpa.
Höger kåpa sitter också med en liten klack mellan de 2 plastpluggarna.

Lättast sätt att ta loss sidokåporna är att först lossa den triangelformiga bryggan under kylaren (4 skruv) sedan plastpluggarna och därefter resten av skruvarna. Kåporna ska sen försiktigt dras bakåt så alla plastklips lossar. Glöm ej lossa kabeln till blinkersen.
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
2. Att säkringsdosan inte sitter under sadeln utan under vänster luftintag. Detta gör att ett litet byte av en säkring inte är så enkelt som man skullr vilja om man måste byta när man inte är i garaget. Sen de där plastpluggarna som expanderar. Det e fan precis omöjligt att bara få loss ena sidokåpan p.g.a dessa (eller har jag missat ngt?).

Jo jag har också haft av kåporna eftersom det var tvunget för att montera kraschpuckarna. Bökigt med kåporna, man är nästan rädd att knäcka de små "plupparna" på sidokåporna mot toppkåpan till.

/D.

De där plastpluggarna, du pressar bara in centrum på dem tills the sjunker in ca 5 mm med något trubbigt object, gärna rundat i ändan, sen är de lätta att lossa enbart med hjälp av nageln.

När du sätter dit dem så trycker du bara tillbaka centrumpinnen så att det sticker ut ca 5 mm och när den är på plats bara tryck in centrumpinnen till den är jäms med resten.

Det sitter 3 st på insidan av vänster kåpa och 2 st på insidan av höger kåpa.
Höger kåpa sitter också med en liten klack mellan de 2 plastpluggarna.

Lättast sätt att ta loss sidokåporna är att först lossa den triangelformiga bryggan under kylaren (4 skruv) sedan plastpluggarna och därefter resten av skruvarna. Kåporna ska sen försiktigt dras bakåt så alla plastklips lossar. Glöm ej lossa kabeln till blinkersen.

Tack för tipsen!/D.

Tror ärligt du inte behöver en R1 -07 tråd för att få svar på dina frågor, R1/R6-forumet håller en ganska bra ordning på de flesta frågorna tycker i alla fall jag!

Om tråden är överflödig dör den ut.../D.

164 på ettan? Fy helvete vad konstigt utväxlad

Om man jämför 01:an och 07:an har man en växel över på 07:an vid samma hastighet när man når 4:ans växel. 5:an gör 275 på 01:an vilket redan 4:an gör på 07:an. Om jag nu inte fibblat till det när jag kollade läget, det vore bra med växelindikator...

/D.
 
Last edited:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Helsystem + PC3:a ?

Är supernöjd med 07:ans prestanda men som alltid funderar man vad man kan göra för att få ännu mer effekt:rolleyes: . Har någon av er satt på ett helsystem och en Power Commander och sett vad det ger i bänken? Om inte, vad tror ni det kan ge baserat på erfarenhet från tidigare modeller?

/D.
 

CuTiVe

FaSt AnD FuRiOuS
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Älvängen
Hoj
YZF R1-06
Otroligt nog skiljer det en hel del mellan olika exemplar. Har haft en hel del hojar och märkt klar skillnad. Men en sak kan man ju undra, Fast det skiljer några hk i effekt mellan exemplaren bör det ju inte skilja vid samma varvtal. Utväxlingen bör ju inte skilja. Det är väl snarare så att den ena är mer varvvillig än den andra. Ja jag vet inte riktigt men kanske går det att reda ut genom att man jämför olika exemplar. Problemet är väl att körkortet ryker redan i 1:an om man inte kör på bana...

D.

Möjligheten finns ju alltid att hstighetsmätarna/varvräknarna inte är exakt lika konfigurerade, skulle satsa ett kort på det eftersom det är elektronik. Förhållandet utväxling i lådan och till bakhjulet borde inte kunna skilja eftersom det är ren mekanik(växeldrevdrev, kedja, fram/bakdrev) och bör vara ganska exakta på samtliga -07.

Men, kör hårt...:tummenupp
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
155 borde den lät göra på 1an.

min 04a drog jag upp i 164 på ettan

Minst 160+ är det iallafall. Såg det innan jag växlade upp. Blev 22-23 underbara mil på en sådan idag:tummenupp

Kände också som flera av er märkt av, att man måste hålla lite lite extra varv i den vid start. Men när man väl rullar..:skrämd

Once youve gone gay, youll know its the only way:yoparty
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top