R1-07/08 tråden

Stalker

Nu ännu snabbare..
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Linköping
Hoj
R1-07
RR larsson..du var ju inte så hygglig mot r1:an onsdagen innan den rasade...drog fjärrvärme i finspång o där kom du på bakhjulet efter vilberga rondellen..och ganska högt varv var det också :) Var de inte på fredagen den började strula?
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Väcker en gammal tråd..är sugen på en r1 07-08a själv att köra i rookie 1000 nästa år. Är det många som haft motorproblem och haverier eller är det bara barnsjukdommar som är åtgärdade?
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Jag har inte haft nåt strul med min iaf, efter 800 mil...däckbyte bara..
en konstig grej är att framdäcket har konstigt slitage, ser ut som om jag bara har lutat mig åt vänster....mysko
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Väcker en gammal tråd..är sugen på en r1 07-08a själv att köra i rookie 1000 nästa år. Är det många som haft motorproblem och haverier eller är det bara barnsjukdommar som är åtgärdade?

Hade lite klabb med min 07:a, motorn dog vid motorbroms ner mot tomgång. De bytade allt (tps,ecu) men inget hjälpte. Dagen då jag bytte in den mot en R1-08:a kom Yamaha ut med en förklaring, en luftskruv och probelmet var avhjälpt.

Min 08:a klabbade inte alls men byttes fort in mot en R6-08 som jag fortfarande har kvar.

R1-07/08:an är en suverän skapels, ett paket i perfekt harmoni. Antar att ni som kör mycket bana redan har bra koll på detta :) .

/D.
 

überkill

Guest
Efter att ha kört min i snart 800 mil kan jag säg att det hela lirar bättre och bättre var tur man är ute. Har haft problemet med att den dör vid gassläpp 3 gånger över alla dessa mil. Att den segar från lågvarv är kvar men det löser jag genom att ligga på högre varv och spela med kopplingen. Först nu känns växellådan inkörd och växlingarna går supersmidigt. Funderar likt BTB att gå ner två kugg fram. Men det som oroar mig då är att jag läst i andra inlägg att hastighetsmätaren kan visa fel och att hjulbasen ändras så man får sämre väghållning/styrförmåga. Någon som kan klara ut det för mig?



Har annars hunnit köra på 3 bandagar med SMC på Ring Knutstorp samt skutsat kompisar på rappa rundor kring Söderåsen men även Bjärehalvön. Har lite dille på att köra ut just mot Ängelholm, Torekov och Båstad.. Fina vägar med ytterst lite bilar.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ändrade trådtiteln till R1 07/08 då 09 blir ny troligen...

Egen reflektion på R1 07 som jag kör i SBK med är att den är fruktansvarig fin att köra. Bättre på allt iaf jämfört med tidigare årsmodeller.

Den är dock troligen till salu i fullt race-format (finns såklart reg.papper o skylt osv) för 120.000 kr (pvm-magn. extra det mesta, kåpor, fotpinnar, styr, osv, race-ecu, devil fullsystem... mer info PMa). Ej kraschad och mycket fin fortfarande. Kan få med ett gäng däck oxå.
 
Last edited:

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Vinslöv
Hoj
Astrimmad R1-06
Har annars hunnit köra på 3 bandagar med SMC på Ring Knutstorp samt skutsat kompisar på rappa rundor kring Söderåsen men även Bjärehalvön. Har lite dille på att köra ut just mot Ängelholm, Torekov och Båstad.. Fina vägar med ytterst lite bilar.


Italienskavägen mot Johannessons is da bomb....:yoparty
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Efter att ha kört min i snart 800 mil kan jag säg att det hela lirar bättre och bättre var tur man är ute. Har haft problemet med att den dör vid gassläpp 3 gånger över alla dessa mil. Att den segar från lågvarv är kvar men det löser jag genom att ligga på högre varv och spela med kopplingen. Först nu känns växellådan inkörd och växlingarna går supersmidigt. Funderar likt BTB att gå ner två kugg fram. Men det som oroar mig då är att jag läst i andra inlägg att hastighetsmätaren kan visa fel och att hjulbasen ändras så man får sämre väghållning/styrförmåga. Någon som kan klara ut det för mig?



Har annars hunnit köra på 3 bandagar med SMC på Ring Knutstorp samt skutsat kompisar på rappa rundor kring Söderåsen men även Bjärehalvön. Har lite dille på att köra ut just mot Ängelholm, Torekov och Båstad.. Fina vägar med ytterst lite bilar.

Har för mig jag endast gick ner 1 kugg fram men oavsett vad passade det mig bättre. För mig är det ett under att hjulbasen skulle ändras för att du drevas ner 1 kugg fram, hjulbasen är väl mätt fälgaxelcentrum - fälgaxelcentrum och borde inte ändas med drevningen.

/D.
 

überkill

Guest
Tack BTB. Aha där ser man. Men den blir piggare då menar du av "bara" en kugg?

Har du nåt märkt av att hastighetsmätaren visar fel efteråt?
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Tack BTB. Aha där ser man. Men den blir piggare då menar du av "bara" en kugg?

Har du nåt märkt av att hastighetsmätaren visar fel efteråt?

För den typen av körning jag ägnade mig åt passade denna drevning bättre. Tror allt beror på körstil och var man kör. Skillnaden var dock tydlig om än inte dramatisk.

/D
 

überkill

Guest
På vilket varv gör hojen toppfarten på femmans växel? Testade igår på sexans växel och ca 13000 rpm. Vart 280 i mätarfart innan min nacke gav upp he he
 

gsxrtobbe

Radical Riders
Gick med
14 Mar 2005
Ort
big city Anderslöv
Hoj
gsxrk5 såld,r1-08 såld.yamaha r1 införskaffad
provade min väns r1-07 som har kn filter power commander och acrapovics helsystem o så är den bänkad.sen körde jag direkt efter det honda 1000rr som ochså har samma prylar som r1.och min egen gsxr 1000 k5 vilket jag tycker e kanonbra.men efter kört både honda o yamaha så undrar man var fan honda har gjort av med effekten den var jättehärlig o köra men va fan där var ju inget tryck i den.och r1 säger jag bara fy fan vad den gick bra o fy fan vad grymma bromsar alltså bromsar på r1 -07 är asgrymma.
har alltid varit skeptisk o tyckt yamaha e trist skithög.
men efter ha kört suzuki alltid o vill prova nytt märke så e det yamaha som gäller.
fan vad dom går grymt med pcb o kn o helsystem.
o honda o suzuki när fan ska ni lära er göra bra o effektiva bromsar.
:tummenupp
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
På vilket varv gör hojen toppfarten på femmans växel? Testade igår på sexans växel och ca 13000 rpm. Vart 280 i mätarfart innan min nacke gav upp he he

Hade en kugg mindre fram som sagt, vilket ger lite felaktiga mätarsiffror. Precis vid varvstopp gjorde min mätarstopp i 5:ans växel. Med orginaldrevning vet jag bara att den gick lätt upp i mätarstopp på 6:an. Ner med skallen bakom kåpglaset så skall du se att nacken klarar det..

/D.
 

überkill

Guest
provade min väns r1-07 som har kn filter power commander och acrapovics helsystem o så är den bänkad.sen körde jag direkt efter det honda 1000rr som ochså har samma prylar som r1.och min egen gsxr 1000 k5 vilket jag tycker e kanonbra.men efter kört både honda o yamaha så undrar man var fan honda har gjort av med effekten den var jättehärlig o köra men va fan där var ju inget tryck i den.och r1 säger jag bara fy fan vad den gick bra o fy fan vad grymma bromsar alltså bromsar på r1 -07 är asgrymma.
har alltid varit skeptisk o tyckt yamaha e trist skithög.
men efter ha kört suzuki alltid o vill prova nytt märke så e det yamaha som gäller.
fan vad dom går grymt med pcb o kn o helsystem.
o honda o suzuki när fan ska ni lära er göra bra o effektiva bromsar.
:tummenupp



Dessa effektiva bromsar har man nästan brännt sig på då man var för snabb på med skivbromslåset efter en runda :)

Vad kostar det att få på PCIII, KN filter och att bänka den? Jag har fina slipon så jag tänkte köra med dem men utan helsystem. Är det dumt?
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
provade min väns r1-07 som har kn filter power commander och acrapovics helsystem o så är den bänkad.sen körde jag direkt efter det honda 1000rr som ochså har samma prylar som r1.och min egen gsxr 1000 k5 vilket jag tycker e kanonbra.men efter kört både honda o yamaha så undrar man var fan honda har gjort av med effekten den var jättehärlig o köra men va fan där var ju inget tryck i den.och r1 säger jag bara fy fan vad den gick bra o fy fan vad grymma bromsar alltså bromsar på r1 -07 är asgrymma.
har alltid varit skeptisk o tyckt yamaha e trist skithög.
men efter ha kört suzuki alltid o vill prova nytt märke så e det yamaha som gäller.
fan vad dom går grymt med pcb o kn o helsystem.
o honda o suzuki när fan ska ni lära er göra bra o effektiva bromsar.
:tummenupp

R1-07/08 är som sagt en klockren hoj. Kanske det bästa totalpaketet innan Kawasaki och Honda kom med sina nya generation hojar. Hade jag inte gillat R1:an så skarpt hade jag nog valt årets Honda istället, många klagar på designen men jag tycker den ser ok ut och enligt alla tester är det en höjdare.

/D.
 

Nicotin

Guest
provade min väns r1-07 som har kn filter power commander och acrapovics helsystem o så är den bänkad.sen körde jag direkt efter det honda 1000rr som ochså har samma prylar som r1.och min egen gsxr 1000 k5 vilket jag tycker e kanonbra.men efter kört både honda o yamaha så undrar man var fan honda har gjort av med effekten den var jättehärlig o köra men va fan där var ju inget tryck i den.och r1 säger jag bara fy fan vad den gick bra o fy fan vad grymma bromsar alltså bromsar på r1 -07 är asgrymma.
har alltid varit skeptisk o tyckt yamaha e trist skithög.
men efter ha kört suzuki alltid o vill prova nytt märke så e det yamaha som gäller.
fan vad dom går grymt med pcb o kn o helsystem.
o honda o suzuki när fan ska ni lära er göra bra o effektiva bromsar.
:tummenupp

lösningen kallas stålomspunnet och ISR pump..:tummenupp

men håller med om att sukki har i jämförelse med nya R1 sämre bromsar
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top