R1-07/08 tråden

RR_larsson

Äntligen på pallen:)
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Finspång
Hoj
KTM EXC 530 -10, R1 -07 race såld
Min -07 har börjat låta som ett tröskverk nu. knack knack rassel knack rassel rassel.... 135 mil gick den:tummenupp
 

RR_larsson

Äntligen på pallen:)
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Finspång
Hoj
KTM EXC 530 -10, R1 -07 race såld
Antar att du kört bara bana och att den fått lida, vilket den är byggd för. Vad är det som rasat?

/D.

Bara kört gata än så lange.. Har tom varit riktigt snäll mot den.
Körde sen som den skall vara byggd för efter första servicen och då började den låta skit.. Antar att det är nått fabrikationsfel.

Den knackar/rasslar efter ca 1 minut. låter alltså som den ska när den är genomkall:va

JAG SKA ALDRIG MER KöRA IN EN MOTOR:mad:
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Bara kört gata än så lange.. Har tom varit riktigt snäll mot den.
Körde sen som den skall vara byggd för efter första servicen och då började den låta skit.. Antar att det är nått fabrikationsfel.

Den knackar/rasslar efter ca 1 minut. låter alltså som den ska när den är genomkall:va

JAG SKA ALDRIG MER KöRA IN EN MOTOR:mad:

Tråkigt!

Jag körde in min stegvis i 9 mil sedan fick den gå fullt. Har gjort så sedan lätt mc tiden (1987) med bra resultat. Precis som de går friskare om man kör in dem friskt:rolleyes: . I ditt fall är det ett fabrikationsfel precis som du säger. Kan nämna att den går bättre och bättre hela tiden, precis som den släpper hästar sakta men säkert. Hoppas du får tid att köra ett par hundra mil till innan sässongen är över. Har du lämnat in den?

/D.
 

RR_larsson

Äntligen på pallen:)
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Finspång
Hoj
KTM EXC 530 -10, R1 -07 race såld
Tråkigt!

Jag körde in min stegvis i 9 mil sedan fick den gå fullt. Har gjort så sedan lätt mc tiden (1987) med bra resultat. Precis som de går friskare om man kör in dem friskt:rolleyes: . I ditt fall är det ett fabrikationsfel precis som du säger. Kan nämna att den går bättre och bättre hela tiden, precis som den släpper hästar sakta men säkert. Hoppas du får tid att köra ett par hundra mil till innan sässongen är över. Har du lämnat in den?

/D.

Jag har aven gjort som du med tidigare hojjar... tagit det lugnt de forsta milen sen garnet och det har funkat mycket bra:yoparty . Meskora ar uppenbarligen fel teknik. Den skall in nasta vecka sa far vi se hur lang tid det tar att fa den fixad... vill kora mer:)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har haft min inne på verkstad ett par ggr, när jag fick tillbaks den första gången var gasresponsen seg och utan känsla.....
På verkstaden nämnde de även att en liten skillnad på TPS inställningen kunde ge ett annat gas svar.

Om ni känner att era 07:eek:r reagerar märkbart segt kanske det är läge att kolla upp så att allt är korrekt......

D.
TPSerna har bytts och justerats till angivna standardvärden, det märktes ingen skillnad alls tyvärr.

Jag har läst att man kunnat "bota" problemet genom att ställa om någon av TPSerna något vet dock inte vilken och åt vilket håll (fett/snålt).

Vilken verkstad hade du din hoj inne på och vet du vilka delar de ev har bytt?
 
Last edited:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
TPSerna har bytts och justerats till angivna standardvärden, det märktes ingen skillnad alls tyvärr.

Jag har läst att man kunnat "bota" problemet genom att ställa om någon av TPSerna något vet dock inte vilken och åt vilket håll (fett/snålt).

Vilken verkstad hade du din hoj inne på och vet du vilka delar de ev har bytt?

Lämnade in den där jag köpte den, YC Helsingborg. Vet inte exakt vad de bytte till slut, det var många bud. Skall kolla upp läget vid ett passande tillfälle. Har kört 50 mil sedan den var inne och kan säga att den går som en raket.

/D.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Lämnade in den där jag köpte den, YC Helsingborg. Vet inte exakt vad de bytte till slut, det var många bud. Skall kolla upp läget vid ett passande tillfälle. Har kört 50 mil sedan den var inne och kan säga att den går som en raket.

/D.
Tack det låter bra, då finns det hopp om -07an i alla fall :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Lämnade in den där jag köpte den, YC Helsingborg. /D.
Jag har pratat med YC i hbg nu och antagligen blev det lite kortis i min hjärna för jag beskrev mitt stopproblem för dem ungefär som att du råkat ut för samma sak, så var det ju inte för de lät rätt frågande :D

Det jag tänkte på var ju att även min hoj känns lite seg i botten men det säger yamaha scandinavien att så ska det vara (men bara lite seg).

Jag hoppas någon från YC-Hbg läser detta så jag kan be lite om ursäkt för det lätt förvirrande samtalet:tummenupp
 
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
The Beast
Är supernöjd med 07:ans prestanda men som alltid funderar man vad man kan göra för att få ännu mer effekt:rolleyes: . Har någon av er satt på ett helsystem och en Power Commander och sett vad det ger i bänken? Om inte, vad tror ni det kan ge baserat på erfarenhet från tidigare modeller?

/D.

173hk / SAE
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Jag har pratat med YC i hbg nu och antagligen blev det lite kortis i min hjärna för jag beskrev mitt stopproblem för dem ungefär som att du råkat ut för samma sak, så var det ju inte för de lät rätt frågande :D

Det jag tänkte på var ju att även min hoj känns lite seg i botten men det säger yamaha scandinavien att så ska det vara (men bara lite seg).

Jag hoppas någon från YC-Hbg läser detta så jag kan be lite om ursäkt för det lätt förvirrande samtalet:tummenupp

Vet inte hur du beskrev ditt problem men mitt var förmodligen inte likadant. Min motor dog ibland plötsligt då jag kört en längre tid och slog av på gasen. Den skulle alltså gått ner på tomgång men dog istället. Jag lämnade in den och fick tillbaks den men då gick den ibland inte ner på tomgång utan höll mellan 2-3000 rpm eller ibland 4-5000 rpm. Gassvaret var inte heller som det skulle vara. Detta felet var värre....

Lämnade in den igen och efter lite trixande hittade de felet. Exakt vad felet var vet jag ej men förmodligen hade det varit där från början men blev värre med tiden och justeringen av TPS läget.

Nu går den som ett skållat troll!

/D.
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Har provat köra 5500 rpm på 2:an och gett fullgas ett 10 tal gånger utan problem, det kan inte gälla alla R1:eek:r iallafall.

/D.

Beror på att din är för Europamarknaden, och problemet gällde bara dom Amerikanska. Testade en -07 i Fredags, första Rettan jag kört och blev lite besviken på motorkaraktären, seg gasrespons och klent mellanregister,men bra klipp på topp. Testade en K7 senare på dan, ojojoj vilken skillnad i kraft. Dom levererar lika mycket efter 10000rpm, men vägen upp genom registret skiljer mycket mer än vad jag trodde. Underbar hoj i övrigt,men som Suckeidiot vill jag ha mellanregister och en direkt gasrespons. Synd för jag var bra sugen på en Retta, men jag har nog Kört för mycket Gixxer1000 och fastnat för den motorkaraktären.;)
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Beror på att din är för Europamarknaden, och problemet gällde bara dom Amerikanska. Testade en -07 i Fredags, första Rettan jag kört och blev lite besviken på motorkaraktären, seg gasrespons och klent mellanregister,men bra klipp på topp. Testade en K7 senare på dan, ojojoj vilken skillnad i kraft. Dom levererar lika mycket efter 10000rpm, men vägen upp genom registret skiljer mycket mer än vad jag trodde. Underbar hoj i övrigt,men som Suckeidiot vill jag ha mellanregister och en direkt gasrespons. Synd för jag var bra sugen på en Retta, men jag har nog Kört för mycket Gixxer1000 och fastnat för den motorkaraktären.;)

Jag måste prova en K7:a eller en K6:a någongång i framtiden. Min R1:a reagerar direkt på gasen och testerna på YC konfirmerade detta, hur snabbt de än gasade hängde elektroniken med. Om man sedan kollar resultatet på masterbike fick R1-07:an högsta betyg och vitsord som "motor, chassie och gasrespons, allt pefekt". Den tog sig även snabbast runt banan och K7:an fick sämre betyg på det mesta och tiden runt banan visade också samma sak.

Men som sagt, jag har inte provat Suckan själv så jag har inga förstahandsuppgifter. För oss vanliga dödliga är det ändå oväsentligt, det viktigaste är som sagt hur man själv trivs med sin hoj.

/D.
 

danpal

Ny medlem
Gick med
30 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
R1
Vi finns här :)

Jag hoppas någon från YC-Hbg läser detta så jag kan be lite om ursäkt för det lätt förvirrande samtalet

Jo visst finns vi här...:tummenupp

På BTBs hoj var Fly by Wire systemet som strulade. Vi bytade hela bryggan och sedan blev det ok... eller hur BTB?
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Jo visst finns vi här...:tummenupp

På BTBs hoj var Fly by Wire systemet som strulade. Vi bytade hela bryggan och sedan blev det ok... eller hur BTB?

Jo det vill jag lova! Har kört 100 lugna mil :rolleyes: sedan dess och den går som ett skållat troll! Gasresponsen är omedelbar och den vare sig gasar själv eller tjyvstannar. Det största problemet på vägarna nu är gödsel/dynga, halm och vilt. Även rovfåglar har svårt att förstå att de skall flyga tvärs över vägen och inte längs med.Dessa problem kan man dock inte skylla hojen för.

Som du kanske vet via din kollega velar jag fram och tillbaks om jag skall byta bort R1:an mot en enduro/motard, anledningen är att snittfarten är på tok för hög på sista tiden. Och kör man inte fort är det inte roligt att köra, ja jag är nog som sagt inte ensam med det dilemmat. Tanken är att en motard skulle vara rolig fast det går betydligt långsammare. Då är det bara ett problem...hur kul är en hoj med 50 bakhjulshästar egentligen. I skogen är det mer än väl men på vägen är det väl risk för att man somnar.

Den som lever får se vad som händer....

Vad tror du, kan en motardvariant av WR450F vara intressant eller är det som din kollega säger, inte inspirerande i längden om man inte kör bana?
/D.
 

danpal

Ny medlem
Gick med
30 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
R1
Jo det vill jag lova! Har kört 100 lugna mil :rolleyes: sedan dess och den går som ett skållat troll! Gasresponsen är omedelbar och den vare sig gasar själv eller tjyvstannar. Det största problemet på vägarna nu är gödsel/dynga, halm och vilt. Även rovfåglar har svårt att förstå att de skall flyga tvärs över vägen och inte längs med.Dessa problem kan man dock inte skylla hojen för.

Som du kanske vet via din kollega velar jag fram och tillbaks om jag skall byta bort R1:an mot en enduro/motard, anledningen är att snittfarten är på tok för hög på sista tiden. Och kör man inte fort är det inte roligt att köra, ja jag är nog som sagt inte ensam med det dilemmat. Tanken är att en motard skulle vara rolig fast det går betydligt långsammare. Då är det bara ett problem...hur kul är en hoj med 50 bakhjulshästar egentligen. I skogen är det mer än väl men på vägen är det väl risk för att man somnar.

Den som lever får se vad som händer....

Vad tror du, kan en motardvariant av WR450F vara intressant eller är det som din kollega säger, inte inspirerande i längden om man inte kör bana?
/D.

Visst kan det vara skoj med en Motard men jag tror att du tröttnar ganska snabbt..
Se ett par år tillbaka då alla skulle byta in sina sporthojar mot motard, Tror knappt det tog ett halvår innan de flesta var och ville byta in sina motarder mot sporthoj igen... EN GÅNG SPORTHOJ ALLTID SPORTHOJ:D

Hade en kund som var 74år som köpte en ny R1a av min förra året!!!
Han sa att den dagen då han inte orkar/klarar köra sporthoj lägger han mc körandet på hyllan...

Men visst är det skoj att prova runt.... haken är att det kostar flis!!!
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
:D
Visst kan det vara skoj med en Motard men jag tror att du tröttnar ganska snabbt..
Se ett par år tillbaka då alla skulle byta in sina sporthojar mot motard, Tror knappt det tog ett halvår innan de flesta var och ville byta in sina motarder mot sporthoj igen... EN GÅNG SPORTHOJ ALLTID SPORTHOJ:D

Hade en kund som var 74år som köpte en ny R1a av min förra året!!!
Han sa att den dagen då han inte orkar/klarar köra sporthoj lägger han mc körandet på hyllan...

Men visst är det skoj att prova runt.... haken är att det kostar flis!!!

Efter att ha satt ut bettan på annons och noterat den makalösa responsen :rolleyes: (fast priset är rimligt) har jag beslutat mig för att behålla R1:an. Av 2 orsaker egentligen. Först och främst är jag som sagt fruktansvärt nöjd med hojen, den har allt man kan önska sig. Magkänslan är att jag kommer att ångra mig så snart jag sätter mig på en annan hoj. Man vet inte hur bra man har det innan det går förlorat. Att ge iväg den för runt 100 papp är orimligt och inget jag är intresserad av. Jag behåller med andra ord min R1:a och skall istället försöka komma ut på bana, tror det är den enda hållbara lösningen för min del. Jag har tävlat i olika sporter hela mitt liv och hur lätt är det att köra en sådan maskin på gatan utan att hela tiden försöka bli lite bättre=snabbare !!? Bana gäller!

Fick också sålt min stora segelbåt vilket innebär att jag har möjlighet att köpa en enduro också. Endurokörning tycker jag är underbart eftersom man verkligen får lov att köra för fullt utan att bry sig om poliser och annat otyg:rolleyes: . Skall faktiskt släpa ut den kommande endurohojen på crossbanan också, har aldrig kört på crossbana och tror det skulle vara kul.

Slutligen är min förhoppning att jag skall bli trött på allt vad motorcyklar heter (iallafall gathojar) eftersom det i mina ögon är ett osunt intresse om man är funtad som jag är. Just nu är jag långt ifrån mitt mål:D . Mitt intresse bara växer och jag får världens abstinens om jag inte kör minst 2 st 20 milarundor på en vecka. Jag är nog en av de få 3 barnsfädrarna över 35 år som kört 500 R1-07 mil på 2,5 månader. Och då har hojen ändå varit på verkstad i nästan 3veckor...

Fördelen med R1:an är att man hinner köra 20 mil förbaskat snabbt:tummenupp :va .

Kommer upp en runda nästa vecka och handlar ett transparent visir, är inne på mitt 3:dje denna sässong p.g.a flugor stora som varfyllda tennisbollar. Fy f-n va äckliga de är och då man snabbt vill få bort dem repar man visiret...

/D.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag har just kommit hem efter 14 dagar semester (utan internet och hoj, hehe), så jag har inte kommit en millimeter längre med mitt strulande.

Okej BTB, då tolkar jag det som att du ändå hade endel av de problem min hoj har.

Hej danpal, du ska veta att ni på YC i Hbg besitter en stor erfarenhet iom att ni faktiskt lyckats lösa ett problem som jag tror inte officiellt existerar, det är dels att motorn kan stanna vid gasavslag och dels segt bottendrag.

Att BTBs hoj även ville gasa av sej själv känns ju inte riktigt stabilt och väcker några av de farhågor som finns runt FBW, har dock inte hört talas om det i så många fall så jag hoppas verkligen inte det är ett lika stort problem som de andra två, (det är ju även fullt möjligt att två olika fel ger liknande symptom)

Om man vrider lite på problematiken: Lösningen i BTBs fall verkar ha varit byte av spjällbryggan, (inget "fippel" med CO-justeringen, annan justering och/eller byte av ECU?)

I spjällbryggan sitter (lite grovt räknat): Spjällmotor, SpjällTPS, GasTPS, spridare med tryckregulator samt styrningen av trattarna, av dessa har vi provat byta TPSer och justera om spjällTPSen.

Trattstyrningen lär inte påverka detta så kvar är spjällmotor och spridare/tryckregulator, några fria teorier runt detta?

EDIT:Har pysslat lite med "gamla bettan" nu och det står ganska klart att TPSerna är det inte, dels för att det är dubbla potentiometrar i varje och efter att provjusterat på den till spjällen så visade det sej att de nog sätter sina nollreferenser när tändningen slås på, vilket ger förklaringen till varför tabellen nedan är så "vid" som den är, inte så noga att man justerar exakt mao:

Att motorn för övrigt kan kännas lite slö på botten är något jag redan från början provade att rika på med CO-justeringen, erfarenheten från -05an sa att man endast behöver ändra ett eller ett par steg, det är dock en skillnad.
-07an har en skala mellan +126 till -128, jag vill minnas att -05an gick mellan +25 till -25 (<- någon som kan verifiera det?).

I så fall innebär det att man måste ändra ~5steg på -07an jämfört med -05an.
Fick reda på att skalan var så stor igår så när hojen tappade tomgången i dag så provade jag att ändra från 0 till +5 på C1-C4 och det botade ganska mycket av segheten i botten, kan vara en tillfällighet, jag var nästan hemma då så jag han inte prova så mycket mer.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top