R1 -07 dör hela tiden vid stopp! Någon mer som har detta problem?

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
TPS värdet verkar okej, visst 95 på fullgas är en liten aning lågt men det borde inte vara orsaken till problemet (min R1 -05 visade också lite lågt men funkade bra) (se bild).

Kom det direkt efter att du bytte till slip on?

Du kan du prova att rika på bränsleblandningen något genom att öka CO.
Det kan du göra när du går in i Diag-mode, fast när du kommer dit där det står "Diag" så istället för att hålla in båda knapparna så klickar du bara till på den ena så att det står "CO" i displayen.

Efter det håller du in båda knapparna tills C1 kommer upp, släpp knapparna och håll åter in dem tills C1 blinkar.

OBS, VIKTIGT! Notera "C" värdena (blir totalt 4st).
Tappar du bort dej där blir det ett helsike så skriv upp dem innan du ändrar något!

Klicka upp värdet ett till två steg med select knappen (tror jag det är).
Håll in båda knapparna, tryck på select tills C2 kommer upp, gör samma sak som när du ändrade värdet på C1 och gör sedan samma sak med C3 och C4.
"C" står för cylinder (1 till 4) och räknas värdet upp så får du fetare blandning.
När du är färdig stänger du av tändningen.

Antagligen är inte det felet och det är svårt att säga vad det kan vara.
  • Felaktigt ventilspel.
  • Slitna tändstift.
  • Spjällhusen ur synk.
  • Det sitter några vacuumslangar på spjällhusen som kan vara spruckna eller lösa.
  • Något insugsgummi kan vara sprucket.
  • Spjällhusen ur synk.. Har inte jobbat med den typen av spjällhus, verkar vara någon typ av CV modell så det sitter troligen membran i dem som kan ha spruckit (se bild).
  • Läck eller fel på kallstartsanordningen

Ozzian, dina kunskaper överstiger både mina nuvarande och garanterat mina framtida! :yoparty

Nja asså hade inte det här dilemmat innan på samma sätt och jag tänkte aldrig på det då, men det sjuka är ju att det uppstår först när jag varmkört motorn ordentligt och varvat på ordentligt.

Kan testa det du skrev men du skrev på slutet att det kanske inte är felet, hehe, vill ej sabba något. Är det något du rekommenderar mig att göra?

Ska ringa och åka förbi Yamaha här i Stockholm och be dem kolla upp detta... Läste något att det skall vara en * framför chassinumret vilket betyder att dem bytt TPS, stämmer det?

Kan det vara att det behövs en justering på TP? Står i boken att det ska göras var 1000:e mil.
Har 600 mil kvar till nästa service dock..
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
TPS-problemet rörde bara årsmodellerna -04 & -05, vet inget om -03 (som det står i din profil ;-) fast det är ju inte uteslutet att du har samma fel :tummenupp

Det är många som inte monterar PCIII när de sätter dit slip on så bränsleblandningen är nog inget jätteproblem.

Att laborera med CO-inställningen är i sej inte speciellt farligt, du påverkar bara en liten del av blandningen men det kan göra underverk på gången, inte som med PCIII eller liknande men kan få hojen att funka helt acceptabelt.

Så länge du håller rätt på de ursprungliga Co värdena (som är unika för din hoj) är det ingen fara, du kan alltid backa tillbaka.

Vanligt problem med slip on är att du kan få lite ryckig gång vid delgas och det kan du "bota" på detta vis, du vet dock inget om hur blandningen ser ut på fullast.

Lycka till :tummenupp
 

söt

Naggande god
Gick med
2 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Superduke R - 10
Min pappa säger att Yamaha R1 lever på gamla meriter och är som en Alfa Romeo - Fina att titta på men fungerar som skit. :D
Verkar stämma eller?:va
 

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Tänkte komma med en uppdatering på mitt dilemma jag hade om än sent, allt löste sig när jag servade hojen hos Yamaha, i samband med det så gjordes det en trottel sync, om jag nu inte skriver fel...
Har varit helt felfri sen dess (ta i trä) även i hög hetta..

Denna justering ska tydligen göras var 1000:e mil om jag inte missminner mig. Kan vara bra för andra av samma årsmodell att känna till i allafall..
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top