R1 -07 dör hela tiden vid stopp! Någon mer som har detta problem?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
YES!!!

Nu har jag varit ute och kört cirka 6 mil, både landsväg och tätort. Hojen dog inte en enda gång. :yoparty Helt otroligt att ett halvt varv på dessa små skruvar gjorde sådan skillnad. Innan dog hojen vid varje stopp eller växling (om du inte var snabb nog med att släppa ut kopplingen). Nu har jag ju en hoj som faktiskt går att köra. Underbart!

Tack så hemskt mycket Ozzian!
 

KenKen

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Raseborg, Finland
Hoj
Yamaha R1 -2004
Tjena! min -04 har samma problem. om ja kör ca 40 km o sen kommer in till stan o kör en stund där o lägger in kopplingen så dör den.. men nu undrar ja, var under tanken sitter skruvarna? måste man ha löst hela tanken eller räcker de att vippa upp den så långt slangarna räcker?

Tacksam för svar!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tjena! min -04 har samma problem. om ja kör ca 40 km o sen kommer in till stan o kör en stund där o lägger in kopplingen så dör den.. men nu undrar ja, var under tanken sitter skruvarna? måste man ha löst hela tanken eller räcker de att vippa upp den så långt slangarna räcker?

Tacksam för svar!
Hej
-04 -06 lider inte av samma problem som -07 -08

Däremot hade flera hojtyper (Yamaha) av årsmodell -04 -05 fel på en TPS (trottel pos sensor), detta åtgärdades av Yamaha genom återkallelse för kostnadsfritt byte.
Man ska kunna se det på att det finns instämplat en stjärna i ramnumret, annars ringer du närmaste Yamahaverkstad och frågar.

http://www.sportbikes.net/forums/at...ps-news-service-bulletin-recall-m2006-011.pdf

Edit: För övrigt så finns det en justerskruv för tomgångsvarvet på din hoj och så finns det en kallstartsanordning som styrs av en vaxtermostat (kan vara fel på den ifall du har dramatiskt olika tomgångsvarv mellan kall och varm motor).
 
Last edited:

KenKen

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Raseborg, Finland
Hoj
Yamaha R1 -2004
http://www.youtube.com/watch?v=oMAKX4Ca9I4

Ser de lika ut på -04? skall ta bort tanken pånytt och försöka hitta skruvarna! :/ Stannade 2 ggr ida igen! Kan de hjälpa med att bara spruta nåt slags spray på TPS. GT85 kör amerikanerna med vad finns de för motsvarande spray i Norden? Eller skall man bara Satsa på en Ny TPS från 06->

Dehär är nog ett tråkit problem! :(
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
http://www.youtube.com/watch?v=oMAKX4Ca9I4

Ser de lika ut på -04? skall ta bort tanken pånytt och försöka hitta skruvarna! :/ Stannade 2 ggr ida igen! Kan de hjälpa med att bara spruta nåt slags spray på TPS. GT85 kör amerikanerna med vad finns de för motsvarande spray i Norden? Eller skall man bara Satsa på en Ny TPS från 06->

Dehär är nog ett tråkit problem! :(
Kolla först om TPS har blivit bytt, jag tror att varje hoj det bytts på rapporteras till Yamaha centralt så en verkstad borde kunna kolla upp det åt dej.

Nej, jag tror inte på en spraylösning och ja, det är lite tråkigt att byta då du måste lyfta av tanken för att komma åt PrimärTPSen fast på -07 -08 måste hela spjällhuset bort så det är ju lite enklare på din :tummenupp

Jag vet inte om det finns någon tidsbegränsning på ett sånt här fel, hör med närmaste Yamahaverkstad om du inte kan göra jobbet själv.

Såvida inte grundsynkroniseringen blivit fel finns ingen anledning att röra synkskruvarna, vill du bara höja tomgången så gör du det på justerskruven som sticker ut på vänstersida av motorn, strax framför där växelaxeln går in (se bilden i förra inlägget), du behöver inte lyfta tanken för det..
 
Last edited:

KenKen

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Raseborg, Finland
Hoj
Yamaha R1 -2004
Ojj, Märkte int att du skrev att dom lider INTE lider av samma problem.. hmm.. men då skall ja bara rikta in mej på TPS:sen då.. men skall man då ta TPS från årsm. 2004, eller någon nyare modell?

Jag var nyss o kollade på ramrumret, Hur är det märkt om tps är bytt? hade en stjärnliknande symbol före och efter serienumret? eller har alla modeller så oberoende om den är bytt eller inte?
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ojj, Märkte int att du skrev att dom lider INTE lider av samma problem.. hmm.. men då skall ja bara rikta in mej på TPS:sen då.. men skall man då ta TPS från årsm. 2004, eller någon nyare modell?
Hahaha, Inte är ett ord man ska försöka att inte använda... Lätt att det missuppfattas, har jag hört :tummenupp

Du hade rätt, det kom en uppgraderad modell på -06 och köper du ny från Yamaha så är det den modellen du får, alla andra ska vara återkallade.
För övrigt så ser fästen och sånt likadant ut -04 -06 så det saknar betydelse vilken modell av TPS du beställer, bara den är uppgraderad modell.

Edit: angående stjärnorna i ramnumret så är jag inte 100% säker var de ska vara men det kan nog vara så som du beskriver.
Om ingen annan här på forumet vet bättre så ring Yamaha i morgon och dubbelkolla.

Edit2: Ser nu att du behöver INTE ta bort spjällhuset, bara bränsletanken och det är en jäkla skillnad, hehe.
 
Last edited:

KenKen

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Raseborg, Finland
Hoj
Yamaha R1 -2004
Hehe! :) Måst gå o kolla till Yamaha verkstan imorgon! Har ni nån produkt kod på den där Uppgraderade TPS:en eller så får man hoppas på att dom vet vilken det skall vara :)

Jaa.. de var ju en lättnad att inte behöva ta bort den, men måste spjällhusen synkroniseras efter byte? eller är det bara att tuta o köra direkt? :)

Stort tack för era fina svar!

TUMMEN UPP! :tummenupp

Väldigt tacksam!
 
Last edited:

Najib

Medlem
Gick med
22 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
2007 R1
Update: Justeringen är gjord (precis inkommen från garaget). Alla skruvar är utskruvade ett halvt varv. Tyvärr börjar det bli mörkt och det regnar som tusan så jag får vänta tills i morgon innan jag ger mig ut och testar. Vi startade i alla fall upp hojen i garaget och den gick fortfarande perfekt vid kallstart. Hoppas, hoppas...

Återkommer med update efter en testtur efter jobbet i morgon!

hej..
har du spänt skruvarna innan du öppnade dom ett halvt varv eller bara öppnat som 3/4 ??
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hehe! :) Måst gå o kolla till Yamaha verkstan imorgon! Har ni nån produkt kod på den där Uppgraderade TPS:en eller så får man hoppas på att dom vet vilken det skall vara :)

Jaa.. de var ju en lättnad att inte behöva ta bort den, men måste spjällhusen synkroniseras efter byte? eller är det bara att tuta o köra direkt? :)

Stort tack för era fina svar!

TUMMEN UPP! :tummenupp

Väldigt tacksam!
Det mesta står i den service bulletin jag länkade till tidigare. http://www.sportbikes.net/forums/at...ps-news-service-bulletin-recall-m2006-011.pdf

Du behöver inte synka spjällhusen MEN du måste justera in den nya TPSen, det gör du via det inbyggda diagnossystemet, allt finns förklarat i bulletinen, även artnr på den nya TPSen: 5FL-85885-02-00 :tummenupp
 

KenKen

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Raseborg, Finland
Hoj
Yamaha R1 -2004
Jeijj.. Jag får TPS:n bytt på garanti.. :) wohoo! Hoppas de hjälper, så slipper man oroa sej i vilken korsning den skall dö..
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jeijj.. Jag får TPS:n bytt på garanti.. :) wohoo! Hoppas de hjälper, så slipper man oroa sej i vilken korsning den skall dö..
Kaaanoners:tummenupp
Jag fick bytt TPS på min -05 när den började dumma sej lika som din och det blev helt perfekt efteråt, chansen är stor att din också blir det.

Det skumma var att jag fick aldrig någon check engine signal och inga felkoder fanns lagrade så det är ett lurigt fel :)
 

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Lånar tråden, skapade en egen men jag verkar ha hittat helt rätt!

Har en R1 -03 och jag har sett Ozzian verkar jäääkligt påläst och du har skrivit en hel del i tråden.

Mina bekymmer är väldigt snarlika TS.
Tillägger direkt att jag har bytt till ett slipon av Yoshimura (satt original på) dock ingenting annat.

Det är nämligen så att när min hoj blivit varmkörd och jag kört "aktivt" med den så får den ett jätte märkligt problem.
Vid rödljus och vid stopp när jag frikopplar och ligger i ettan eller i friläge, så börjar varvtalen hoppa från 1000rpm till 1200 rpm cirka, fram och tillbaka och det låter som om den håller på dö. Idag gjorde den det också vid en stopp skylt när jag frikopplat, då var jag ändå i rullning så hade det varit högre hastighet så hade det kunnat sluta illa.

Vad kan mitt problem med min -03:a vara?

En kille jag pratade med idag påpekade att eftersom jag bytt slipon så måste jag också köra Powercommander för att lösa problemet...

Irriterande och pinsamt vid rödljus att behöva varva för att hålla motorn vid liv känns det som... all hjälp UPPSKATTAS!
 

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Var och körde DIAG för att testa TPSen direkt i dashboarden.

Jag fick dessa värden: Ingen gas = 16 Full gas = 95

Vad innebär detta för mig? Att TPSen är knas?

Var och körde idag, turligt nog dog den inte men den betedde sig oerhört märkligt återigen vid stopp och frikoppling vid vissa tillfällen, nästan som om den kämpar för att hålla sig vid liv..
Tomgången ligger på nästan 1500 rpm så tror inte jag behöver skruva upp den något mer..
 

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Var och körde DIAG för att testa TPSen direkt i dashboarden.

Jag fick dessa värden: Ingen gas = 16 Full gas = 95

Vad innebär detta för mig? Att TPSen är knas?

Var och körde idag, turligt nog dog den inte men den betedde sig oerhört märkligt återigen vid stopp och frikoppling vid vissa tillfällen, nästan som om den kämpar för att hålla sig vid liv..
Tomgången ligger på nästan 1500 rpm så tror inte jag behöver skruva upp den något mer..
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Var och körde DIAG för att testa TPSen direkt i dashboarden.

Jag fick dessa värden: Ingen gas = 16 Full gas = 95

Vad innebär detta för mig? Att TPSen är knas?

Var och körde idag, turligt nog dog den inte men den betedde sig oerhört märkligt återigen vid stopp och frikoppling vid vissa tillfällen, nästan som om den kämpar för att hålla sig vid liv..
Tomgången ligger på nästan 1500 rpm så tror inte jag behöver skruva upp den något mer..
TPS värdet verkar okej, visst 95 på fullgas är en liten aning lågt men det borde inte vara orsaken till problemet (min R1 -05 visade också lite lågt men funkade bra) (se bild).

Kom det direkt efter att du bytte till slip on?

Du kan du prova att rika på bränsleblandningen något genom att öka CO.
Det kan du göra när du går in i Diag-mode, fast när du kommer dit där det står "Diag" så istället för att hålla in båda knapparna så klickar du bara till på den ena så att det står "CO" i displayen.

Efter det håller du in båda knapparna tills C1 kommer upp, släpp knapparna och håll åter in dem tills C1 blinkar.

OBS, VIKTIGT! Notera "C" värdena (blir totalt 4st).
Tappar du bort dej där blir det ett helsike så skriv upp dem innan du ändrar något!

Klicka upp värdet ett till två steg med select knappen (tror jag det är).
Håll in båda knapparna, tryck på select tills C2 kommer upp, gör samma sak som när du ändrade värdet på C1 och gör sedan samma sak med C3 och C4.
"C" står för cylinder (1 till 4) och räknas värdet upp så får du fetare blandning.
När du är färdig stänger du av tändningen.

Antagligen är inte det felet och det är svårt att säga vad det kan vara.
  • Felaktigt ventilspel.
  • Slitna tändstift.
  • Spjällhusen ur synk.
  • Det sitter några vacuumslangar på spjällhusen som kan vara spruckna eller lösa.
  • Något insugsgummi kan vara sprucket.
  • Spjällhusen ur synk.. Har inte jobbat med den typen av spjällhus, verkar vara någon typ av CV modell så det sitter troligen membran i dem som kan ha spruckit (se bild).
  • Läck eller fel på kallstartsanordningen
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top