Var och körde DIAG för att testa TPSen direkt i dashboarden.
Jag fick dessa värden: Ingen gas = 16 Full gas = 95
Vad innebär detta för mig? Att TPSen är knas?
Var och körde idag, turligt nog dog den inte men den betedde sig oerhört märkligt återigen vid stopp och frikoppling vid vissa tillfällen, nästan som om den kämpar för att hålla sig vid liv..
Tomgången ligger på nästan 1500 rpm så tror inte jag behöver skruva upp den något mer..
TPS värdet verkar okej, visst 95 på fullgas är en liten aning lågt men det borde inte vara orsaken till problemet (min R1 -05 visade också lite lågt men funkade bra) (se bild).
Kom det direkt efter att du bytte till slip on?
Du kan du prova att rika på bränsleblandningen något genom att öka CO.
Det kan du göra när du går in i Diag-mode, fast när du kommer dit där det står "Diag" så istället för att hålla in båda knapparna så klickar du bara till på den ena så att det står "CO" i displayen.
Efter det håller du in båda knapparna tills C1 kommer upp, släpp knapparna och håll åter in dem tills C1 blinkar.
OBS, VIKTIGT! Notera "C" värdena (blir totalt 4st).
Tappar du bort dej där blir det ett helsike så skriv upp dem innan du ändrar något!
Klicka upp värdet ett till två steg med select knappen (tror jag det är).
Håll in båda knapparna, tryck på select tills C2 kommer upp, gör samma sak som när du ändrade värdet på C1 och gör sedan samma sak med C3 och C4.
"C" står för cylinder (1 till 4) och räknas värdet upp så får du fetare blandning.
När du är färdig stänger du av tändningen.
Antagligen är inte det felet och det är svårt att säga vad det kan vara.
- Felaktigt ventilspel.
- Slitna tändstift.
- Spjällhusen ur synk.
- Det sitter några vacuumslangar på spjällhusen som kan vara spruckna eller lösa.
- Något insugsgummi kan vara sprucket.
- Spjällhusen ur synk.. Har inte jobbat med den typen av spjällhus, verkar vara någon typ av CV modell så det sitter troligen membran i dem som kan ha spruckit (se bild).
- Läck eller fel på kallstartsanordningen