R1 07 eller K7 ?

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Sitter i valet och kvalet om att inhandla en R1 07 eller
en K7.
Har ni några råd vilken jag skall välja..?

Jag har provkört båda och tycker att båda passar...
men tvekar.. vad gäller R1 och dess nya Fly-By-wire....
Många har ju strul med den med att den icke fungerar
som den ska.
Är ju inte roligt om man är ute och kör tex i en kurva
och man ger lite gas...plötsligt får hojen för sig att du
vrider på fullt.....Läste lite runt på nätet att några funderar
på att stämma Yamaha pga att olyckor har inträffat pga fly-by-wire
systemet...Eftersom jag jobbar inom data och vet att
inget datasystem fungerar till 100%.

Vad gäller K7 så funderar jag lite över kvaliten...
Har inte ägt någon Suzuki men det jag hört så är kvaliten klart sämre
än Yamaha och Honda vad gäller detaljer och färglager mm...
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Ptja... När det kommer till kvalitetsgrejjen tror jag inte att Yamma är bättre än varken suckan eller Hondan (är inte Hondor skottsäkra??).

Har inte hört något speciellt om FBW på Yamman men inte läst så ingående om det. Torde väl inte vara ngt jätteproblem, annars hade de ju både stämts till höger o vänster och återkallningar skulle skett.

Tekniken i suckan lockar lite mer än Yamman men Yamman har utseendet!

Jag själv hade valt suckan denna gång...

Nu kommer du få 50 andra förslag eftersom vi alla tycker olika!
 

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Ystad
Hoj
GsxR 1000 k9
då det gäller kvalite är suzuki nog säkrare än yamaha . effekt är där så det räcker i båda cyklarna. dock hört att dem har haft väldiga fjädrings problem med suzukin. dock inget märkbart om du bara kör gata..
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Varför köpa en 07 när 08 står runt hörnet ?
Du hinner ju knappt köra hem hojen innan nästa årsmodell är ute.
 

Stalker

Nu ännu snabbare..
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Linköping
Hoj
R1-07
Jag tycker du ska köpa min r1:a
Du kommer garanterat inte bli besviken..den går kanonbra!!
Kan nog gå att lösa så du får provköra den innan så du får kasta bort alla dina misstankar om r1:an..Kom igen nu..du får den för 112 000 vid snabb affär med akra-systemet som är värt 10k. ?
 

Tobbe-R1

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
I ett MC-hus
Hoj
R1
Har ägt följande R1-99 Gixer 750 98 Gixer 1000 -01 R1 02 R1 04 R1 05 och nu R1 07 klart mkt bra hoj R1:an men K7 är fin oxå det får bli din smaksak.:tummenupp
 
Last edited:

Stalker

Nu ännu snabbare..
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Linköping
Hoj
R1-07
Måste säga att yamaha:n inte är tråkig på något sätt..inte det där jämna registret som honda utan mer peakar på varvtalet..det är väl det som är tjusningen..att kunna bemästra ett vilddjur..honda åker man ju bara med på..zukkan vet jag inte hur den är att köra,men har hört att folk är nöjda med bottenvridet på den..
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Varför inte läsa Masterbike testet där båda finns med? Alla kommer ju att säga att deras hoj är bäst men i Masterbike är det objektiva testresultat. Du kan ju se vilken hoj som blev en besvikelse och vilken som var snabbast :hihi ;)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
vad är en turkhoj??

nejnej. en "turk hoj".

Det där ni säger om att suckan skulle ha bättre kvalle än yaman håller Jag inte med om alls. Det märks att både yama och honda har större pengar i omsättning undet hojtillveskningen. Sucka och kawa får ju hjälpas åt för att hålla jämna steg.

Suzuki har grymma motorer! På ävriga pugnter skulle jag ta yamman om det handlar om -07.

Man sitter illa på suckan och kvalitetskänslan är sisådär. Kommer i håg när K1:eek:rna kom, då var det skeva gaffelben hit och dot medans inte ett packboxbyte ens på yammas gafflar rapporterades.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
K7 R1000 i orginal utförande = Tråkiga bromsar & svajig fjädring.
R1 07 i orginal.. Vet ja inget om.

Frågan är hur cyklarna är när du preppat dem för bana. Vilken utmärker sig mest då?

Jag kör med dubbla kolfiber pipor + arrow mellanrör för att slippa katten. Dvs, ja lätta cykeln med 10.5kg minus de nya grejerna.. Säg ett halvt kilo för mellanröret & 1.kg per pipa? Alltså lätta ja cykeln med 8kg. Hur blir det om man väljer att köra med bara 1 burk :rolleyes:
Vad piporna & mellanröret väger exakt vet jag inte :)

nejnej. en "turk hoj".

Fel fel fel, Blatte hoj!
 
Last edited:

Stalker

Nu ännu snabbare..
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Linköping
Hoj
R1-07
6 kolvs ok på r1:an..grym bromsverkan..det tillsammans med slirkoppling blir ju rena barnleken vid hårda inbromsningar.
Dämparna på r1:an är också bra.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
nejnej. en "turk hoj".

Det där ni säger om att suckan skulle ha bättre kvalle än yaman håller Jag inte med om alls. Det märks att både yama och honda har större pengar i omsättning undet hojtillveskningen. Sucka och kawa får ju hjälpas åt för att hålla jämna steg.

Suzuki har grymma motorer! På ävriga pugnter skulle jag ta yamman om det handlar om -07.

Man sitter illa på suckan och kvalitetskänslan är sisådär. Kommer i håg när K1:eek:rna kom, då var det skeva gaffelben hit och dot medans inte ett packboxbyte ens på yammas gafflar rapporterades.
Så sant som de e sagt,måste väl finnas nån anledning varför rettan e dyrare än gixxern:yoparty
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top