r1 2:an "hackar"?

MaP

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Kiruna
Hoj
Retta-99
Hej!
Har köpt en r1-99 för några veckor sen och har ju givetvis blivit tuffare på gasen eftersom:tummenupp
Men... jag har tyckt att det känns som om att "kedjan hoppar "ibland vid rejäla gaspådrag typ 1 kugg på 2:an... men kedjan känns ok.
Kan det vara en förestående vxl-låds renovering på gång?:va eller kan det vara lamellerna som släpper ? känns ändå så tvärt...
 

gargamel_2000

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha r6 -07, Husa fs 650, Yamaha yzf 426 -00
trisst!!

jag var ute för exakt samma fenomen på min första r6a, i det fallet slutade det med en härlig växellådsrenovering.:mad:
 

Nicotin

Guest
jepp tyvärr så e det växellåde renovering på g..

ngn som slangat sönder 2:ans växel..:va

hoppas hojen var billig..:tummenupp
 

MaP

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Kiruna
Hoj
Retta-99
Standardfel på tidigare R1:eek:r

Men vilka delar krävs? kostnad och ev specialverktyg? kan man göra nånting för att höja effekt samtidigt som man ändå är där och gräver typ portning ?vassare kam?
ps :gör jobbet själv!!!

jepp tyvärr så e det växellåde renovering på g..

ngn som slangat sönder 2:ans växel..:va

hoppas hojen var billig..:tummenupp

Jepp det var den!
 
Last edited:

gargamel_2000

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha r6 -07, Husa fs 650, Yamaha yzf 426 -00
om jag inte missminner mig helt så fick jag handla delar för i runda slängar ca 7k
 

Nicotin

Guest
först och främst gäller det att ta reda på vad som en trasikt..( typ gafflar och drev och kanske även passa på att byta lite lager osv när man ändå e och gräver..


porta toppen och slänga i vassare kammar..perfekt tillfälle..

frågan om specialverktyg..tanka hem en servicemanual till din hoj och kolla..:tummenupp
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Välkommen till klubben "trasig växellåda" Min suzuki var lika dan. Kostade ca: 5000.- Då gjorde jag jobbet själv. 3 drev och en gaffel och ett lager.
 

MaP

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Kiruna
Hoj
Retta-99
Välkommen till klubben "trasig växellåda" Min suzuki var lika dan. Kostade ca: 5000.- Då gjorde jag jobbet själv. 3 drev och en gaffel och ett lager.

Ja Ja får väl börja kike lite på det då...
Men än så länge känns det inte så akut det händer inte varje gång man gassar så man får väl köra säsongen ut.
 

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Skövde
Hoj
Gixxer 1000
Ja Ja får väl börja kike lite på det då...
Men än så länge känns det inte så akut det händer inte varje gång man gassar så man får väl köra säsongen ut.

Ska du köra med det bör du undvika 2:an. Annars kan du få ett större ras.

Min R1 hade exakt samma symptom och det gick snabbt utför.
Köp en haynes bok. Delarna kostar ca 4000 jag bytte 2 drev å en gaffel.

Det enda som du behöver specialverktyg för är att få av svänghjulet.
Jag fick hjälp av lokala mc handlaren där jag köpte delarna.

Finne en skitbra guide på nätet, kan varit på sporthoj?. Du borde kunna googla fram den.
 

MaP

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Kiruna
Hoj
Retta-99
Ska du köra med det bör du undvika 2:an. Annars kan du få ett större ras.

Min R1 hade exakt samma symptom och det gick snabbt utför.
Köp en haynes bok. Delarna kostar ca 4000 jag bytte 2 drev å en gaffel.

Det enda som du behöver specialverktyg för är att få av svänghjulet.
Jag fick hjälp av lokala mc handlaren där jag köpte delarna.

Finne en skitbra guide på nätet, kan varit på sporthoj?. Du borde kunna googla fram den.

Ahh du måste mena den på http://www.bikeproject.com/Articles/index.php?GID=2350

Bytte du alla delar som han listade?
 

Max©

pannkaka
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Karlstad
Hoj
R1
Se om du inte hittar en komplett låda på ebay, och för tusan, byt gafflar!! Gaffeln till 2an har du redan bevis på att den är krokig.
Använd yamaha's packningsklister (yamaha bond) till halvorna.

Lägg en extra slant på materialet så slipper du förhoppningsvis
göra om jobbet!! :mattias

Har du ingen snäll Yamaha-ÅF som lånar dig specialverktyget till svänghjulet så går det bra med en M16-M18 skruv med normal gängstigning.. lite osäker men det är ingen raketförskning. En ½" muttermaskin med lite fart i duger.
 

MaP

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Kiruna
Hoj
Retta-99
Se om du inte hittar en komplett låda på ebay, och för tusan, byt gafflar!! Gaffeln till 2an har du redan bevis på att den är krokig.
Använd yamaha's packningsklister (yamaha bond) till halvorna.

Lägg en extra slant på materialet så slipper du förhoppningsvis
göra om jobbet!! :mattias

Har du ingen snäll Yamaha-ÅF som lånar dig specialverktyget till svänghjulet så går det bra med en M16-M18 skruv med normal gängstigning.. lite osäker men det är ingen raketförskning. En ½" muttermaskin med lite fart i duger.

Jag jobbar ju själv som lastbilsmeck så det är nog ingen fara med att hitta skruvar... Törs man lägga i ett beggat paket, har sett såna för typ 250-300 dollares men tänk om man nu skulle lägga i en sån och så hinner man köra några mil och så far man samma problem igen...:huvet Fan va skogstokig man skulle bli!!!
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Jag ska också fixa i vinter och det landar runt 4-5000 om du byter trumma men inte alla dreven. Jag kommer dock byta lite fler gafflar, eventuellt köper jag en beggad på ebay och går genom den.
 

Max©

pannkaka
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Karlstad
Hoj
R1
Jag jobbar ju själv som lastbilsmeck så det är nog ingen fara med att hitta skruvar... Törs man lägga i ett beggat paket, har sett såna för typ 250-300 dollares men tänk om man nu skulle lägga i en sån och så hinner man köra några mil och så far man samma problem igen...:huvet Fan va skogstokig man skulle bli!!!

Åh en grease monkey-broder! :tummenupp
Vad för märke?

Jag lämnade min till Race Repairs i våras då jag var spysjuk på att riva den där motorn under tidspress... (man vill inte ha grejer liggandes på jobbet isärplockat).

De plockade i en låda de köpt på Ebay, komplett med gafflar och trumma. Jag gjorde själv misstaget att bara byta axlar och drev då gafflarna "såg" raka ut. Men så var givet inte fallet.

Du ser på drev om de är OK el ej, gafflarna behöver du dock en referens till. Så det är nog ingen fara att köpa en beggad såvida den påstås vara i bra skick.
 

MaP

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Kiruna
Hoj
Retta-99
Åh en grease monkey-broder! :tummenupp
Vad för märke?

Jag lämnade min till Race Repairs i våras då jag var spysjuk på att riva den där motorn under tidspress... (man vill inte ha grejer liggandes på jobbet isärplockat).

De plockade i en låda de köpt på Ebay, komplett med gafflar och trumma. Jag gjorde själv misstaget att bara byta axlar och drev då gafflarna "såg" raka ut. Men så var givet inte fallet.

Du ser på drev om de är OK el ej, gafflarna behöver du dock en referens till. Så det är nog ingen fara att köpa en beggad såvida den påstås vara i bra skick.

Ja jag jobbar på volvo men skruvar mest i andra märken Scania Komatsu Hitachi mm mm så det kan vara lastbilar på måndag och tipptruckar på tisdag ,grävare på onsdag osv...:va
Har hittat en beggad låda i Sverige vad kan man betala för en sån? vet ju inte om den är schysst...säljaren påstår ju det iaf.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Gjorde denna operation på min retta i vintras. Kostade nånstans runt $400-500. Bytte 2 & 6ans drev, samt gaffel.

Svänghjulsavdragaren kostar 110:- på yamaha så det är inte så mycket att snåla på.
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Instämmer med tidigare inlägg 2an och sexans drev samt gaffel är vad som normalt går åt
 

Bifogat

  • blandat 004.jpg
    blandat 004.jpg
    205 KB · Visningar: 144
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top