R1 går bara på tre till och från (inte tändningsfel) Hjälp!

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Inte på en av mina 3rettor-00-01or funkar denna olja, alla ger slirande koppling.

Bra med delade erfarenheter, har hört raka motsatsen, att den oljan helt hjälpt mot slirande koppling.
Verkar som just R1 98-01 är väldigt känslig för oljor, kanske beror på att det blir dålig kombo när man byter olja (märke/viskositet)
Tack för varningen :tummenupp

Har inte orkat läsa hela tråden men,
* Vet du med säkerhet att det är en cylinder som inte går?
* Vet du isåfall vilken cylinder?
* Mät upp resistansen i tändkablarna för att se om någon avviker ordentligt, dålig tändkabel ger problem vid belastning av motorn.
* Kollat stiften? Prövat att byta stift mellan cylindrar för att se om problemet flyttar sig till annan cylinder?

Allt detta kanske redan är testat men ofta är problemet mycket enklare än man vill tro.

Men att ny olja ska lösa ditt problem tror jag är mycket långsökt!
Om den dåliga oljan orsakat mekaniska problem/skador så är det bara att riva ner allt för mätning och kontroll.

/Nitrous

Ja, jag har testat allt det där.
Jag vet att det kan verka långsökt och jag börjar tappa hoppet, men oljan blev billig (snodde brorsans dunk, men säg inte det till han..) så jag ska testa det först.
Tack för tipsen :tummenupp

Läste om en här på SH som hadde liknande problem på en sukka, det visade sej vara en kabel som hadde fått isoleringen sönderskavd mot toppen, hojen har ju gått en hel del så det låter rimligt att det kan vara en sån "smygkortis".

Mja, det är ju det att den har ju inte gått så långt (ca: 900mil) men, jag ska gå över kontakterna för säkerhets skull, tycker ändå att felet borde flytta på sig om det är elfel och man skiftar tändhattar :confused:
Tackar :tuttar syns på måndag
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
om det varierar med varvtal så KAN det vara att en ventilfjäder har gett upp, Den kanske klarar för tillbaka ventilen tillräckligt för att täta vid ett stillastående komptest, men inte stark nog att dra tillbaka ventilen helt vid varv/belastning.
Kolla även vacuum/tryckslangar runt förgasarna, Min zx9r. gick skit över 5000 varv när en slang som satt vid luffarturbon lossnat, Övertrycket från den slangen lyfte visst trottlarna
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
om det varierar med varvtal så KAN det vara att en ventilfjäder har gett upp, Den kanske klarar för tillbaka ventilen tillräckligt för att täta vid ett stillastående komptest, men inte stark nog att dra tillbaka ventilen helt vid varv/belastning.
Kolla även vacuum/tryckslangar runt förgasarna, Min zx9r. gick skit över 5000 varv när en slang som satt vid luffarturbon lossnat, Övertrycket från den slangen lyfte visst trottlarna

Testade trycka ner ventilerna manuellt och alla kändes lika spänstiga när jag hade väck ventil kåpan, men tack så mycket för idén :tummenupp

Men jag har goda nyheter!
Bytte oljan igår kväll och varmkörde den på tom gång, efter en stund slutade den puffa baklänges och en liten stund senare gick den på alla fyra, rent!
Tog en liten provrunda med lugna accelerationer, den gick lite ryckigt men det avtog lite men dock inte helt.
Får nog köra in den nån mil och byta oljan igen.
Men fii faen, det funkar!!! :tummenupp

Tack ska ni ha för all hjälp :tummenupp
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Testade trycka ner ventilerna manuellt och alla kändes lika spänstiga när jag hade väck ventil kåpan, men tack så mycket för idén :tummenupp

Men jag har goda nyheter!
Bytte oljan igår kväll och varmkörde den på tom gång, efter en stund slutade den puffa baklänges och en liten stund senare gick den på alla fyra, rent!
Tog en liten provrunda med lugna accelerationer, den gick lite ryckigt men det avtog lite men dock inte helt.
Får nog köra in den nån mil och byta oljan igen.
Men fii faen, det funkar!!! :tummenupp

Tack ska ni ha för all hjälp :tummenupp
Det var som fan. Sätt in en miljon (eller valfritt belopp) på mitt konto då. ;)
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Det var som fan. Sätt in en miljon (eller valfritt belopp) på mitt konto då. ;)

Haha, det skulle sitta fint va, tyvärr har jag inte dom ekonomiska förutsättningarna, men du kan få en trisslott. Om jag nu har sån jeffla tur att det var bara oljan så vore det ju faen om det inte var vinst på den :tungan
Nu blev det ju inget kört på a-torp ändå pga avsaknaden av däck anpassade för hällregn :huvet
Men ett stort tack iaf!
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Testade trycka ner ventilerna manuellt och alla kändes lika spänstiga när jag hade väck ventil kåpan, men tack så mycket för idén :tummenupp

Men jag har goda nyheter!
Bytte oljan igår kväll och varmkörde den på tom gång, efter en stund slutade den puffa baklänges och en liten stund senare gick den på alla fyra, rent!
Tog en liten provrunda med lugna accelerationer, den gick lite ryckigt men det avtog lite men dock inte helt.
Får nog köra in den nån mil och byta oljan igen.
Men fii faen, det funkar!!! :tummenupp

Tack ska ni ha för all hjälp :tummenupp


Hur stora ventilspel har du?

Att det beror på oljan tror jag inte ett ögonblick på.

Mats
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top