R1 går bara på tre till och från (inte tändningsfel) Hjälp!

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag vet inte heller. Men skjuter den genom förgasaren låter det ju onekligen som en kass insugsventil. Det ännu sämre är att det är så jävla många av dom på R1-or. :mad:
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Jag vet inte heller. Men skjuter den genom förgasaren låter det ju onekligen som en kass insugsventil. Det ännu sämre är att det är så jävla många av dom på R1-or. :mad:

Haha, ja tre jävlar per cyl! Ju mer, desto bättre :tuttar , tror man ju? Men inte i det här fallet:huvet

Ajja, här kommer filmen (om det nu funkar)
http://s167.photobucket.com/albums/u127/Nicane/?action=view&current=MOV01325.flv
Märk väl hur det puffar till då och då samtidigt som den dippar lite i varvtal. Och det är bara ettans förknasare, försökte fånga hur den lyfts lite när det puffar men det syns nog inte...
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Oj, är det verkligen tre den går på ens?

Jag googlade lite på valve sticking, och det verkar inte vara särskilt ovanligt. Åtminstone inte på engelska bilar och amerikanska flygmotorer... Det tycks finnas en massa sköna huskurer också. Googla lite och se om du hittar nån du gillar.
 

hampusit

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Rättvik
Hoj
Kawasaki ZX6R -95
Plockade ner hela förgasarbryggan på min kawa zx6r och gjorde rent och kollade allt. Den går nästan bra nu. Men fortfarande samma jävla problem
att den inte går rent när man vrider på, tar man det lungt på gasen går det ganska bra men så fort man lägger lite belastning på den så är det kört.

Vet inte om det kan vara endast bränsle/luft blandningen som gör det, verkar som jag åxå får riva ner toppen och ta mig en ordentlig titt.
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Oj, är det verkligen tre den går på ens?

Jag googlade lite på valve sticking, och det verkar inte vara särskilt ovanligt. Åtminstone inte på engelska bilar och amerikanska flygmotorer... Det tycks finnas en massa sköna huskurer också. Googla lite och se om du hittar nån du gillar.

Wow! Fasen, där har vi det eller? (hoppas jag) Kan det som jag läste bero på kass olja? Har hällt i Biltema mc-olja, för att skölja ur vinterns kondens, i ett par mil :rodnar sen hälla i dyr fin OK/Q8 SBK Racing, men jag har inte kommit så långt (blev en kvälls körning på A-torp istället :rodnar :huvet vilket jävla snille man är :död
Vad kallas valve sticking på meck-svenska? Är helt kass på faq-engelska.

Du ska ha ett jätte tack :tummenupp :pannkyss

Nu återstår bara frågan: Hur fixar man detta? Lyfta ventil kåpan, smörja med finfin olja manuellt och byta olja, eller riva topp och slipa ventiler, köpa ny topp, eller helt enkelt köpa en en R1 -08? Ok, glöm det sista...

Ny olja ska införskaffas imon

Plockade ner hela förgasarbryggan på min kawa zx6r och gjorde rent och kollade allt. Den går nästan bra nu. Men fortfarande samma jävla problem
att den inte går rent när man vrider på, tar man det lungt på gasen går det ganska bra men så fort man lägger lite belastning på den så är det kört.

Vet inte om det kan vara endast bränsle/luft blandningen som gör det, verkar som jag åxå får riva ner toppen och ta mig en ordentlig titt.

Vad har du för olja i? Jag ska byta imon a.s.a.p!
Har du hög/lågfarts munstycken? Hur började problemet?
Puffar den som min eller hur går den? (se film)
 
Last edited:

sarusrexus

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB600FA -08
Halvonödigt inlägg i debatten men vi hoppas att du får igång hojen tills på måndag, hoppas det är dendäringa skitoljan som ställer till det. Annars vet du att du får låna riktiga motorcyklar :D Over and out från franska atlantkusten :D

// Marcus "gleb" & Sara
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Halvonödigt inlägg i debatten men vi hoppas att du får igång hojen tills på måndag, hoppas det är dendäringa skitoljan som ställer till det. Annars vet du att du får låna riktiga motorcyklar :D Over and out från franska atlantkusten :D

// Marcus "gleb" & Sara

Haha, nejnej. Det var ett helnödigt inlägg i debatten:D
Hoppas ni har/haft en riktigt nice semester, för snart är det på med hårdhandskarna, då är det race :yoparty

ses snart!
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Får hem ny olja på fredag förmiddag, så då får vi se om det funkar.
Det blev Q8 SBK Racing 15W-50, kostar 169:- på macken :rolleyes: Jag köpte den myyycket billigare....
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det där löser du inte med ny olja, riv toppen och gör iordning den på riktigt. Kolla efter en krökt ventil som fastnat i styrningen. Slipa in alla de ventiler som är friska. Häller du i ny olja har du bara fördyrat renoveringen med kostnaden för oljan.
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Vilken givare menar du? Om du menar den på förgasarbryggan så är den det.
Går det att ställa in nån nivå på den? Hur? Och nivå på vad?
Om det är bryggan du menar, jag har ju provat med brorsans.

Den kallas trotelpositions censor (jäkligt fritt översatt), den går att justera upp och ner. Om du vrider tändningen till ON och tar av kontakten från den, sedan sätter du på kontakten igen så skall varvräknarnålen ligga på 5000 rpm. Är det 0 rpm så är vinkeln för liten, är den 10 000 rpm så är den för stor. Lossa isåfall på skruvarna till den och justera den till rätt läge.
Nu känns ju detta iofs väldigt överflödig information då troligtvis samtliga trotlar borde vara galna om den stod fel. Sedan har ju ett antal andra betydligt bättre (igen ironi, jag vet att ni är bättre) mekaniker riktat in dig på något som verkar mer vettigt att felsöka på. Hoppas verkligen att du hittar felet så du kan köra.
 
Last edited:

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Det där löser du inte med ny olja, riv toppen och gör iordning den på riktigt. Kolla efter en krökt ventil som fastnat i styrningen. Slipa in alla de ventiler som är friska. Häller du i ny olja har du bara fördyrat renoveringen med kostnaden för oljan.

River jag toppen missar jag körningen 4/8 till 100% säkerhet :huvet
240 spänn är helt klart värt att slänga ut i sjön i hopp om att få köra, funkar det så gör det, funkar det inte så får hojen inte komma ut å leka i år...

Den kallas trotelpositions censor (jäkligt fritt översatt), den går att justera upp och ner. Om du vrider tändningen till ON och tar av kontakten från den, sedan sätter du på kontakten igen så skall varvräknarnålen ligga på 5000 rpm. Är det 0 rpm så är vinkeln för liten, är den 10 000 rpm så är den för stor. Lossa isåfall på skruvarna till den och justera den till rätt läge.
Nu känns ju detta iofs väldigt överflödig information då troligtvis samtliga trotlar borde vara galna om den stod fel. Sedan har ju ett antal andra betydligt bättre (igen ironi, jag vet att ni är bättre) mekaniker riktat in dig på något som verkar mer vettigt att felsöka på. Hoppas verkligen att du hittar felet så du kan köra.

Mycket bra info, bra att veta i framtiden, tack :tummenupp
 
Last edited:

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Soppaslangen sitter precis vid tvåans fugge, har provat med brorsans brygga, men samma fel ändå och hans hoj går perfekt.
Har tagit bort ventil kåpan och kollat kammar och ventilspel och där ser det fint ut.
Tack för tipsen :tummenupp

Är det soppa pump i tanken eller sitter pumpen utanför?

Kan ju vara att bränsle inte matas fram i tillräcklig mängd till fuggarna.
Skulle förklara acc problemet.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
testa din brors tank o soppa pump för att utesluta det problemet.
Smuts och luftning mm kan strula till det.

River jag toppen missar jag körningen 4/8 till 100% säkerhet :huvet
240 spänn är helt klart värt att slänga ut i sjön i hopp om att få köra, funkar det så gör det, funkar det inte så får hojen inte komma ut å leka i år...



Mycket bra info, bra att veta i framtiden, tack :tummenupp
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Är det soppa pump i tanken eller sitter pumpen utanför?

Kan ju vara att bränsle inte matas fram i tillräcklig mängd till fuggarna.
Skulle förklara acc problemet.

Sitter utanför

testa din brors tank o soppa pump för att utesluta det problemet.
Smuts och luftning mm kan strula till det.

Bra ideer, ska kolla upp det. Tack ska ni ha :tummenupp
 
Last edited:

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Hur och när uppstod problemet för första gången?
Var det i samband med någonting du gjorde med hojen, t.ex. service, tippat omkull eller nåt, eller uppstod det bara helt plötsligt?
Kom det efter vinteruppehållet?

All info hjälper vid felsökning :tummenupp

Gör ett leakdown-test istället innan du river toppen, då märker du VART det läcker OM det läcker nånstans.

Mvh
Danne
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Den där låter nästan exakt som min gjorde, höll på som dig böt förgasarbrygga till en annan gick lika dant, sen slet jag ur bränslefilter slangar bränslepump samt tank, visade sig att bensinen såg förjävlig ut när jag tömde den gamla tanken.
Satte ihop allt gick lite bättre körde 5min så hade det även släppt i förgasarna har.
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Hur och när uppstod problemet för första gången?
Var det i samband med någonting du gjorde med hojen, t.ex. service, tippat omkull eller nåt, eller uppstod det bara helt plötsligt?
Kom det efter vinteruppehållet?

All info hjälper vid felsökning :tummenupp

Gör ett leakdown-test istället innan du river toppen, då märker du VART det läcker OM det läcker nånstans.

Mvh
Danne

Den gick utmärkt i början av året, har iofs inte kört den så mycket förens en kvälls körning på banan då jag körde ca 17 mil, sista passet gick den sämre och sämre, fast bara på låga varv, typ vid start å så (kör ju inte på så låga varv på banan annars) Tankade hojen och dunken full med 98 på Shell, så det är fräsch bensin i och den har pumpats runt.
Hade problem med kopplingen i våras, med att den var ihopklibbad, så jag plockade ner den och märkte att det hade bildats lite kondens över vintern och vintern innan (den har stått länge, bara gått 900mil), rengjorde lameller och allt och bytte olja. Hällde då i biltemas skitmcolja för att skölja ur resterna av kondens och gammal olja. Sen glömdes det av pga andra projekt och skitoljan byttes inte :huvet
Nu väntar jag på 8 liter Q8 SBK Racing som kommer på fredag förmiddag.
Leakdown-test? Menar du när man lägger tryck i stifthålet med två manometerklockor med tryckställare och med strypnippel mellan för att utläsa läckage så, ja, det har jag testat. Samma resultat på alla cyllar.

Tack för tipset :tummenupp
ps ska ta en bild på läckagetestinstrumentet jag tillverkade, en fiffig grej

http://s167.photobucket.com/albums/u127/Nicane/?action=view&current=MOV01326.flv
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Har inte orkat läsa hela tråden men,
* Vet du med säkerhet att det är en cylinder som inte går?
* Vet du isåfall vilken cylinder?
* Mät upp resistansen i tändkablarna för att se om någon avviker ordentligt, dålig tändkabel ger problem vid belastning av motorn.
* Kollat stiften? Prövat att byta stift mellan cylindrar för att se om problemet flyttar sig till annan cylinder?

Allt detta kanske redan är testat men ofta är problemet mycket enklare än man vill tro.

Men att ny olja ska lösa ditt problem tror jag är mycket långsökt!
Om den dåliga oljan orsakat mekaniska problem/skador så är det bara att riva ner allt för mätning och kontroll.

/Nitrous
 

stone

mek@spoonvalleyracing.se , depåtomte :-)
Gick med
11 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 SMC R
Läste om en här på SH som hadde liknande problem på en sukka, det visade sej vara en kabel som hadde fått isoleringen sönderskavd mot toppen, hojen har ju gått en hel del så det låter rimligt att det kan vara en sån "smygkortis".
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top